طرز تهیه قیمه چرخ کرده؛ غذای نذری لاهیجان

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه قیمه چرخ کرده؛ غذای نذری لاهیجان

با طرز تهیه قیمه چرخ‌کرده، یکی از غذاهای محلی و خوشمزه شمالی آشنا شوید و با طبخ آن در منزل، سفری به حال و هوای محرم در شهر لاهیجان برای خود ترتیب دهید.

هوس یک خورش قیمه نذری متفاوت و خوشمزه به سرتان زده است؟ می‌خواهید برای ناهار یا شام، یک غذای لذیذ بپزید و نمی‌دانید چه چیزی درست کنید؟ نگران نباشید و به آشپزخانه بروید تا یکی از غذاهای محلی ایران را طبخ کنید. کجارو امروز قصد دارد طرز تهیه یکی از غذاهای شمال کشور به نام قیمه چرخ‌کرده را در اختیار شما قرار دهد که در ماه محرم در هیئت‌ها و خانه‌های شهر لاهیجان به‌عنوان نذری بین عزداران حسینی پخش می‌شود.

آبگوشت، عدس پلو، زرشک پلو با مرغ و حلیم شاید مشهورترین غذاهای نذری در ایام محرم باشند؛ اما در برخی از شهرهای ایران، غذاهای دیگری در دیگ نذری پخته می‌شود. لاهیجانی‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورا، غذایی محلی و لذیذ به نام قیمه چرخ‌کرده می‌پزند که نوعی خورش قیمه با طبخ متفاوت است.

قیمه چرخ‌کرده متشکل از گوشت چرخ‌کرده گوسفندی یا مخلوط، لپه، پیاز، رب گوجه فرنگی، پوره گوجه فرنگی، زعفران، لیمو امانی، دارچین، گلاب، شکر، نمک، فلف و زردچوبه است و همراه با برنج و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود. این غذای خوشمزه لاهیجانی شباهت زیادی به خورش قیمه معمولی دارد و با برنج و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود.

اگر زمان کافی برای پخت گوشت تکه‌ای ندارید و دلتان یک خورش قیمه نذری خوشمزه می‌خواهد، کافی است از گوشت چرخ‌کرده استفاده کنید و قیمه چرخ‌کرده لاهیجان را بپزید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مواد لازم

  • ۲ کیلو گوشت چرخ‌کرده گوسفندی یا مخلوط
  • ۳ عدد پیاز پوست کنده و نازک خردشده
  • ۱۰ عدد سیب‌زمینی پوست کنده و خلالی خردشده
  • ۳ لیوان لپه خام
  •  هفت تا ۱۰ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۱۲ عدد لیمو امانی
  • یک قاشق غذاخوری دارچین
  • یک قاشق غذاخوری گلاب
  • یک قاشق غذاخوری شکر
  • نصف فنجان زعفران دم‌کرده
  • نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

طرز تهیه قیمه چرخ کرده

۱. لپه را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید.

۲. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خردشده را در آن بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند.

۳. گوشت چرخ‌کرده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. سپس رب گوجه فرنگی، زردچوبه و نمک را در قابلمه بریزید و خوب هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود.

۴. در یک قابلمه دیگر آب بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس لپه‌ها را در آب جوش بریزید و وقتی کف کردند، آن‌ها را آبکش کنید.

۵. دارچین و لپه‌های آبکش کرده را به مخلوط گوشت اضافه کنید و برای ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید.

۶. پس از ۳ تا ۴ دقیقه، حدود ۸ لیوان آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا خورش به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید.

۷. لیمو امانی‌ها را سوراخ کنید و در یک لیوان آب جوش بریزید. پس از ۱۰ دقیقه آن‌ها را دربیاورید و به خورش اضافه کنید.

۸. پس از گذشت یک ساعت، گوشت تقریبا پخته است و آب خورش کم شده است. در این مرحله، زعفران، گلاب و شکر را اضافه کنید و خورش را برای نیم ساعت دیگر بپزید.

۹. سیب‌زمینی‌ها را در روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید.

۱۰. خورش شما آماده سرو است. آن را با سیب‌زمینی سرخ کرده تزئین کنید و با برنج به سر میز بیاورید.

نکات مهم برای طبخ قیمه چرخ‌کرده لاهیجان

  • اگر پس از گذشت مدت زمان ذکرشده در اینجا خورش شما هنوز بیش از اندازه آبدار بود، می‌توانید شعله گاز را زیاد کنید تا آب خورش کمی تبخیر شود.
  • سیب‌زمینی‌ها را باریک خرد کنید. از ریختن چیپس خلالی روی خورش پرهیز کنید؛ زیرا بخشی از طعم خورش قیمه مجلسی به سیب‌زمینی سرخ کرده بستگی دارد.
  • شما می‌توانید دارچین و گلاب را از این دستور پخت حذف کنید. البته باید بدانید که قیمه نذری بدون عطر و بوی دارچین و گلاب، یک نذری کامل نیست.
  • گلاب را زود در غذا نریزید. ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت قبل از پایان پخت، بهترین زمان افزودن گلاب است.
  • برخی افراد علاوه بر رب از پوره گوجه فرنگی نیز استفاده می‌کنند.
  • شما می‌توانید از فلفل سبز تند هم برای طبخ خورش قیمه چرخ‌کرده استفاده کنید.

سفر به لاهیجان با طعم قیمه چرخ‌کرده

قیمه چرخ‌کرده، یکی از غذاهای محلی و لذیذ استان گیلان است که در ماه محرم به‌عنوان نذری در شهر لاهیجان پخته می‌شود. عطر و بوی زعفران، گلاب و دارچین در همان لحظه‌ای که در حال طبخ این خورش هستید، در تمام خانه می‌پیچد و شما را به یاد روزهای کودکی و دیگ‌های نذری می‌اندازد.

سیب‌زمینی سرخ کرده و برنج زعفرانی، بهترین همراه‌های قیمه چرخ‌کرده لاهیجانی هستند؛ پس به‌هیچ‌وجه آن‌ها را فراموش نکنید. قیمه چرخ‌کرده را انواع ترشی، سیر تازه، سبزی خوردن و ماست سرو کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده‌تان لذت ببرید.

طعم قیمه چرخ کرده

آیا موفق به طبخ قیمه چرخ‌کرده لاهیجان از مجموعه دستور پخت غذاهای ایرانی شده‌اید؟ اگر این طرز تهیه را دوست داشتید، حتما زیر همین مقاله، تجربه آشپزی خود را برای ما و دیگر مخاطبان کجارو بنویسید. فراموش نکنید که از قیمه لذیذ و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه