روزشمار: ۳ اردیبهشت؛ روز جهانی زمین پاک

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۳ اردیبهشت؛ روز جهانی زمین پاک

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست‌کره‌ی زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در فصل بهار در نیم‌کره شمالی (۲۰ مارس) و یک بار هم در فصل پاییز در نیم‌کره‌ی جنوبی (که فصل بهار آن نیم‌کره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود.

سازمان ملل متحد هر سال در اعتدال بهاری، روز زمین را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی «جان مک‌کانل» فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقه‌مند به عرصه دین، علم و صلح، در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی «گیلورد نلسون» به‌عنوان یک جلسه‌ی آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد. «جان مک‌کانل» در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد. «یوتانت» دبیر کل سازمان ملل (۱۹۶۲- ۱۹۷۱) از ایده مک‌کانل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.

پرچم زمین پاک

در ايران نيز هم‌زمان با ديگر كشورهای جهان، «هفته زمين پاک» از روز سوم ارديبهشت‌ماه به‌مدت يک هفته در سراسر كشور برپا می‌شود. جوامع بسیاری نیز هفته‌ی زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل، طی یک قطعنامه، ایجاد روز بین‌المللی زمین پاک را خواستار شد تا همه ساله مراسم این روز، در سوم اردیبهشت مصادف با ۲۲ آوریل برگزار شود. این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان، نهادهای سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای، جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی (NGO) و سایر شرکا درخواست می‌کند که آگاهی افراد درباره روز جهانی زمین پاک را وسعت بخشند و محترم شمارند.

در برخی کشورها و مناطق، اصطلاح «زمین پاک» یا «مادر زمین» با اشاره به کره‌ی زمین، بیانگر وابستگی عمیق موجود میان تمامی افراد بشر، سایر گونه‌های موجودات زنده و زمینی است که همگی ما بر آن زندگی می‌کنیم. ماهیت اصلی روز جهانی زمین پاک، در برگیرندگی است، زیرا در ارزش‌های برگرفته از این کره‌ی خاکی، همه مردمان را سهیم می‌سازد و در این کار، انسان‌ها و طبیعت را یک نظام همگون می‌بیند و رابطه درست ما با طبیعت را ضامن ادامه حیات می‌داند. همین مفهوم، زندگی متعادل ما انسان‌ها را در تعامل و هماهنگی با طبیعت وسعت می‌بخشد و یاری‌مان می‌دهد تا برای مشکلات زیست‌محیطی جهان امروز، راه‌حل‌هایی بیابیم.

روز زمین

روز جهانی زمین پاک هر ساله در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود «زمین»‌ را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند. روز زمین پاک مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست‌کره‌ی زمین نام‌گذاری شده است.

یادمان باشد اگر قرار است کره زمین کماکان منزل ما باشد، باید هرچه در توان داریم، انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که منزل امنی برای نسل‌های آینده‌ باشد، همان طور که برای ما بوده است.

در همین روز:

۱. روز بزرگداشت شيخ بهايی

۲. عمارت تازه بانک ملی ايران در خيابان فردوسی افتتاح شد. (۱۳۱۵ شمسی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه