مهربان ترین مادران حیات وحش

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
مهربان ترین مادران حیات وحش

مادرانی در حیات‌وحش وجود دارند که با رفتارهای جالب و تحسین‌برانگیز خود، به‌عنوان مهربان‌ترین مادران طبیعت شناخته می‌شوند.

وقتی صحبت از فرزندپروری در طبیعت به میان می‌آید، برخی مادران در جایگاه مهربان‌ترین و برخی دیگر در رده سنگدل‌ ترین مادران دنیا قرار می‌گیرند. حیوانات ماده‌ای هستند که برای فرزند خود، از جانشان می‌گذرند؛ در مقابل، عده‌ای دیگر پس از تولد فرزند، او را رها می‌کنند. در حقیقت، رفتار همه حیوانات بر اساس غریزه است و عاملی برای بقای آن‌ها به شمار می‌رود. در این مقاله با تعدادی از بهترین مادران طبیعت آشنا خواهید شد.

شامپانزه

شامپانزه‌ها شباهت زیادی به انسان‌ها دارند. دوره بارداری آن‌ها بین هشت تا ۹ ماه است و اغلب تا پنج سال به فرزند خود شیر می‌دهند! آن‌ها همیشه بخشی از غذای خود را در اختیار نوزادان می‌گذارند؛ او را در آغوش می‌گیرند و بدنش را تمیز می‌کنند. همچنین، اگر بچه شامپانزه‌ای از دنیا برود، این حیوانات مانند انسان‌ها برای او غمگین می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند.

شامپانزه و بچه‌اش

منبع عکس: familyminded.com

شامپانزه در کنار بچه‌اش

منبع عکس: rockhamptonregion.qld.gov.au

بچه شامپانزه در آغوش مادرش

منبع عکس: wattonandswaffhamtimes.co.uk

پنگوئن امپراتور

پنگوئن‌های امپراتور پس از تخم‌گذاری، تخم‌ها را به پنگوئن نر می‌سپارند تا برای پیداکردن غذا، مسافت دورودرازی را طی کنند. نرها باید برای مدت ۶۵ تا ۷۵ روز مواظب تخم‌ها باشند و در این مدت هیچ غذایی نمی‌خورند. هنگامی که پنگوئن‌های مادر برمی‌گردند، جوجه‌ها از تخم بیرون آمده‌اند و مادرها از شکار خود، آن‌ها را تغذیه می‌کنند. اکنون نوبت مادرها است که مراقبت از فرزندان کوچک را بر عهده بگیرند. پنگوئن‌های نر که حدود ۴۰ درصد از وزن بدنشان را از دست داده‌اند، برای تهیه غذا راهی دریا می‌شوند.

بچه پنگوئن با مادرش

منبع عکس: worldatlas.com

بچه پنگوئن با پدر و مادرش

منبع عکس: worldatlas.com

پنگوئن امپراتور و بچه‌اش

منبع عکس: familyminded.com

خرس قطبی

خرس‌های قطبی ماده پس از جفت‌گیری باید غذای زیادی مصرف کنند تا چاق شوند و چربی کافی برای خود و جنین داشته باشند. نتیجه کمبود مواد مغذی در بدن خرس، عدم‌بارداری است. خرس‌های قطبی پس از بارداری باید لانه مناسبی برای زایمان پیدا کنند؛ جایی که توله‌هایشان را به دور از چشمان خرس‌های قطبی نر گرسنه نگه دارند. توله خرس‌ها، کور و بدون دندان به دنیا می‌آیند و اساسا برای هر کاری به مادرشان وابسته‌اند. به‌طور معمول، آن‌ها دو یا سه سال از عمرشان را در کنار مادر سپری می‌کنند و مهارت‌هایی مانند شکار را از او یاد می‌گیرند.

خرس‌های قطبی ماده یکی از طولانی‌ترین دوره‌های روزه‌داری را در قلمرو حیوانات دارند و برای مدت هشت ماه غذا نمی‌خورند تا از توله‌های خود مراقبت کنند.

بازی بچه خرس‌ها با مادر

منبع عکس: peapix.com

خرس قطبی و توله‌اش

منبع عکس: familyminded.com

خرس قطبی با توله‌هایش

منبع عکس: abcnews.go.com

تمساح

تمساح‌ها که هر موجودی، از گورخر تا انسان، در فهرست شکارشان قرار دارد، جزو مادران فداکار حیات‌وحش محسوب می‌شوند. بیشتر خزندگان پس از تخم‌گذاری، آن‌ها را رها می‌کنند؛ اما تمساح مادر بعد از دفن تخم‌هایش، برای سه ماه از محل تولد فرزندانش در برابر شکارچیان احتمالی محافظت می‌کند. هنگامی که جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند، وارد دهان مادر می‌شوند تا او آن‌ها را به داخل آب ببرد؛ جایی که برای حدود دو سال تحت حمایت مادر زندگی خواهند کرد.

بچه تمساح در دهان مادر

منبع عکس: amazing.zone۱

بچه تمساح در دهان مادرش

منبع عکس: dkfindout.com

بچه تمساح روی بدن مادرش

منبع عکس: familyminded.com

فیل

بارداری فیل‌ها، دو سال طول می‌کشد و داشتن رکورد طولانی‌ترین دوره بارداری در میان حیوانات، به‌تنهایی کافی است تا آن‌ها را در فهرست بهترین مادران حیات‌وحش قرار دهد. پس از زایمان، فیل‌های مادر برای دو تا سه سال به نوزادان خود شیر می‌دهند و تا آخر عمر در کنار فرزندانشان می‌مانند. فیل‌های مادر اغلب برای محافظت و نجات یک بچه فیل با هم همکاری می‌کنند؛ حتی اگر این موضوع به قیمت جانشان تمام شود. در صورتی که بچه فیلی از گروه جدا بیفتد، مادر او را برمی‌گرداند؛ ضمن اینکه مهارت‌های بقا در طبیعت را به فرزندش می‌آموزد. چنانچه فیل مادر قبل از رسیدن نوزادش به دو سالگی بمیرد، با وجود تلاش و نگهداری سایر فیل‌های ماده، بچه فیل احتمالا زنده نخواهد ماند.

بچه فیل با مادرش

منبع عکس: familyminded.com

بازی بچه فیل با مادرش

منبع عکس: familyminded.com

فیل همراه با بچه‌اش

منبع عکس: onegreenplanet.org

زرافه

زرافه یکی دیگر از حیوانات حیات‌وحش با حاملگی طولانی است که ۱۵ ماه بارداری را تجربه می‌کند. مادر بلافاصله پس از تولد، مایع روی زرافه کوچک را می‌لیسد و مراقبت از او را شروع می‌کند. در کمتر از نیم ساعت، بچه زرافه با تشویق مادر می‌ایستد و در نهایت راه می‌رود. زرافه حدود ۹ تا ۱۲ ماه به فرزندش شیر می‌دهد.

هنگامی که زرافه مادر به‌دنبال غذا می‌رود، نوزاد خود را پنهان می‌کند یا او را نزد زرافه‌های دیگر می‌گذارد. آن‌ها زیاد نمی‌خوابند و فقط حدود ۳۰ دقیقه تا دو ساعت در روز استراحت می‌کنند؛ زیرا مابقی وقت خود را باید به محافظت از فرزندانشان اختصاص دهند.

بازی زرافه با بچه‌اش

منبع عکس: nationalgeographic.co.uk

محبت مادر و فرزندی در زرافه‌ها

منبع عکس: psychologytoday.com

زرافه با دو بچه‌اش

منبع عکس: familyminded.com

یوزپلنگ

یوزپلنگ یک مادر مجرد سخت‌کوش است که باید بین دو تا هشت توله را در آن واحد بزرگ کند. او علاوه بر تغذیه و آموزش آن‌ها، محافظت از توله‌ها را در برابر شیرها، کفتارها و سایر شکارچیان بر عهده دارد. یوزپلنگ مادر برای اطمینان از امنیت محل زندگی خود، هر چند روز یک بار، توله‌ها را به مکان جدیدی منتقل می‌کند. نوزادان تا حدود هشت ماهگی شیر می‌خورند و سپس نحوه استتار و شکار را آموزش می‌بینند.

بازی یوزپلنگ با توله‌اش

منبع عکس: nathab.com

یوزپلنگ همراه با توله‌هایش

منبع عکس: familyminded.com

خوابیدن توله یوزپلنگ روی بدن مادرش

منبع عکس: cheetah.org

عنکبوت

عنکبوت‌های مادر همیشه مواظب تخم‌ها هستند و آن‌ها را در محیط امن تارهایشان نگه می‌دارند؛ ضمن اینکه برخی عنکبوت‌ها، تخم‌ها را روی اندام تارساز خود حمل می‌کنند. عنکبوت‌ها برای تغذیه فرزندان، غذای خود را بالا می‌آورند. وقتی بچه‌ها حدودا یک ماهه می‌شوند، برخی از عنکبوت‌های مادر به آن‌ها اجازه می‌دهند که او را بکشند و از بدنش تغذیه کنند!

تخم عنکبوت روی بدن عنکبوت

منبع عکس: newsweek.com

تخم‌های عنکبوت روی تار عنکبوت

منبع عکس: familyminded.com

عنکبوت زردرنگ روی تارهایش

منبع عکس: natureformysoul.com

خرس قهوه‌ای

خرس‌های قهوه‌ای نر، اغلب توله‌های سایر خرس‌های نر را می‌کشند؛ زیرا می‌خواهند که ماده‌ها دوباره وارد جفت‌گیری (با آن‌ها) شوند و از این طریق، ژن خود را منتقل کنند. یک‌سوم توله‌های خرس قهوه‌ای در طول فصل جفت‌گیری می‌میرند و ۹۰ درصد این مرگ‌ها به‌خاطر خرس‌های نر اتفاق می‌افتد که به‌دنبال جفت‌گیری هستند. خرس‌های مادر راه‌حل مبتکرانه‌ای برای این مشکل پیدا کرده‌اند. نرها در جایی که انسان‌ها حضور دارند، به‌سراغ خرس‌های ماده نمی‌روند؛ بنابراین، مادرها توله‌های خود را در نزدیکی شهرها، بزرگ می‌کنند تا با روش «سپر انسانی» شانس فرزندان برای زنده‌ماندن را افزایش دهند.

خرس قهوه ای با توله‌اش

منبع عکس: naturephotographyblog.com

توله خرس در کنار مادرش

منبع عکس: bbc.com

خرس قهوه‌ای با دو توله‌اش

منبع عکس: familyminded.com

نهنگ قاتل

نهنگ‌های قاتل، دوره بارداری طولانی را تحمل می‌کنند که حدود ۱۷ ماه است. آن‌ها پس از گذشت نزدیک به ۱٫۵ سال بارداری، نهنگ‌های بزرگی را به دنیا می‌آورند. فرزندان نر تا آخر عمر با مادر باقی می‌مانند؛ در حالی که فرزندان دختر در بزرگ‌سالی مستقل می‌شوند.

نهنگ‌های مادر به فرزندان خود برای شکار و تهیه غذا کمک می‌کنند و برای تامین غذای نهنگ‌های پسر به‌حدی انرژی می‌گذارند که سلامتشان به خطر می‌افتد؛ در نتیجه، توانایی آن‌ها برای تولیدمثل و پرورش فرزندان بیشتر کاهش می‌یابد. نهنگ‌های نر در بزرگ‌سالی بدون مادر به‌سختی می‌توانند زنده بمانند؛ به همین دلیل، اغلب یک سال پس از مرگ مادرشان می‌میرند.

بازی نهنگ قاتل با فرزندش

منبع عکس: bbc.com

نهنگ قاتل در کنار بچه‌اش

منبع عکس: familyminded.com

شنای نهنگ‌های قاتل

منبع عکس: seattleaquarium.org

مرغ

مرغ‌، جوجه‌ها را زیر بال‌هایش قرار می‌دهد تا آن‌ها را گرم نگه دارد و در برابر باران محافظت کند. علاوه بر این، مرغ صداهای خاصی از خود در می‌آورد تا به جوجه‌ها درباره شکارچیان هشدار دهد. همچنین او به جوجه‌هایش می‌آموزد که چه غذایی برایشان خوب یا بد است.

مرغ و جوجه‌هایش

منبع عکس: familyminded.com

مرغ با چند جوجه مشغول خوردن آب

منبع عکس: pixabay.com

جوجه‌ها زیر بال مرغ

منبع عکس: mothership.sg

قورباغه نیزه سمی توت‌فرنگی

«قورباغه نیزه سمی توت‌فرنگی» (Strawberry poison-dart frog) که در کاستاریکا یافت می‌شود، قورباغه‌های تازه متولد‌شده را روی پشت‌ خود می‌گذارد و به داخل جنگل‌های بارانی می‌برد؛ سپس، هر بچه قورباغه را داخل گیاه «بروملیاد» (Bromeliad) قرار می‌دهد که مرکز آن پر از آب است. مادر برای نزدیک به دو ماه، هرروز به بچه‌ها سر می‌زند و برای هرکدام، پنج تخم بارورنشده خود را می‌گذارد تا از آن‌ها تغذیه کنند.

قورباغه قرمزرنگ با پاهای آبی

منبع عکس: animals.sandiegozoo.org

بچه قورباغه داخل گیاه سبزرنگ

منبع عکس: pronghornwildlifephotography.com

قورباغه قرمز

منبع عکس: familyminded.com

شیر

شیرهای ماده نه‌تنها به شکارمی‌روند و غذای شیرهای نر را تامین می‌کنند، بلکه مراقبت از توله‌های خود را بر عهده دارند. مادرها تا دو سال به همه توله‌ها شیر می‌دهند؛ بدون اینکه فرقی بین آن‌ها بگذارند.

شیر ماده با توله‌هاش

منبع عکس: bbc.co.uk

توله شیر با مادرش

منبع عکس: conservationcubclub.com

شیر ماده در حال نوازش توله‌اش

منبع عکس: familyminded.com

شیر ماده با توله‌اش

منبع عکس: babyanimalprints.com

رفتار حیوانات ماده برای شما نیز جذاب است؟ از میان حیواناتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، کدام‌یک را بهترین مادر طبیعت می‌دانید؟ حتما دیدگاه خود را با کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: onegreenplanet.org

مطالب مرتبط:

دیدگاه