پاریس کجاست؟

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
پاریس کجاست؟

پاریس، پایتخت فرانسه، شهری زیبا است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. اگر شما نیز جزو آن دسته از گردشگران مشتاق به سفر به پاریس هستید، حتما به فرانسه رفته و از این شهر زیبا دیدن کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این شهر، با کجارو همراه شوید.

پاریس، پایتخت کشور فرانسه، مرکز و یکی از شهرستان‌های ناحیه‌ی ایل-دو-فرانس است. رود سن از میان این شهر می‌گذرد. پاریس یکی از شهر‌های پیشروی جهان در زمینه‌های اقتصاد، فرهنگ، هنر، سیاست، تحصیل، تفریحات، مد و علم است.

پاریس کجاست

پاریس بزرگ‌ترین شهر اقتصادی اروپا و پنجمین شهر اقتصادی جهان از نظر سطح تولید ناخالص داخلی است. این شهر به تنهایی نزدیک به ۵۳۳ میلیارد یورو یعنی حدود ۲۵٪ تولید ناخالص داخلی فرانسه را در دست دارد. دفتر مرکزی ۳۶ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهان در پاریس قرار دارد که پس از توکیو از این نظر رتبه‌ی دوم جهان را در اختیار دارد. منطقه‌ی «لا دفانس» در شهر پاریس به‌ عنوان مهم‌ترین مرکز اقتصادی اروپا شناخته می‌شود. این شهر میزبان شماری از برجسته‌ترین سازمان‌های بین‌المللی مثل یونسکو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتاق بازرگانی بین‌‌المللی است.

پاریس کجاست

جمعیت شهر پاریس حدود ۲٬۱۶۴٬۹۹۴ نفر است. جمعیت منطقه‌ی شهری پاریس بالغ بر ۹٫۹۳ میلیون نفر بوده و جمعیت این شهر همراه حومه‌ی آن به حدود ۱۲ میلیون نفر می‌رسد و یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های اروپا به شمار می‌رود.

پاریس کجاست

پاریس از شناخته‌ترین مقاصد گردشگران جهان است. سالانه حدود ۴۵ میلیون توریست از پاریس دیدن می‌کنند. تعداد زیادی از آثار دیدنی، موسسات و وارک‌های مشهور جهان در این شهر قرار دارند. پاریس همچنین با دارا بودن ۴۷۸٬۰۰۰ درخت سرسبز‌ترین پایتخت اروپا شناخته شده است.

اولین آثار زندگی و تمدن دائمی در مکان فعلی پاریس و حاشیه‌ی آن به ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد. از حدود ۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح پاریزی‌ها که عمدتاً به قایقرانی و تجارت اشتغال داشتند، ساکن این مکان شدند. رومی‌ها در حدود سال ۵۲ قبل از میلاد پاریس را تصرف کردند.

پاریس کجاست

پاریس دارای آب و هوایی اقیانوسی است و تحت تأثیر جبهه‌های هوای اقیانوس اطلس شمالی قرار دارد.

متوسط دمای سالیانه پاریس ۱۵ درجه سانتیگراد است. بالاترین دمای ثبت شده در پاریس برابر ۴۰٫۴ درجه سانتیگراد بوده که در سال ۱۹۴۸ ثبت شده است. پایین‌ترین دمای ثبت شده در این شهر نیز برابر ۲۳٫۹- درجه سانتیگراد بوده که در سال ۱۸۷۹ ثبت شده بوده است.

پاریس کجاست

پاریس مدرن امروزی حاصل تغییرات اواسط سده‌ی ۱۹ میلادی است. برای قرن‌ها پاریس دارای خیابان‌هایی باریک و کم عرض بود، اما از سال ۱۸۵۲، خیابان‌های باریک به خیابان‌های عریض تبدیل شدند. از این دوران تا به امروز ارتفاع ساختمان‌های هر خیابان در پاریس با توجه به عرض آن خیابان انتخاب شده‌ است. بسیاری از ساختمان‌های قرن نوزدهم کماکان در پاریس پابرجا هستند و استفاده می‌شوند.

پاریس کجاست

آدرس

اروپا، کشور فرانسه، پایتخت فرانسه

دسترسی

تور‌های زیادی به مقصد پاریس وجود دارند. در‌صورتی که قصد سفر به این شهر را دارد، بهتر است برای اولین بار با یکی از این تور‌ها همراه شوید.

پاریس از سیستم حمل و نقل پیشرفته و گسترده‌ای برخوردار است. متروی پاریس ۱۴ خط اصلی و دو خط فرعی دارد. ۳۸۰ ایستگاه، ۲۲۱ کیلومتر خطوط متروی پاریس را به هم متصل می‌کنند. از آن‌جا که استگاه‌های مترو پاریس بسیار نزدیک به هم هستند، سرعت حرکت قطار‌ها در این خطوط برای سفر به حومه‌ی شهر بسیار کند است. برای حل این مشکل، سیستم RER (سیستم اکسپرس منطقه ای) در پاریس راه اندازی شده است که در آن از سیستم مدرن مرکز شهر و خطوط ریلی قدیمی استفاده می‌شود. این سیستم در حال حاضر ۵ خط، 256 ایستگاه و ۵۸۷ کیلومتر ریل دارد. علاوه بر این، در پاریس ۴ خط سیستم حمل و نقل ریلی سبک به نام تراموا فعال است. علاوه بر سیستم حمل و نقل ریلی در پاریس، سیستم اتوبوس‌رانی این شهر هم بسیار گسترده و فعال است. در این شهر دو شرکت خصوصی، ۱۷۲۴ خط اتوبوس‌ را مدیریت می‌کنند. سیستم دوچرخه‌های شهری هم بخش دیگری از سیستم حمل و نقل پاریس است. در این سیستم ۱۰ هزار دو چرخه در ۷۵۰ پارکینگ عمومی در اختیار شهروندان قرار داده شده است که می‌توانند با آن‌ها در ایستگاه‌ها رفت و آمد کنند.

پاریس کجاست

مطالب مرتبط:

دیدگاه