مقصدهای جایگزین شهرهای معروف اروپا کدامند؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
مقصدهای جایگزین شهرهای معروف اروپا کدامند؟

انتخاب مقاصد گردشگری کم‌جمعیت، ترجیح اکثر مسافران و گردشگران در شرایط پاندمی ویروس کرونا است. در این مقاله با پنج مقصد جایگزین برای برخی مقاصد پرطرفدار اروپا آشنا می‌شویم.

اگر برای سفر تابستانه خود به خارج از کشور فکر می‌کنید، جالب است بدانید که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، باز کردن تدریجی مرزهای خود را در دستور کار قرار داده‌اند؛ گرچه ممکن است موج دوم شیوع ویروس کرونا، بازهم این امر را به تاخیر بیندازد. در هر صورت، مسافران برای پرهیز از حضور در مقاصد گردشگری شلوغ و پرتردد، به مقاصد کوچک‌تر و کمترشناخته‌شده اروپا سفر روی خواهند آورد تا علاوه بر کسب لذتی مشابه، ریسک کمتری را نیز برای ابتلا بپذیرند.

در این مقاله از کجارو، پنج مقصد جایگزین را برای گردشگری در اروپا به شما معرفی خواهیم کرد.

 ۱. به‌جای سانتورینی، به سایرس سفر کنید

جزیره سایرس در یونان

بناهای سفیدرنگ و برجسته «سانتورینی» (Santorini) که تا دریا امتداد دارد، برای دهه‌ها این جزیره را به قطب گردشگری کشور یونان بدل کرده است. برای تجربه مکانی آرام‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر نسبت به سانتورینی، به جزیره «سایرس» (Syros) سفر کنید. سفر به این جزیره که ظاهری متفاوت از سانتورینی دارد، به‌دلیل رنگ‌بندی خاص خود، حال‌وهوای ایتالیا را در شما زنده می‌کنند. شهر «آنو» در جزیره سایرس بر فراز تپه‌ها و مشرف به مرکز این جزیره یعنی «ارموپولیس» واقع شده است.

این شهر که در قرن سیزدهم توسط ونیزی‌ها ساخته شد، دارای کوچه‌های باریک و صمیمی، خانه‌هایی با رنگ‌های پاستلی و میدان‌های مرمرین است‌. سکویی تاریخی نیز برای اجراهای موسیقی در این شهر خودنمایی می‌کند‌. سواحل شنی «فینیکاس» و «گالیساس» در جزیره سایرس، مکانی دل‌پذیر و مفرح‌اند. اگر به‌دنبال ساحلی لوکس‌تر با امکاناتی استثنائی باشید، «مینوکوس» تنها نیم‌ساعت با شما فاصله خواهد داشت.

 ۲. به‌جای کورن‌وال به سافک سفر کنید

سافک در انگلیس

منطقه «کورن‌وال» (Cornwall) در جنوب غربی انگلیس، به‌خاطر گذرگاه‌های سنگ‌‌فرش شده و تفرجگاه‌های ساحلی‌اش مشهور است. کورن‌وال همچنین میزبان جشنواره سالانه بزرگی نیز بوده که به‌دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا، تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاده است. از طرفی، «سافک» (Suffolk) شهرستانی در شرق انگلستان است که تاکنون کمتر مورد اقبال گردشگران واقع شده است؛ اما باید گفت که این شهرستان نیز با سواحل دل‌انگیز و مناطق برون‌شهری خوش‌آب‌وهوا، چیزی کمتر از کورن‌وال ندارد و حتی به عقیده عده‌ای، مقصدی مناسب‌تر برای سفر‌های تابستانه است.

جالب آنجا است که این منطقه دیدنی در اکثر نظرسنجی‌های گردشگری نیز مهجور می‌ماند. در واقع، سافک جایی است که گردشگران می‌توانند در مزارع و تاکستان‌های بی‌بدیل به گشت‌وگذار بپردازید و در طبیعت پیاده‌روی کنند. یکی از زیباترین جاهای دیدنی انگلیس در منطقه سافک، اسکله «ویکتوریا» در «ساحل سوت‌ولد» است که  قدمت آن به سال ۱۸۶۸ برمی‌گردد و کلبه‌های چوبی و رنگارنگ اطراف آن، هوش را از سر گردشگران می‌رباید.

۳. به‌جای لیسبون، به پورتو سفر کنید

پل رودخانه دورو در پورتو پرتغال

شهر پورتو به‌لحاظ زیبایی هیچ‌چیز از پایتخت پرتغال کم ندارد

با اینکه چندی پیش دولت پرتغال، محدودیت‌های سفر ناشی از ویروس کرونا را در این کشور تسهیل کرد، همچنان سفر به «پورتو» (Porto) انتخابی هوشمندانه‌تر نسبت به سفر به پایتخت پرجمعیت پرتغال، یعنی «لیسبون» (Lisbon) است.  هر دوی این شهرها دارای خیابان‌های سنگ‌فرش شده و ساختمان‌های کاشی‌کاری شده بی‌نظیر هستند و از مناطق ساحلی دل‌پذیری نیز برخوردارند. رودخانه «دورو»، شهر پورتو را از خواهرخوانده خود یعنی «ویلا نوا دگایا» جدا می‌کند؛ جایی که می‌توانید از صرف نوشیدنی‌های بندری خوش‌طعم بر ایوان کافه‌های دل‌انگیز لذت ببرید.

برای تماشای منظره‌ای متفاوت از شهر، گردشگران می‌توانند از فراز پل «آرابیدا» که با ارتفاعی زیاد از رودخانه دورو ساخته شده، پورتو را نظاره کنند؛ البته قبل از آن باید بلیط تهیه کنند و البته، از ساعت کار در دوران پاندمی نیز آگاه شوند. برای گردشی یک‌روزه در پورتو، می‌توان از دره دورو در نزدیکی بندر پورتو دیدن کرد. این دره در فاصله ۹۶ کیلومتری پورتو قرار دارد و در صورت مساعد بودن شرایط، با قایقرانی در رودخانه نیز می‌توان به آن رسید.

 ۴. به‌جای پاریس، در گوشه‌و‌کنار شهر بوردو گردش کنید

بوردو فرانسه

برخی از متخصصان حوزه گردشگری، شهر «بوردو» (Bordeaux) را بهترین جایگزین برای پایتخت فرانسه می‌دانند. موقعیت بوردو در جنوب، باعث وجود آب‌وهوای بهتر شده است و می‌توان از فعالیت‌هایی چون  کافه‌گردی‌ و موج‌سواری در این شهر بهره برد. این شهر، در برگیرنده کلیسای جامع «سنت اندرو» است و به گردشگران فرصت می‌دهد تا یکی از باشکوه‌ترین کلیساهای جهان را با ناقوس‌های سربه‌فلک کشیده، به تماشا بنشینند.

با حدود یک‌ساعت رانندگی از شهر بوردو، می‌توان به شهر قرون‌وسطایی «سنت امیلیون» رسید که به‌خاطر کلیسای زیرزمینی هزارساله و کارگاه‌های محلی متعدد، شهرت زیادی دارد. با طی کردن حدود ۲۰۰ کیلومتر به‌سمت جنوب، به سواحل اقیانوس اطلس خواهید رسید که محلی بی‌نظیر برای تفریح‌های آبی به شمار می‌آید.

 ۵. به‌جای توسکانی، به بردا در اسلوونی سفر کنید

بردا در اسلوونی

توسکانی، به‌حق یکی از جاهای دیدنی کشور ایتالیا است که جاذبه‌ها و البته، گردشگر فراوانی دارد؛ اما برای سفر جاده‌ای کمتر و آرامش بیشتر، به «بردا»  (brda)، جایی بین مدیترانه و آلپ در کشور اسلوونی سفر کنید. بردا که به توسکانی اسلوونی معروف است، طبیعتی ناشناخته و معماری‌هایی متعلق به قرون‌وسطا دارد.

گردشگران می‌توانند با اقامت در مزرعه‌های بردا، از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های محلی لذت ببرند. همچنین در این منطقه حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری وجود دارد که شما را در دل طبیعت بکر و اعجاب‌انگیز، به‌دنبال خود می‌کشاند. «لیوبلیانا»، پایتخت اسلوونی با کلیساها و قلعه‌های باستانی، تنها ۱۲۰ کیلومتر با بردا فاصله دارد.

جای دارد این نکته حائز اهمیت را یادآوری کنیم که سفر در دوران پانادمی، شرایط ویژه‌ای دارد و قوانین گردشگری بین‌المللی روزانه در حال تغییر است؛ بنابراین بهتر است پیش از هرگونه تنظیم برنامه سفر، از آخرین اخبار و اطلاعات مقصد سفر خود آگاه شوید. کجارو نیز با اطلاع‌رسانی آخرین اخبار گردشگری در ایران و جهان، همراه شما خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع CNBC

دیدگاه