شادترین،‌ غمگین‌ترین و عصبانی‌ترین کشورها، طبق نظرسنجی گالوپ

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
شادترین،‌ غمگین‌ترین و عصبانی‌ترین کشورها، طبق نظرسنجی گالوپ

نظرسنجی سال ۲۰۱۸ گالوپ مبتنی بر ۱۰ سؤال درباره‌ی احساسات مثبت و منفی پاسخ‌دهندگان ۱۴۳ کشور دنیا بود و توانست شادترین،‌ غمگین‌ترین و عصبانی‌ترین کشورها را مشخص کند.

در سال ۲۰۱۸، شرکت نظرسنجی آمریکایی گالوپ از ۱۵۱ هزار نفر در ۱۴۳ کشور دنیا، یک سری سؤال پرسید که روز قبل چه احساسی داشته‌اند. آیا عصبانی یا ناراحت بوده‌اند؟ لبخند می‌زدند یا می‌خندیدند؟ چیز جدیدی یاد گرفته بودند؟ نتایج به‌دست‌آمده روشنگرانه و متفاوت با سایر نظرسنجی‌ها بود.

در حالی که برخی پژوهش‌ها نظیر گزارش جهانی شادی تمرکز خود را روی متغیرهایی مانند درآمد، سلامتی و حمایت اجتماعی قرار داده‌اند، گزارش سالانه‌ی احساسات جهانی گالوپ طبق دیدگاه مردم نسبت به زندگی شخصی‌شان نظرسنجی کرده و به نتایج کاملا متفاوتی رسیده است. پنج مورد از سؤالات گالوپ به تجربه‌های مثبت مردم مربوط می‌شد. بیش از هفت نفر از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان گفتند که بسیار خوشحال هستند (۷۱ درصد)، لبخند زده‌ یا خندیده‌اند (۷۴ درصد)، خواب و استراحت کافی داشته‌اند (۷۲ درصد) و احساس می‌کردند که با آن‌ها بااحترام رفتار شده است (۸۷ درصد).

شادترین کشورهای دنیا

پاراگوئه، کشور کوچکی در آمریکای جنوبی است که بالاترین رتبه‌ی جهان در تجربه‌های مثبت را از سال ۲۰۱۵ از آن خود کرده است. گزارش گالوپ می‌گوید:

کشورهای آمریکای لاتین مشابه سال‌های گذشته، در صدر فهرست کشورهای شاد سال ۲۰۱۸ قرار گرفته‌اند، جایی که افراد بزرگسال هرروز از احساس بسیار مثبت خود می‌گویند. درصد بالای گزارش تجربه‌های مثبت در آمریکای لاتین دست‌کم تاحدودی به گرایشات فرهنگی این منطقه در توجه به نکات مثبت زندگی مربوط می‌شود.

اندونزی تنها کشور آسیایی است که در میان کشورهای صدر این فهرست به‌چشم می‌خورد. پس از پاراگوئه به‌ترتیب پاناما، گواتمالا، مکزیک، السالوادور، اندونزی، هندوراس، اکوادور، کاستا ریکا و کلمبیا مثبت‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌روند. نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی، سومین جمعیت جوان بزرگ دنیا را دارد، به‌طوری که بیش از ۹۰ میلیون نفر از جمعیت کلی ۱۸۶ میلیونی این کشور زیر ۱۸ سال هستند. شاید محیط اجتماعی و خانواده‌محور کشور نیجریه باعث شده است که اکثر مردم آن بگویند روز گذشته لبخندزده یا بسیار خندیده‌اند و از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر پاسخ مثبت بدهند.

مغولستان کشوری است که آرامش در آن موج می‌زند

درهمین‌حال، مغولستان کشوری است که آرامش در آن موج می‌زند و ۸۶ درصد از مردم خواب و استراحت کافی داشتند. وجود استپ‌ها، دریاچه‌ها، تنگه‌ها و تپه‌های شنی می‌تواند از دلایل این موضوع باشد و اینکه تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع، دو نفر است و در نتیجه به‌راحتی می‌توانند از شلوغی و هیاهو دور بمانند.

شادترین کشورهای دنیا

کمتر از ۵۰ درصد از مردم دنیا (۴۹ درصد) گفتند که روز قبل از نظرسنجی، کار هیجان‌انگیزی انجام داده‌ یا چیز مهیجی به‌دست آورده‌اند. درهرصورت می‌توان گفت که اگر می‌خواهید زندگی‌ای مملو از تجربه‌های تازه داشته باشید، می‌توانید به السالوادور،‌ پاناما یا گواتمالا بروید، چراکه حدود سه‌چهارم از پاسخ‌دهندگان این کشورها، توسعه‌ی فردی مثبت را گزارش کرده بودند. سنگال و نیجریه از کشورهای غرب آفریقا هستند که در رقابتی تنگاتنگ به‌ترتیب با ۷۳ و ۷۲ درصد، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

این نظرسنجی پنج سؤال را نیز به تجربه‌های منفی پاسخ‌دهندگان اختصاص داده بود: درد فیزیکی، نگرانی، غم، استرس و خشم. گالوپ اشاره می‌کند، کشورهایی که پایین‌ترین نمرات منفی را داشتند، لزوماً بالاترین نمرات مثبت را از آن خود نکرده بودند. نتایج این شاخص به اصالت کشورها مربوط بود و تعصبات فرهنگی در نوع پاسخ مردم به‌چشم می‌خورد.

شادترین کشورهای دنیا

به همین دلیل، در حالی که سوئد در سایر فهرست‌های شادی بالاترین رتبه را دارد، اما ازنظر تجریبات منفی در جایگاه چهارمین کشور در پایین فهرست قرار گرفت. دو کشور برتر در این فهرست، آذربایجان و قرقیزستان بودند، دو کشور جاده‌ی ابریشم که شاید خیلی در دنیا مطرح نباشند، اما ظاهرا اوضاع خوبی دارند.

بیش از ۸۶ درصد از مصاحبه‌شوندگان از قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان، اعلام کردند که روز گذشته هیچ استرسی نداشته‌اند. تایوان از آن کشورهایی بود که احتمال گزارش احساس غم یا نگرانی در مردم آن بسیار ناچیز بود، در کشور استونی کمترین میزان خشم مشاهده شد و مردم ویتنام کمترین میزان درد فیزیکی را تجربه کرده بودند.

شادترین کشورهای دنیا

کشور چاد در صدر فهرست تجربه‌های منفی قرار گرفت. به‌طور کلی، بیش از یک نفر از سه نفر گفتند که آن‌ها نگرانی (۳۹ درصد) یا استرس (۳۵ درصد) بسیار زیادی را احساس کرده‌اند و سه نفر از هر ۱۰ نفر درد فیزیکی شدیدی (۳۱ درصد) را تجربه کرده بود. حداقل یک نفر از هر پنج نفر از غم (۲۴ درصد) یا خشم (۲۲ درصد) رنج می‌برد. گزارش گالوپ می‌گوید:

در حالی که سطح کلی استرس مردم چاد نسبت به سال قبل دو درصد کاهش یافته، اما خشم با دو درصد افزایش همراه بوده است. نگرانی و غم که قبلا رکورد زده بود، هریک در مقایسه با سال قبل یک درصد بیشتر شده‌اند.

چاد، کشوری در مرکز آفریقا است که از سال ۲۰۰۳ به جمع تولیدکنندگان نفت در دنیا پیوست،‌ اما در حال حاضر با خشونت و بی‌ثباتی سیاسی دست‌وپنجه نرم می‌کند و برای اولین‌بار در صدر شاخص تجربه‌های منفی قرار گرفته است. این نمره‌ی کلی حداقل تاحدودی نشان‌دهنده‌ی خشونت، آوارگی و افول خدمات اساسی در بخش‌هایی از چاد است که هزاران خانواده را تحت‌تاثیر قرار داده است. در سال ۲۰۱۸، بیش از هفت نفر از هر ۱۰ شهروند چادی (۷۲ درصد) گفته‌ بودند که طی سال گذشته برای تأمین غذای خود مشکل داشته‌اند. پاسخ‌دهندگان افغانستانی برای دومین سال پیاپی، کمترین تجربه‌ی مثبت را با پنج نمره کاهش، گزارش دادند.

شادترین کشورهای دنیا

طبق گزارش گالوپ، انحطاط بیشتر در کشور افغانستان که دچار درگیری و خشونت است، حاکی از آن است که این چرخه‌ی منفی فقر و خشونتی که مردم افغانستان روزانه تجربه می‌کنند، تاچه‌حد مخرب است.

در گزارش گالوپ همچنین به بااحساس‌ترین و بی‌احساس‌ترین جوامع دنیا نیز اشاره شده است؛ با توجه به میانگین پاسخ‌های «بله» به ۱۰ سؤالی که شاخص‌های مثبت و منفی را تشکیل می‌داد، مشخص شد که ۶ نفر از هر ۱۰ نفر در نیجریه، فیلیپین،‌ لیبریا و اکوادور روز قبل از مصاحبه بسیار عاطفی بودند. کشورهای حوزه‌ی اتحاد جماهیر شوروی سابق ‌در پایین این فهرست قرار داشتند، به‌طوری که در آذربایجان، بلاروس و لتونی، کمتر از ۴ نفر از هر ۱۰ نفر روز قبل هیچ احساسی نداشتند و بلاروس با ۳۴ درصد،‌ خونسردترین کشور دنیا تعیین شد.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه