تور مجازی: پیت سنوت، مکزیک

سارا کرایی
سارا کرایی یکشنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
تور مجازی: پیت سنوت، مکزیک

در این مقاله از تور مجازی، شما را به دل غارهای آهکی می‌بریم که در گذشته‌ی دور جایگاه قربانیان قوم کهن مایا بوده‌اند. به باور مایاها با هر بار ریزش این غارهای آهکی، راه ورود به دنیای مردگان باز می‌شود. با کجارو همراه باشید.

بدون شک، قوم کهن مایا راه ورود به قلمرو مردگان را می‌دانستند: به باور مایاها هر بار که بخشی از غار آهکی فرو می‌ریزد، درگاه ورود به دنیای مردگان باز می‌شود.

حفره‌ای که در تصویر زیر با آب پر شده است، سنوت (cenote: به معنی چاه) نام دارد.

غار آبی

یکی از مشهورترین این سنوت‌ها در نزدیکی چیچن ایتزا (Chichen Itza) واقع شده است که به سنوت مقدس معروف است. در روزگاران کهن، قوم مایا حیوانات و حتی انسان‌ها را به‌عنوان قربانی درون این چاه (به عرض ۶۰ متر) می‌انداختند تا به این شکل خدایان خود را پرستش کرده باشند. 

غار آبی

این روزها، سنوت‌ها بیشتر توجه غارشناسان، اسطوره‌شناسان و البته گردشگران را به خود جلب کرده‌اند. حیات آبی این غار به‌هیچ‌وجه قابل قیاس با هیچ کجای دیگر نیست. غارهایی که در یوکتن پنینسولا (Yucatán Peninsula: خلیج مکزیک را از دریای کارائیب جدا می‌سازد) قرار دارند، بین غواصان بسیار معروف هستند. شرایط جغرافیایی این منطقه، موقعیت را برای به وجود آمدن مجموعه‌ای از غارهای به هم پیوسته فراهم کرده است. مشهورترین این غارها دوس اجوس (Dos Ojos) نام دارد که سومین غار بزرگ دنیا است. طول این غار ۳۱۹ کیلومتر است.

غار آبی

عمیق‌ترین نقطه‌ی دوس اجوس، پیت سنوت (Pit Cenote) است که فقط حرفه‌ای‌ترین غواصان اجازه‌ی غواصی در اینجا را دارند و البته نه عمیق‌ترین بخش‌های آن. 

غار آبی

در اعماق این چاه عظیم، ترکیبات سولفور وجود دارد و به همین دلیل است که آب‌های اینجا پر از هیدروژن سولفید است. لایه‌های بالایی زلال و شفاف است و به‌راحتی می‌شود زیبایی‌های دیواره‌های غار، گیاهان و ماهی‌های درون غار را دید. اما هرچه به اعماق پایین‌تر می‌روید، نور کمتر و کمتر می‌شود و در عمق ۳۰ متری روشنایی جای خود را به ظلمات و تاریکی می‌دهد. 

غار آبی

هرچه پایین و پایین‌تر بروید به خاطر مه غلیظ سفیدی که در ‌آنجا حکم‌فرما است، تاریکی عجیبی همه‌جا را فرا می‌گیرد؛ سیاهی مطلق. مه درون غار، خود دنیای متفاوتی است، حرکات و جنبش غواصان را هر لحظه به رنگ متفاوتی به تصویر می‌کشد.

کسانی که شانس غواصی در این غار را پیدا می‌کنند، تجربه‌ی خود را این‌گونه توصیف می‌کنند: «هم‌چون پرواز به سوی فضا و شاید هم مثل شیرجه زدن درون ابرهای سفید غلیظ». تجربه‌ای که شاید در پی ورود به دنیای دیگر (شاید دنیای مردگان) حس کنیم. بی‌شک توصیف بهتری برای این حس وجود ندارد.

تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه