طرز تهیه سوپ مرغ و ماتسو بال؛ غذای سنتی عید پسح یهودیان

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه سوپ مرغ و ماتسو بال؛ غذای سنتی عید پسح یهودیان

در مجموعه آشپزی ملل در خانه، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه غذای مشهور و مقوی سوپ مرغ و ماتسو بال، به آلمان در اروپای غربی سفر خواهیم کرد.

دوست دارید غذایی جدید و بین‌المللی را تجربه کنید؟ از غذاهای همیشگی خسته شده‌اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از بهترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

کجارو قصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. امروز قرار است به کشور آلمان سفر کنیم و «سوپ مرغ و ماتسو بال» (chicken and matzo ball soup) که با عنوان «پنیسیلین یهودی» نیز شناخته می‌شود را بپزیم؛ غذایی ساده و لذیذ که دارای خواص جادویی درمانی متعددی است و جایگاه ویژه‌ای در مهم‌ترین جشن تقویم یهودیان را به خود اختصاص داده است.

سوپ مرغ و ماتسو بال چیست؟

ضیافت «سِدِر پسح» (Seder)، نشانگر عید یهودی پسح یا فطیر، با مراسمی پرشکوه و نیایش‌ها و آوازهای مذهبی است که هر سال در اواخر ماه مارس یا اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) برگزار می‌شود. این ضیافت، بازگو کننده داستان آزادی بنی‌اسرائیل از بردگی در مصر باستان است و بیشتر غذاهایی که در میز سِدِر سرو می‌شوند، غذاهایی نمادین هستند.

ماتسو به نان ورنیامده‌ای اشاره دارد که یهودیان در حین فرار از مصر باستان می‌خوردند؛ زیرا آن‌ها زمانی برای پخت کامل نان نداشتند. این کوفته‌های مشهور در میان یهودیان اشکنازی (Ashkenazi Jews)، در اروپای مرکزی با نام «نودل» (knoedel) و «نودلا» (knoedela) و در کشور آمریکا با نام ماتسو بال شناخته می‌شوند.

ماتسو بال در واقع، یک نوع سوپ مرغ است که از موادی چون نان ماتسو یا فطیر، تخم‌مرغ، آب، مرغ، سبزیجات و یک نوع چربی نظیر مارگارین یا چربی مرغ تشکیل می‌شود.

مواد لازم

برای ۶ نفر

برای مایه سوپ

  • ۱ مرغ کامل، حدود ۲ کیلوگرم
  • ۶ عدد هویج بزرگ پوست‌کنده و خردشده
  • ۶ عدد ساقه کرفس
  • ۱ عدد پیاز طلایی پوست‌کنده، قاچ شده به چهار قسمت
  • ۱ مشت جعفری یا شوید تازه
  • ۲ قاشق چای‌خوری دانه فلفل سیاه
  • ۲ عدد برگ بو
  • نمک به مقدار لازم

برای ماتسو بال‌ها

  • ۳ عدد تخم‌مرغ بزرگ همزده
  • سه چهارم لیوان آرد ماتسو (از آسیاب‌کردن نان فطیر خشک‌شده ساده نیز می‌توان آن را تهیه کرد) یا آرد گندم
  • یک چهارم لیوان روغن هسته انگور یا چربی مرغ آب‌شده
  • نصف قاشق چای‌خوری بکینگ پودر
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک

آماده‌سازی نهایی

  • ۴ عدد هویج پوست‌کنده که به‌صورت مورب برش خورده
  • ۲ قاشق غذاخوری شوید تازه ساطوری‌شده
  • نمک و فلفل سیاه ساییده‌شده به مقدار لازم

دستور پخت

سوپ مرغ و ماتسو بال

تهیه ماتسو بال‌ها به روش سنتی برای جشن پسح. عکس از «جودی جکوبسون» (Jodi Jacobson)

برای مایه سوپ

۱. مرغ را در قابلمه قرار دهید و ۳ لیتر آب سرد روی آن بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا آب بجوشد و سپس به‌مدت ۱۵ دقیقه، مرغ را در آن بجوشانید. کف‌های روی آب را جمع کنید و دور بریزید.

۲. بقیه مواد لازم برای مایه سوپ را اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید و در قابلمه را بگذارید. به‌مدت دو ساعت آن را بپزید.

۳. مرغ را از آب مرغ جدا کنید و وقتی سرد شد، آن را به تکه‌های کوچک ۲٫۵ سانتی‌متری تقسیم کنید.

۴. آب مرغ را از قابلمه به یک ماهیتابه بزرگ برای تهیه سس انتقال دهید. در این مرحله باید حدود ۲ لیتر مایه سوپ داشته باشید.

برای ماتسو بال‌ها

۱. تمام مواد لازم را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید و اگر دوست داشتید، شوید تازه ساطوری‌شده را نیز به آن بیفزایید.

۲. روی آن را بپوشانید و به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

۳. با استفاده از یک قاشق یا اسکوپ‌ساز بستنی، حدود ۲ قاشق غذاخوری از این ترکیب را بردارید و به‌شکل توپ دربیاورید.

۴. این توپ‌های آردی را با دقت و یکی‌یکی در یک قابلمه آب جوش بیندازید. در قابلمه را بگذارید و به‌مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه آن‌ها را بجوشانید تا کاملا بپزند.

آماده‌سازی نهایی

۱. آب مرغ را دوباره بجوشانید، هویج‌ها و نمک و فلفل را به آن بیفزایید تا مزه‌دار شود. شعله گاز را کم کنید و به‌مدت ۵ تا ۷ دقیقه آن را بپزید تا هویج‌ها کمی ترد شوند.

۲. مرغ‌های تکه‌تکه شده و ماتسو بال‌ها را به آن‌ها بیفزایید تا گرم شوند.

۳. روی آن را با شوید ساطوری‌شده تزئین و سرو کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به آلمان با طعم سوپ مرغ و ماتسو بال

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های غذای مقوی و لذیذ سوپ مرغ و ماتسو بال، کیفیت مایه سوپ ‌آن است. مایع سوپ باید غلیظ و طلایی‌رنگ باشد و بافت لطیف و روغنی چربی مرغ در آن، زیر زبان بیاید. در واقع چربی مرغ باید روی این سوپ جمع شود و در حین سرو، برق بزند.

میزان پخت ماتسو بال‌ها هم در میان خانواده‌های مختلف، متفاوت است. برخی دوست دارند این کوفته‌های گرد، سبک و نرم باشند و برخی هم نسخه سفت و جویدنی آن را ترجیح می‌دهند. در واقع، سنت‌ها و سال‌ها دورهمی خانوادگی مشخص می‌کند که ماتسو بال‌ها به چه‌شکل طبخ شوند.

وعده سِدِر عید پسح، علاوه بر سوپ ماتسو بال، شامل غذاهای خوشمزه دیگری مانند کوفته ماهی، پودینگ سیب‌زمینی و «تسویمس» (tzimmes)، نوعی تاس کباب شیرین متشکل از ریشه سبزیجات و میوه‌های خشک نیز می‌شود.

سوپ مرغ و ماتسو بال

آیا تاکنون موفق شده‌اید غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا را طبخ کنید؟ نظرات خود را بنویسید یا  از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه