با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در قاره اروپا آشنا شوید

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در قاره اروپا آشنا شوید

تخم‌مرغ و انواع املت‌ها، همیشه عضو ثابت میز صبحانه یا برانچ هستند و در هر نقطه‌ای از جهان به‌شکل‌های مختلفی طبخ می‌شوند.

تخم‌مرغ همیشه نمادی از یک زندگی تازه و استعاره‌ای از تولد دوباره جسم بوده است. تخم‌مرغ‌ یک ماده غذایی مغذی است و علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین مواد غذایی داخل یخچال ما به شمار می‌آید؛ زیرا در طبخ غذاهای بسیاری به کار می‌رود. فرقی نمی‌کند تخم‌مرغ‌ها را به چه صورتی درست کنید، چه آن‌ها را سرخ کنید، چه بپزید و چه هم بزنید، تخم‌مرغ‌ها، بخشی جدانشدنی و اساسی در طرز تهیه صدها غذا در سراسر دنیا هستند.

چه در نیوزیلند باشید، چه در نیجریه و چه در هلند، شما می‌توانید تخم‌مرغ را به‌شکل‌های مختلف و در غذاهای متنوع و بی‌نهایت لذیذ پیدا کنید. تخم‌مرغ، یکی از محبوب‌ترین غذاها در سراسر دنیا است و هر کشوری، طرز تهیه مخصوص تخم‌مرغ خودش را دارد.

آماده سفر به نقطه نقطه قاره سرسبز اروپا با انواع لذیذ و وسوسه‌کننده تخم‌مرغ هستید؟ با کجارو همراه شوید تا شما را با انواع غذاهای تخم‌مرغی آشنا کند. مزه کردن غذاهای یک کشور، به شما کمک می‌کنند تا با فرهنگ آن نقطه از دنیا بیشنر آشنا شوید. در ادامه، انواع غذاهای تخم‌مرغی را به شما معرفی خواهیم کرد تا با ایده گرفتن از آن‌ها، یک میز صبحانه متفاوت و منحصربه‌فرد برای خود و عزیزانتان بچینید.

انواع  غذا با تخم‌مرغ در اروپا:

۱. «تخم‌مرغ در مورت» (Oeufs en meurette)؛ فرانسه

تخم‌مرغ در میورِت

«تخم‌مرغ در مورت»، یک غذای کلاسیک فرانسوی است که اصلیت آن به منطقه بورگاندی برمی‌گردد. این غذای بسیار لذیذ از تخم‌مرغ‌های آب‌پزی تشکیل می‌شود که در سس «مورت» یا «موقِت»، سسی متشکل از سرکه قرمز، قارچ، پیاز، کره، پیازچه و بیکن گوشت خوابانده شده‌اند. «تخم‌مرغ در مورت» را معمولا با نان سیر سرو می‌کنند.

برای تهیه سس «مورت»، سرکه قرمز، آب مرغ یا گوشت، کرفس، پیاز، هویج، سیر، سبزیجات معطر (مانند  آویشن، جعفری و نعنا) و دانه‌های فلفل سیاه را در یک ماهیتابه بجوشانید. برای غلیظ‌تر کردن سس، می‌توانید کمی کره را با آرد ساده مخلوط کنید تا یک خمیر نرم شکل بگیرد و در ادامه آن را به سس بیفزایید. سپس بیکن‌های گوشت، قارچ و پیازها را به‌صورت جداگانه در کره سرخ کرده و به سس اضافه کنید.

برای درست کردن «کروت» (croûte)، کافی است نان تست را طوری برش بزنید که اندازه آن، بزرگ‌تر از یک تخم‌مرغ آب‌پز باشد. سپس آن را در روغن سرخ کنید تا دو طرف آن، کاملا قهوه‌ای شوند. برای طبخ تخم‌مرغ نیز باید تخم‌مرغ‌ها را در آب و سرکه در حال جوش بشکنید تا حباب‌های آب، تخم‌مرغ‌ها را بچرخانند.

برای سرو این صبحانه منحصربه‌فرد فرانسوی، تخم‌مرغ آب‌پز را روی یک عدد «کروت» قرار دهید و کمی از سس «مورت» را روی آن بریزید.

۲. «کاچیو وو او وا» (Cacio e uova)؛ ایتالیا

کاچیو وو او وا

کوفته‌های پنیر و تخم‌مرغ ایتالیایی، یک غذای بسیار لذیذ هستند که با یک سس گوجه‌فرنگی سرو می‌شوند

«کاچیو وو او وا» (کوفته‌های پنیر و تخم‌مرغ) در ناحیه «آبروتزو» (Abruzzo) در کشور ایتالیا ابداع شده است و از تنها سه ماده غذایی، تشکیل می‌شود؛ تخم‌مرغ، پنیر و نان بیات که طرز تهیه این غذای ایتالیایی درست مانند کوفته‌های گوشتی است. برای طبخ این غذا، ترکیب تخم‌مرغ، پنیر و نان بیات به‌شکل کوفته در می‌آید، سرخ شده و با یک سس گوجه‌فرنگی سرو می‌شود.

برای تهیه سس «کاچیو وو او وا»، باید سیر سرخ شده، سس گوجه‌فرنگی، برگ ریحان و نمک را با هم بجوشانید. برای تهیه مایه کوفته نیز، باید تخم‌مرغ، پنیر پارمسان، جعفری خردشده، نان خیس خورده، نمک و فلفل را مخلوط کنید و سپس آن‌ها را به‌شکل توپ دربیاورید. کوفته تخم‌مرغ و پنیر را در روغن زیتون سرخ می‌کنند و همراه با سس مخصوص گوجه‌فرنگی به سر میز می‌آورند.

۳. تخم‌مرغ‌های اسکاتلندی؛ بریتانیا

تخم‌مرغ‌های اسکاتلندی

تخم‌مرغ‌های اسکاتلندی، متشکل از سوسیس‌های گوشتی هستند که به دور تخم‌مرغ‌های پخته، پیچیده می‌شوند و سپس، آن‌ها را در آرد سوخاری می‌غلتانند. این غذای نمادین بریتانیایی، با طعم لذیذ خود شما را شگفت‌زده خواهد کرد. تهیه نسخه کلاسیک تخم‌مرغ‌های اسکاتلندی، بسیار ساده است؛ اما شما می‌توانید با افزودن موادی چون ترشی انبه و سس «آیولی» (aioli) تند، سطح این غذا را ارتقا دهید.

تخم‌مرغ‌های اسکاتلندی، یک غذای محبوب برای پیک‌نیک در سراسر بریتانیا به شمار می‌آیند و انواع آماده آن‌ها را می‌توان در سوپرمارکت‌ها پیدا کرد. اولین دستور پخت این غذای تخم‌مرغی در سال ۱۸۰۹ در یک کتاب آشپزی دیده شده است. تخم‌مرغ‌های اسکاتلندی در آن زمان به‌عنوان شام و همراه با یک سس گوشت قهوه‌ای سرو می‌شدند.

۴. «ترتیا دپاتاتاس» (Tortilla de patatas)؛ اسپانیا

ترتیلا دی پاتاتاس

«ترتیا دپاتاتاس» یا املت اسپانیایی، غذایی ساده است که از تخم‌مرغ و سیب‌زمینی‌های نازک خردشده تشکیل می‌شود. این غذای سنتی اسپانیایی را می‌توان به‌صورت سرد یا گرم در هر وعده‌ای از روز، نوش جان کرد. «ترتیا دپاتاتاس»، شباهت زیادی به کوکو سیب‌زمینی در آشپزی ایرانی دارد. بهتر است بدانید که این غذا با تورتیا که نوعی نان نازک مکزیکی متشکل از آرد سفید یا آرد ذرت است، کاملا متفاوت است.

برای طبخ ترتیا دپاتاتاس، ابتدا پوست سیب‌زمینی‌ها را می‌گیرند و خرد می‌کنند، سپس به آن‌ها نمک می‌زنند و در روغن با حرارت زیاد سرخ می‌کنند. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را به ماهیتابه سیب‌زمینی‌ها می‌افزایند و وقتی یک روی مایه خوب پخته شد، آن را زیر و رو می‌کنند تا هر دوسوی تورتیا کاملا پخته شود. برخی افراد، پیاز، فلفل دلمه و سوسیس گوشت تازه را نیز به املت اسپانیایی اضافه می‌کنند تا طعم لذیذتری به خود بگیرد.

۵. «آوگولمونو» (Avgolemono)؛ یونان

آوگولمونو

آوگولمونو، یک سس خامه‌ای، لیمویی و تخم‌مرغی یونانی است که می‌تواند همراه با غذاهای گوشتی یا سبزیجات سرو شود یا به‌شکل یک سوپ دربیاید و به‌عنوان یک غذای کامل به‌صورت تنها به سر میز آورده شود.

آوگولمونو در زبان یونانی به‌معنای «تخم‌مرغ-لیمو» است. این کلمه در واقع به انواع سس‌ها و سوپ‌ها در یونان گفته می‌شود که با استفاده از یک تکنیک مشابه به خلق غذایی خامه‌ای، تند، خوشمزه،  لطیف و وسوسه‌کننده منجر می‌شوند. برخی از محققان بر این باور هستند که ردپای آوگولمونو به یهودیان سفاردی برمی‌گردد که در سال ۱۴۹۲ پس از تبعید از کشور اسپانیا، به یونان مهاجرت کردند.

در طول قرن‌ها، یهودیان این منطقه غذایی مشابه به نام «آگریستادا» (agristada) یا «سالسا بلانکا» (salsa blanca) را با استفاده از آبغوره، آب سیب ترش، آب انار یا آب پرتقال تلخ درست می‌کردند. جالب است بدانید که لیمو به‌عنوان یک چاشنی ترش مدیترانه‌ای در قرن دهم به این غذا اضافه شد.

برای تهیه سوپ آوگولمونو، مرغ را همراه با پیاز و هویج در یک قابلمه بپزید و سپس گوشت آن را ریش ریش کنید. در ادامه آب مرغ خالی را با برنج و کمی نمک و فلفل بپزید تا برنج‌ها ترد شوند. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و هم بزنید و در همان حین، آب لیمو را به آن بیفزایید. سپس آب مرغ داغ را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید تا تخم‌مرغ دلمه نشود. در ادامه گوشت مرغ ریش ریش شده را به تخم‌مرغ اضافه کنید و بلافاصله آن را سرو کنید. شما همچنین می‌توانید طرز تهیه این سوپ لذیذ را در مجموعه آشپزی ملل کجارو مشاهده کنید.

۶. تخم‌مرغ با سس بشامل (Huevos con bechamel)؛ اسپانیا

تخم‌مرغ با سس بشامل

تخم‌مرغ با سس بشامل، یک پیش‌غذای محبوب «تاپاس» (tapas) است که در سراسر اسپانیا خورده می‌شود. این غذا از تخم‌مرغ‌های پخته در سس بشامل یا سس سفید تشکیل می‌شود که پس از آغشته شدن به آرد سوخاری در روغن سرخ می‌شوند. تخم‌مرغ با سس بشامل، غذایی به رنگ طلایی قهوه‌ای است که با بافت ترد و برشته خود، شما را عاشق خود خواهد کرد.

برای تهیه سس بشامل، کافی است آرد را در کمی کره آب شده، تفت دهید و آن را با جوز هندی، نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید تا به غلظت دلخواه شما برسد. طرز تهیه تخم‌مرغ در سس بشامل بسیار ساده است. تخم‌مرغ‌ها را در آب بپزید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس مقداری از سس بشامل را در کف یک ظرف بریزید و روی آن، تخم‌مرغ‌های پخته و بیکن گوشت سرخ شده قرار دهید. روی این ترکیب را با کمی سس بشامل اضافه و پنیر رنده شده پر کنید و آن را در فر، بپزید.

تخم‌مرغ با سس بشامل را بلافاصله به‌صورت گرم و همراه با یک سالاد سرو کنید و از طعم و مزه آن حسابی لذت ببرید.

۷. «میش مش» (Mish-mash)؛ بلغارستان

میش مش

«میش مش» یا تخم‌مرغ همزده بلغارستانی، ترکیبی از تخم‌مرغ، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، جعفری و پنیر سفید بلغاری است. این غذا در بلغارستان معمولا برای صبحانه یا ناهار سرو می‌شود.

«میش مش» در واقع، یک املت بلغارستانی است. برای تهیه این غذای لذیذ، کافی است پیاز، سیر و فلفل دلمه‌ای را سرخ کنید و با گوجه‌فرنگی بپزید. سپس تخم‌مرغ‌ها را در این مخلوط بشکنید و قبل از سرو، کمی جعفری تازه خردشده به آن بیفزایید.

۸. تخم‌مرغ انگلیسی (Anglesey eggs)؛ بریتانیا

تخم‌مرغ انگلیسی

تخم‌مرغ انگلیسی، یک غذای سنتی ولزی بسیار وسوسه‌کننده و خوشمزه است که از تخم‌مرغ‌های آب‌پز سفت، پوره سیب‌زمینی نرم و یک سس پنیری و خامه‌ای تشکیل می‌شود.

۹. «اوئبوس روتوس» (Huevos rotos)؛ اسپانیا

هووس روتوس

«اوئبوس روتوس» (به‌معنای تخم‌مرغ شکسته)، یک غذای پرملات اسپانیایی است که طرز تهیه آن، منطقه به منطقه متفاوت است، اما درست کردن آن همیشه با تخم‌مرغ‌های سرخ شده‌ای آغاز می‌شود که با سیب‌زمینی‌های سرخ کرده سرو می‌شوند. شما می‌توانید این غذا را به‌صورت کاملا گیاهی طبخ کنید یا با افزودن سوسیس گوشت، کالباس یا غذاهای دریایی، یک «اوئبوس روتوس» مقوی و مملو از پروتئین را سرو کنید.

۱۰. «فریتاتا» (Frittata)؛ ایتالیا

فریتاتا

فریتاتا یا املت ایتالیایی، غذایی بسیار ساده و لذیذ است. شما می‌توانید انواع فریتاتا را برای روزهای هفته طبخ کنید تا روزهایی مملو از طعم‌های لذیذ داشته باشید و اعضای خانواده خود را سورپرایز کنید.

۱۱. «فلسکه آگا کِی» (Flaeskeaeggekage)؛ دانمارک

«فلسکه آگا کِی» با تخم‌مرغ، شیر و آرد درست می‌شود و روی آن را معمولا با موسیر یا پیازچه خردشده و بیکن‌های گوشت سرخ شده می‌پوشانند. این املت دانمارکی از آن دسته غذاهایی است که کافی است تنها یک بار آن را امتحان کنید تا عاشق طعم آن شوید.

۱۲. تخم‌مرغ در سس خردل (eier in senfsoße)؛ آلمان

تخم‌مرغ در سس خردل

تخم‌مرغ در سس خردل، یک غذای سنتی آلمانی است که از تخم‌مرغ‌های پخته سفت در یک سس غلیظ و لذیذ خردل تشکیل می‌شود.

۱۳. «پای کیش» (Quiche)؛ فرانسه

«پای کیش»، یک برانچ خوش‌طعم، ورقه ورقه و بسیار لذیذ فرانسوی است که هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود. برای طبخ این غذا، تخم‌مرغ‌های همزده، پنیر و خامه را در یک خمیر ورقه ورقه می‌ریزند و آن‌قدر آن را در فر می‌پزند تا به رنگ طلایی دربیاید.

۱۴. تخم‌مرغ‌های پرشده لهستانی (Polish stuffed eggs)؛ لهستان

تخم‌مرغ‌های پرشده لهستانی

تخم‌مرغ‌های پرشده لهستانی، شبیه به تخم‌مرغ‌های روسی (deviled eggs) هستند، اما طعمی لذیذتر و ظاهری زیباتر از آن‌ها دارند. برای طبخ این غذای لذیذ لهستانی، تخم‌مرغ‌های پخته سفت مزه‌دار شده را در آرد سوخاری می@غلتانند و سپس آن‌ها را در کره سرخ می‌کنند تا به رنگ طلایی قهوه‌ای دربیایند.

۱۵. «بال بولیاتا» (Balbuljata)؛ مالتا

«بال بولیاتا»، نسخه مالتایی تخم‌مرغ همزده است که با گوجه‌فرنگی‌های سرخ شده و پیاز درست می‌شود و معمولا آن را همراه با نان ترش برشته می‌خورند.

۱۶. تخم‌مرغ‌های «کاسرولی» (Oeufs cocotte)؛ فرانسه

 تخم‌مرغ‌های «کاسرولی»

تخم‌مرغ‌های «کاسرولی»، یک نوع غذای فرانسوی هستند که در ظرف‌های گرد سرامیکی «رامکین» (ramequin) به‌همراه خامه تازه (crème fraîche) پخته می‌شوند. طبخ این غذای نمادین فرانسوی، بسیار آسان است، اما طعم آن به‌عنوان یک برانچ ساده، شما را متحیر خواهد کرد.

۱۷. «فریتایا» (Fritaja)؛ کرواسی و اسلوونی

املت فریتاجا با با انواع مواد اولیه تازه و فصلی درست می‌شود

فریتایا، غذایی شبیه به املت است که خاستگاه آن به شبه‌جزیره «ایستریا» در دریای آدریاتیک برمی‌گردد. فریتایا را با انواع مواد اولیه تازه و فصلی درست می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به پیازچه، قارچ، کالباس گوشت تازه، مارچوبه وحشی، و گیاهان معطر مانند نعنا و رازیانه و تکه‌های کوچکی از نان کهنه اشاره کرد.

۱۸. «منمن» (Menemen)؛ ترکیه

«منمن»، یک غذای مشهور و ساده ترکی است که از تخم‌مرغ‌های همزده، گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل دلمه و ادویه‌جاتی چون فلفل سیاه و قرمز تشکیل می‌شود. این غذا را در ترکیه به‌صورت گرم و همراه با نان تازه و برشته برای صبحانه سرو می‌کنند.

۱۹. «اسمورِ بِرود» (Smørrebrød)؛ دانمارک

اسمورِ بِرود

«اسمورِ بِرود» (به‌معنای کره و نان)، به ساندویچ‌های بازی در دانمارک گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را با مواد اولیه متنوعی، طبخ کرد. به‌طور مثال، می‌توان به ترکیب میگو، تخم‌مرغ و شوید یا تخم‌مرغ پخته نرم و تربچه روی نان‌های سفید یا قهوه‌ای گندم سیاه اشاره کرد. شما در دانمارک می‌توانید تخم‌مرغ را در انواع ساندویچ‌های باز اسکاندیناویایی پیدا کنید.

۲۰. ترشی تخم‌مرغ؛ بریتانیا

ترشی تخم‌مرغ از تخم‌مرغ‌های پخته سفتی درست می‌شود که در سرکه و آب نمک نگهداری شده‌اند. این میان‌وعده‌های ساده به‌طرز باورنکردنی لذیذ هستند و می‌توان آن‌ها را به‌شکل‌های مختلف سرو کرد.

ترشی تخم‌مرغ

برای تهیه ترشی تخم‌مرغ، ابتدا تخم‌مرغ‌های آب‌پز را می کوبند تا پوسته آن‌ها بدون پاره شدن شکسته شود. سپس آن‌ها را به‌همراه آب و نمک و انواع چاشنی‌ها مانند فلفل دلمه‌ای، آلو، انواع توت‌ها، میخک، پیاز و پوست پیاز در یک ظرف شیشه‌ای می‌ریزند. محلول باید آن‌قدر نمک داشته باشد که تخم‌مرغ‌ها در آن شناور شوند (حدود ۶۰ گرم نمک در هر لیتر آب).

قبل از سرو ترشی تخم‌مرغ، باید آن را از یک روز تا یک هفته پیش از مصرف از آب نمک خارج کنید. برای خوردن ترشی تخم‌مرغ، باید تخم‌مرغ را پوست بکنید و از وسط ببرید. سپس زرده را دربیاورید و در فضای خالی آن، مقداری روغن، سرکه، خردل و فلفل اضافه کنید و دوباره زرده را روی آن قرار دهید.

۲۱. «اوتسمیتر» (Uitsmijter)؛ هلند

Uitsmijter

اوتسمیتر، یک ساندویچ باز هلندی است که از تخم‌مرغ سرخ شده، پنیر گودا، گوشت و نان سفید تشکیل می‌شود. این غذا را می‌توان به‌عنوان برانچ یا در نیمه‌شب، پس از یک گشت‌وگذار طولانی در شهر، نوش جان کرد.

۲۲. «سال ویاتا» (Salviata)؛ ایتالیا

«سال ویاتا» از مواد اولیه ساده‌ای تشکیل می‌شود و دستور پخت آن، قرن‌ها قدمت دارد. این غذا نه یک فریتاتا است و نه یک پای. در واقع، «سال ویاتا»، یک املت است که در فر پخته می‌شود و طبخ آن تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد. برای طبخ این غذای محبوب توسکانی، شما به تخم‌مرغ، شیر، آرد، کره، برگ تازه مریم گلی و پنیر پارمیجانوی رنده شده نیاز دارید.

خاستگاه «سال ویاتا» به شهر فلورانس در قرون‌وسطا برمی‌گردد. در آن زمان، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در ایتالیا وجود نداشت و به همین علت، این غذا ابداع شد. «سال ویاتا» به‌صورت سنتی به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود، اما شما می‌توانید آن را به‌عنوان برانچ، صبحانه یا شام نیز بخورید.

۲۳. «خانم کروک» (Croque-madame)؛ فرانسه

خانم کروک

«خانم کروک» یا «مادام کروک» نام یک ساندویچ گرم فرانسوی است که با افزودن یک لایه تخم‌مرغ سرخ شده به ساندویچ «آقای کروک» یا «موسیو کروک» درست می‌شود. ساندویچ آقای کروک، متشکل از گوشت، سس بشامل و پنیر «گرویر» (gruyere) در میان دو تکه نان است.

کروک از فعل «با صدای قرچ قروچ جویدن» (crunch) می‌آید. این ساندویچ اولین بار در کافه‌های شهر پاریس در سال ۱۹۰۱ دیده شد و از آن زمان به بعد به‌عنوان یک میان‌وعده لذیذ در کافه های فرانسوی سرو می‌شود. ساندویچ آقای کروک را می‌توان در فر پخت یا آن را سرخ کرد تا پنیر آن آب شود و طعمی لذیذ به ساندویچ بدهد.

مطالب مرتبط:

منبع tourradar

دیدگاه