هفته نامه؛ از دردسرهای خرید هواپیما تا کاهش ساعات طرح ترافیک پایتخت

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۵
هفته نامه؛ از دردسرهای خرید هواپیما تا کاهش ساعات طرح ترافیک پایتخت

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از ماجرای خرید هواپیمای خارجی، ترافیک پایتخت، کشف بازمانده‌های ساسانی، رونمایی از نقشه‌ی غار کتله خور و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

عاقبت هواپیماها چه شد؟

پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های بسیار علیه ایران، شاهد اخبار زیادی مبنی بر خرید چندین فروند هواپیما از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نظیر ایرباس و بوئینگ بودیم. حال در کمتر از یک سال پس از اجرایی شدن برجام، قراردادهای زیادی به امضا رسیده که به‌دلیل کارشکنی مسئولان آمریکایی به سرانجام نرسیده‌اند. 

مذاکره با ژاپن برای خرید هواپیما در حال پیگیری است

هفته‌ی گذشته روز یکشنبه باخبر شدیم که مذاکرات برای خرید هواپیما از ژاپن در حال پیگیری است.

طی این اخبار، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از پیگیری مذاکرات ایران با شرکت میتسوبیشی ژاپن برای خرید هواپیماهای این شرکت در آینده نزدیک خبر داد. 

«اصغر فخریه» کاشان درباره آخرین وضعیت مذاکره با طرف ژاپنی، بیان کرد که ژاپنی‌ها برای مدت بسیار طولانی روی ساخت نخستین هواپیماهای مسافرتی خود کار کردند که سرانجام طرح نهایی این هواپیما در سه مدل ۷۰، ۹۰ و ۱۰۰ نفره نهایی شد.

وی ادامه داد که در حال حاضر این هواپیمای مسافرتی در آمریکا در حال طی کردن مراحل نهایی تست‌های فنی قرار دارد و با نهایی شدن آن ژاپن پروازهای رسمی‌اش را آغاز می‌کند. در حال حاضر ۴۴۷ فروند از این هواپیما پیش‌فروش شده است که ایران نیز قصد دارد برای شرکتهواپیمایی آسمان از این مدل هواپیما خریداری کند.

خوشبختانه روز بعد، دوشنبه مطلع شدیم که مجوز دولت آمریکا برای فروش بوئینگ و ایرباس به ایران تا ۲ هفته آینده صادر می‌شود.

به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی امروز ما انتظار داریم مجوز دولت آمریکا برای فروش بوئینگ، ایرباس و ای تی آر به ایران تا پایان ماه سپتامبر یعنی کمتر از ۲ هفته دیگر صادر شود.

در همان روز (دوشنبه) باخبر شدیم که ایران روز یکشنبه از آمریکا خواست تا موانع باقی‌مانده بر سر راه خرید هواپیماهای مسافربری از شرکت‌های غربی را بعد از لغو تحریم‌ها بردارد.

ایران اوایل امسال قراردادهایی را به‌منظور خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به‌ارزش ۵۰ میلیارد دلار با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ منعقد کرده است.

هر دوی این قراردادها در انتظار کسب مجوز خزانه‌داری آمریکا هستند. نهایی شدن این قراردادها مستلزم موافقت دولت آمریکاست، زیرا بخش مهمی از قطعات این هواپیماها، از جمله هواپیماهای شرکت ایرباس عملا ساخت شرکت‌های آمریکایی است.

به‌دلیل محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران در زمینه استفاده از دلار و ریسک وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، بانک‌های اروپایی نیز برای تامین مالی این قراردادها با ایران همکاری نمی‌کنند.

یک روز پس از انتشار این گزارش، ایران به‌دلیل تاخیر در صدور مجوزهای مربوطه از سوی آمریکا، از خرید ۶ فروند از هواپیماهایی که قرار بود از شرکت ایرباس خریداری کند، انصراف داده است.

 اما روز چهارشنبه نخستین هواپیما از شرکت بوئینگ آمریکا با هماهنگی هواپیمایی نفت با شرکت بوئینگ به ناوگان ایرلاین نفت پیوست.

در ادامه‌ی همان روز (چهارشنبه) مطلع شدیم مجوز فروش فوری ۱۷ ایرباس به ایران صادر شد.

منابع آگاه در حمل و نقل هوایی آمریکا گفته‌اند که وزارت خزانه‌داری این کشور دو مجوز را صادر کرده که به موجب آن فروش جت‌های ایرباس اروپایی به ایران ممکن شده است و انتظار می‌رود که اجازه فروش جت‌های بوئینگ نیز در روزهای آینده آغاز شود.

سرانجام روز جمعه بود که خبرهای خوش را برای هواپیمایی ایران به ارمغان آورد.

خبرهای هواپیمایی آن روز مبنی بر این بود که مجوز جدید صادر شده از سوی خزانه‌داری آمریکا تمام سدهای موجود بر سر راه ورود هواپیماهای جدید به ایران را شکست و با اجرایی‌شدن این توافق، هواپیماهای جدید در پاییز امسال وارد ناوگان می‌شوند و تمام شرکت‌های ایرانی می‌توانند مذاکرات خود را به‌شکل مستقیم با طرف‌های خارجی ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:


ترافیک پایتخت

زمان اتمام طرح زوج و فرد ۲ ساعت کاهش یافت

با رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس، گزارش‌هایی مبنی بر وضعیت ترافیک تهران منتشر شدند که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

روز اول مهر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از کاهش ۲ ساعته زمان اتمام طرح زوج و فرد در پایتخت خبر داد.

«سردار سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، گفت:

با توجه به کاهش طول روز در نیمه دوم سال تصمیم بر آن شد به‌منظور سهولت در رفت و آمد شهروندان ساعت اتمام طرح زوج و فرد ۲ ساعت کاهش یافته و از ساعت ۱۹ به ساعت ۱۷ برسد.

لازم به ذکر است، محدوده زوج و فرد تغییری نکرده و همچنان از شرق به بزرگراه امام علی (ع)، از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه های نواب و چمران ختم می‌شود.

روز شنبه، سوم مهر هم جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن تشریح تمهیدات ترافیکی پلیس برای نیمه دوم سال، از آماده‌باش صددرصدی پلیس راهور برای مدیریت ترافیک هم‌زمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خبر داد.

وی در بخشی از سخنانش درباره ساعات آغاز پیک ترافیک در پایتخت گفت:

پیش‌بینی ما این است که از ساعت شش ونیم صبح حجم ترافیک افزایش یابد و این وضعیت بین ساعات ۷ تا ۸ صبح به اوج خود خواهد رسید. همچنین هنگام عصر نیز پیش‌بینی ما این است که از ساعت ۱۸ تا ۲۰ شاهد حجم بالای ترافیک در معابر باشیم که برای این منظور مأموران ما در این ساعات استقرار بیشتری در معابر خواهند داشت.

در ادامه‌ی اخبار پایتخت، خبری مبنی بر تغییر نام یکی از خیابان‌های تهران شنیدیم. طی این خبر، معبر مشرف به سفارت لبنان در منطقه ۶ تهران با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه، سفیر لبنان و جمع دیگری از مسئولان کشوری به نام «جرج جرداق» نویسنده لبنانی نام‌گذاری شد.

بیشتر بخوانید:


اخبار دنیای باستان

ثبت ملی بنای تاریخی حمام امامزاده قاسم تهران

روز دوشنبه مدیرکل ثبت آثار و اشیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت بنای «حمام امامزاده قاسم» تهران به خاطر ارزش های تاریخی و معماری در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.

«فرهاد نظری» مدیرکل ثبت آثار و اشیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

حمام امامزاده قاسم یکی از حمام‌های تاریخی تهران است که در منطقه شمیرانات و میدان امامزاده قاسم قرار دارد.

وی بیان کرد که قدمت بنای حمام امامزاده قاسم به دوره قاجار و حدود ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و به‌دلیل قرار گرفتن در مجاورت امامزاده قاسم (ع) از اهمیت تاریخی بسزایی در منطقه شمیران برخوردار است.

سازه معماری از دوره ساسانی در تاکستان کشف شد

اخبار روز سه‌شنبه خبر داد که دو فصل کاوش باستان‌شناختی در محوطه «تات ۲» علاوه بر سازه معماری از دوره تاریخی، به کشف تکه سفال‌های شاخص و عطردان شیشه‌ای دوره تاریخی، ظرف خمره‌ای شکل با علامت و خط پهلوی ساسانی منجر شد.

«محمد بهرام‌زاده»، سرپرست هیئت کاوش در محوطه «تات ۲ تاکستان» استان قزوین با اعلام این خبر گفت که در فصل اول کاوش تات ۲ در اراضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان که در سال ۱۳۹۳ صورت گرفت، سازه معماری بی‌نظیری از دوره تاریخی به دست آمد.

او افزود که این مجموعه‌ از فضاهای حوض‌مانند با اندود گچی، آبراهه‌هایی که حوضچه‌های کوچک را به حوض عمیق در مرکز مرتبط می‌کرد، تشکیل شده است.

روز چهارشنبه هم خبر کشف آثاری از دوره پارینه‌سنگی میانی، معماری سنگ‌چین و سفال‌هایی از دوران اسلامی متأخر در جزیره قشم به گوش رسید. این محوطه در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهر قشم قرار دارد.

و سرانجام متاسفانه روز جمعه آگاه شدیم که قسمتی از سایت فسیل‎های هفت میلیون ساله در پروژه راه‎سازی منطقه گاوکش شهرستان دلفان تخریب شد.

بالاخره، پس از ۱۲ سال نقشه غار کتله‌ خور به مناسبت روز «غار پاک»، ۳ مهرماه در زنجان رونمایی شد.

بیشتر بخوانید:


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه