روزشمار: ۱۳ مرداد؛ افتتاح فرودگاه بين‌‏ المللی «مهرآباد» در تهران

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۳ مرداد؛ افتتاح فرودگاه بين‌‏ المللی «مهرآباد» در تهران

در ۱۳ مرداد سال ۱۳۱۷، فرودگاه مهرآباد در شهر تهران افتتاح شد. نام این فرودگاه از نام روستای مهرآباد گرفته شده است.

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده است. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده است. نام فرودگاه مهرآباد از نام روستای مهرآباد که قبلا در آن منطقه قرار داشت گرفته شده است. این فرودگاه مجهز به سامانه‌های آی‌ال‌اس و وی‌اوآر است.

نام اصلی روستای مهرآباد «حسین‌آباد» و در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسین‌آباد را به ناصرالدین شاه هدیه کرد و بعد از مدتی جزو مهریه عصمت‌الدوله، دختر شاه و همسر «دوست‌محمدخان معیرالممالک» شد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرج‌های بی‌رویه دوست‌محمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک خارج شد. دادخواهی «دوست‌علی معیری» پسر دوست‌محمدخان نیز نزد رضاشاه بی‌فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید.

چندی بعد، در یکی از روزهای سال ۱۲۹۶ شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول، مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند. این هواپیما به‌صورت قطعات مجزا، از روسیه و از طریق بندرانزلی به‌وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات، توسط خلبان روسی بر فراز تهران و در ارتفاع پایین پرواز کرد و چون در آن زمان محلی به‌عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشت، خلبان در محل امور خارجه تهران (میدان مشق) فرود آمد.

سال‌ها بعد و به‌دنبال پیشرفت سریع صنعت هواپیمایی، در بهمن سال ۱۳۰۴ در دوران سلطنت رضاشاه حق انحصاری هواپیمایی به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس (Junkers) واگذار شد و ۲۲ سال بعد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی، با ۲۰ فروند هواپیما در سال ۱۳۱۷، عملاً فرودگاه مهرآباد به دست آن‌ها تاسیس شد.

در سال ۱۳۲۵ اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال ۱۳۲۸ با هواپیمای T.86 و F.33 در مهرآباد شروع به کار کردند. رشد هوانوردی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روزافزون صنعت ترابری هوایی مسافری و باری در فرودگاه اصلی ایران یعنی مهرآباد شد.

در سال ۱۳۳۷ هجری خورشیدی اسکناس‌های دویست ریالی ایران با نمایی از فرودگاه مهرآباد چاپ و منتشر شد.

اسکناس طرح مهرآباد

از کسانی که در ساخت و توسعه پایانه‌های بین‌المللی این فرودگاه نقش اساسی ایفا کردند می‌توان «ویلیام پریرای آمریکایی» را نام برد که به‌همراه چند شرکت دیگر در سال ۱۹۷۲ به فرودگاه چهره‌ای جدید بخشیدند. مرکز آموزشی هلیکوپترهای بل نیروی هوایی در تهران را نیز همین گروه طراحی کرد.

در همین روز:

  • تشكيل پليس جنوب به‌دنبال انعقاد قرارداد ۱۹۱۵ ميان روسيه و انگليس (۱۲۹۴ شمسی)
  • شیخ‌نشین بحرین اعلام استقلال کرد. (۱۳۵۰ شمسی)
  • ایران جمهوری دموکراتیک ویتنام شمالی را به رسمیت شناخت و قرار شد سفیر مبادله شود. (۱۳۵۲ شمسی)
  • انعقاد عهدنامه گلستان بین ايران و روسیه (۱۲۲۸ قمری)
  • آغاز سفر «كريستف كلمب» دريانورد مكتشف بزرگ ايتاليایی (۱۴۹۲ میلادی)
  • اعلان جنگ آلمان به فرانسه در آغاز جنگ جهانی اول (۱۹۱۴ میلادی)
  • روز استقلال كشور آفريقایی «نيجر» از استعمار فرانسه (۱۹۶۰ میلادی)
  • اصابت یک جت مسافربری بوئینگ ۷۰۷ به کوه در اقادیر مراکش و کشته شدن ۱۸۸ نفر. (۱۹۷۵ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه