پایتخت پرو کجاست؟

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری سه شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
پایتخت پرو کجاست؟

پرو کشوری واقع در آمریکای جنوبی است که دارای جاذبه‌های گوناگون است. پایتخت این کشور، لیما، شهری زیبا و تاریخی است که گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این شهر، با کجارو همراه شوید.

معرفی

جمهوری پرو کشوری است که در آمریکای جنوبی واقع شده است و پایتخت آن «لیما» است. لیما شهری ساحلی و رو به اقیانوس آرام است. این شهر همچنین بزرگ‌ترین شهر پرو نیز محسوب می‌شود.

لیما

لیما که توسط یک فاتح اسپانیایی به نام فرانچسکو پیزارو در ۱۸ ژانویه ۱۵۳۵، بنا نهاده شده تحت عنوان «شهر شاهان» نیز شناخته می‌شود. چرا‌که سه بار در آن تاج‌گذاری شده است. این شهر بیش از ۳۰۰ سال، مهم‌ترین شهر و بزرگ‌ترین ناحیه‌ی پایتختی در آمریکای جنوبی بود.

مردم

طبقات پایتختی لیما در میان آمریکای لاتین بزرگ‌ترین و متراکم‌ترین جمعیت‌های شهری را تشکیل می‌دهند. جمعیت پرو را ترکیبی پیچیده از نژاد و قومیت تشکیل می‌دهد. از لحاظ سنتی «دورگه‌ها»، پرویی‌هایی مرکب از مردم اسپانیایی و اسپانیولی احتمالا بزرگ‌ترین گروهی هستند که بیشتر طبقه‌ی متوسط را در این شهر تشکیل می‌دهند. برخلاف دیگر گروه‌های نژادی که ساکن در لیما که تنها اسپانیولی صحبت می‌کنند، بیشتر جمعیت روستایی که به لیما مهاجرت کرده‌اند، پیش از اسپانیایی اصولا به زبان‌های کوچوآ و آیمارا صحبت می‌کنند. عده‌ای از مردم نیز در حلبی آباد‌ها زندگی می‌کنند. این نواحی فاقد امکانات اولیه مثل آب و برق و لوله کشی است.

لیما

اروپایی‌ها، بخش غالب جمعیت را از لحاظ اقتصادی تشکیل می‌دهند، که بیشتر اسپانیایی هستند. اما شمار عمده‌ی آن‌ها ایتالیایی، آلمانی هستند. پرویی- آفریقایی‌ها، در ابتدا به عنوان برده به این منطقه آورده شده‌اند و هنوز هم بخش مهم دیگری از قشر نژادی شهر هستند. بالاخره طی قرن بیستم، لیما نیز پذیرای جوامع مهم آسیایی، به خصوص مردم ژاپن و نسل چینی هان شد.

همسایگان و بخش‌ها

شهر زیبای لیما متشکل از ۳۰ بخش است. رئیس هر بخش شهردار است، اما شورای شهرداری شهر چند ملیتی لیما تحت ریاست شهردار لیما قرار داشته که دارای اختیاراتی در این بخش‌ها و از جمله ۱۳ بخش خارج از ایالت لیما است.

بخش مرکزی تاریخی شهر در بخش لیما واقع شده‌است، که از لحاظ محلی به آن محوطه‌ی لیما گفته می‌شود. در این‌جا آثار بیشتری از روز‌های اوج استعمار اسپانیایی کشور‌های آمریکایی، به چشم می‌خورد. کاخ ریاست جمهوری و شورای شهرداری پایتختی لیما نیز در این‌جا قرار دارد.

لیما

همسایگی‌های بخش میرافلورس و سن ایسیدرو در میان ثروتمند‌ترین نقاط شهر هستند که اکثر هتل‌های اعیانی و دیگر مقاصد جهانگردان در آن‌ها قرار دارد. در این بخش یک مرکز تجاری مهم نیز قرار دارد که این روز‌ها در زندگی تجاری روزانه‌ی لیما اهمیت زیادی دارد. در بخش‌های لامولینا، سن بورجا و سانتیاگو دوکورو نواحی اقامتی آرام‌تری وجود دارند.

بارانکو، در جنوب میرافلورس به عنوان یک بخش هنرپرور شناخته شده و به خاطر جمعیت نویسندگان و فرهیختگان خود بسیار معروف و شناخته شده است.

دانشگاه‌ها

این شهر دارای بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آموزش عالی در کشور است. دانشگاه ملی سن مارکوس، در ۱۲ می ۱۵۵۱ تحت حمایت پرو| رژیم استعماری اسپانیا بنا نهاده شده است. این دانشگاه، قدیمی‌ترین دانشگاه پیوسته و فعال در کشور‌های آمریکایی است و از نظر بسیاری از مردم پرو، دانشگاه برجسته از نظر آموزش نمونه بین دیگر دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

لیما

همچنین دیگر دانشگاه قدیمی این شهر، دانشگاه طلبگی کاتولیک‌های پرو است که جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌های خصوصی پرو است و در سال ۱۹۱۷ تاسیس شده است. از دیگر موسسات سرشناس خصوصی که در این شهر قرار دارند، می‌توان از دانشگاه دل پاسیفیکو، UPC و دانشگاه کایتانو هردیا نام برد.

کتابخانه‌ها

لیما

قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌ی پرو، توسط خوزه سن مارتین، تحت عنوان کتابخانه‌ی ملی پرو بنیانگذاری شد که در منطقه‌ی مرکزی لیما واقع است. از آن‌جایی‌که این کتابخانه در طول تاریخ بر اثر جنگ‌ها و زلزله‌ها خسارات زیادی دیده، مکان جدید کتابخانه در بخش سن بورجا با انتقال محتویات کتابخانه از آغاز مارس ۲۰۰۶ احداث شد. این برنامه‌ی نوین سازی در نظر دارد تا کتابخانه را به یکی از مدرن‌ترین کتابخانه‌های آمریکای لاتین تبدیل کند.

مکان‌های دیدنی

  • مرکز شهر تاریخی لیما
  • پلاز‌ها و ساحل‌ها
  • آنکون (Ancon)
  • بارانکیتو (Barranquito)
  • آگوآدولسه (Aguadulce)
  • لس‌پاوس (Los Pavos)
  • لاس‌کاسکاداس (Las Cascadas)
  • لاس سومبریاس (Las Sombrillas)
  • کوستا لیندا (Costa Linda)

همچنین از دیگر مکان‌های دیدنی می‌توان از میدان اصلی شهر «پلاسا دِ آرماس» (Plaza de Armas) نام برد در هر گوشه‌ی این میدان یک بنای تاریخی به چشم می‌خورد. در یک سوی آن نیز کاخ دولت قرار دارد. «پلاسا دِ آرماس» به معنای میدان اسلحه‌ها است. 

دیگر مکان زیبا و دیدنی این شهر، خیابان موسوم به «خیرون دِ لایونیون» (Jiron de la Union) در شرق میدان «پلاسا در آرماس» قرار دارد. این مرکز تاریخی، امروز شکل جدیدی دارد. چرا‌که تبدیل به یک مرکز خرید شده است. اما سال‌ها پیش، محل فعالیت‌های اجتماعی بود.

لیما

همچنین شما می‌توانید از موزه‌ی هنر‌های زیبا موسوم به «مالی» دیدن کنید. اولین نمایشگاه بین المللی هنری در سال ۱۸۷۲ میلادی در این موزه برگزار شد. بزرگ‌ترین مجموعه‌ی هنری در پرو از دوران پیشاکلمبی، دوران پیش از کشف قاره‌ی آمریکا توسط کریستف کلمب تا به امروز نیز، در این موزه نگهداری می‌شود.

آدرس

آمریکای جنوبی، کشور پرو، پایتخت پرو، لیما.

مسیر دسترسی

تور‌های زیادی به مقصد کشور پرو و شهر لیما در حرکت هستند. شما می‌توانید با یکی از این تور‌ها همراه شده، از جاذبه‌های این شهر زیبا دیدن کنید.

لیما

مطالب مرتبط:

منبع finds wikipedia

دیدگاه