کوه آتشفشانی تاراناکی و تقارن بی نظیر طبیعت

محمد اخلاقی | سه شنبه, ۲۵ اسفند ۹۴ ساعت ۰۸:۰۰

پارک‌های ملی هر کشور، نماینده‌ی تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی آن سرزمین هستند. پارک ملی اگمونت (Egmont) کشور نیوزیلند، میزبان یکی از متقارن‌ترین آتشفشان‌های مخروطی جهان است. تصاویر هوایی منحصر به فرد این پارک هر بیننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند. با کجارو همراه باشید تا اطلاعات کامل‌تری درباره‌ی این پارک کسب کنید.

 کوه آتشفشانی تاراناکی (Taranaki) که به عنوان کوه اگمونت (Egmont) هم شناخته می‌شود، در سواحل غربی جزیره‌ی شمالی نیوزیلند واقع شده است. این کوه یکی از متقارن‌ترین کوه‌های آتشفشانی مخروطی در جهان است. (کوه آتشفشانی مایون (Mayon) نیز کاندیدای دیگری در این زمینه است). این آتشفشان حدود ۱۲۰ هزار سال قبل متولد شده و آخرین بار، در سال ۱۷۷۵ فوران کرده است. البته  آتشفشان مذکور هنوز خاموش نشده است. زمین‌شناسان معتقدند کوه تاراناکی یک آتشفشان خاموش است و در موقعیت مناسب مجددا فوران خواهد کرد.

Mount-Taranaki

آتشفشان تاراناکی در مرکز پارک ملی اگمونت واقع شده است. همانطور که در تصاویر هوایی قابل تشخیص است، محوطه‌ی داخلی پارک، رنگ تیره‌تری نسبت به بیرون آن دارد. این تفاوت رنگ به دلیل تنوع پوشش گیاهی درون و بیرون پارک است. مناطق تیره‌ی داخل نقشه، در حقیقت جنگل‌های بومی و اصیل داخل پارک هستند و مناطق روشن، چمنزارهای اطراف پارک را نشان می‌دهد. بخاطر حریم دایره شکلی که دور تا دور پارک ترسیم شده است، این تفاوت رنگ به وضوح قابل مشاهده است.

Mount-Taranaki

بسیاری از زمین‌های مسطح کشور نیوزیلند که زمانی توسط جنگل‌ها پوشیده شده بود، اکنون تغییر کاربری داده و تبدیل به زمین‌های کشاورزی شده است. تنها بخش‌های کوچکی از جنگل‌های بومی این کشور همچنان به شکل اولیه‌ی خود همراه با درختان قدیمی باقی مانده است. پارک ملی اگمونت یکی از این جنگل‌های بومی است که مساحتی در حدود ۱۹ کیلومتر دارد.

Mount-Taranaki

Mount-Taranaki

مطالب مرتبط:

دیدگاه