پل های معلق ایران؛ تفریح با چاشنی هیجان

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی پنجشنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
پل های معلق ایران؛ تفریح با چاشنی هیجان

پل های معلق ایران مقاصدی عالی برای تفریحی دوستانه یا خانوادگی با چاشنی هیجان و شجاعت هستند.

پل های معلق ایران سازه‌های حیرت‌انگیز، خوفناک، مهندسی شده و دقیقی هستند که دو سوی دره‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند. برقراری امنیت و توازن در ساخت این پل‌ها بسیار اهمیت دارد؛ با این حال لرزش و نوسان، خاصیت جدایی‌نا‌پذیر آن‌ها است. افراد هنگام عبور از پل‌های معلق محو گذرگاه متحرک و ارتفاع زیرپای خود می‌شوند؛ آدرنالین خون آن‌ها بالا می‌رود و خاطره‌ای شیرین و متفاوت توام با هیجان برای آن‌ها رقم می‌خورد.

پل‌های معلق تنها از دو طرف ابتدا و انتها به سکو متصل هستند و در این میان ستون یا نقطه اتکایی ندارند. عرشه این پل‌ها غالبا از جنس شیشه یا چوب است. اگر به دنیال تفریحی خانوادگی یا دوستانه، هیجان‌انگیز، متفاوت و در عین حال ایمن هستید بازدید از بهترین پل های معلق ایران را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پل های معلق ایران:

پل معلق شیشه‌ای هیر

  • آدرس: استان اردبیل، ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر اردبیل، شهر هیر، مجموعه گردشگری هیرلند (مشاهده روی نقشه) 
  • شماره تماس: ۰۴۵۳۳۶۷۲۷۹۵
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه هشت تا ۲۰ 
  • وب‌سایت: hirland.ir
  • اینستاگرام: hirland_ir@
  • هزینه ورودی (سال ۱۴۰۲): ۸۰,۰۰۰ تومان
  • ارتفاع پل: ۱۰۰ متر 

پل معلق هیر بخشی از مجموعه گردشگری هیرلند و از جاهای دیدنی استان اردبیل و شهر هیر است. این پل به‌عنوان اولین پل معلق تمام شیشه‌ای و قوسی شکل ایران شناخته می‌شود.

پروژه طراحی و ساخت پل شیشه‌ای هیر دو سال زمان برد و در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ افتتاح شد. امروزه این سازه حیرت‌انگیز به مقصد اصلی تفریح و گردشگری در استان اردبیل تبدیل شده است.

پل معلق هیر

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: هادی نیکبخت

هیر یکی از شهرهای خوش‌منظره در شمال غرب کشور است که در نیمه اول سال و فصل تابستان هوای مطبوع و خنکی دارد. این منطقه به جهت برخورداری از طبیعت بکر و باغ‌های آلبالو و گیلاس متعدد به‌عنوان باغشهر اردبیل معروفی می‌شود.

مجموعه هیرلند در حدود ۳۰ کیلومتری (۳۵ دقیقه) جنوب شرق شهر اردبیل، در شمال شرق شهر هیر و منطقه دربند هیر قرار دارد. پل شیشه‌ای روی رودخانه خروشان «هیرچایی» بنا شده است و دو سوی «دربند دره» را به هم متصل می‌کند. این پل به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

پل معلق هیر ۲۵۰ متر طول و ۱٫۲ متر عرض دارد. قطعات شیشه‌ای پنج لایه (به قطر سه سانتی‌متر) عرشه پل را تشکیل می‌دهند. صفحات شیشه‌ای با اتصالات فلزی به هم متصل هستند و این مجموعه‌ با کابل‌های فولادی نگه‌داشته شده‌ است.

پل معلق هیر

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: جواد اسماعیلی

هنگام عبور از پل هیر با تماشای دره و لرزش و نوسان پل، هیجان و ترس بر افراد غلبه می‌کند. نوع طراحی و اجزای پل، دلیل بروز این احساسات هستند. کف‌پوش شیشه‌ای و شفاف، ترس از ارتفاع را در انسان دو چندان می‌کند. نوسان پل طبیعی است و از بابت ایمنی مشکلی ندارد. برای عبور از پل باید کاور یک‌بارمصرف روی کفش‌های خود بکشید. پل معلق هیر نورپردازی زیبا و چشم‌نوازی دارد.

در مجموعه گردشگری هیرلند علاوه بر پل شیشه‌ای امکانات تفریحی دیگری همچون استخر، زیپ‌ لاین برای بزرگسال و کودکان در ارتفاع ۱۵۰ متری، ادونچر پارک، دوچرخه هوایی، بک‌جامپ، ترامپولین، شهربازی مهیج برای کودکان، پارک هیجانی، صخره‌نوردی، آمفی‌تئاتر، فواره‌ موزیکال فراهم آمده است؛ برخی از این امکانات در حال حاضر (۱۴۰۲) در دسترس گردشگران قرار دارند؛ در حالی که برخی دیگر هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده‌اند.

نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ روباز و رستوران امکانات رفاهی مجموعه هیرلند محسوب می‌شوند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ و وب‌سایت هیرلند؛ نام عکاس‌ها به‌ترتیب از راست به چپ: ShK Azi، سارا تبار، حسن کار صدیقی، ناصر ابراوش، نامشخص، سیما لواسانی، مهسا مقدم، ShK Azi

پل معلق آوج

  • آدرس: استان قزوین، ۱۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهر قزوین، شهرستان آوج، جاده آوج-آبگرم شمال به جنوب، کنارگذر خیابان امام خمینی، خیابان بسیج، خیابان آبشار چهارم (مشاهده روی نقشه)
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۵۰,۰۰۰ تومان
  • ارتفاع پل: ۱۱۰ متر

پل معلق آبشار آوج از دید‌نیهای استان قزوین و شهر خوش‌آب‌وهوای آوج در فاصله ۱۲۰ کیلومتری (۹۰ دقیقه) شهر قزوین به شمار می‌رود. این پل از طرح‌های موفق شهرداری آوج در حوزه گردشگری است که در سال ۱۳۹۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بخشی از این پل شیشه‌ای است و با نام‌های پل معلق آبشار آوج و پل معلق شیشه‌ای آوج نیز شناخته می‌شود. پل آوج، دومین پل معلق ایران بعد از پل معلق مشگین شهر است.

پل معلق آوج

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Amir Hossein Kh 

طول پل معلق آوج ۱۷۰ متر و  عرض آن ۱٫۵ متر است. این پل بالای آبشار آوج و بر فراز «شاه دره» (دره‌ای با صخره‌های بلند و غیرقابل دسترس) قرار دارد. ساخت پل معلق آوج تماشای عظمت این دره را بر همگان ساده کرده است. این پل کابلی تحمل وزن ۲۸۰۰ نفر (حدود ۲۰۰ تن) را دارد.

عرشه پل معلق آوج فلزی است و نورپردازی چشم‌نواز، جلوه شبانه آن را دو چندان می‌کند. پارکینگ، سرویس بهداشتی، آب‌نما و فضای سبز از امکانات جانبی این جاذبه گردشگری هستند. 

پل معلق آوج

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: دکتر دبیرچی لو

پل معلق مشگین شهر

  • آدرس: استان اردبیل، مشگین شهر، خیابان استاد نادر الهی جنوب به شمال، خیابان شهدای کارگر، خیابان پل معلق، پشت بیمارستان ولیعصر (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: هشت تا ۲۰ 
  • اینستاگرام: pol_meshginshahr@
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۹۵,۰۰۰ تومان
  • ارتفاع پل: ۸۰ متر

مجتمع گردشگری نور سبلان، «خیاو تا گردولی» یا «پل لند» در حاشیه جنوبی مشگین شهر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اردبیل (۹۰ دقیقه رانندگی)‌ واقع شده است. این پروژه اقامتی تفریحی در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و شامل دو سایت A و B است. این مجموعه ۱۳۰ هکتار وسعت دارد و بخش‌های متنوع جذابی همچون دو پل معلق اصلی و فرعی، زیپ لاین، بیگ جامپ، قالیچه معلق، بازارچه صنایع دستی، سایت صخره‌نوردی، زمین پینت بال، شهربازی، سینما پل و سایت پاراگلایدر را شامل می‌شود.

رستوران گردان، پارکینگ، هتل، سوئیت‌های اقامتی، رستوران و تالار پذیرایی از بخش‌های اقامتی و رفاهی مجموعه پل لند هستند.

پل معلق مشکین شهر اردبیل

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: مهسا مقدم

پل معلق مشگین شهر (اصلی) یکی از بزرگ‌ترین پل‌های معلق پیاده رو جهان و خاورمیانه است. این پل در دامنه سبلان باشکوه و سرسبز، بر فراز رودخانه «خیاوچایی» (مهم‌ترین زیستگاه ماهی قزل‌آلای خال قرمز در استان اردبیل) و بر بلندای پارک جنگلی مشگین شهر قرار دارد. پل مشگین شهر با ۳۶۵ متر طول و دو متر عرض، توسط کارشناسان و مهندسان داخلی طراحی و ساخته شده است.

پل معلق  اصلی مشگین شهر در لیست ۱۰ سازه برتر معماری ایران در حوزه گردشگری قرار دارد. عرشه پل از جنس پلیمری و کامپوزیتی (طرح چوب با مقاومت بالا) و سطح بخشی از آن شیشه‌ای (پلی کربنات و سکوریت) است. این پل ظرفیت عبور بیش از ۳,۰۰۰ نفر را به‌طور هم‌زمان دارد. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ نام عکاس‌ها به‌ترتیب از راست به چپ: فرزاد جعفری، وحید وحید، احسان جعفری، علی پورقربان

پل معلق پیاده‌رو فرعی در سایت B مجموعه پل لند واقع شده است. عرشه این پل چوبی است و نوسانات بیشتری (نسبت به پل اصلی مشگین شهر) را متحمل می‌شود. پل معلق چوبی مشگین شهر ۱۰۰ متر طول دارد و عبور از آن شجاعت می‌طلبد. 

پل معلق دوپلان

  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۱۰۵ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد، شهرستان کیار، شهر ناغان، دهستان مشایخ، روستای گردشگری دو پلان (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۹۱۳۸۸۳۵۹۰۷ - ۰۹۱۳۷۲۱۹۸۶۲ -۰۹۱۳۹۷۸۷۲۲۳
  • ساعات کاری: هشت تا ۱۸
  • اینستاگرام: gardeshgari_dopolan@
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۴۰,۰۰۰ تومان 
  • ارتفاع پل: ۸۰ متر

روستای دوپلان در منطقه‌ای کوهستانی (۲,۲۵۰ متر ارتفاع از سطح آب‌های آزاد)، بکر و زیبا در ۱۰۵ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان چهارمحال و بختیاری (شهر کرد) است. این منطقه مقصدی عالی و خوش‌آب‌وهوا برای سفر در نیمه اول سال به شمار می‌رود.

عبور رودخانه‌های کارون و سبز کوه از حاشیه جنوبی روستای دوپلان و تشکیل دره‌ها و پرتگاه‌های طبیعی متعدد سبب شده است تا طبیعت منطقه برای کوهنوردی و ورزش‌های هیجانی بسیار مناسب باشد. 

پل معلق دوپلان

منبع عکس: وب‌سایت zipline1.ir ؛ نام عکاس: نامشخص

مجموعه گردشگری دوپلان در بخش جنوب غربی روستای دو پلان قرار دارد. امکانات ورزشی و تفریحی متعددی همچون راپل، راپ سوئینگ، بانجی جامپینگ، زیپ‌ لاین، پل معلق و رفتنینگ در این مجموعه فراهم آمده است. بانجی جامپینگ دوپلان طبیعی‌ترین و یکی از بلندترین سکوهای پرش در خاورمیانه است که ۷۵ متر (۵۵ متر ارتفاع سقوط) ارتفاع دارد.

چشم‌انداز پل معلق دوپلان باشکوه و ترسناک است

پل معلق دوپلان در سال ۱۳۹۵ به سفارش سازمان میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، توسط شرکت خصوصی موج پدیده زاگرس ساخته شد. این پل از روی رودخانه کارون می‌گذرد و بخشی از مجموعه گردشگری تفریحی دوپلان محسوب می‌شود. برای ساخت عرشه پل از چوب استفاده کرده‌اند.

مجموعه پل با کابل‌های سیمی به‌صورت معلق به دو سوی دره وصل شده است. پل سیمی دوپلان ۱۶۰ متر طول و یک متر عرض دارد. در میانه پل از چند صفحه یک متری شیشه‌ای برای ساخت عرشه استفاده کرده‌اند.

منبع عکس‌ها: وب‌سایت zipline1.ir و گوگل مپ؛ نام عکاس‌‌ها به‌ترتیب از راست به چپ: سادات ناصحی، نامشخص، نامشخص، Hossein62_hani64

پل معلق باراجین

  • آدرس: استان قزوین، کیلومتر سه آزادراه قزوین-زنجان، جاده باراجین، سمت راست مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری باراجین (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: شبانه‌روزی
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): رایگان
  • ارتفاع پل: حدود ۴۰ متر

پل معلق باراجین یا پل معلق طبیعت بخشی از بوستان ملی باراجین در ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر قزوین به شمار می‌رود که در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ افتتاح شد. کف پل طبیعت فلزی و مشبک است و برای ساخت بخشی از عرشه آن از شیشه‌های مقاوم استفاده کرده‌اند؛ به همین دلیل با نام پل شیشه‌ای باراجین نیز شناخته می‌شود. 

پل معلق باراجین

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: حامد کیامیری

سیستم سازه پل معلق طبیعت دو پایه اصلی و چهار رشته کابلی اصلی دارد. دو سر پل به لنگرگاه بتنی متصل است و ظرفیت عبور هم‌زمان ۲۰۰ نفر را دارد. پل معلق باراجین با ۱۷۰ متر طول و ۲٫۲ متر عرض، برای پیاده‌روی طراحی شده است. بازدید از این پل، تفریحی مهیج و به‌یادماندنی برای همه اعضای خانواده و جمع‌های دوستانه خواهد بود. 

بوستان جنگلی باراجین یا بوستان فدک دارای بخش‌های گوناگونی است که از میان آن‌ها می‌توان به پارک رباتیک، سینمای تابستانه، زمین چمن، مسیر دوچرخه‌سواری، شهربازی، آلاچیق‌های گردشگری، زمین بازی کودکان، کافی‌شاپ، رستوران و سورتمه اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌­های این بوستان جنگلی، «دهکده طبیعت» است که کماکان (سال ۱۴۰۲) در حال توسعه است.

برای ساخت دهکده طبیعت با کاربری آموزشی، پژوهشی و گردشگری زمینی به وسعت هفت هکتار در نظر گرفته شده است و از بخش‌های آن می‌توان مزرعه گاومیش‌ها، حیوانات اهلی، سوله گوزن‌ها، کبوترخانه، باغ خزندگان، سالن تاکسیدرمی، آمفی‌تئاتر، برکه، آبشار، آکواریوم، خانه روستایی، سالن پذیرایی، فروشگاه و پارکینگ را نام برد.

پل معلق کوه صفه

  • آدرس:  شهر اصفهان، بلوار شهدای صفه، پارک صفه، ایستگاه دوم تله کابین (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۳۱۳۶۷۵۹۰۱۰
  • ساعات کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۲ و روزهای پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • وب‌سایت: stdconline.com
  • اینستاگرام: zipline_esfahan@
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۹۰,۰۰۰ تومان (زیپ لاین و پل معلق)
  • ارتفاع پل: ۴۵ متر

کوه صفه پارک کوهستانی معروف و از جاهای دیدنی اصفهان است که در جنوب شهر قرار دارد. این کوه بخشی از کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود. 

پل معلق کوه صفه

منبع عکس: وب‌سایت stdconline؛ نام عکاس: نامشخص

وجود جاذبه‌های طبیعی و امکانات تفریحی جذاب همچون قلعه تاریخی شاه دژ، چشمه‌های جوشان، غارها، پل رنگین‌کمان و آبشار مصنوعی، تله‌کابین، شهربازی، باغ‌وحش، سالن بولینگ و بیلیارد، زیپ لاین و پل معلق، مجموعه صفه را به یکی از مقاصد گردشگری اصفهان تبدیل کرده است.

پل معلق کوه صفه توسط شرکت «توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان» جهت گسترش فضا و ایجاد بستری برای ورزش و تفریح گردشگران در گردنه باد و در مجاورت ایستگاه دوم تلکابین صفه ساخته شده است. این پل ۱۱۰ متر طول و یک متر عرض دارد. عرشه پل از صفحات چوبی ساخته شده است و کابل‌های فلزی، مجموعه پل را معلق نگه داشته‌اند.

پل معلق کوه صفه

منبع عکس: گوگل مپ، نام عکاس: داوود رحیمیان

پل معلق صفه یکی از ترسناک‌ترین پل‌های معلق ایران است. هنگام عبور از این پل نوسانات زیادی را تجربه خواهید کرد و تنها منظره سنگ‌ها و صخره‌ها را می‌بینید. به‌دلیل ایمنی بیشتر عبور از پل بدون تجهیزات ایمنی امکان‌پذیر نیست و تنها ۱۰ نفر به‌طور هم‌زمان امکان عبور از پل را خواهند داشت.

اولین زیپ لاین دو نفره کشور با طول ۱۶۵ و ارتفاع ۶۰ متر، در خطی موازی با پل معلق صفه قرار دارد. استفاده از تله کابین و خودروهای ون مجموعه صفه یا کوهپیمایی در گردنه باد، روش‌های دسترسی به این پل معلق محسوب می‌شوند.

پل معلق کوه صفه

منبع عکس: وب‌سایت stdconline؛ نام عکاس: نامشخص

پل معلق مجموعه گردشگری نمک آبرود

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان چالوس، ۱۵ کیلومتری غرب شهر چالوس، شهرک نمک آبرود، قله دیوحمام، خط دو تله کابین نمک آبرود (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۹۰۱۱۰۶۵۸۲۵
  • ساعات کاری: ۱۰ تا ۲۰
  • اینستاگرام: namakabroud.adventure.park@
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۵۰,۰۰۰ تومان
  • ارتفاع پل: ۴۵ متر

مجموعه گردشگری نمک آبرود از مقاصد تفریحی استان مازندران است. تله کابین این مجموعه از دل جنگل‌ها و ارتفاعات استان می‌گذرد و پرمخاطب‌ترین بخش آن محسوب می‌شود. از دیگر امکانات تفریحی شهرک نمک آبرود می‌توان از سورتمه، ماشین چهارچرخ ATV، مجموعه پروازی، کارتینگ، باشگاه تیراندازی، سینما ۶ بعدی، پینت بال، رستوران، آکوالیون، پیست دوچرخه‌سواری و نمایشگاه حیوانات نام برد.

پل معلق نمک آبرود؛ منبع: لیدوماتریپ؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: لیدوما تریپ؛ نام عکاس: نامشخص

زیپ لاین و پل معلق نمک آبرود (در قله خط دو تله کابین نمک آبرود و دره «دیو حمام») از بخش‌های مهیج پارک ماجراجویی نمک آبرود هستند. این پارک در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده و شامل دو خط زیپ‌لاین موتوردار و دو خط پل معلق است. دیو حمام به کاسه سنگی بزرگی گفته می‌شود که بر اساس افسانه‌های محلی، حمام دیوهای مازندران بوده است. قطر این چاله سنگی ۶۰ متر و عمق آن حدود ۴۵ متر است.

پل معلق نمک آبرود حدود ۱۵۰ متر طول و کمتر از یک متر عرض دارد. عرض پل تنها اجازه عبور یک نفر را می‌دهد. افراد تنها با استفاده از تجهیزات ایمنی مجاز به عبور از پل هستند. عرشه پل چوبی است و از کابل‌های فلزی مقاوم برای اتصال به دو سوی دره استفاده کرده‌اند. 

پل معلق پیر تقی

  • آدرس: استان اردبیل، شهرستان خلخال، جاده اردبیل-سرچم، ۱۵ کیلومتری جنوب شهر فیروز آباد، بین تونل‌های ۹ و ۱۰ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: هشت تا ۲۰
  • وب‌سایت: zandtourism.ir
  • اینستاگرام: zandtourism.ir@
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۵۰,۰۰۰ تومان
  • ارتفاع پل: ۶۰ متر

پل معلق پیرتقی در مرز میان دو شهرستان خلخال و کوثر استان اردبیل قرار دارد. این پل روی رودخانه «قزل اوزون» (محل پیوند دو رودخانه هیروچایی و قزل اوزون) ساخته شده است و دو سوی دره عمیق هشتچین را به هم وصل می‌کند. 

پل معلق پیر تقی

منبع عکس: وب‌سایت مجموعه گردشگری و بومگردی زند؛ نام عکاس: نامشخص

پل پیر تقی در سال ۱۳۸۸ و به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ساخته شد. هدف از ساخت این پل تردد نیروها و پرسنل کارگاه سدسازی بود. پس از گذشت چند سال طرح ساخت سد به نتیجه نرسید و پل به حال خود رها شد. با اینکه پل معلق پیرتقی به مرور فرسوده شده بود تا مدت‌ها مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می‌گرفت و به‌عنوان جاذبه منطقه معرفی می‌شد.

در بهمن سال ۱۴۰۱ پروژه «مجموعه گردشگری و بومگردی زند» در مجاورت پل معلق پیرتقی کلید خورد. هدف این مجموعه در وهله اول ایمن‌سازی و مرمت پل بود که تا حد زیادی به‌ انجام رسیده است. مجموعه زند در مراحل بعدی رستوران، قهوه‌خانه، آشکده، اقامتگاه، کافی‌شاپ، بازارچه و سایت ماهی‌گیری را احداث و راه‌اندازی می‌کند. 

پل معلق پیر تقی

منبع عکس: وب‌سایت مجموعه گردشگری بومگردی زند؛ عکاس: نامشخص

پل معلق پیر تقی عرشه چوبی و نرده‌های فلزی دارد. سیم‌های بکسل، مجموعه پل را به دو سوی دره متصل کرده‌اند. پل پیر تقی ۱۶۵ متر طول و حدود یک متر عرض دارد. نوسانات پل زیاد است و عبور از آن شجاعت می‌خواهد. جاده فرعی و خاکی مجزا برای دسترسی به پل وجود دارد. تردد در این جاده با خودروی آفرود ممکن است. بسیاری از گردشگران مسیر دسترسی از جاده اصلی تا پل را با پای پیاده می‌پیمایند. طبیعت اطراف پل بسیار چشم‌نواز و باشکوه است. 

پل معلق نهج البلاغه

  • آدرس: شهر تهران، منطقه دو (محله مرزداران)، بزرگراه اشرفی اصفهانی جنوب به شمال (حد فاصل اتوبان حکیم و همت)، خیابان آذری، خیابان عربشاهی، نبش سیمرغ بیست و یکم، فاز دوم بوستان نهج البلاغه (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: هشت تا ۲۴
  • ارتفاع پل: ۶۵ متر

پل معلق نهج البلاغه یا پل معلق آسمان چهارمین نماد و اثر معروف پایتخت (بعد از برج آزادی، برج میلاد و پل طبیعت) است و از دیدنی های تهران به شمار می‌رود. این پل در سال ۱۳۸۹، توسط بخش خصوصی در فاز دو بوستان نهج البلاغه ساخته شد. پل آسمان از پارکینگ بوستان نهج البلاغه در بلوار عربشاهی تا پارک پردیسان امتداد یافته است. 

پل معلق آسمان

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مجید مددی

پل معلق آسمان اولین نمونه پل معلق در پایتخت است و چشم‌انداز بسیار زیبایی از شمال و جنوب تهران، میدان آزادی و برج میلاد دارد. آقای «محمود گنجعلی بیگ»، ایده‌پرداز، طراح و مدیر پروژه پل آسمان هستند. این پل معلق ۲۸۵ متر طول، دو متر عرض و ۶۵ تا ۸۰ متر ارتفاع (از کف دره یا مسیل رودخانه پونک) دارد.

برای تامین ثبات پل آسمان از ۱۲ رشته کابل به قطر ۴۳ میلی‌متر (از جنس گالوانیزه) استفاده شده است. این پل قابلیت تحمل وزن حدود ۲۰۰ نفر را (به‌طور هم‌زمان) دارد. عرشه پل آسمان تخت و سرخ رنگ است. نوپردازی زیبا جلوه شبانه پل نهج البلاغه را دوچندان می‌کند. سکویی در میانه پل برای انجام وزرش‌های مهیجی چون سویینگ دو‌نفره، راپل هوایی و بانجی جامپینگ در تهران وجود دارد.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها به‌ترتیب از راست به چپ: نیلوفر، محسن قره خانی، سما محمدی، نیما فخران

بوستان نهج البلاغه یکی از پارک‌های باربیکیو تهران است و امکانات رفاهی تفریحی متنوعی همچون مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، وسایل ورزشی و بدن‌سازی، زمین اسکیت، شهربازی، سینما ۶ بعدی و گیم نت، باغ هنر، آمفی‌تئاتر روباز، مسجد، بوفه و رستوران، سرویس بهداشتی و پارکینگ دارد. 

پل معلق آبیدر

  • آدرس: استان کردستان، شهر سنندج، کمربندی آبیدر، پارک جنگلی آبیدر (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: ۱۵ تا ۲۴
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۵۰,۰۰۰ تومان
  • ارتفاع پل: ۸۸ متر 

کوه آبیدر و پارک جنگلی اطراف آن نمادی از شهر سنندج هستند. این منطقه کوهستانی به‌دلیل ارتفاع ۲,۴۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد چشم‌انداز زیبایی به شهر دارد و از دیدنیهای استان کردستان محسوب می‌شود.

پارک امانیه، پارک کوک، پارک هفت آسیاب، پارک مشاهیر، پارک امیریه، و پارک خضر زنده از جمله تفرجگاه‌های مجموعه تفریحی پارک آبیدر هستند.

پل معلق آبیدر

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Abdall Amini

پل معلق آبیدر در غرب سنندج و بین کوه‌های آبیدر قرار دارد و بخشی از پارک امیریه و مجموعه تفریحی پارک آبیدر است؛ به همین جهت با نام پل معلق پارک امیریه نیز شناخته می‌شود. پل امیریه و زیپ‌لاین کنار آن از بخش‌های جدید پارک هستند و در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده‌اند. این پل ۳۲۰ متر طول و ۱٫۲ متر عرض دارد. پل آبیدر پارک مشاهیر را به پارک امیریه وصل می‌کند.

منظره پایین پل امیریه، درختان بلند قامت و منظره اطراف پارک کوهستانی است که در هر فصل رنگ‌ورویی متفاوت به خود می‌گیرد. عبور از این معلق تنها با استفاده از تجهیزات ایمنی امکان‌پذیر است. در روزهای بارانی و برفی اجازه عبور از پل معلق به گردشگران داده نمی‌شود. 

پل معلق آبیدر

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: فرید عنایتی

پل معلق برج میلاد

  • آدرس: شهر تهران، منطقه دو، محله کوی نصر، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، مسیر اختصاصی برج میلاد (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۶۰۳۳۹۰۹
  • ساعات کاری: ۱۰ تا ۲۲
  • اینستاگرام: zipline_miladtower@
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۵۰,۰۰۰ تومان
  • ارتفاع پل: ۷۰ متر (از کف دره)

برج میلاد تهران از مراکز تفریحی فرهنگی مهم پایتخت است که به‌عنوان بلندترین برج ایران شناخته می‌شود. در این برج علاوه بر بازدید از طبقات مختلف و سالن‌های متنوع امکان تجربه انواع تفریحات هیجان‌انگیز همچون سکوی دید باز و بسته، اسکای پارک جی مکس، بانجی جامپینگ، پرواز در آسمان، سکوی پیاده‌روی و پل معلق وجود دارد. همچنین یکی از زیپ لاین های تهران در این مجموعه جای گرفته است.

پل معلق برج میلاد

منبع عکس: گوگل مپ، نام عکاس: مهرداد بی پروا

پل معلق برج میلاد بخشی از مجموعه زیپ‌لاین برج است و از تفریحات هوایی آن محسوب می‌شود. این مجموعه در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است. پل معلق میلاد ۲۰۰ متر طول و یک متر عرض دارد. عرشه این پل چوبی و نرده‌های نگهدارنده آن از جنس کابل‌های مقاوم هستند. میزان هیجان عبور از این پل معلق تهران متوسط است و گزینه‌ای عالی برای تفریج با همه اعضای خانواده محسوب می‌شود. 

پل معلق رامسر

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان رامسر، جاده رامسر-چابکسر (غرب به شرق)، پنج کیلومتر بعد از میدان آزادگان شهر چابکسر (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۱۱۵۵۰۵
  • ساعات کاری: ۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ (در صورت مساعد بودن هوا)
  • وب‌سایت: telecabinramsar.com
  • اینستاگرام: shahre_sabzz@
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): زیپ لاین یا پل معلق مسیر اول ۱۰۰,۰۰۰ تومان، زیپ لاین یا پل معلق مسیر نیمه ۱۸۰,۰۰۰ و زیپ لاین مسیر کامل ۲۵۰,۰۰۰
  • ارتفاع پل: حدود ۲۰ متر

تله کابین رامسر یا مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز رامسر در اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و با هدف ارتقای کیفی و کمی صنعت گردشگری منطقه راه‌اندازی و افتتاح شد. این مجموعه پیشرو و به‌روز امکانات تفریحی متعدد و مهیج ساحلی و جنگلی را گردهم آورده است و به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شمال کشور شناخته می‌شود. 

شهر بازی، قلعه وحشت، پیست‌های ورزشی کارتینگ، پیست ATV و زمین بازی استاندارد پینت بال، سینما ۶ بعدی، سافاری جنگلی (زیپ لاین و پل معلق)، تلکابین، موتور چهارچرخ، جت اسکلی، شاتل دریایی و اسکی روی آب از جمله امکانات و بخش‌های تفریحی مجموعه شهر سبز رامسر به حساب می‌آیند. چندین مرکز خرید، هتل، کافی‌شاپ و رستوران نیز در این مجموعه فعال هستند.

سافاری جنگلی بخش مهیج و شناخته شده‌ای از مجموعه بام سبز است که در غرب ایستگاه تله کابین رامسر قرار دارد. این بخش بر فراز کوه «ایلمیلی» و درختان متراکم منطقه ساخته شده‌ است.

سافاری جنگل رامسر

منبع عکس: گوگل مپ، نام عکاس: John Wiley 

سه خط زیپ لاین و دو پل چوبی معلق در مسیری ۴۵۰ متری، بخش سافاری جنگلی هیجان‌انگیز مجموعه بام سبز رامسر را تشکیل می‌دهند. کل مسیر به سه بخش تقسیم می‌شود. افراد با تهیه بلیط انتخاب می‌کنند که مسیر بین دره‌های سرسبز را با زیپ لاین بپیمایند یا از پل معلق عبور کنند؛ بخش آخر مسیر تنها با زیپ لاین طی می‌شود. قدم گذاشتن روی پل لرزان چوبی در دل جنگلی بکر تجربه‌ای پرهیجان و اکتشافی را برای شما رقم خواهد زد.

پل معلق پره سر

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رضوان شهر، شهر پره سر، بلوار امام خمینی شمال به جنوب، بعد از کمربندی پره سر، نرسیده به میدان آبشار، مجتمع تفریحی اقامتی پاسارگاد (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۱۲۶۷۹۰۱
  • ساعات کاری: ۱۰ تا ۲۲
  • اینستاگرام: polemoalage_gilan_parehsar@
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): ۲۰,۰۰۰ تومان
  • ارتفاع پل: ۱۲ متر

پل معلق پره سر تنها پل معلق شهرستان رضوانشهر و استان گیلان است. این پل بخشی از دهکده گردشگری اقامتی پارسارگاد پره سر محسوب می‌شود.

پل معلق پره سر

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناصر ناصر

پل معلق مجموعه پاسارگاد از فروردین ۱۴۰۰ بازگشایی شده است. عرشه این پل کابلی از جنس پلاستیک و نرده‌های دیواره آن از جنس فلز هستند. این پل ۷۰ متر طول و کمتر از یک متر عرض دارد. دو سر پل با کابل‌های مقاوم به دو سکوی مستحکم متصل شده‌اند. برای دسترسی به ورودی پل باید از حدود ۴۰ پله بالا بروید.

پل معلق پره سر مجهز به مه‌پاش و نورپردازی شبانه است. این پل چشم‌انداز زیبایی به شالیزارهای اطراف دارد و برای عکاسی مناسب است. 

پل معلق باغستان

  • آدرس: استان البرز، کرج، بلوار ولیعصر، خیابان لاله، دهکده تفریحی گردشگری باغستان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: ۶:۳۰ تا ۲۰
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): رایگان
  • ارتفاع پل: حدود سه متر

پارک و مجموعه تفریحی گردشگری باغستان غربی در استان البرز واقع شده است. در این مجموعه امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی همچون شهربازی، پارک جنگلی، آلاچیق، دریاچه مصنوعی، پل معلق، رستوران، کافی‌شاپ و پارکینگ گرد هم آمده‌اند. 

پل معلق باغستان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام miri_rahele؛ نام عکاس: مجید میری

پل معلق باغستان بخشی از دهکده تفریحی گردشگری باغستان کرج است که با نام پل معلق دهکده نیز شناخته می‌شود. این پل به سفارش سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرج و روی دریاچه مصنوعی آن ساخته شده است. پل دهکده ۱۵ متر طول و دو متر عرض دارد. عرشه این پل چوبی و ستو‌ن‌ها و دیواره‌های آن فلزی است. پل معلق باغستان دهکده تفریحی را به محدوده اشتراکی متصل می‌کند. پل دهکده در حال حاضر (تابستان ۱۴۰۲) بسته است و به‌دلایل ایمنی، امکان تردد روی آن وجود ندارد.

پل معلق باراجین

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: سعید سرشار؛ موضوع: نمای شبانه پل معلق باراجین

اگر ترس از ارتفاع ندارید و به تفریحات هیجاتی علاقه‌مند هستید یا تاکنون از پل‌های معلق ایران بازدید کرده‌اید، لطفا نظر و تجربه‌های خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین پل های معلق ایران کدامند؟

پل شیشه‌ای هیر در استان اردبیل، پل نهج البلاغه در شهر تهران، پل معلق کوه صفه در شهر اصفهان، پل معلق مجموعه گردشگری نمک آبرود در استان مازندران، پل معلق آوج در استان قزوین و پل معلق دوپلان در استان چهارمحال و بختیاری در لیست مشهورترین پل های معلق ایران قرار دارند. 

مرتفع ترین پل معلق ایران کجاست؟

پل معلق آوج با ۱۰۵ متر ارتفاع در استان قزوین

پل معلق شیشه‌ای ایران کجاست؟

پل معلق تمام شیشه‌ای هیر در استان اردبیل و درفاصله تقریبی ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر اردبیل

منبع عکس کاور: گوگل مپ؛ نام عکاس: امین موجودی؛ موضوع: دورنمای پل معلق تمام شیشه‌ای هیر

مطالب مرتبط:

دیدگاه