طرز تهیه پد تای؛ غذای ملی کشور تایلند

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه پد تای؛ غذای ملی کشور تایلند

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه پد تای، سفری به بانکوک، پایتخت تماشایی کشور تایلند خواهیم داشت.

هر روز با یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، با کجارو راهی سفری به سراسر قاره‌ها شوید. در این قسمت از مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا قرار است به خیابان‌های پرهمهمه بانکوک، پایتخت و یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری تایلند سفر کنیم و مشهورترین و محبوب‌ترین غذای تایلند به نام «پد تای» (pad thai) را بپزیم. غذایی لذیذ که حتما باید آن را امتحان کنید.

«پد تای» چیست؟

«پد تای»، متشکل از نودل‌های سرخ‌شده‌ای است که به‌عنوان غذای خیابانی و در غذاخوری‌های ساده تایلندی سرو می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده اصلی این غذا، نودل‌های برنج، تکه‌های توفو و نیمرو هستند که با تمبر هندی، فلفل، سیر خشک، سس ماهی یا میگو و شیره خرما مزه‌دار می‌شوند. این غذای مقوی و سالم، پس از جنگ جهانی دوم به‌عنوان غذای ملی در تایلند معرفی شد.

«پد تای»، معروف‌ترین غذای ملی کشور تایلند است و دقیقا به همین دلیل شما نمی‌توانید خوردن این غذای پر از رشته‌های نودل چسبناک، بادام‌زمینی‌های برشته، لیموی ترش و تخم‌مرغ سرخ‌شده را در سفر به بانکوک از دست بدهید.

مواد لازم

برای ۴ نفر

  • ۴ قاشق غذاخوری تمبرهندی غلیظ
  • ۶ قاشق غذاخوری شیره خرما
  • ۲ قاشق غذاخوری سس ماهی
  • پنج قاشق غذاخوری روغن بادام‌زمینی یا روغن زیتون
  • هشت عدد پیازچه؛ پوست‌کنده و درشت خردشده
  • ۳ عدد تخم‌مرغ
  • ۳۲۰ گرم نودل برنج تازه (می‌توانید ۲۶۰ گرم نودل برنج خشک را به‌مدت ۴ دقیقه در آب در حال جوش ریخته و پس از آبکش‌کردن، روی آن آب سرد بریزید و کنار بگذارید)
  • ۵۰ گرم توفو یا پنیر سویا که به‌صورت مکعبی خرد شده باشند
  • ۲ قاشق غذاخوری میگوی خشک؛ شسته و خشک‌شده
  • ۱ قاشق چای‌خوری تربچه شسته، خشک‌شده و کاملا ریزشده
  • ۲ قاشق غذاخوری بادام‌زمینی برشته‌ که به‌صورت درشت، خرد شده باشند
  • ۲ مشت جوانه لوبیا
  • ۱ مشت پیازچه خرد شده به طول ۲٫۵ سانتی‌متر
  • کمی جوانه لوبیا و بادام‌زمینی برشته، فلفل چیلی تازه و برش لیموی تازه اضافه برای سرو

دستور پخت

پد تای

پد تای، انواع مختلفی دارد، اما معمولا از میگو و توفو درست می‌شود. عکس از «کاترین سوترلند» (Catherine Sutherland)

۱. تمبر هندی غلیظ را با شیره خرما و سس ماهی مخلوط کنید تا شیره کاملا در آن‌ها حل شود. سپس آن را کنار بگذارید.

۲. روغن را در یک ماهیتابه روی حرارت متوسط گرم کنید.

۳. پیازچه‌های خردشده را سرخ کنید تا تغییر رنگ بدهند.

۴. تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و در ماهیتابه بریزید و آن‌قدر آن‌ها را هم بزنید تا به‌شکل تخم‌مرغ همزده در بیایند.

۵. حرارت گاز را کمی زیاد کرده و نودل‌های نرم‌ را اضافه کنید. ترکیب تمبرهندی را به آن بیفزایید و اجازه دهید به‌مدت چند دقیقه روی حرارت باشند.

۶. توفو (پنیر سویا)، میگوی خشک‌شده، تربچه شور و بادام‌زمینی‌ها را اضافه کنید و مخلوط به دست آمده را هم بزنید تا بیشتر سس، جذب نودل‌ها شود.

۷. جوانه لوبیا و پیازچه‌ها را اضافه کنید و برای چند دقیقه کوتاه هم بزنید.

۸. مخلوط را داخل یک کاسه بریزید و روی آن را با جوانه لوبیا و بادام‌زمینی برشته تزئین کرده و بالافاصله آن را با فلفل چیلی تازه و قاچ لیمو در کنار آن، سرو کنید.

نکته مهم

اگر تمام مواد لازم را از قبل آماده کنید، پخت «پد تای» تنها چند دقیقه زمان می‌برد. به‌جای پیاز قرمز کوچک، می‌توان پیاز طلایی در این غذا ریخت و به‌جای میگوی خشک می‌توان میگوی معمولی را جداگانه سرخ کنید و بعد طبق دستور پخت به غذا اضافه کنید؛ اما سایر اجزای تشکیل‌دهنده «پد تای»، کلید رسیدن به طعم شور، ترش و شیرین آن هستند و حتما باید آن‌ها را تهیه کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 360p | 720p

سفر به تایلند با طعم پد تای

اگرچه در حال حاضر، «پد تای» غذایی است که در رستوران‌ها هم سرو می‌شود، اما با این حال هنوز جزو ثابت غذاهای خیابانی به شمار می‌آید. در بانکوک، غرفه‌هایی که نودل می‌فروشند، «هوی تات» (hoy thot) یا املت صدف را نیز در کنار آن سرو می‌کنند. نودل‌ها و املت در صفحه‌های گرد و داغ، کنار هم سرخ می‌شوند، اما برخی فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند که «پد تای» را در یک ماهیتابه سرخ کنند.

«پد تای»، یک غذای خیابانی با طعم ملایم در تایلند به شمار می‌آید. طعم این غذا با وجود ترکیب سس ماهی، شیره خرما، چیلی خشک‌شده و بادام‌زمینی برشته واقعا باورنکردنی و منحصربه‌فرد است. این غذا معمولا با مخلفاتی با طعم کمی تلخ، مانند گل موز و حبه‌های سیر سرو می‌شود.

یک «پد تای» واقعی، غذایی گیاهی است که فقط سس ماهی و میگوی خشک‌شده به آن اضافه شده است. نمونه‌های مدرن‌تر این غذا با میگوی تازه هم طبخ می‌شوند.

بانکوک

عطر و طعم «پد تای»، شما را مستقیما به حس‌و‌حال خیابان خائو سان در بانکوک می‌برد

اگر تاکنون تجربه چشیدن یا پختن پدتای را داشته‌اید یا آشنایی خاصی با هریک از غذاهای تایلندی دارید که با انواع نودل آماده می‌شوند، نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه