روزشمار: ۱۳ آذر؛ ایجاد شهر شیکاگو توسط کشیشی فرانسوی به نام «مارکت»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
روزشمار: ۱۳ آذر؛ ایجاد شهر شیکاگو توسط کشیشی فرانسوی به نام «مارکت»

۳ دسامبر سال ۱۶۷۴ میلادی سالروز ایجاد شهر شیکاگو توسط کشیشی فرانسوی به نام «مارکت» است. اما این شهر به طور رسمی در سال ۱۸۳۷ میلادی به عنوان یک شهر شناخته شد.

شیکاگو بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینوی است. شیکاگو سومین شهر پرجمعیت در آمریکا و پرجمعیت‌ترین شهر منطقه غرب میانه آن است. با این که این شهر در ۳ دسامبر سال ۱۶۷۴ میلادی توسط کشیشی فرانسوی به نام «مارکت» ایجاد شد، اما به طور رسمی در سال ۱۸۳۷ میلادی به عنوان یک شهر شناخته شد. شهر شیکاگو یکی از مراکز عمده تجاری، مالی، ترابری، و فرهنگی در آمریکا است. شیکاگو تأثیر فراوانی در آموزش، سرگرمی، و سیاست دارد.

شیکاگو

شیکاگو ۱۷ ساختمان بلندتر از ۲۰۰ متر دارد که سه‌تای آن‌ها جزو ۲۰ ساختمان بلند دنیا و بلندترین در آمریکای شمالی هستند. شیکاگو شهر آسمانخراش‌ها است و در آن عالی‌ترین نمونه‌های آسمانخراش‌های مدرن با معماری خیره‌کننده دیده می‌شود.

در شیکاگو به میزان زیادی باد می‌وزد که از این حیث به Windy City معروف است. در فصول سرد سال وزش باد بر میزان سوز سرما می‌افزاید. علاوه بر اتوبوس، شهر دارای سیستم حمل و نقل مترو نیز هست.

این شهر دارای سه خط مترو و دو فرودگاه است. فرودگاه بین‌المللی اوهر دومین فرودگاه شلوغ در جهان است.

منطقه شیکاگو پیش از آن که مهاجران اروپایی در آن ساکن شوند، در اصل قلمرو و اقامتگاه قبیله پوتاواتومی بود. اولین ساکن غیربومی شیکاگو فردی هاییتی‌تبار به نام «ژان باپتیست پون دوسابل» بود که در سال ۱۷۸۰ در شهر شیکاگو اقامت گزید. شیکاگو در سال ۱۸۳۳ به عنوان شهرک تأسیس و ۴ سال بعد هنگامی که جمعیتش به حدود ۴۱۷۰ نفر رسید به شهر تبدیل شد. با گسترش راه‌آهن و رسیدن آن به شیکاگو، شکوفایی این شهر نیز آغاز شد به گونه‌ای که در سال ۱۸۷۰ بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کردند.

نام شیکاگو را فرانسوی‌ها از واژه شیکاکوا که از زبان بومیان آمریکا است، گرفته‌اند که به معنی پیاز وحشی یا سیر وحشی است.

جلال آل‌احمد در خاطرات خود در مورد نام این شهر می‌نویسد:

دیگر اینکه شیکاگو یک اسم سرخ‌پوستی است و به علت اینکه اول دست فرانسوی‌ها بوده، با ch می‌نویسند شین اش را.

متروی شیکاگو در سال ۱۸۹۲ تأسیس شده و هم‌اکنون دارای ۸ خط و ۱۴۵ ایستگاه است، این مترو از قدیمی‌ترین متروهای جهان محسوب می‌شود.

متروی شیکاگو

مراکز فرهنگی و تحقیقاتی

از مراکز دانشگاهی این شهر می‌توان انستیتوی تکنولوژی ایلینوی، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه راش و دانشگاه نورث وسترن و دانشگاه ایلینوی در شیکاگو را نام برد.

آزمایشگاه ملی آرگون، کتابخانه عمومی شیکاگو و مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو نیز در این شهر قرار دارند.

از بین این‌ها دانشگاه شیکاگو از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است و در ایالت ایلینوی در آمریکا واقع است. این دانشگاه به تنهایی با ۸۲ برنده جایزه نوبل در تاریخ عجین بوده است.

دانشگاه شیکاگو

افرادی مثل ساموئل هانتینگتون، ریچارد رورتی و جیمز واتسون، برخی از دانش‌آموختگان دانشگاه شیکاگو هستند.

دانشگاه شیکاگو یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های باستان‌شناختی متعلق به تخت جمشید را دارا است. این مؤسسه که مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو نام دارد به حدی شهرت دارد که دادگاه فدرال آمریکا سعی در استرداد این گنج و تصاحب آن به نفع صدمه‌دیدگان ناشی از حملات تروریستی انتحاری در اسرائیل را داشته است.

دادگاه فدرال بازگشت این اشیای باستانی را که عمدتا مربوط به دوره هخامنشی و تخت جمشید هستند را متوقف کرد و درصدد فروش آن برای دادن خسارات ۹ آمریکایی آسیب‌دیده از عملیات انتحاری در اسرائیل برآمد. این آثار پیش از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران به عنوان امانت به دانشگاه شیکاگو سپرده شدند. اما بعدا این دانشگاه از بازپس دادن این آثار توسط این دادگاه فدرال منع شد. دانشگاه شیکاگو کماکان سعی در جلوگیری از تصرف این اشیا توسط دولت فدرال آمریکا را داشته است. در این میان، موضع وزارت امور خارجه آمریکا (بر خلاف دادگاه فدرال)، حمایت از ایران و دانشگاه شیکاگو در جلوگیری از مصادره این اموال بوده است تا اینکه در روزهای آخر ماه مارس سال ۲۰۱۴ شعبه ناحیه‌ای دیوان عالی به نفع دانشگاه شیکاگو و به ضرر مدعیان اسرائیلی رای نهایی خود را صادر کرد و از مصادره این اموال جلوگیری شد. همچنین از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران هرگز رسما به دفاع از اموال باستانی ایرانی دانشگاه شیکاگو وارد عمل نشد و ادعایی نسبت به تعلق یا تصاحب آن نکرد، دادگاه همچنین حق پس دادن یا ندادن این اموال به ایران را قانوناً در اختیار دانشگاه شیکاگو گذاشت.

کتابخانه عمومی شیکاگو

کتابخانه عمومی شیکاگو که در سال ۱۸۷۳ تاسیس شد، نام یک سامانه کتابخانه‌ای بزرگ در ایالات متحده آمریکا است. سیستم کتابخانه این موسسه با ۷۹ شعبه بیش از ۵٬۷۲۱٬۳۳۴ عنوان کتاب در زمره بزرگ‌ترین مراکز کتابخانه‌ای کشور آمریکا محسوب می‌شود.

پس از آتش‌سوزی بزرگ شیکاگو در ۸ اکتبر ۱۸۷۱، شخصی به نام «ای. اچ. بورگز» پیشنهاد برگزاری مراسم اهدای کتاب‌های انگلیسی را مطرح کرد.

این پیشنهاد حمایت توماس هوگس را که خود عضو پارلمان و نویسنده بود و در ۱۸۷۰ از شیکاگو دیدن کرده بود، به همراه داشت. اهدای کتاب خیلی زود به وقوع پیوست و بیش از ۸٬۰۰۰ کتاب از انگلستان فراهم شد.

جذابیت‌های گردشگری

برج سیرز (Sears tower)

معماری شیکاگو در دنیا مشهور است. این شهر ویترینی از معماری‌ ساختمان‌های بلند قرن بیستم است. برج Sears که برای مدتی طولانی بلندترین برج دنیا بود، نمونه‌ای از مثال‌های زیاد این شهر است.

برج سیرز

مگنیفیسنت مایل (Magnificent Mile)

مگنیفیسنت مایل شیک‌ترین خیابان شیکاگو است. در اطراف این خیابان آسمان‌خراش‌های عالی مانند برج جان هنکاک (John Hancock Tower) و ساختمان ریگلی (Wrigley) قرار گرفته‌ است.

مگنیفیسنت مایل

اسکله نیروی دریایی (Navy Pier)

در سال ۱۹۱۶، نیوی پیر به عنوان محلی برای کشتی‌رانی و تفریح ساخته شد. امروزه این مکان یک مرکز تفریحی مشهور بوده و جاذبه‌های زیادی از جمله یک چرخ و فلک بزرگ و تئاتر IMAX در آن قرار دارند.

اسکله نیروی دریایی شیکاگو

برج آب قدیمی (Old Water Tower)

برج قدیمی شیکاگو با نام Old Water در سال ۱۸۶۹ ساخته شد. این برج یکی از معدود مکان‌هایی است که پس از آتش‌سوزی بزرگ شیکاگو باقی مانده است. این برج به عنوان اولین ساختمان معروف دریایی آمریکایی‌ها انتخاب شده بود.

برج آب قدیمی

فواره باکینگهام (Buckingham Fountain)

فواره باکینگهام، یکی از شناخته‌شده‌ترین مناظر در شیکاگو است. این فواره بسیار زیباست، به خصوص در شب‌ها که با رنگ‌های متنوعی روشن می‌شود.

فواره باکینگهام

پارک گرانت (Grant Park)

این پارک مرکزی‌ترین پارک شیکاگو است که میان خیابان میشیگان و دریاچه میشیگان قرار دارد. جاذبه اصلی این پارک فواره باکینگهام است که در سال ۱۹۲۷ ساخته شده بود.

گرانت پارک

گرانت پارک

دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر عبارتند از:

پارک میلنیوم

  • پارک میلنیوم شیکاگو
  • منار شیکاگو
  • مشرق‌الاذکار (ویلمت)
  • مؤسسه هنر شیکاگو
  • آسمان‌نمای ادلر
  • مرکز جان هنکاک
  • برج ویلیس
  • برج و هتل بین‌المللی ترامپ

فرودگاه‌ها

  • فرودگاه بین‌المللی اوهیر شیکاگو
  • فرودگاه بین‌المللی میدوی شیکاگو

آب و هوای شیکاگو

شیکاگو از فصول مشخص برخوردار است اما هوای این شهر به طور کلی نه به شدت گرم و نه به شدت سرد می‌شود. هوا در بهار و پاییز مطبوع است و این دو فصل بهترین زمان برای سفر به این شهر هستند.

در همین روز:

  • روز بیمه
  • روز جهانی معلولان
  • افتتاح دوره سوم مجلس شورای ملی توسط احمدشاه (۱۲۹۳ شمسی)
  • آغاز جنگ هند و پاكستان بر سر سرزمين بنگلادش (۱۹۷۱ میلادی)
  • روز جهانی زبان باسکی

مطالب مرتبط:

دیدگاه