راهنمای کامل پیاده روی اربعین 1402

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی دوشنبه، ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
راهنمای کامل پیاده روی اربعین 1402

سال‌های متوالی کشور عراق میزبان پیاده‌ روی اربعین بوده است. این مراسم هر سال با حضور میلیون‌‌ها زائر از اقصانقاط جهان برگزار می‌شود.

اربعین نامی است که به ۲۰ صفر یا چهل روز بعد از شهادت امام حسین (ع) اطلاق می‌شود. واقعه کربلا در روز دهم عاشورای سال ۶۰ هجری قمری روی داد و اهل‌بیت امام به اسارت گرفته شدند. طبق اشارات و متون معتبر تاریخی، کاروان اسرای اهل بیت (ع) به‌همراه سر مبارک امام حسین (ع) در روز ۲۰ صفر (همان سال) به کربلا رسیدند و اربعین حسینی شکل گرفت.

اگرچه طی سال‌های مختلف و به اقتضای سیاست‌ حکومت‌ها، مشکلات بسیاری بر سر راه پیاده‌ روی اربعین وجود داشت، این سنت نسل به نسل حفظ و صیانت شد تا جایی که در سه دهه اخیر (دهه ۸۰ شمسی تاکنون) سال به سال بر رونق و شکوه گردهمایی اربعین افزوده شده است.

بر اساس آمار اعلامی از سوی دولت عراق، در روزهای منتهی به اربعین سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ میلیون زائر از ۷۰ کشور جهان در راهپیمایی تا کربلا حضور پیدا کردند و این بزرگ‌ترین صحنه اتحاد و شکوه آزادی‌خواهان است. طبق پیش‌بینی‌ها در اربعین ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون زائر از ایران به کربلا مشرف می‌شوند.

آنچه باید درباره پیاده روی اربعین 1402 بدانید:

تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی، روز جمعه، اول صفر سال ۱۴۴۵ هجری قمری یا ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ را روز شروع پیاده‌ روی اربعین اعلام کرده است. این راهپیمایی تا روز دوشنبه، ۲۵ صفر (۲۰ شهریور ماه) ادامه خواهد داشت. موکب‌های عراقی معمولا از روز ۱۰ صفر خدمت‌رسانی خود را آغاز می‌کنند و در روز چهارشنبه، ۲۰ صفر (روز اربعین؛ ۱۶ شهریور بر اساس تقویم عراق) جمع می‌شوند.

پیاده روی اربعین منبع nomad.tours عکاس ناشناس

منبع عکس:  nomad.tours؛ عکاس: نامشخص

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده موکب‌های ایرانی تا چند روز بعد از اربعین (۲۹ شهریور) فعال می‌مانند تا زائران آرامش خاطر بیشتری برای حضور در این برنامه داشته باشند. 

بیشتر متقاضیان حضور در گردهمایی اربعین تمایل دارند روز ۱۶ صفر پیاده‌ روی خود را آغاز کنند و پس از سه روز پیمایش در مسیر نجف به کربلا، در شب اربعین (۱۹ صفر) به مقصد برسند. همراهی با خیل عظیم جمعیت، لمس اتحاد و تجربه شور همگانی مزیت این برنامه‌ریزی است. بسیاری از زائران به‌دلایل مختلف امکان حضور در این بازه زمانی را ندارند و چند روز زودتر یا دیرتر وارد مسیر می‌شوند. 

ثبت نام پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

اولین قدم عملی برای شرکت در پیاده‌ روی اربعین ثبت درخواست و ثبت‌نام در سامانه سماح (وب‌سایت ثبت‌نام سازمان حج و زیارت؛ مخفف عبارت ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه) است؛ سامانه‌ای که به‌منظور ارائه ویزای عراق به زائران اربعین طراحی شده و هدف آن، مشخص کردن تعداد زائران و کنترل تعداد کل زائران برای سفر به شهر کربلا است. این امکان از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه سوم مرداد ۱۴۰۲ در سایت وجود دارد و تا سه روز قبل از اربعین ۱۴۰۲ فعال خواهد ماند. پیش ثبت‌نام در سامانه سماح به دو صورت گروهی (مناسب برای خانواده‌ها یا کاروان‌ها) و انفرادی میسر است.

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام از سوی متقاضی، هماهنگی‌های اولیه با دولت عراق صورت می‌گیرد و سپس پیامک ثبت‌نام نهایی برای افراد ارسال می‌شود. 

پیاده روی اریعین Mhhossein ویکی پدیا

منبع عکس: ویکی پدیا  ؛ عکاس: Mhhossein 

در مرحله اول ثبت‌نام، متقاضیان باید شماره همراه خود را وارد کنند تا رمز عبور یک‌بارمصرف برای آن‌ها ارسال شود. پس از ورود به سامانه سماح اطلاعات مختلفی از قبیل نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، تاریخ تولد، نوع اعزام، مرز رفت، تاریخ رفت، مرز بازگشت، تاریخ بازگشت و نحوه عزیمت تا مرز پرسیده می‌شود. افرادی که قصد سفر خانوادگی یا گروهی در اربعین را دارند، باید یک نفر را به‌عنوان سرگروه برگزینند. این فرد با ورود به سامانه سماح ثبت‌نام و باقی اعضا را به گروه اضافه می‌کند. 

قطعی شدن ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح منوط به پرداخت حق بیمه (بیمه حوادث و خدمات درمانی) است. تنها یک بسته بیمه‌ای فعال و قابل انتخاب (بسته اول) با هزینه ۳۵,۰۰۰ تومان پیش روی متقاضیان حضور در راهپیمایی اربعین حسینی قرار دارد. با پرداخت هزینه بیمه، فرایند نام‌نویسی تکمیل و عبارت «زائر گرامی ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد» با کد رهگیری نمایش داده می‌شود. 

پیاده روی اربعین ویکی پدیا عکاس مصطفی معراجی

منبع عکس: ویکی پدیا؛ عکاس: مصطفی معراجی

هزینه پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

به‌طورکلی سفر اربعین سفری ارزان است. در سال‌های اخیر به همت و تلاش مسئولان ایران و عراق امنیت، آرامش و آسایش بیشتری برای زائران فراهم شده است. متقاضیان حضور در راهپیمایی اربعین بابت مواردی چون اقامت، خوراک، عوارض خروج از کشور و ویزا مبلغی پرداخت نمی‌کنند؛ اما این به این معنی نیست که سفری رایگان پیش رو دارند. مجوز کاپوتاژ خودرو (مجوز سفر بین کشوری با خودروی شخصی) به عراق در ایام اربعین صادر نمی‌شود.

پذیرایی در مسیر اربعین ویکی پدیا مصطفی معراجی

منبع عکس: ویکی پدیا؛ عکاس: مصطفی معراجی

هزینه‌های پیاده‌ روی اربعین ۱۴۰۲ به شرح زیر است و افراد بر اساس نوع سفر (زمینی یا هوایی) و نحوه عزیمت تا مرز (خودروی شخصی، اتوبوس یا قطار) باید بخشی از این مبالغ را پرداخت کنند.

امکان تمدید یا تعویض گذرنامه از طریق غیرحضوری (اینترنتی) فراهم شده است

گذرنامه اربعین: زائران اربعین باید پیش از سفر نسبت به اخذ گذرنامه (عادی یا زیارتی) اقدام کنند. گذرنامه عادی با حداقل ۶ ماه اعتبار برای این سفر کافی است. افرادی که مهلت کافی برای دریافت گذرنامه ندارند یا اعتبار گذرنامه آن‌ها کمتر از ۶ ماه است و قصد تمدید آن را ندارند، باید برای سفر اربعین گذرنامه موقت اربعین (برگ تردد اربعین) دریافت کنند.

برای ثبت درخواست اینترنتی دریافت گذرنامه دائمی یا موقت متقاضیان باید مراحل احراز هویت خود را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تکمیل کنند؛ سپس وارد سایت خدمات الکترونیک انتظامی شوند. گزینه خدمات اینترنتی این سایت افراد را به صفحه «پنجره واحد خدمات فراجا» هدایت می‌کند. افراد با وارد کردن اطلاعات درخواست شده به خدمات این صفحه از جمله «خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه» دسترسی پیدا خواهند کرد. در این قسمت امکان ثبت درخواست برای صدور یا تمدید گذرنامه و صدور گذرنامه زیارتی وجود دارد. 

در سال ۱۴۰۲ هزینه صدور، تمدید یا تعویض گذرنامه مبلغ ۴۵۰,۰۰۰ تومان و هزینه دریافت گذرنامه (یا برگ تردد) موقت اربعین ۵۰,۰۰۰ تومان است. گذرنامه عادی طی هفت تا ۲۰ روز و گذرنامه موقت طی دو تا هفت روز به آدرس متقاضی ارسال می‌شود. گذرنامه زیارتی اربعین پنج سال اعتبار خواهد داشت. 

خیل جمعیت در طریق الحسین عکس از ویکی لاک عکاس M.E.Razeghi

منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: M.E.Razeghi

بیمه اربعین: طبق اعلام مسئولان در سال ۱۴۰۲ سه بسته بیمه‌ای با هزینه‌های ۳۵,۰۰۰، ۴۵,۰۰۰ و ۵۵,۰۰۰ تومان برای انتخاب وجود دارد؛ با این وجود تاکنون (۲۱ مرداد) تنها بسته بیمه‌ای اول فعال و قابل انتخاب (با هزینه ۳۵۰۰۰ تومان) است.

بلیط هواپیما: امکان سفر هوایی به نجف و بغداد در روزهای منتهی به اربعین وجود دارد و حدود پنج درصد از زائران این نحوه تشرف را انتخاب می‌کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری قیمت پرواز‌های رفت‌‌وبرگشتی از تهران به فرودگاه‌های عراق (بغداد یا نجف) را ۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان اعلام کرده است. این هزینه از فرودگاه مشهد ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. پروازهای اربعین از ۲۷ مرداد آغاز می‌شوند و تا ۲۰ شهریور ادامه خواهند داشت. 

مرز مهران بهار نیوز

منبع عکس: بهار نیوز؛ عکاس: نامشخص

بلیط اتوبوس و قطار (شهر مبدا تا مرز انتخابی و بالعکس): تعداد زیادی از متقاضیان حضور در راهپیمایی اربعین به روش زمینی و با قطار، اتوبوس، مینی‌بوس یا ون به مرزهای ایران و عراق (مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین یا باشماق) مراجعه می‌کنند. در اربعین ۱۴۰۲ اتباع خارجی که دفترچه پناهندگی دارند از مرز شلمچه و اتباع خارجی سایر کشورها تنها از مرز چذابه امکان تشرف به عراق را خواهند داشت. 

با توجه به اینکه مسیرهای دسترسی به مرزها در روزهای منتهی به اربعین بسیار پرتردد و شلوغ است، امکان افزایش زمان سفر نیز وجود دارد و زائران باید این موضوع را در برنامه‌ریزی سفر خود لحاظ کنند.

حضور اقشار مختلف در راهپیمایی اربعین ویکی پدیا مصطفی معراجی

منبع عکس: ویکی پدیا؛ عکاس: مصطفی معراجی

همه ساله در ایام اربعین محاسبه و قیمت‌گذاری بلیط اتوبوس با احتساب یک سرخالی انجام می‌شود و مسافران باید هزینه بیشتری نسبت به ایام دیگر سال پرداخت کنند. پیش‌فروش بلیط اتوبوس اربعین ۱۴۰۲ از طریق وب‌سایت‌های اختصاصی یا مشترک شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای و با نرخ مصوب از دهه سوم مرداد آغاز شده است و زائران از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور امکان سفر را خواهند داشت.

قیمت پایه بلیط اتوبوس اربعین ۱۴۰۲ برای مسیر تهران به مرز مهران ۴۵۰,۰۰۰ تا ۶۸۰,۰۰۰ هزار تومان تعیین شده است و این محدوده قیمت به‌دلیل تفاوت نوع، امکانات و ظرفیت اتوبوس‌ها است. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش سه برابری ظرفیت ریلی کشور در اربعین ۱۴۰۲ خبر داده است. به گفته این مسئول، در این بازه زمانی (۲۷ مرداد تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲) بلیط قطار هیچ افزایش قیمتی نخواهد داشت. 

راهپیمایی اربعین منبع: Emily_Garthwaite_ عکاس: leica-camera.blog

منبع عکس: leica-camera.blog ؛ عکاس: Emily  Garthwaite 

هزینه خودروی شخصی از مبدا تا مرز و بالعکس: برخی متقاضیان حضور در راهپیمایی اربعین به‌صورت زمینی و با خودروی شخصی به مرزها مراجعه می‌کنند. در این نوع از عزیمت افراد بر اساس شهر مبدا خود و فاصله آن تا مرز هزینه‌های متفاوتی بابت بنزین مصرفی پرداخت خواهند کرد. پارکینگ‌های متعددی در مرزهای کشور برای نگهداری از خودروهای زائران آماده شده است. طبق اعلام مسئولان تعرفه پارکینگ مرزی (در سال ۱۴۰۲) ۲۵,۰۰۰ تومان به‌ازای هر شبانه‌روز خواهد بود. 

کرایه عزیمت زمینی از مرزهای مشترک ایران و عراق تا نجف و کربلا و بالعکس: زائرانی که قصد عزیمت زمینی به کربلا را دارند پس از عبور از مرزهای کشور با ون، اتوبوس یا سواری خود را به کربلا یا نجف می‌رسانند. در اربعین ۱۴۰۱ قیمت کرایه خودرو در عراق با سال‌های پیش از آن تفاوت چندانی نداشت و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ نیز هزینه‌های حمل‌ونقل در داخل خاک عراق بر همین منوال باشد؛ اگرچه به‌دلیل کاهش ارزش ریال نسبت به گذشته هزینه بیشتری بر زائران ایرانی تحمیل می‌شود.

راهپیمایی اربعین کربلا منبع ویکی پدیا  Mhhossein عکاس

منبع عکس: ویکی پدیا؛ عکاس: Mhhossein

قیمت ۱,۰۰۰ دینار عراقی در مرداد ۱۴۰۲ حدود ۳۲,۰۰۰ تومان (۱۰,۰۰۰ تومان بیشتر از سال ۱۴۰۱) است. در سال ۱۴۰۲ کرایه اتوبوس یا ون از شهر نجف تا کربلا ۴,۰۰۰ دینار و سواری ۶,۰۰۰ دینار است. 

مرز / استانفاصله حدودی تا کربلا (کیلومتر)فاصله حدودی تا نجف (کیلومتر)تعداد گیت خروجیبازه زمانی ترددکرایه تا کربلاکرایه تا نجف
مهران/ ایلام۲۸۰۳۰۳۶۴شبانه‌روزی

ون و اتوبوس: ۱۳,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ دینار

سواری: ۲۵,۰۰۰ دینار

ون یا اتوبوس: ۱۵,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ دینار

سواری: ۲۵,۰۰۰ دینار

خسروی / کرمانشاه۳۲۰۳۸۰۱۰شبانه‌روزی

ون و اتوبوس: ۱۵,۰۰۰ تا ۱۷,۰۰۰ دینار

سواری: ۲۵,۰۰۰ دینار

ون و اتوبوس: ۱۵,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ دینار

سواری: ۲۵,۰۰۰ دینار

شلمچه / خوزستان۵۵۰۴۶۰۴۸شبانه‌روزی

ون و اتوبوس: ۱۸,۰۰۰ تا ۲۲,۰۰۰ دینار

سواری: ۲۸,۰۰۰ تا ۳۲,۰۰۰ دینار

ون و اتوبوس: ۱۷,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دینار

سواری: ۲۵,۰۰۰ دینار

چذابه / خوزستان۴۶۰۳۹۰۲۸شبانه‌روزی

ون و اتوبوس: ۱۵,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دینار

سواری: ۲۵,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دینار

ون و اتوبوس: ۱۰,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ دینار

سواری: ۲۵,۰۰۰ دینار

تمرچین / آذربایجان غربی۶۰۰۷۱۰-شبانه‌روزی

-

-

باشماق / کردستان۴۶۰۵۵۰۲۸۴:۳۰ تا ۱۷--

متن جدول: وب‌سایت سازمان حج و زیارت و qotbnama؛ جدول هزینه‌های حدودی سفر زمینی از مرزهای ایران و عراق تا نجف و کربلا در اربعین ۱۴۰۲

هزینه مکالمه و تماس تصویری با ایران: افراد برای برقراری تماس از دو کشور مختلف و مدیریت هزینه‌های تماس نیاز به فعالسازی بسته‌های رومینگ سیم‌کارت خود دارند. بسیاری از زائران رومینگ ایرانسل یا رومینگ همراه اول را پیش از خروج از مرزهای ایران برای سفر اربعین فعال می‌کنند. بسته به حجم و مشخصات بسته، این خدمات هزینه‌های متفاوتی دارد.

مسئولان وزارت ارتباطات در تلاش هستند تا بسته‌های بهتری برای رومینگ از عراق به ایران در اختیار زائران قرار دهند؛ از سوی دیگر، وزارت ارتباطات عراق در طول مسیر پیاده‌ روی اربعین نقاطی را به وای‌فای رایگان مجهز می‌کند.

مسیر نجف تا کربلا منبع nomad.tours

منبع عکس: nomad.tours ؛ عکاس: نامشخص

مدارک لازم برای پیاده روی اربعین

به‌همراه داشتن مدارک شناسایی برای خروج از مرزهای کشور در اربعین بسیار اهمیت دارد. زائران باید پیش از سفر مدارک لازم را تهیه کنند تا در طول سفر با مشکل رو‌به‌رو نشوند. گذرنامه عادی معتبر یا گذرنامه زیارتی و کد رهگیری ثبت‌نام در سامانه سماح مدارک شناسایی مورد نیاز در سفر اربعین هستند. 

کارت ملی و کد رهگیری سامانه سماح مدارک لازم برای دریافت ارز اربعین هستند

به‌همراه داشتن ارز (دلار) یا دینار عراقی در سفر اربعین بسیار اهمیت دارد. دولت برای متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین سهمیه ارز (دینار عراقی) با نرخ دولتی در نظر گرفته است. امکان خرید دینار عراقی به‌صورت آزاد و با هزینه بیشتر نیز وجود دارد. خرید ارز دولتی اربعین محدودیتی بایت سهمیه ارز مسافرتی سال جاری افراد ایجاد نمی‌کند.

هر زائر می‌تواند ۲۰۰۰۰ دینار عراقی با هزینه ۶,۲۰۰,۰۰۰ تا ۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان به‌عنوان سهمیه ارز اربعین دریافت کند. متقاضیان باید هنگام مراجعه برای دریافت این سهمیه، کارت ملی، کد رهگیری ثبت‌نام در سامانه سماح و گذرنامه معتبر (دائمی یا زیارتی) به‌همراه داشته باشند. بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت و صادرات مجری پرداخت ارز اربعین به زائران هستند.

حضور پرشور مردم در راهپیمایی اربعین ویکی پدیا عکاس: Mhhossein

منبع عکس: ویکی پدیا؛ عکاس:  Mhhossein

در نظر گرفتن فضایی امن و در دسترس برای نگهداری از مدارک در سفر بسیار مهم است. بسیاری از زائران با تجربه توصیه می‌کنند که افراد مجموعه مدارک شناسایی خود را در کیسه‌ یا کیفی کوچک قرار دهند و با بند از گردن خود آویزان کنند. با این کار هم به‌راحتی مدارک را می‌یابید و هم احتمال افتادن و گم شدن آن‌ها به حداقل می‌رسد. 

پیاده روی اربعین چند روز طول می‌کشد

زائران ایرانی اربعین معمولا مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند. افراد طبق شرایط و زمان خود برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای سفر دارند. برخی هیئت‌ها مسیر شلمچه تا بصره و بصره تا نجف را نیز پیاده طی می‌کنند.

بین الحرمین SFC Larry E. Johns ویکی پدیا

منبع عکس: ویکی پدیا؛ عکاس: SFC Larry E. Johns

برخی از زائران اربعین یک هفته تا ۱۰ روز قبل از اربعین راهی سفر می‌شوند تا قبل از شلوغی مسیر، کربلا را زیارت کنند و به شهر خود بازگردند؛ با این وجود، بیش از ۹۰ درصد زائران از روز ۱۶ صفر پیاده‌ روی خود را (از شهر نجف) آغاز می‌کنند و بعد از سه یا چهار روز (سه روز و دو شب یا چهار روز و سه شب)، در روز ۱۹ یا ۲۰ صفر به کربلا می‌رسند. 

با توجه به ازدحام جمعیت در روز اربعین و روز قبل و بعد از آن پیشنهاد می‌شود زائران مدت توقف خود را در شهر کربلا به حداقل برسانند. برخی از مسافران اربعین پیش یا پس از زیارت کربلا به شهرهای کاظمین یا سامرا می‌روند.

حضور ایرانیان در پیاده روی اربعین amwaj.media

منبع عکس: amwaj.media؛ عکاس: نامشخص

پیاده روی اربعین چند کیلومتر است؟

بیشتر زائران پیاده‌ روی خود را از حرم حضرت علی (ع) (درب باب الساعه) در شهر نجف آغاز می‌کنند. با خروج از این در از کنار خیابان امام زین العابدین (ع) می‌گذرند تا به بزرگراه کربلا (طریق الحسین) برسند. از حرم امام اول شیعیان تا خروجی شهر نجف حدود پنج کیلومتر مسیر پیش روی زائران خواهد بود. فاصله خروجی شهر نجف تا شهر کربلا نیز ۷۶ کیلومتر است. زائران در پیمایش سه روزه نجف تا کربلا روزی هفت تا هشت ساعت پیاده‌ روی می‌کنند. 

مسیر پیاده روی اربعین

زائران اربعین در پیاده‌ روی یک مسیر اصلی و سه مسیر فرعی برای انتخاب دارند. 

طریق الحسین (پر رفت‌‌وآمدترین مسیر؛ نجف-حیدریه-کربلا): مسیر اصلی پیاده‌ روی اربعین مسیری شلوغ‌تر و امن محسوب می‌شود و «طریق الحسین» نام دارد. در این مسیر ۷۶ کیلومتری زائران از نجف به سوی کربلا حرکت می‌کنند. خیل عظیم جمعیت، امنیت بالا، تراکم حضور موکب‌ها و جایگاه‌های استراحت زائران ویژگی‌های اصلی طریق‌الحسین محسوب می‌شوند. 

طریق العلما همشهری آنلاین

منبع عکس: همشهری آنلاین؛ عکاس: نامشخص

طریق العلما (سرسبزترین مسیر؛ کوفه-سهله-کربلا): «طریق العما» یا «طریق الفرات» از مسیرهای فرعی در پیاده‌ روی کربلا است و از کوفه آغاز می‌شود. طریق الفرات مسیر قدیم علمای نجف برای زیارت اباعبدالله الحسین (ع) است و ۸۹ کیلومتر (حدود ۱۵ کیلومتر طولانی‌تر از مسیر اصلی) طول دارد. این مسیر، زیبا و خلوت است و موکب کمتری دارد.

طریق العلما از پشت مسجد سهله و حاشیه رود فرات می‌گذرد

طریق العلما از پشت مسجد سهله (Al-Sahla Great Mosque) و کنار رود فرات می‌گذرد. نخلستان‌های متعددی در طول این مسیر وجود دارند و سایه خنکی ایجاد کرده‌اند. امکان شنا و غسل در فرات برای زائران وجود دارد. بخشی از مسیر طریق الفرات خاکی است و عبور از آن با پای پیاده برای برخی افراد مشکل‌ خواهد بود. 

مسیر حله (کوتاه‌ترین مسیر؛ حله-طویریج-کربلا): کوتاه‌ترین مسیر پیاده‌ روی اربعین مسیر شهر حله تا کربلا است که ۴۶ کیلومتر طول دارد. این مسیر بومی محسوب می‌شود. همه ساله در ایام اربعین میزبانان بومی و عربی در فاصله شهرهای حله تا کربلا موکب‌هایی برپا می‌کنند. زائران و موکب ایرانی به‌ندرت در مسیر حله دیده می‌شوند. 

مسیر پیاده روی اربعین ویکی پدیا مصطفی معراجی

منبع عکس: ویکی پدیا؛ عکاس: مصطفی معراجی

مسیر کاظمین بغداد (طولانی‌ترین مسیر؛ کاظمین-بغداد-مسیب-کربلا): برخی از زائران اربعین حسینی از شهر کاظمین (شمال شهر کربلا) با پای پیاده راهی کربلا می‌شوند. این مسیر حدود ۱۰۹ کیلومتر طول دارد و موکب کمی در آن برپا است. موکب‌های این مسیر غالبا بومی عراق و عربی هستند. 

وسایل مورد نیاز پیاده روی اربعین

زائران اربعین حسینی باید در انتخاب وسایل سفر خود بسیار دقت کنند. به‌همراه داشتن وسایل ضروری، کم‌حجم و سبک در این پیاده‌ روی بسیار مهم است. زائران باید علاوه بر مدارک شناسایی، وسایل ضروری خود را در یک کوله‌پشتی راحت، سبک و محکم جای دهند تا در طول سفر کمترین خستگی را از بابت حمل وسایل متحمل شوند.

موکب های مسیر کربلا در اربعین Emily_Garthwaite_leica-camera.blog

منبع عکس: leica-camera.blog ؛ عکاس: Emily  Garthwaite 

به‌همراه داشتن شارژر و هندزفری، کتانی یا کفش سالم، راحت و مناسب، دمپایی راحتی، یک یا دو لباس‌ راحت و خنک اضافی، چفیه، عینک آفتابی، ماسک، کلاه نقاب‌دار، چسب زخم، ملحفه سبک، عطر کوچک، کرم ضدآفتاب، کتاب دعا و ذکر شمار، مسواک و خمیر دندان، دستمال، قاشق، چنگال و لیوان وسایلی هستند که در طول پیاده‌ روی اربعین به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

به‌همراه داشتن لیموترش و مقداری خوراکی مقوی و کم‌حجم همچون آجیل و کشمش از دچار شدن به مشکلات گوارشی و افت قند در طول مسیر راهپیمایی اربعین جلوگیری می‌کند. 

تعداد عمودهای پیاده روی اربعین

از حرم حضرت علی (ع) در شهر نجف تا خروجی شهر نجف و ابتدای بزرگراه نجف - کربلا ۱۸۲ عمود یا تیر چراغ برق وجود دارد. جاده و مسیر اصلی پیاده‌ روی اربعین (جاده نجف - کربلا یا طریق الحسین) نیز با عمودهایی از یک تا ۱,۴۵۲ شماره‌گذاری شده است. فاصله دو عمود از هم ۵۰ متر است. از عمود ۱,۳۹۰ مسیر داخل شهر کربلا شروع می‌شود و عمود ۱,۴۵۲ مقابل حرم حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد. شماره عمودها برای محاسبه مسیر طی شده و آدرس دادن بسیار مفید هستند.

بهتر است برای قرار گذاشتن، عددهای رند عمودها را به همراهانتان نگویید؛ زیرا بیشتر افراد از اعداد رند برای آدرس‌هی استفاده می‌کنند و در نتیجه، در آن عمودها با شلوغی بسیاری روبه‌رو خواهید شد. 

نکته مهم دیگر این است که در فواصل عمود ۱۱۰۰ تا عمود ۱۳۹۰، راه عبور باریک و تعداد موکب‌ها کم می‌شود؛ پس طوری برنامه‌ریزی کنید که فاصله بین این دو عمود را در طول شب طی نکنید؛ زیرا برای پیدا کردن جای خواب به مشکل برخواهید خورد.

پیاده روی اربعین ویکی پدیا Mhhossein

منبع عکس: ویکی پدیا؛ عکاس: Mhhossein 

کفش مناسب پیاده روی اربعین

استفاده از کفش مناسب یکی از مهم‌ترین نکات در پیاده‌ روی اربعین است. مطمئن شوید که کفش کاملا راحت است و ذره‌ای پای شما را نمی‌زند؛ چون کوچک‌ترین اذیت در ساعت‌های طولانی پیاده‌ روی بسیار آزاردهنده خواهد بود.

در راهپیمایی اربعین استفاده از دمپایی بهتر از پوشیدن کفش نامناسب است.

استفاده از کفی نرم و ضخیم به‌راحتی کفش در راهپیمایی اربعین کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که با وجود استفاده از کفش مناسب ممکن است در روز آخر شاهد تاول‌های کوچکی در پای خود باشید. اگر به هر دلیلی کفش راحت نداشتید، از صندل طبی یا دمپایی پلاستیکی استفاده کنید. مزیت صندل و دمپایی کاهش فشار به پا و خنک شدن پا است.

بیشتر مردم عراق از دمپایی برای پیاده روی اربعین استفاده می‌کنند و به‌طور کلی استفاده از دمپایی بهتر از پوشیدن کفش نامناسب است. بسیاری از زائران در چند ساعت آخر پیاده‌ روی و نزدیک به شهر کربلا پابرهنه راه می‌روند.

خدمات رفاهی در مسیر پیاده روی اربعین M.E.Razeghi ویکی لاک

منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: M.E.Razeghi 

داروهای ممنوعه پیاده روی اربعین

طبق اطلاعیه مرکز پزشکی سازمان حج زیارت واردات و به‌همراه داشتن برخی داروها توسط مسافر به کشور عراق جرم محسوب می‌شود و طبق قوانین این کشور در صورت شناسایی مشمول جریمه و بازداشت خواهد بود. 

انواع مختلف داروها از جمله استامینوفن کدئین، آمپول و قرص بوپرنورفین (b۲) و داروهای بیماری‌های صرع و سرطان، آمپول پتیدی ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم، آمپول مورفین ۱۰ میلی‌گرم، قرص متادون پنج و ۲۰ میلی‌گرم، شربت متادون، قرص هیدرو مرفین دو میلی‌گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم، آمپول ترامادول ۵۰ میلی گرم، شربت اکسپکتورانت کدئین، آمپول دیازپام ۱۰ میلی‌گرم، قرص دیازپام دو، پنج و ۱۰ میلی‌گرم، شربت، قرص و آمپول فنوباربیتال، قرص اگزازپام، قرص لورازپام، آمپول کتامین، فنتانیل، آلپرازولام، کلونازپام، کلوبازام، استازولام، فلورازپام، تمازپام، میدازولام، باربیتال‌ها، دیفنوکسیلات و آمفتامین‌ها داروهای ممنوعه کشور عراق هستند. 

پذیرایی موکب ها در مسیر نجف تا کربلا M.E.Razeghi 1ویکی لاک

منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: M.E.Razeghi 

قره‌قروت شباهت ظاهری بسیاری به تریاک دارد و مصرف آن بین مردم عراق مرسوم نیست. ماموران این خوراکی را به‌عنوان مواد مخدر تشخیص می‌دهند و همراه داشتن آن باعث بروز مشکلات برای زائر می‌شود.

نقشه مسیر پیاده روی اربعین

کشور عراق با ۱,۴۵۸ کیلومتر مرز مشترک یکی از همسایه‌های آبی و خاکی ایران است. زائران اربعین حسینی با توجه به شهر مبدا و برنامه سفر خود یکی از مرزهای مشترک دو کشور را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. اطلاع از جغرافیای مرزها و فاصله‌ها آن‌ها تا شهرهای زیارتی نجف، کربلا، کاظمین و سامرا نیز در این تصمیم‌گیری موثر خواهد بود. 

نقشه مرزهای ایران تا عتبات عالیات خبرگزاری میزان

منبع عکس: خبرگزاری میزان

اگر تاکنون در راهپیمایی اربعین حضور داشته‌اید، لطفا نظرات، تجربه‌ها و پیشنهادهای خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید. 

پرسش‌های متداول

اربعین 1402 چه روزی است؟

اربعین در سال ۱۴۰۲ برابر است با چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی، ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی و ۲۰ صفر سال ۱۴۴۵ هجری قمری . بر اساس تقویم کشور عراق پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ روز اربعین است.

مرزهای تردد بین ایران و عراق در اربعین 1402 کدامند؟

مرزهای ۶گانه مهران، خسروی، چذابه، شلمچه، تمرچین و باشماق در ایام پیاده‌ روی اربعین برای خروج و ورود زائران فعال هستند. 

منبع عکس کاور: وب‌سایت zahratrust؛ عکاس: نامشخص

مطالب مرتبط:

دیدگاه