۱۰ روستای جذاب نزدیک استانبول که باید به آنها سفر کرد

رضا اردو
رضا اردو دوشنبه، ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
۱۰ روستای جذاب نزدیک استانبول که باید به آنها سفر کرد

روستاهای اطراف استانبول مناسب گردشگرانی است که به دور از هیاهوی شهر، به‌دنبال سکوت، آرامش و تجربه زیست روستایی ترکی هستند.

جاهای دیدنی استانبول تنها به دیدنی‌های درون شهر خلاصه نمی‌شوند؛ روستاهایی در اطراف آن وجود دارند که گردشگران متفاوتی را به‌سمت خود می‌کشانند. این روستاها نسبتا کمتر شناخته‌شده هستند؛ به همین دلیل، بکر و آرام باقی مانده‌اند. برخی از روستاها در منطقه اروپایی و برخی دیگر در منطقه آسیایی استانبول واقع قرار دارند و تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی برای مسافران به ارمغان می‌آورند؛ ازاین‌رو، در این مقاله ۱۰ مورد از جذاب‌ترین روستاهای اطراف استانبول برای سفر را مرور می‌کنیم.

روستاهای اطراف استانبول برای سفر:

پولونزکوی (Polonezkoy)

  • آدرس: ناحیه «بیکوز» (Beykoz) (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۳۵۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۴۰ کیلومتر (۵۰ دقیقه رانندگی)

روستای «پولونزکوی» در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است. به این روستا، روستای لهستانی استانبول می‌گویند؛ زیرا در زمان عثمانیان، لهستانی‌ها در اینجا سکونت داشتند و زبان لهستانی زبان رایج روستا بود. پولونزکوی به‌دلیل بافت جمعیتی متفاوتش، به‌تدریج به جاذبه‌ای برای گردشگران تبدیل شد.

به پولونزکوی، روستای لهستانی استانبول می‌گویند

فعالیت‌های تفریحی متنوعی در پولونزکوی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به کرایه اسب، پیاده‌روی برای تماشای جاذبه‌ها و بناهای تاریخی و همچنین بازدید از نمایشگاه تصاویر قدیمی روستا اشاره کرد. رستوران‌های کوچک و بزرگ برای صرف غذا و نوشیدن یک فنجان قهوه ترک، اقامت در خانه‌های سنتی و هتل‌های متعدد اطراف روستا از جمله امکانات پولونزکوی است.

روستای زیبای پولونزکوی طرح سکونت‌گاه‌های سنتی را دارد که آن طرح در تمام نقاط آن حفظ شده است. گردشگران می‌توانند به‌گشت‌وگذار در جنگل پیرامون روستا بپردازند و از پیاده‌روی در مسیر پنج‌ کیلومتری لذت ببرند که به همین منظور تعبیه شده است.

رستوران‌ها و کافه‌های متنوع نمایانگر تاریخ روستای پولونزکوی هستند. در تابستان، مسافران می‌توانند از امکانات باربیکیو و پیک‌نیک روستا استفاده کنند و در محیط طبیعی سرسبز آن غذا بخورند؛ همچنین می‌توانند در جشنواره سنتی گیلاس و اجراهای فولکلور پولونزکوی شرکت کنند.

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Ozlem's Turkish Table، ویکی‌مدیا، Istanbul Hotels (عکس‌های سوم و چهارم)، عکاس‌ها: نامشخص (عکس‌های اول و سوم و چهارم)، Rifat Agar (عکس دوم)

تاراکلی (Tarakli)

  • آدرس: استان «ساکاریا» (Sakarya) (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۷,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۲۰۰ کیلومتر (دو ساعت و ۵۰ دقیقه رانندگی)

گردشگرانی که به داستان‌های فانتزی و عاشقانه علاقه‌مند هستند، بهتر است از روستای شگفت‌انگیز «تاراکلی» دیدن کنند. این روستا سراسر از خانه‌های عثمانی تشکیل شده است که قدمتشان به ۳۰۰ سال پیش می‌رسد؛ خانه‌هایی قدیمی که از چوب ساخته و با زیورآلات چوبی تزیین شده‌اند. 

روستای تاراکلی سراسر از خانه‌های عثمانی تشکیل شده است

روستای تاراکلی در میانه راه آنکارا و استانبول قرار گرفته است. آبشارها و مناظر طبیعی چشمگیر روستا تجربه منحصربه‌فردی در دل طبیعت برای مسافران به ارمغان می‌آورد. مسجد «کورشونلو» (Kursunlu) که با نام مسجد «یونس پاشا» (Yunus Pasha) نیز شناخته می‌شود، مرکز فعالیت‌های روستای تاراکلی است.

درخت چنار ۷۰۰ ساله، از قدیمی‌ترین ساکنان روستای تاراکلی است که همچنان در دل روستا رشد می‌کند. خانه‌های تاریخی و عجیب جزو مشهورترین جاذبه‌های گردشگری روستا محسوب می‌شوند. جنگل و باغ پیرامون دهکده را فراگرفته‌اند و مکان مناسبی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری هستند.

تاراکلی بخش مهمی از امپراتوری عثمانی بود که در آنجا شانه و دیگر صنایع چوبی تولید می‌شد. امروزه، از خانه‌های چوبی روستا رسما محافظت می‌شود و مورد مرمت قرار می‌گیرند. اهالی روستای تاراکلی به پیشینه چندصدساله خود افتخار می‌کنند.

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Tarakli Belediyesi (عکس‌های اول و سوم)، Go Turkiye، star.com.tr، عکاس‌ها: نامشخص

گول‌یازی (Golyazi)

  • آدرس: استان «بورسا» (Bursa)، منطقه نیلوفر (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۱,۳۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۱۸۰ کیلومتر (دو ساعت و نیم رانندگی)

روستای «گول‌یازی» یکی از بهترین جاها برای تجربه زندگی روستایی ترکی است. این روستا بر شبه‌جزیره‌ای روی دریاچه «اولوابات» (Ulubat) در استان بورسا قرار دارد؛‌ این دریاچه بستر نیلوفرهای آبی است. مسافران می‌توانند در کنار دریاچه بیاسایند و از مناظر دیدنی روستای زیبای گول‌یازی لذت ببرند.

بیش از ۵۰۰ خانه رومی در روستای گول‌یازی وجود دارد که قدمت آن‌ها به ۴۵۰ سال می‌رسد

یک دژ ترکی قدیمی درست در وسط روستای گول‌یازی قرار دارد. بیش از ۵۰۰ خانه رومی در این دهکده واقع شده‌اند که قدمتشان به بیش از ۴۵۰ سال پیش می‌رسد و همچنان ظاهر رومی خود را حفظ کرده‌اند.

دریاچه اولوابات بهترین جاذبه‌ای است که در روستای گول‌یازی باید از آن بازدید کرد؛ آب این دریاچه معمولا سرد است و عمیق‌ترین بخش آن به سه متر می‌رسد. بسیاری از بومیان روستا با ماهیگیری از دریاچه اولوابات زندگی خود را می‌گذرانند. فعالیت‌های متعددی، نظیر قایق‌رانی در این دریاچه برای گردشگران فراهم است؛ مسافران می‌توانند سوار قایق شوند و شبه‌جزیره را دور بزنند. تور قایق‌سواری حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

از دیگر دیدنی‌های روستای گول‌یازی می‌توان از درخت چنار ۷۰۰ساله معروف به «چنار گریان» نام برد که حفره‌ای درون تنه آن به چشم می‌خورد؛ این درخت زیبا در انتهای پل منتهی به شبه‌جزیره قرار گرفته است. رستوران کوچکی در کنار آن وجود دارد که غذاهای خوشمزه خانگی و قهوه ترک سرو می‌کند.

خانه‌هایی در روستای گول‌یازی به‌طور ویژه برای اجاره گردشگران ساخته شده است. این خانه‌ها از جنس آهن و بتن هستند تا برای تمام فصل‌های سال مناسب باشند. 

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Bursa Valiligi، Wikimedia، Holamon.cat، Biz Evde Yokuz، عکاس‌ها: نامشخص (عکس‌های اول، دوم و چهارم)، Arif Miletli (عکس سوم)

کارتپه (Kartepe)

  • آدرس: استان «کوجائلی» (Kocaeli) (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۱۳۷,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۱۱۰ کیلومتر (یک ساعت و ۴۰ دقیقه)

روستای «کارتپه» یکی دیگر از روستاهای جذاب اطراف استانبول به شمار می‌رود. ساکنان این روستا در اصل یونانیان دامدار و کوچ‌گرد بودند. امروزه بیشتر جمعیت روستا مسلمان شده‌اند. به بومیان روستای کارتپه، «ماناو» (Manav) می‌گویند. روستای کارتپه با گیلاس‌های معروف به «بالابان» (Balaban)، انواع توت، انار و دیگر میوه‌ها شناخته می‌شود.

«کارتپه» در زبان ترکی به معنی «تپه برفی» است و در واقع منطقه‌ای کوهستانی و مناسب اسکی روی برف به شمار می‌رود. معمولا بارش برف سنگین، تمام روستا را سفیدپوش می‌کند. اقامتگاه‌های تابستانه نیز در کارتپه برپا کرده‌اند تا این روستا در طول سال آماده پذیرایی از گردشگران باشد. 

در ناحیه کارتپه، روستای معروف دیگری به نام «ماشوکیه» (Masukiye) وجود دارد. روستای متفاوت ماشوکیه نام خود را از لغت عربی «معشوق» گرفته است. این روستا در شمال دریاچه «ساپانجا» (Sapanca) قرار دارد که یکی از بهترین جاذبه‌های استانبول به شمار می‌رود. اگر اهل غذاهای دریایی هستید، رستوران‌های ماشوکیه خوراک‌های ماهی لذیذی سرو می‌کنند. قزل‌آلای سوخاری، قارچ تنوری و پنیر محلی کاسه‌ای از غذاهای خاص این روستا است. 

روستای ماشوکیه بهشت طبیعت‌دوستان است

روستای ماشوکیه بهشت طبیعت‌دوستان نام دارد. آبشارها و جنگل‌های متراکم این روستا منظره شگفت‌انگیزی برای دوستداران طبیعت آفریده است.

ماشوکیه در فاصله هفت‌کیلومتری از مرکز اسکی کارتپه قرار دارد. از طرف دیگر، مسافرات به‌راحتی می‌توانند در این روستا به ساحل دریاچه ساپانجا بروند و تفریحات کوهستانی و آبی را با هم داشته باشند. به جاذبه‌های این روستا می‌توان دره‌های بزرگ و مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی جذاب را افزود.

ردیف اول؛ منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Grand Turkey Tours، Package Tours Turkey، Daily Sabah، sembo.ie، عکاس‌ها: نامشخص

ردیف دوم؛ منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Enka Travel، Get Your Guide، Nabeel Rashid Official، Istanbul Tours & Hotels، عکاس‌ها: نامشخص

غریبچه (Garipce)

  • آدرس: استانبول، محله «ساری‌یر» (Sariyer) (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۴۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۶۵ کیلومتر (یک ساعت و ۵ دقیقه رانندگی)

«غریبچه» یا «گاریپچه» نماد محله اروپایی ساری‌یر استانبول و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی ترکیه است. مسافران برای لذت بردن از هوای تازه و منظره شگفت‌انگیز غریبچه به این روستا می‌روند. غریبچه یکی از هشت روستای زیبا و آرام محله ساری‌یر است.

مناظر طبیعی زیبا و وجود جاذبه‌هایی مثل قلعه «روملی حصار» (Rumelihisari) گردشگران بسیاری را به‌سمت روستای غریبچه می‌کشاند. این قلعه مشرف بر تنگه بسفر است و بازدیدکنندگان از فراز آن هم‌زمان از منظره پل و قلعه لذت می‌برند. 

در تمام طول سال، سفر به روستای غریبچه حس خرسندی و آرامش به بازدیدکنندگان می‌دهد. در تابستان، مسافران می‌توانند در آب‌های بسفر شنا کنند و در کنار آن بیاسایند.

ماهیگیری منبع امرار معاش اهالی روستای غریبچه است. گردشگران می‌توانند در فضای سبز و در هوای تازه روستا، خود را به صرف یک وعده ماهی تازه دعوت کنند. خوراک‌های محلی غریبچه طعمی طبیعی و کاملا متفاوت از غذاهای استانبول دارد و آن‌ها را می‌توان از بازار میدان روستا تهیه کرد.

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Sariyer Posta، Nomadic Niko، Go Turkiye، istanbul.com، عکاس‌ها: نامشخص

شیله (Sile)

  • آدرس: استانبول (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۴۳,۵۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۸۰ کیلومتر (یک ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی)

«شیله» از زیباترین نواحی استانبول در امتداد نوار ساحلی دریای سیاه است و منطقه‌ای ساحلی محسوب می‌شود. این منطقه مکان مناسبی برای پیک‌نیک و لذت از منظره تماشایی دریا است.

در میانه ماه نوامبر (آذرماه)، جشنواره تبادل بذر میان اهالی روستای شیله برگزار می‌شود

مسافران برای بازدید از بناهای تاریخی، جزیره‌های صخره‌ای و مناظر شگفت‌انگیز به جزیره شیله می‌روند. این منطقه به‌دلیل ساحل‌های متعدد و آرام شهرت دارد؛ در کنار این سواحل می‌توان آسود یا به شنا، ورزش و پیاده‌روی مشغول شد. رستوران‌های این روستا نیز غذاهای ویژه با طعم‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

در میانه ماه نوامبر (آذرماه)، جشنواره تبادل بذر میان اهالی روستاهای شیله برگزار می‌شود. در جشنواره، روستاییان دانه‌ها و محصولات تولیدی نظیر فندق و عسل را می‌آورند و با محصولات مشابه دیگر مبادله می‌کنند. درخت چناری صدساله نیز در ناحیه شیله وجود دارد که خود جزو جاذبه‌های روستا محسوب می‌شود.

در ناحیه شیله، روستای معروف دیگری به نام «آگوا» (Agva) قرار دارد. روستای آگوا، با ۲,۱۵۰ نفر جمعیت (سال ۲۰۲۲)، در ساحل دریای سیاه از جذاب‌ترین روستاهای اطراف استانبول برای سفر به شمار می‌رود. فضای زیبا، دریاچه طبیعی و تخته‌سنگ‌های بزرگ، آگوا را به مقصدی دیدنی برای مسافران تبدیل کرده است. دریاچه این روستا فضایی خوشایند برای پیاده‌روی، پیاده‌روی، آرامیدن کنار ساحل و ماهیگیری فراهم می‌کند.

جمعه‌صبح‌ها بازار سنتی روستای آگوا برپا می‌شود

علاوه بر طبیعت زیبا، آگوا میدان چشم‌نواز و جذابی دارد که مسافران می‌توانند در آن کافه‌ها، رستوران‌ها و مسجد را بیابند. صبح‌های روز جمعه نیز بازار سنتی برپا می‌شود.

روستای کوچک آگوا یکی از بکرترین و زیباترین مکان‌های ناحیه شیله استانبول است. سالانه هزاران گردشگر برای بازدید از طبیعت زیبا به آگوا می‌آیند و به‌ویژه در روزهای تعطیل، این روستا از مسافر پر می‌شود. این ناحیه برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، چادر زدن و جنگل‌نوردی نیز مناسب است.

در تابستان، مسافران می‌توانند در دریای سیاه شنا کنند یا به تفریحات آبی بپردازند. بندر کوچکی نیز برای ماهیگیری در نزدیکی آگوا وجود دارد. این روستا فضایی به‌دور از هیاهوی شهر استانبول فراهم می‌کند تا مسافران بتوانند زندگی سنتی ترکی را تجربه کنند.

ردیف اول؛ منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Imtilak Real Estate، Daily Sabah، Tripadvisor، Kayak، عکاس‌ها: نامشخص (عکس‌های اول، سوم و چهارم)، Nihanklc (عکس دوم) 

ردیف دوم؛ منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Grand Turkey Tours (عکس‌های اول، سوم و چهارم)، HotelsCombined (عکس دوم)، عکاس‌ها: نامشخص

ساپانجا (Sapanca)

  • آدرس: استان ساکاریا (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۴۵,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۱۳۵ کیلومتر (دو ساعت و ۱۵ دقیقه رانندگی)

«ساپانجا» در کنار دریاچه‌ای با همین نام قرار دارد که بزرگ‌ترین دریاچه نزدیک استانبول محسوب می‌شود. این روستا و دریاچه آن، در فصل تابستان مملو از گردشگر و پرازدحام می‌شود؛ اما برعکس، در هوای زمستانی مسافران آرامش را در کنار ساحل دریاچه تجربه خواهند کرد. 

در فصل بهار، رایحه زنبق و یاس در روستای ساپانجا می‌پیچد. در «گل‌پارک» (Golpark)، گردشگران می‌توانند از منظره زیبا لذت ببرند و پرندگان مهاجر، حیوانات وحشی و گیاهان کمیاب را ببینند. تعدادی هتل و اقامتگاه نیز برای اقامت گردشگران ساخته شده است.

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): adagrupinsaat، istanbulderealabalikevi، Tripadvisor، Daily Sabah، عکاس‌ها: نامشخص

ریوا (Riva)

  • آدرس: استانبول، ناحیه «بیکوز» (Beykoz) (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۲,۹۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۴۵ کیلومتر (یک ساعت رانندگی)

«ریوا» روستای ساحلی کوچکی است که بر کرانه رودخانه‌ای منتهی به دریای سیاه قرار دارد و از زیباترین روستاهای نزدیک استانبول و انتخابی عالی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی محسوب می‌شود. مناظر چشمگیر این روستا گردشگران را به خود جذب می‌کند.

ریوا محل فیلمبرداری سریال ترکی «قیام عثمان» بوده است

تا قبل از جنگ جهانی اول، جمعیت روستای ریوا غالبا از یونانیان تشکیل شده بود؛ اما پس از تبادل جمعیت میان یونان و ترکیه در دهه ۱۹۲۰ میلادی یونانیان از ریوا رفتند و ترکان منطقه دریای سیاه در آنجا ساکن شدند.

ریوا بخشی از استانبول محسوب می‌شود؛ اما همچنان برخی ویژگی‌های روستایی را حفظ کرده است. قلعه بیزانسی بر تپه‌ای در این روستا مشرف به دریای سیاه قرار دارد. ریوا محل فیلم‌برداری سریال ترکی «قیام عثمان» (Kurulus Osman) نیز بوده است. 

ریوا ساحلی خانوادگی و مناسب برای بازی کودکان دارد؛ همچنین مکان‌هایی برای نصب چادر و خوش‌گذرانی در این روستا در نظر گرفته شده است. پارک ملی «الماس بورنو» (Elmas Burnu) در روستای ریوا، چشم‌انداز جذابی را از طبیعت سرسبز زیبا و دریا برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. 

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): elmasburnukadinplaji، Flickr، Istanbul Go Turkiye، Nirvana Property، عکاس‌ها: نامشخص (عکس اول، دوم و چهارم)، bycuneyt (عکس سوم)

کیلیوس (Kilyos)

  • آدرس: محله ساری‌یر، «کومکوی» (Kumkoy) (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۳,۹۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۴۰ کیلومتر (یک ساعت رانندگی)

«کیلیوس» روستایی کوچک و جذاب در ساحل دریای سیاه و در بخش اروپایی استانبول است. به کیلیوس، «کومکوی» نیز می‌گویند که در زبان ترکی، «روستای شنی» ترجمه می‌شود. این روستا به سواحل شنی طولانی خود معروف است که به‌ویژه در تابستان‌ها گردشگران را به خود جذب می‌کند.

کیلیوس، معروف به «روستای شنی»، یکی از طولانی‌ترین ساحل‌ها را در  میان روستاهای ساحلی استانبول دارد

روستای کیلیوس در ناحیه ساری‌یر استانبول قرار دارد و راه دسترسی به آن از طریق «جنگل بلگراد» (Belgrade forest) است. کیلیوس مسیر پرپیچ‌وخمی دارد که در آن مکان‌های متعددی برای باربیکیو مهیا است؛ ازاین‌رو، غالبا آخر هفته‌ها ترافیک می‌شود و مردم برای پیک‌نیک یا شنا به آنجا می‌روند.

آب دریا در ناحیه روستای کیلیوس بسیار تمیز و شن‌های ساحل نرم و صاف است؛ اما در روزهایی که باد شدید می‌وزد، باید مراقب موج‌های سهمگین باشید که حتی برای شناگران باتجربه نیز خطرناک هستند. در تابستان، ماموران نجات غریق حضور دارند؛ اما باید مراقب جریان آب باشید تا زیر پایتان خالی نشود.

در ماه‌های تابستان، مسافرخانه‌ها، مهمانسراها، رستوران‌ها و امکانات کمپ در روستای کیلیوس در اختیار گردشگران است. این روستا کلوپ‌های ساحلی متعدد و تفریحات آبی‌ متنوعی نظیر موج‌سواری و کایت‌بردینگ دارد؛ عموما جوانان از استانبول یا مناطق اطراف در آنجا جمع و با فعالیت‌هایی مانند والیبال، فوتبال و بسکتبال ساحلی سرگرم می‌شوند.

قلعه‌ای «جنوایی» (Genoese) متعلق به قرن چهاردهم میلادی در روستای کیلیوس قرار دارد که در زمان سلطان محمود دوم عثمانی بازسازی شد. این قلعه در منطقه نظامی واقع شده است و در دسترس عموم نیست. در محوطه قلعه، یک آب‌انبار تاریخی، هشت توپ جنگی و یک درخت چنار ۲۶ متری قرار دارد.

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Turkey Holidays، bayti-properties.com، Google Maps، Istanbul Go Turkiye، عکاس‌ها: نامشخص (عکس‌های اول، سوم و چهارم)، Ferhat Safran (عکس دوم)

رشادیه (Resadiye koyu)

  • آدرس: منطقه «چکمه کوی» (Cekmekoy) (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۲,۵۰۰ نفر (سال ۲۰۲۲)
  • فاصله از استانبول: حدود ۴۰ کیلومتر (یک ساعت رانندگی)

روستای «رشادیه» در منطقه چکمه‌کوی در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است. جنگل‌های زیادی در این منطقه وجود دارد؛ به همین دلیل، جنگل‌نوردان عموما به روستای رشادیه می‌روند تا از طبیعت بکر آن استفاده کنند. این جنگل‌ها زمانی شکارگاه سلاطین عثمانی، از جمله سلطان سلیمان بوده است. جنگل چکمه‌کوی درختان کهنسال و بسیار بزرگ و گیاهان و پرندگان متنوعی دارد.

روستای رشادیه با آنکه نزدیک استانبول است، شهرت زیادی ندارد و گردشگران خارجی کمی به آنجا می‌روند؛ بنابراین بافت سنتی و فرهنگ بومی خود را حفظ کرده است. مردم این روستا از طریق کشت میوه و سبزیجات امرار معاش می‌کنند. رشادیه به گیلاس‌هایش شهرت دارد و هرساله جشن گیلاس در آن برگزار می‌شود. ویلاهای مجللی در این روستا به چشم می‌خورد که معمولا متعلق به ثروتمندان و افراد مشهور است.

منابع عکس‌ها (از راست به چپ): Google Maps، Youtube، Wikimedia، Wikimedia، عکاس‌ها: okkalif (عکس اول و دوم)، Alpaslan Batigun (عکس سوم)، Baris Ozturk (عکس چهارم)

اگر به روستاهای اطراف استانبول سفر کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: Daily Sabah، عکاس: نامشخص (روستای گول‌یازی)

پرسش‌های متداول

بهترین روستاهای اطراف استانبول برای سفر کدامند؟

پولونزکوی، تاراکلی، گول‌یازی، کارتپه، غریبچه، شیله، ساپانجا، ریوا، کیلیوس، رشادیه

مطالب مرتبط:

دیدگاه