سنگدل ترین مادران دنیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
سنگدل ترین مادران دنیا

برخی حیوانات در طبیعت رفتار بی‌رحمانه‌ای در قبال فرزندان خود دارند که از آن جمله می‌توان به خرس سیاه، فک چنگی، پاندا و گنجشک اشاره کرد.

مادربودن در طبیعت از گونه‌ای به گونه دیگر بسیار متفاوت است. علت این موضوع به انواع عادات و شیوه‌های بقای شگفت‌انگیز حیوانات بر می‌گردد که بر نحوه مراقبت آن‌ها از بچه‌هایشان تاثیر می‌گذارد. برخی از این حیوانات نسبت به فرزندان خود سنگ‌دل هستند که در این مقاله با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

فک چنگی

مادر «فک چنگی» ‌(Harp Seal) فقط برای ۱۲ روز اول پس از تولد به فرزندانش شیر می‌دهد و در این مدت بزرگ‌ترین فداکاری او این است که هیچ غذایی نمی‌خورد. سپس مادر، بچه‌ها را رها می‌کند. بچه‌های فک چنگی که هنوز نمی‌توانند به‌تنهایی زندگی کنند، در طول ۱٫۵ ماه آینده به‌شدت در معرض تهدید شکارچیان قرار دارند. آن‌ها در این مدت بیش از نیمی از وزن خود را از دست می‌دهند. در نهایت وقتی به هشت هفتگی رسیدند، آماده شنا می‌شوند و می‌توانند برای غذای خود شکار کنند. با چنین دوران کودکی، جای تعجب نیست که حداقل ۳۰ درصد از تمام توله‌ها در طول سال اول زندگی می‌میرند.

فوک با فرزندش

منبع عکس: mydreamforanimals.com

بچه فک

منبع عکس: theglobeandmail.com

فوک چنگی

منبع عکس: theglobeandmail.com

فاخته

فاخته یا «کوکو» (Cuckoo)، پرنده کوچکی است که پرندگان دیگر را فریب می‌دهد تا فرزند او را بزرگ کنند؛ از این طریق که در لانه پرندگان دیگر تخم‌گذاری می‌کند. به این ترتیب، فاخته مادر به‌عنوان پرنده‌ای تنها می‌تواند از زندگی خود لذت ببرد. جوجه‌های فاخته زودتر از تخم‌های دیگر بیرون می‌آیند و سریع‌تر از جوجه‌های میزبان رشد می‌کنند. آن‌ها تخم‌های میزبان را بیرون می‌اندازند و پرنده مادر بدون آنکه بداند، از جوجه فاخته مانند تنها جوجه خود مراقبت می‌کند.

کوکو روی شاخه درخت

منبع عکس: countryfile.com

پرتره کوکو

منبع عکس: bto.org

پرنده کوکو

منبع عکس: bto.org

گنجشک

با وجوداینکه بیشتر زنان از خیانت همسرشان خشمگین می‌شوند، این خشم را متوجه فرزند نامشروع نمی‌کنند. «گنجشک خانگی» یا «گنجشک معمولی» (House Sparrow) دقیقا برعکس است و به‌سراغ لانه گنجشک‌های دیگری می‌رود که با جفت او رابطه داشته‌اند و جوجه‌های حاصل از آن را می‌کشد. به این ترتیب، گنجشک نر فقط وقت خود را برای فرزندان جفت اول صرف می‌کند. فقط تصور کنید که بفهمید مادرتان، برادر ناتنی شما را کشته است تا پدرتان وقت بیشتری با شما بگذراند!

عکس گنجشک

منبع عکس: birdfact.com

گنجشک روی شاخه درخت

منبع عکس: birdfact.com

گنجشک در حال شکار

منبع عکس: birdfact.com

پرتره گنجشک

منبع عکس: birdfact.com

پاندا

«پاندا» (Panda) برخلاف ظاهر دوست‌داشتنی خود، جزو والدین سهل‌انگار در طبیعت به حساب می‌آید. با وجود این واقعیت که پانداها اغلب دوقلو دارند، آن‌ها تقریبا هرگز به بیش از یک توله اهمیت نمی‌دهند. مادر از بین دو نوزاد، فرزند ضعیف‌تر را به نفع فرزند قوی‌تر نادیده می‌گیرد. در حقیقت، این موضوع تاحد زیادی به تغذیه مادر بر می‌گردد. بامبو مواد مغذی بسیار کمی دارد و برای پاندای مادر عملا غیرممکن است که شیر کافی برای تغذیه دو توله داشته باشد.

بچه پاندا روی درخت

منبع عکس: rollingstone.com

دو پاندا در آغوش هم

منبع عکس: crosstalk.cell.com

پاندا در حال استراحت

منبع عکس: jobskills.org

پاندا همراه با فرزندش

منبع عکس: kids.nationalgeographic.com

خرس سیاه

«خرس سیاه» (Black Bear) معمولا در هر بار زایمان، دو یا سه توله به دنیا می‌آورد. در زایمان‌هایی که او فقط صاحب یک توله می‌شود، اغلب، فرزند را رها می‌کند؛ چراکه به نظرش بزرگ‌کردن یک بچه ارزش تلاش او را ندارد!

پرتره خرس سیاه

منبع عکس: britannica.com

دو خرس سیاه روی درخت

منبع عکس: kids.nationalgeographic.com

خرس سیاه در حال استراحت روی درخت

منبع عکس: kids.nationalgeographic.com

خرس سیاه ایستاده

منبع عکس: wgbh.org

عقاب سیاه

مادرانی که بیش از یک فرزند دارند، می‌دانند که دعوای بین فرزندان چقدر آزاردهنده است؛ اما بیشتر والدین در وقت مناسب قضیه را فیصله می‌دهند. وقتی صحبت از «عقاب سیاه» (Black Eagle) به میان می‌آید، مادر فقط دعوا را تماشا می‌کند؛ حتی زمانی که جوجه بزرگ‌تر و قوی‌تر در نهایت خواهر یا برادر کوچک‌ترش را می‌کشد!

پرتره عقاب سیاه

منبع عکس: pinterest.com

عقاب سیاه روی درخت

منبع عکس: ebird.org

خرگوش

اگر تابه‌حال فکر می‌کردید که مادرتان در جوانی وقت کافی برای شما نگذاشته است، خوشحال باشید که خرگوش به دنیا نیامده‌اید! مادران خرگوش بلافاصله پس از زایمان، لانه خود را ترک می‌کنند. آن‌ها در روزهای بعد فقط برای غذادادن، به توله‌ها سر می‌زنند. کمتر از یک ماه پس از تولد، توله‌ها کاملا به حال خود رها می‌شوند. در واقع، خرگوش مادر از این طریق احتمال یافتن لانه توسط شکارچیان را به حداقل می‌رساند و به نوزادانش کمک می‌کند.

خرگوش همراه با بچه‌اش

منبع عکس: pbs.org

دو عدد خرگوش سفید

منبع عکس: firstcry.com

سه عدد خرگوش در چمنزار

منبع عکس: theguardian.com

سوسک گورکن

«سوسک گورکن» (Burying Beetle)، لاروهای خود را در لاشه موش قرار می‌دهد. سوسک مادر از گوشت لاشه می‌خورد؛ سپس با استفراغ آن، بچه‌هایش را سیر می‌کند. از آنجا که گوشت موش به‌اندازه کافی برای همه لاروها وجود ندارد، آن‌هایی که توجه مادر را به خود جلب می‌کنند، ابتدا به غذا می‌رسند و بقیه توسط مادر خودشان خورده می‌شوند.

سوسک گورکن در لاشه موش

منبع عکس: eurekalert.org

سوسک همراه با لاروهایش

منبع عکس: sciencenews.org

مارمولک سقنقور

«سقنقور» (Skink) نوعی مارمولک است که وقتی شکارچیان زیادی را در اطراف تخم‌هایش می‌بیند، قبل از اینکه بچه مارمولک‌ها فرصتی برای بیرون‌آمدن از تخم پیدا کنند، آن‌ها را می‌خورد. دم مارمولک سقنقور، بلند و باریک است.

مارمولک با زبان آبی

منبع عکس: familyminded.com

مارمولک بزرگ

منبع عکس: thesprucepets.com

کوئوکا

اگر یک مادر «کوئوکا»‌ (quokka) در طبیعت با دینگوها روبه‌رو شود، حدس بزنید که برای فرار چه خواهد کرد؟ بله، او فرزندش را رها می‌کند! در واقع، این کیسه‌دار پشمالو با بیرون‌کردن فرزندش از کیسه خود، او را به روی زمین می‌اندازد. این موضوع حواس شکارچی را پرت می‌کند و مادر می‌تواند به‌جای امن برود؛ به امید اینکه دوباره صاحب فرزند دیگری شود.

کوئوکا در حال خوردن برگ

منبع عکس: wildlifespotten.nl

کوئوکا در حال دویدن

منبع عکس: australiangeographic.com.au

لبخند کوئوکا

منبع عکس: kids.nationalgeographic.com

شما نیز از دانستن بی‌رحمی این مادران تعجب کردید؟ فکرش را می‌کردید که این حیوانات برای زنده‌ماندن خود، از جان فرزندشان بگذرند؟ حتما کاربران کجارو را در جریان دیدگاه خود قرار دهید.

منبع عکس کاور: edition.cnn.com

مطالب مرتبط:

منبع cnn mentalfloss

دیدگاه