طرز تهیه خاچاپوری؛ نان ملی گرجستان با طعم متفاوت

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
طرز تهیه خاچاپوری؛ نان ملی گرجستان با طعم متفاوت

با طرز تهیه خاچاپوری، صبحانه پرطرفدار و سنتی گرجستانی آشنا شوید و خود را به خوردن این نان مقوی و بسیار لذیذ مهمان کنید.

هوس یک صبحانه پرملات و خوشمزه کرده‌اید؟ به آشپزخانه بروید و با کجارو همراه باشید تا طرز تهیه یک غذای لذیذ و مشهور گرجستانی به نام «خاچاپوری» (khachapuri) را به شما بیاموزیم . 

خاچاپوری، یکی از غذاهای سنتی و مشهور گرجستانی است که ترجمه نام آن، «نان پنیری» است. خمیر نان در حین پخت پف می‌کند و به‌شکل‌های مختلفی درمی‌آید. پنیر و تخم‌مرغ از دیگر مواد تشکیل‌دهنده خاچاپوری هستند. این غذا را می‌توان به‌عنوان مخلفات برای شام یا حتی یک برانچ لذیذ سرو کرد. خاچاپوری را معمولا همراه با دیگر غذاهای لذیذ گرجستانی مانند «چاخوخ‌بیلی» (chakhokhbili) یا خورش مرغ و سبزیجات، می‌خورند.

خاچاپوری از محبوبیت بالایی در رستوران‌های گرجستان و دکه‌های غذای خیابانی برخوردار است. خاچاپوری، یکی از غذاهای ملی گرجستان است و به همین علت، هزینه تهیه آن با عنوان «شاخص خاچاپوری»، معیار تعیین تورم در شهرهای مختلف گرجستان به شمار می‌آید. این شاخص توسط دانشکده بین‌المللی اقتصاد در دانشگاه دولتی تفلیس به وجود آمده است.

جالب است بدانید که به نمایندگی و ابتکار انجمن آشپزی گرجستان، روز ۲۷ مه (۷ خرداد)، به‌عنوان روز ملی خاچاپوری نام‌گذاری شده است تا علاوه بر جشن گرفتن در این روز، خاچاپوری در سطح جهانی به همگان معرفی شود.

مواد لازم

برای ۳ نفر

برای خمیر

  • ۱٫۵ کیلوگرم آرد گندم
  • ۲۰۰ میلی‌لیتر آب
  • ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • ۱ قاشق سوپخوری خمیر مایه
  • ۵۰ میلی لیتر روغن

برای داخل خمیر

  • ترکیب پنیر موزارلا، پنیر لبنه یا پنیر خامه‌اى و پنیر لیقوان به مقدار لازم
  • ۳ عدد تخم‌مرغ
  • کره به مقدار لازم

طرز تهیه

خاچاپوری

۱. آب را کمی گرم کنید و خمیر مایه را در آن حل کنید.

۲. آرد را در یک ظرف جداگانه، بریزید و وسط آن را گود کنید.

۳. آب و خمیر مایه ترکیب‌شده را در گودی آرد بریزید و سپس روغن، شیر و تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید.

۴. در این مرحله اگر دوست داشتید، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری شکر به مواد اضافه کنید.

۵. با دست، مواد را به‌آرامی به هم بزنید تا به‌تدریج یک خمیر به وجود بیاید. توجه کنید که این کار را باید قبل از اینکه آرد به‌خودی‌خود در مواد حل شود، انجام دهید. برای تهیه یک خمیر لطیف و نرم، باید حدود ۱۵ دقیقه مواد را ورز دهید.

۶. خمیر را به حالت یک توپ دربیاورید. روی کاسه خمیر را با سلفون بپوشانید و به‌مدت ۲ ساعت در یک جای گرم، مانند کابینت کنار اجاق گاز بگذارید تا پف کند و به اصطلاح ور بیاید.

۷. خمیر پف‌کرده را به سه توپ کوچک تقسیم کنید.

۸. یک توپ خمیری را با استفاده از وردنه کمی پهن کنید. سپس ترکیب پنیر مورد نظر خود را بر سطح خمیر بریزید. لبه‌های خمیر را کمی تا کنید تا پنیر در مرکز خاچاپوری قرار بگیرد.

۹. سطح خمیر را به کره آب‌شده و زرده تخم‌مرغ آغشته کنید و به‌مدت ۱۵ دقیقه در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا روی آن، طلایی شود.

۱۰. با پشت قاشق، روی خاچاپوری‌ را گود کنید و داخل آن یک عدد تخم‌مرغ بشکنید. چند تکه کوچک کره هم به آن اضافه کنید.

۱۱. خاچاپوری‌ را دوباره داخل فر بگذارید و به‌مدت ۵ تا ۶ دقیقه دیگر بپزید. اجازه دهید که سفیده تخم‌مرغ کمی خودش را بگیرد اما سفت نشود.

۱۲. خاچاپوری را بلافاصله سرو کنید.

نکات مهم

اگر احساس کردید که خمیر، چسبناک است، می‌توانید تا حدود ۱ قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید و اگر به لطافت کافى نرسید تا ۲ قاشق غذاخوری آب به آن بیفزایید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

انواع خاچاپوری

انواع مختلفی از خاچاپوری در مناطق مختلف این کشور وجود دارد که در میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«ایمرولی» (Imeretian)

 خاچاپوری ایمرولی (یکی از استان‌های گرجستان)، محبوب‌ترین نسخه این غذا به‌شکل نانی گرد است که از مخمر، ماست و پنیر نمکی سفید ایمرتی تهیه می‌شود.

«آجارولی» (Adjarian)

خاچاپوری استان آجارستان به‌شکل قایق طبخ می‌شود و متشکل از پنیر، کره و زرده تخم‌مرغ در وسط آن است. تخم‌مرغ این نسخه از خاچاپوری، کمی نرم و به حالت عسلی است و ترکیب آن با عطر وسوسه‌انگیز کره، طعمی فراموش ‌شدنی را به شما هدیه می‌دهد. گفته می‌شود که این نان، اولین بار توسط قوم «لازها» که ملوان بودند، ابداع شد. خاچاپوری نمای خاصی از قایق، دریا و خورشید است.

«مگرلی» (Megrelian)

خاچاپوری مگرلی، منتسب به منطقه سامگرلو، شبیه به نسخه ایمرتی، اما با کمی پنیر بیشتر است. نوع پنیر به کار رفته در تهیه این خاچاپوری، سولقونی است. این نسخه از خاچاپوری، باب طبع علاقه‌مندان به پیتزا است. جالب است بدانید که طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده در کشور گرجستان، تعداد زیادی از افراد، این خاچاپوری را به پیتزا ترجیح می‌دهند.

«آچما» (Achma)

خاچاپوری

خاچاپوری آچما در جمهوری «آبخزستان» پخته می‌شود و دارای چندین لایه و شبیه به یک لازانیای بدون سس است.

«گورولی» (Guruli)

خاچاپوری گورولی از تخم‌مرغ‌های پخته در خمیر تشکیل می‌شود و شبیه به‌نوعی از پیتزا به‌شکل نیم‌دایره است. البته باید بدانید که گوریان‌ها، این غذا را برای کریسمس می‌پزند و آن را با نام «پای کریسمس» (Christmas pie) می‌شناسند. در بقیه نقاط کشور گرجستان به این غذا، «پای گوریان» گفته می‌شود.

«اوسوری» (Osuri)

خاچاپوری اوسوری، متشکل از سیب‌زمینی و پنیر است و با نام «خابیزگینی» (Khabizgini) در گرجستان شناخته می‌شود.

«اسوانوری لم زیرا» (Svanuri Lemzira)

پنیر داخل خاچاپوری اسوانوری با آرد برزن ترکیب می‌شود و به همین علت، خمیر آن خاکستری است.

«باچولبی» (bachulebi)

خاچاپوری باچولبی، مستطیلی شکل است. پنیر در وسط این نسخه از خاچاپوری گذاشته می‌شود و مقداری تخم‌مرغ روی آن، مالیده می‌شود.

«پنووانی» (penovani)

خاچاپوری

خاچاپوری پنووانی، شبیه به شیرینی دانمارکی است، اما از پنیر و خمیر تهیه می‌شود.

«مخلووانی» (Mkhlovani)

خاچاپوری مخلووانی از غذاهای مهم مناطق کوهستانی شرقی گرجستان است و خمیر آن با برگ های چغندر و پنیر پر می‌شود.

خاچاپوری در کشورهای دیگر

خاچاپوری در کشورهای پسا شوروی از جمله روسیه از محبوبیت بالایی برخوردار است. این غذا در روسیه، یک خمیر پف‌دار و متشکل از پنیر است. نسخه‌ای از همین غذا که با گوشت پر می‌شود را «سامسا» (samsa) می‌خوانند. گفته می‌شود که حدود ۱۷۵ هزار خاچاپوری در حین المپیک زمستانی ۲۰۱۴ در شهر «سوچی»، یکی از شهرهای مهم گردشگری روسیه خورده شده است.

خاچاپوری، یکی از غذاهای محبوب خیابانی در کشور ارمنستان نیز است و به‌صورت گسترده‌ای در رستوران‌ها و کافه‌تریاهای مدارس، سرو می‌شود.

سفر به گرجستان با طعم خاچاپوری

یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به گرجستان، مزه‌کردن غذاهای محلی این منطقه است و بدون شک خاچاپوری با طعم منحصربه‌فرد و وسوسه‌کننده خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. مطمئن باشید که عاشق عطر و طعم این نان سنتی گرجستانی می‌شوید و تا به خودتان بیایید، می‌بینید که هر روز در رستوران، خاچاپوری سفارش می‌دهید.

تهیه خاچاپوری بسیار آسان است و به مواد اولیه اندکی احتیاج دارد، پس همین الان به آشپزخانه بروید و بوی این نان لذیذ را در خانه راه بیندازید. فراموش نکنید که پنیر و تخم‌مرغ عسلی روی آن را با یک چنگال هم بزنید و بلافاصله دلی از عزا دربیاورید.

خاچاپوری

آیا این غذای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه سفر در آشپزی را دوست داشتید؟ اگر موفق به طبخ آن شدید، تجربه خود را زیر همین مطلب به اشتراک بگذارید یا از غذای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه