طرز تهیه حمص با نان پیتا؛ یک وعده اصیل لبنانی

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه حمص با نان پیتا؛ یک وعده اصیل لبنانی

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه غذای گیاهی حمص به لبنان سفر خواهیم کرد.

هوس یک غذای جدید و بین‌المللی به سرتان زده است؟ از غذاهای همیشگی خسته شده‌اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از بهترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

کجارو قصد دارد هرروز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. امروز قرار است به کشورهای لبنان، اردن و فلسطین در خاورمیانه سفر کنیم و پیش‌غذای لذیذ و مشهور «حمص» (hummus) را بپزیم.

حمص چیست؟

حمص، یک خوراک مدیترانه‌ای عربی است که از نخود پخته، روغن زیتون، ارده، آبلیمو و سیر له‌شده تهیه می‌شود. در هنگام لقمه کردن حمص در نان گرم پیتا، مراقب باشید که روغن آن چکه نکند و از طعم لیمو و سیر در لقمه خود لذت ببرید. حمص را معمولا به‌عنوان پیش‌غذا با غذاهایی مانند فلافل، مرغ کبابی و کوفته سرو می‌کنند.

حمص دارای مقدار زیادی آهن، ویتامین سی، فولات، ویتامین B6 و پروتئین و همچنین فیبر فراوان است که به کارکرد دستگاه گوارش، کمک می‌کند. حمص، غذایی مناسب برای گیاهخواران و وگان‌ها است.

حمص را معمولا با نان پیتا می‌خورند. پیتا، نان صاف و گردی است که خمیر آن در هنگام پخت شروع به باد‌کردن می‌کند و به‌شکل پاکت در می‌آید. این نان، تاریخی چند هزار ساله در خاورمیانه دارد و برخی از تاریخ‌دانان، آن را منشا پیتزا می‌دانند.

خاستگاه حمص

حمص غذایی مشترک بین اکثر کشورهای خاورمیانه است که در میان بیشتر مردم به‌عنوان غذای لبنانی شناخته می‌شود؛ اما کسی از زمان یا مکان دقیق خاستگاه این غذا مطمئن نیست. نخود در دوران عصرسنگی یا عصر حجر متاخر در این منطقه کشت می‌شد و در دستور پخت‌های عربی قرون‌وسطایی از آن استفاده می‌شده است.

طبق پژوهش‌های انجام‌شده توسط یک تاریخ‌دان، حمص، اولین بار در قرن هجدهم در دمشق طبخ شد. طبق داستانی دیگر، قدمت حمص به قرن ۱۳ هجری در مصر برمی‌گردد و در زمان جنگ‌های صلیبی به‌عنوان پاداش به سربازان داده می‌شد. در هر صورت، حمص، غذایی محبوب و مشهور در سراسر سرزمین شام و در میان عرب‌ها و یهودیان به شمار می‌آید.

مواد لازم

  • ۲۵۰ گرم نخود خشک
  • ۵ لیوان آب برای پخت نخودها
  • نیم قاشق چای‌خوری جوش شیرین (اختیاری)
  • نیم لیوان ارده کنجد
  • یک چهارم لیوان آب لیموی تازه
  • ۲ عدد حبه سیر پوست‌کنده و له‌شده
  • نیم قاشق غذاخوری نمک
  • نان پیتای تازه برای سرو

مواد لازم برای نان پیتا

  • ۳۰۰ گرم آرد گندم
  • ۵ گرم نمک
  • ۵ گرم شکر
  • ۵ گرم خمیر ترش
  • ۲ قاشق چای‌خوری روغن زیتون
  • ۲۰۰ میلی‌لیتر آب با دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد

مواد لازم برای تزیین حمص

  • کمی روغن زیتون تصفیه‌نشده مخلوط شده با ترشی سبزیجات تازه
  • پودر زیره سبز
  • پاپریکای شیرین
  • فلفل سیاه تازه سابیده‌شده
  • دانه کاج

مواد لازم برای سرو

  • فلافل داغ
  • تکه‌های تخم‌مرغ پخته
  • پیاز سفید درشت خردشده خلالی
  • سس فلفل تند

دستور پخت

حمص

حمص با نخود و دانه کنجد کوبیده و غیره درست می‌شود

۱. نخودها را پاک کنید تا هرگونه نخود خراب، کرم‌خورده یا تغییر رنگ‌داده را جدا کنید. نخودها را با آب بشویید و سپس به‌مدت ۲۴ ساعت در یک کاسه بزرگ پر از آب سرد، خیس کنید. اگر هوا گرم است، کاسه نخود و آب را داخل یخچال بگذارید تا از تخمیر نخودها جلوگیری کنید. آب را پس از ۱۲ ساعت عوض کنید.

۲. نخودها را آبکش کنید و دوباره بشویید. سپس آن‌ها را در یک قابلمه بزرگ بریزید و ۵ لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید.

۳. اگر دوست دارید حمص شما بافتی نرم و خامه‌ای داشته باشد، جوش شیرین را به آن اضافه کنید.

۴. وقتی نخودها به جوش افتادند، کف روی آن‌ها را بردارید. شعله گاز را کم کنید و نخودها را به‌مدت ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت متوسط بپزید. اگر از زودپز استفاده می‌کنید، ۴۵ دقیقه پس از به جوش آمدن آب برای پخت نخودها کافی است.

۵. به‌اندازه کافی آب اضافه کنید تا روی نخودها در حین پختن کاملا با آب پوشانده باشد.

۶. هر ۳۰ دقیقه، نخودها را هم بزنید تا به کف قابلمه نچسبند.

۷. اگر نخودها بین انگشت شصت و اشاره شما به‌راحتی له می‌شوند، آماده هستند. اجازه دهید تا نخودها در آب، سرد شوند، سپس آن‌ها را آبکش کنید. یک لیوان از آب نخودها را نگه دارید.

۸. اگر دوست دارید حمص را با نخودهای کامل تزیین کنید، نیم لیوان از نخودها را بردارید و کنار بگذارید.

۹. نخودهای پخته، سیر له‌شده، آب لیمو، نمک و ارده کنجد را در یک غذاساز بریزید و به‌مدت ۳ دقیقه، آن را پوره کنید. اگر ترکیب مواد خیلی خشک بود، کمی از آب نخود پخته به آن اضافه کنید تا به قوام موردنظر برسد.

۱۰. با حرکت دایره‌ای قاشق، حمص نرم و خامه‌ای را در یک کاسه کم‌عمق بریزید تا به‌صورت مساوی در کف و گوشه‌های کاسه پخش شود.

۱۱. حمص را با ترکیب موردعلاقه خود تزیین کرده و با نان پیتای تازه و اگر دوست دارید با فلافل داغ و تند، تکه‌های تخم‌مرغ پخته، پیازهای خلالی و سس فلفل سرو کنید.

دستور پخت نان پیتا

برای ۸ عدد نان

پیتا

۱. آرد، شکر، خمیر ترش و نمک را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. سپس روغن و آب ولرم را به مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید.

۲. خمیر حاصل را روی یک سطح صاف ورز دهید تا کاملا یک‌دست شود و به دست نچسبد. اگر خمیر به دست چسبید به آن کمی آرد اضافه کنید. خمیر ورز داده شده را گرد کنید و داخل ظرفی بگذارید و روی ظرف را با کیسه پلاستیکی یا سلفون بپوشانید.

۳. پس از ور آمدن و افزایش حجم خمیر در دمای اتاق، آن را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کرده و گرد کنید. سپس گلوله‌های خمیری را به‌مدت ۱۵ دقیقه رها کنید.

۴. روی سطح صاف آشپزخانه آرد بپاشید و هر قسمت از گلوله‌های خمیری را با وردنه باز کنید تا قطر آن‌ها ۲۰ سانتی‌متر شود.

۵. خمیرهای بازشده را به‌صورت تک تک داخل سینی فر یا کاغذ روغنی بگذارید و روی آن را بپوشانید تا مرحله دوم ور آمدن خمیر انجام شود. این مرحله حدود ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

۶. فر را در دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس خمیرها را داخل فر قرار دهید و به‌مدت ۴ دقیقه بپزید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به لبنان با طعم حمص

حمص، غذایی الهام‌بخش و وسوسه‌کننده است و دستورپخت‌های سختگیرانه‌ای برای طرز تهیه صحیح و سرو آن وجود دارد. برخی از افراد دوست دارند حمص مانند موس، بافت نرم و خامه‌ای داشته باشد و برخی نیز ترجیح می‌دهند که حمص، کمی سفت باشد.

فلسطینی‌ها، اردنی‌ها و لبنانی‌ها، حمص را به‌عنوان صبحانه یا برانچ می‌خورند، آن هم در غذاخوری‌های کوچکی که تا اواسط عصر، تعطیل می‌شوند. یهودیان خاورمیانه نیز از یک لقمه حمص و نان پیتا در هر زمانی از شبانه‌روز لذت می‌برند.

شما می‌توانید به‌جای استفاده از ارده کنجد در تهیه حمص، از کره بادام‌زمینی استفاده کنید تا طعمی جدید و منحصربه‌فرد خلق کنید، هر چند که این دستور تهیه، با حمص اصیل فاصله دارد و به‌هیچ‌وجه در دنیای عرب، پذیرفته‌شده نیست.

حمص

فلافل، حمص و نان پیتا، یک وعده غذایی فوق‌العاده هستند

آیا تاکنون موفق شده‌اید غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا را طبخ کنید؟ از تجربه‌های خود در بخش نظرات این مقاله بنویسید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه