شهرهای توریستی ایران کدامند؟

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
شهرهای توریستی ایران کدامند؟

کشور ایران با هزاران سال قدمت تاریخی، شهرهای توریستی متعددی دارد که هر سال، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشانند.

برخلاف تنوع دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی در هریک از  شهرها و استان‌های ایران، برخی از شهرها در گذر زمان شهرت بیشتری کسب کرده‌اند و در میان گردشگران پرطرفدار شده‌اند. جاهای دیدنی ایران اعم از جاذبه‌های طبیعی (آبشارها، چشمه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ های هیرکانی و غیره) و تاریخیآن‌قدر متعدد هستند که برای بازدید از آن‌ها به سال‌ها وقت نیاز است. واضح است که معرفی تمام شهرهای کشور در این مقاله نمی‌گنجد؛ ازاین‌رو، با ما همراه باشید تا شما را با برخی از شهرهای توریستی ایران از نگاه گردشگران، دیدنی‌ها و بهترین زمان سفر به آن‌ها آشنا کنیم.

فهرست شهرهای توریستی ایران:

مشهد

حرم امام رضا

منبع عکس: تریپ ادوایزر. عکاس: ناشناس

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران قرار دارد؛ شهری که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است. مشهد ۳۵۱ کیلومتر مربع وسعت دارد و دومین شهر بزرگ پس از تهران و همچنین دومین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌آید. این شهر در نزدیکی رودخانه کشف‌رود در دشت مشهد بین کوه‌های هزارمسجد و بینالود قرار گرفته و میانگین ارتفاع آن، ۱۰۵۰ متر از سطح دریا است. در شهر مشهد یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه اتوبوسرانی وجود دارد؛ به همین دلیل، مسافران و گردشگران از بابت دسترسی به این شهر با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند.

مشهد با میزبانی از حرم امام رضا (ع) لقب «پایتخت معنوی ایران» را دارد و سالانه میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی است؛ به همین دلیل، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های متعددی در آن احداث شده‌ است.

جاهای دیدنی مشهد

چالیدره

مجموعه تفریحی چالیدره. منبع عکس: خبرگزاری ساعد نیوز. عکاس: ناشناس

حرم امام رضا (ع) از مهم‌ترین دیدنی‌های مشهد است؛ حرمی که موزه‌های آستان قدس رضوی و مسجد گوهرشاد، از دیدنی‌ترین مساجد ایران را نیز در خود جای داده است. شهر مشهد با توجه به قدمت طولانی، جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد که بهتر است بازدید از آن‌ها را در سفر به این شهر از دست ندهید. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی مشهد و اطراف آن می‌توان به چهارطاقی بازه هور (مربوط قرن سوم میلادی)، آرامگاه نادرشاه، آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه فردوسی، ایستگاه راه‌آهن، گنبد خشتی، گنبد هارونیه و مدرسه عباسقلیخان اشاره کرد.

در مشهد همچنین می‌توانید به گشت‌وگذار در جاذبه‌های طبیعی از جمله ییلاقات شاندیز، طرقبه، زشک، روستای کنگ، نغندر، جاغرق، چالیدره، پارک جنگلی وکیل‌ آباد، باغ‌وحش وکیل‌ آباد، آبشار ارتکند، پارک جنگلی نه‌دره (دو کیلومتری جنوب مشهد)، پارک کوهسنگی، شهربازی ملت، آبشار قره سو، دره اخلمد، فریزی، سد ارداک، هفت حوض، چشمه گیلاس و چشمه گراب نیز بپردازید. علاوه بر این، در این شهر مراکز خرید مدرن متعدد و بازارهای سنتی بسیاری مانند بازار رضا، مجتمع تجاری پروما، بازار بین‌المللی، آرمیتاژ، مجتمع تجاری الماس شرق و مجتمع تجاری وصال برای خرید سوغات، یادگاری و غیره و همچنین تفریح وجود دارد.

بهترین زمان سفر به مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد

منبع عکس: سایت بلد. عکاس: ناشناس

مشهد  در منطقه مرزی بین شمال و جنوب خراسان دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است و به‌طور کل می‌توان گفت که آب‌وهوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشکی بر آن حاکم است. مشهد از تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی سرد و مرطوب میزبانی می‌کند؛ بیشترین دمای این شهر در فصل تابستان ۴۳ درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای آن در فصل زمستان منفی۲۳ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا، فصل بهار و اوایل تا اواسط پاییز است؛ زمانی که این شهر با آب و هوایی دل‌انگیز و طبیعتی سرسبز پر از شکوفه‌ها و گل‌ها یا درختان هزار رنگ، از شما میزبانی می‌کند و خلوت است؛ هرچند فصل پرمسافر مشهد، تابستان است؛ زمانی که به‌دلیل تعطیلی مدارس، حضور گردشگران در این شهر به اوج خود می‌رسد.

برخی افراد نیز ماه رمضان، ماه محرم، دهه کرامت، روز میلاد امام رضا (ع) یا روز شهادت امام رضا (ع) را بهترین زمان سفر به مشهد می‌دانند؛ زمان‌هایی از سال که شهر مشهد حال و هوای خاصی را از نظر معنوی با مراسم افطاری، مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا، مراسم سرودخوانی و شعرخوانی یا مراسم سوگواری و آیین قدیمی حمل تابوت نمادین امام رضا (ع) توسط عده‌ای از بانوان شهر تجربه می‌کند.

شیراز

حافظیه

حافظیه. منبع عکس: تریپ ادوایزر. عکاس: ناشناس

شیراز با پیشینه تاریخی بیش از چند هزار سال، جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیری برای بازدید دارد

شیراز مرکز استان فارس در جنوب غربی کشور قرار دارد؛ شهری که پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر جنوب کشور به حساب می‌آید. این شهر با میانگین ارتفاع ۱,۴۸۶ متر از سطح دریا، در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و از برترین مقاصد گردشگری ایران است. شیراز در دوره‌های تاریخی مختلف از جمله صفاریان، بوییان و زندیان، پایتخت ایران بوده است و پیشینه تاریخی آن به بیش از ۲,۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در تقویم، روز ۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز نام‌گذاری شده‌ است. 

بسیاری از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران در شیراز و در اطراف آن جای دارند؛ جاذبه‌هایی که هزاران گردشگر خارجی و ایرانی را هر سال به‌سمت این شهر می‌کشانند. شیراز با نام‌های شهر شعر، شهر راز، نارنج و ترنج و گل و بلبل نیز شهرت دارد. در سفر به شیراز اگر قصد خرید سوغات داشتید، به سراغ انواع خوراکی‌ها چون آبلیمو، انار، انجیر، ترشی‌جات، خرما، زعفران، بهار نارنج، عرقیات، کلوچه و مسقطی، نان یوخه و نان شیری یا صنایع دستی چون چرم، حصیر، حنا، خاتم‌ کاری، خراطی، ریسندگی، سفیداب، سنگ‌تراشی، شیشه‌گری، بهار نارنج، ظروف سفالی، عرقیات، فلزکاری، قالی، کنده‌کاری، کیسه حمام، گبه، گلیم، منبت‌کاری و نمد بروید.

جاهای دیدنی شیراز

مساجد شیراز

منبع عکس: apochi.com. عکاس: ناشناس

آبشار کوهمره سرخی، پارک کوهستانی دراک، برم‌دلک، پارک قلعه‌ بندر، پارک ملی بمو، باغ پرندگان شیراز، پیربناب، چشمه جوشک، چشمه خارگان، چشمه ریچی، دریاچه دشت ارژن، دریاچه مهارلو (در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر)، رکن‌آباد، رودخانه قره‌ آغاج، روستای قلات، کوه سبزپوشان، گردشگاه آتشکده، گردشگاه چاه‌ مسکی، گردشگاه چشمه سلمانی و گردشگاه هفت‌ برم و همچنین چشمه‌های طبیعی از جمله جاهای دیدنی شیراز هستند که بازدید از آن‌ها به شما توصیه می‌شود.

از جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز می‌توان به تخت جمشید و پاسارگاد از دوره هخامنشیان، خانه‌های قدیمی، آتشکده صمیکان، آرامگاه شاعران بزرگ (حافظ، خواجوی کرمانی، سعدی)، ارگ کریم‌ خان، دروازه قرآن، باغ جهان‌ نما، باغ ارم، باغ تخت، باغ چهل‌ تن، باغ دلگشا، باغ عفیف‌ آباد، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت‌ تن، خانه صالحی، چاه مرتاض علی، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه‌ فرنگی باغ نظر، مسجد نصیرالملک، قصر ابونصر، قلعه کحک‌ها، مدرسه آقاباباخان، مدرسه خان، موزه پارس، موزه هفت‌ تنان و نقش‌برجسته بهرام در برم دلک را نام برد؛ جاذبه‌هایی که بازدید از آن‌ها را هیچ‌گاه از یاد نخواهید برد. در سفر به شیراز سری هم به موزه‌های این شهر مانند موزه هخامنشی، موزه ساسانی، موزه قاجار، موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی، موزه پارس و موزه عفیف آباد بزنید.

بهترین زمان سفر به شیراز

جاهای دیدنی شیراز

منبع عکس: tehrantimes.com. عکاس: ناشناس

شیراز آب و هوای معتدلی دارد و میزبان تابستان‌هایی با بیشینه دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد و زمستان‌هایی با کمینه دمای پنج درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر به شیراز، ماه اردیبهشت (به‌ویژه از ۱۵ اردیبهشت تا آخر این ماه) است؛ زمانی از سال که شیراز در زیباترین حالت خود قرار دارد و سفر به آن همچون سفر به بهشت است. در فرودین و اردیبهشت در هر جایی از شهر شکوفه‌های بهار نارنج دلربایی می‌کنند و عطر آن‌ها هوش را از سر شما می‌برد؛ به‌علاوه، مراسم و جشنواره‌های بسیاری در این تاریخ در شیراز برگزار می‌شوند که شما را با فرهنگ، تاریخ، هنر، آداب و رسوم و آیین‌های شهر آشنا می‌کنند. با سفر در اردیبهشت علاوه بر لذت بردن از آب و هوای مطبوع و دلپذیر، با ازدحام گردشگران نوروزی نیز روبه‌رو نخواهید شد.

یکی از دلایل دیگری که به خاطر آن حتما باید در اردیبهشت ماه به شیراز سفر کنید، مراسم و جشنواره‌هایی است که به مناسبت روز شیراز یعنی ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود و برخی از آن‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می‌کنند. فصل پاییز نیز از نظر دمای هوا و میزان شلوغی، از دیگر زمان‌های مناسب برای سفر به شهر شیراز است. 

اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

منبع عکس: surfiran.com. عکاس: ناشناس

زاینده رود، از رودخانه‌های مهم ایران، از اصفهان عبور می‌کند

اصفهان، مرکز استان اصفهان در مرکز ایران قرار دارد و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد به شمار می‌آید. این شهر که از بهترین مقاصد تاریخی و گردشگری ایران است، سه بار در دوران آل بویه، سلجوقیان و صفویان به‌عنوان پایتخت انتخاب شده است و به همین دلیل، بناهای زیبای تاریخی بسیاری با معماری چشمگیر مانند پل‌ها و مساجد متفاوت در آن برای بازدید وجود دارند؛ بناهایی که برخی از آن‌ها نیز به‌عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این شهر با لقب «نصف جهان»، به‌همراه بندر عباس به‌عنوان شهرهای خلاق جهان در زمینه «صنایع دستی و هنرهای محلی» در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیدند.

زاینده رود نیز از شهر اصفهان می‌گذرد؛ رودخانه‌ای که متاسفانه در سال‌های اخیر، حال و روز خوشی ندارد. این شهر با ۱,۵۷۰ متر ارتفاع از سطح دریا در قسمت شمالی و شرقی به کویر محدود و در قسمت غربی و جنوبی به سلسله کوه‌های زاگرس منتهی می‌شود.

در سفر به اصفهان، خرید صنایع دستی (قالی‌بافی، ابریشم بافی، قلمزنی، منبت کاری، زری بافی، خاتم کاری، ملیله دوزی، مینیاتور، سفالگری، میناکاری، فلزکاری، فرش، فیروزه‌کوبی، نقره‌سازی، کاشی‌سازی، قلمکاری، سوزن‌دوزی و پولک‌دوزی) و همچنین مزه کردن غذاهای محلی مانند دوغ و گوشفیل، بریانی، خورش ماست، حلیم بادمجان و آش شله قلمکار را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

جاهای دیدنی اصفهان

سقف کلیسای وانک

کلیسای وانک. منبع عکس: مجله پینورست. عکاس: ناشناس

میدان نقش جهان (نمونه برجسته‌ای از معماری صفوی)، منار جنبان، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو، مسجد جامع اصفهان، مسجد شیخ لطف‌الله، برج کبوترخانه، گذر چهارباغ عباسی، میدان عتیق، کاخ چهلستون، آتشگاه اصفهان، کاخ هشت بهشت، کلیسای وانک، حمام علیقلی آقا، مدرسه چهارباغ، هتل عباسی و خانه‌های قدیمی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان هستند که تقریبا در لیست بازدید هر گردشگری در این شهر قرار دارند.

شهر اصفهان همچنین دارای مراکز تفریحی بسیاری همچون بوستان‌ها و پارک‌های سرسبز، شهربازی، پارک‌های جنگلی، آکواریوم، باغ وحش، سینما، مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی است که اوقات خوشی را برای شما در این شهر می‌سازند.

بهترین زمان سفر به اصفهان

زاینده رود

منبع عکس: legendaryiran.com. عکاس: ناشناس

اصفهان آب و هوایی معتدل رو به سرد دارد. حداکثر دمای این شهر در تابستان‌های گرم و خشک، ۳۹ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای آن در زمستان، منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه، بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوایی است؛ زمانی از سال که اصفهان در بهترین حالت آب و هوایی قرار دارد. بهتر است در فصول زمستان و تابستان به اصفهان سفر نکنید. فصل پاییز نیز از آن زمان‌هایی از سال است که خاطره سفر به اصفهان را در ذهن شما جاودانه می‌کند.

تهران

برج میلاد در شب

منبع عکس: ghoghnos.net. عکاس: ناشناس

تهران، مرکز شهرستان تهران، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایران است که پیشینه سکونت انسان در آن به دوره نوسنگی بازمی‌گردد. تهران با ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت، بین کوه و کویر و در دامنه‌های جنوبی البرز قرار دارد و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا، ۱,۳۵۰ متر است. این شهر در اواخر حکومت صفویان به‌عنوان پایتخت انتخاب شد و از آن پس، این جایگاه را در کشور حفظ کرد.

تهران، شهری مدرن و کانون اقتصاد ایران است؛ به‌علاوه، یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران نیز به شمار می‌آید و هر ساله، هزاران گردشگر خارجی و داخلی از آن دیدن می‌کنند. با وجود فرودگاه داخلی مهرآباد، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، چندین پایانه اتوبوسرانی در نقاط مختلف شهر، خط راه‌آهن و شبکه تاکسی، مترو، اتوبوس و بی‌آر‌تی در تهران، به‌راحتی می‌توان به این شهر سفر کرد و در آن به گشت‌وگذار پرداخت.

جاهای دیدنی تهران

پل طبیعت

پل طبیعت. منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

سفر به تهران با وجود مراکز تفریحی متعدد، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و مراکز خرید، برای هر گردشگری جذاب خواهد بود

تهران دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری است که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاخ گلستان، مجموعه کاخ نیاوران، مجموعه کاخ سعدآباد، موزه‌های متعدد از جمله موزه ملی ایران، موزه هنرهای معاصر، موزه فرش، خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی و بازار بزرگ تهران اشاره کرد. این شهر همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری مانند دریاچه مصنوعی چیتگر، پارک‌های جنگلی (چیتگر، آب و آتش، طالقانی، لویزان، سرخه حصار و...)، باغ‌های زیبایی چون باغ فردوس، باغ نگارستان، بام تهران و غیره است.

در تهران امکاتات تفریحی بسیاری نیز وجود دارد که گردش در آن را کامل می‌کنند. پل طبیعت، برج میلاد (بلندترین برج ایران)، چندین شهربازی، مراکز خرید مدرن و پیشرفته (ایران مال، کورش مال، اپال مال، مرکز خرید ارگ تجریش و غیره) با امکاناتی چون شهربازی سرپوشیده، فودکورت، سینما، سالن‌های تئاتر و اتاق‌های فرار، از جمله جاهای دیدنی تهران هستند که می‌توانید روزی سرشار از هیجان و شادی در آن‌ها بسازید.

بهترین زمان سفر به تهران

تهران در پاییز

منبع عکس: financialtribune.com. عکاس: ناشناس

تهران با اقلیم نیمه خشک و رطوبت بسیار پایین، تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سردی دارد. بهترین زمان سفر به تهران فصل بهار و فصل پاییز است؛ در این دو فصل، چهره این شهر با درختان پر از گل و شکوفه یا درختان پر از برگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در زیباترین شکل خود جلوه می‌کند و آب و هوا نیز مطلوب و دلپذیر است. بسیاری از گردشگران نوروز را برای سفر به تهران انتخاب می‌کنند؛ زیرا بسیاری از پایتخت‌نشینان در این تعطیلات به شهرهای دیگر سفر می‌کنند و شلوغی و ترافیک در تهران بسیار کمتر از حالت معمول است. اگر به ورزش‌های زمستانی و چهره برفی شهرها علاقه‌مند هستید، حتما در فصل زمستان نیز به تهران و کوهپایه‌های البرز مرکزی سفر کنید.

تبریز

تبریز در بهار

منبع عکس: flypgs.com. عکاس: ناشناس

تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، در شمال غربی کشور قرار دارد و از نظر مساحت، سومین شهر بزرگ ایران است. قدمت تبریز طبق یافته و کاوش‌های باستان‌شناسان به ۱,۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد؛ شهری که در دوره‌های مختلفی مانند روادیان، اتابکان آذربایجان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، قره‌قویونلوها، آق‌قویونلوها و صفویان، پایتخت ایران بوده است و از همین روی، می‌توان آن را در زمره شهرهای مهم ایران برشمرد.

تبریز همچنین یکی از زیباترین، پاک‌ترین، مدرن‌ترین، توسعه‌یافته‌‌ترین و بهداشتی‌ترین شهرهای ایران است و گردشگران بسیاری در طول سال به‌سمت آن روانه می‌شوند. تبریز به «باغ شهر ایران» شهرت دارد؛ زیرا در گذشته با باغ‌های فراوانی احاطه شده بود.

جاهای دیدنی تبریز

جاهای دیدنی تبریز

منبع عکس: iranroute.com. عکاس: ناشناس

از بناهای تاریخی تبریز می‌توان بناهای باستانی ارگ علیشاه و مسجد کبود در قسمت مرکزی شهر، بازار تبریز (ثبت شده در فهرست میراث یونسکو)، ائل‌گلی، مسجد عینالی، کاخ شهرداری تبریز و کاخ استانداری آذربایجان شرقی، مساجدی چون مسجد استاد و شاگرد، مسجد اسماعیل خاله اوغلی، مسجد جامع، مسجد حاج صفرعلی، مسجد صاحب‌الامر (شاه طهماسب یکم)، مسجد شاهزاده، مسجد علی‌شاه، مسجد کاظمیه، خانه‌های تاریخی، محله‌های قدیمی و ۱۷ موزه از جمله موزه آذربایجان، موزه عصر آهن، موزه مشروطه، موزه قاجار و موزه تاریخ طبیعی تبریز را نام برد.

پارک‌هایی چون مجموعه پارک شاه‌گلی، مجموعه تفریحی باغلارباغی در شرق تبریز و پارک گلستان در مرکز شهر، سینماها، مراکز خرید سنتی و مدرن، زمین‌های اسکیت و تیراندازی با کمان، پیست‌های اسکی، پیست‌های دوچرخه سواری و استخرهای سرپوشیده و روباز نیز از مراکز تفریحی تبریز به حساب می‌آیند. تالاب قوری گل، کوه های آلاداغ لار و کوه عون بن علی از دیگر جاهای دیدنی تبریز هستند که بازدید از آن‌ها به طبیعت‌گردان توصیه می‌شود.

بهترین زمان سفر به تبریز

تبریز در پاییز

منبع عکس: itto.org. عکاس: ناشناس

برای تجربه بهترین آب و هوا در فصل تابستان، اواخر بهار و اوایل پاییز به تبریز سفر کنید

بهترین زمان سفر به تبریز، اواخر خرداد، فصل تابستان و اوایل تا اواسط پاییز است؛ زمانی که شهر در بهترین حالت آب و هوایی خود قرار دارد. البته باید بدانید که فصل تابستان با آب و هوای خنک و مطبوع و وجود جشنواره‌های جذاب، فصل پرگردشگر تبریز است و در صورت سفر در این زمان از سال، با ازدحام گردشگران در شهر روبه‌رو خواهید شد.

اگر اهل سرما نیستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ماه‌های آخر پاییزی و زمستان به تبریز سفر نکنید؛ زیرا دما در این ماه‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد و بارش برف به حدی است که گاهی سازمان‌های امدادی در حالت آماده‌باش هستند. البته برخی افراد برای تماشای چهره برفی تبریز، امتحان کردن ورزش‌های زمستانی و شرکت در جشنواره‌هایی چون جشنواره آدم‌برفی در زمستان به این شهر می‌روند.

یزد

جاهای دیدنی یزد

منبع عکس: surfiran.com. عکاس: ناشناس

یزد، مرکز شهرستان یزد، در دشت یزد - اردکان قرار دارد. این شهر به نخستین شهر خشت خام جهان مشهور است و اولین شهر تاریخی ایران است که به‌عنوان «شهر» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. یزد همچنین با القابی چون شهر بادگیرها، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

هر سال، هزاران گردشگر خارجی و داخلی به یزد سفر می‌کنند؛ شهری که همچون گنجینه‌ای در دل کویر و موزه‌ای بی‌بدیل برای نمایش معماری اصیل ایرانی است. یزد دارای فرودگاه بین‌المللی، پایانه اتوبوسرانی، راه‌آهن و پایانه تاکسیرانی است.

جاهای دیدنی یزد

مساجد یزد

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

بناها و مکان‌های تاریخی از جمله باغ دولت‌آباد چهارمنار و مجموعه باغ خان، بازارهای تاریخی نظیر بازار خان بازارچه پنجه علی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشی‌گری و بازار مسجد ملااسماعیل، میادین تاریخی، مساجد تاریخی مانند مسجد جامع یزد، مسجد امیرچخماق، مسجد سرریگ، مسجد شاه یحیی(قلعه کهنه) و مسجد شاه طهماسب، موزه‌ها، باغ‌ها، آب انبارها، مدارس تاریخی، ارگ و برج و بارو (برج و باروی یزد، ارگ حکومتی، قلعه اسدان) و محله‌های تاریخی، از جمله جاهای دیدنی یزد هستند که می‌توانید در سفر به این شهر از آن‌ها دیدن کنید.

مراکز تفریحی متعددی چون پارک‌ها، سینماها و مراکز خرید نیز در این شهر وجود دارند که بازدید از آن‌ها روزی فراموش‌نشدنی برای شما و همراهانتان می‌سازند. کویرنوردی یکی دیگر از تفریحات محبوب گردشگران در یزد و شهرهای اطراف آن است.

بهترین زمان سفر به یزد

قلعه سریزد

قلعه سریزد. منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

یزد آب و هوای اقلیمی گرم و خشک و بیابانی دارد. این شهر با میزبانی از تابستان‌هایی بلند (از اوایل خرداد تا اوایل مهر با متوسط دمای ۲۹ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران در تابستان است؛ بنابراین، بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوا، از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و همچنین فصل پاییز است. 

کیش

جزیره کیش

منبع عکس: visitiran.ir. عکاس: ناشناس

کیش سومین مقصد پربازدید تعطیلات در خاورمیانه است

جزیره تفریحی کیش بخشی از شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که در جنوب ایران و در آب‌های خلیج فارس واقع شده است. این جزیره جزو مناطق آزاد ایران است و با وجود مراکز تفریحی و تجاری، جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های فراوان یکی از برترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید؛ به‌طوری که سالانه بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی به آن سفر می‌کنند.

جالب است بدانید کیش سومین مقصد پربازدید تعطیلات در خاورمیانه پس از دبی و شرم‌الشیخ معرفی شده است. این جزیره با ۹۱٫۵ کیلومتر مربع وسعت، از شمال به سرزمین اصلی ایران، از شرق به تنگه هرمز، از جنوب به کشور امارات متحده عربی و از غرب به کشورهای بحرین، قطر و عربستان منتهی می‌شود. کیش مقصدی ایدئال برای افراد علاقه‌مند به خرید و همچنین تفریحات هیجان‌انگیز و مفرح دریایی است.

جاهای دیدنی کیش

کشتی یونانی

کشتی یونانی. منبع عکس: iran.۱stquest.com. عکاس: ناشناس

از جاذبه‌های تاریخی کیش می‌توان شهر باستانی حریره، کاریز، آب‌انبار پنج‌بادگیر، مسجد ماشه، مسجد امیر و خانه موزه مردم‌شناسی بومیان کیش (یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های جزیره کیش با سبک معماری کاملا بومی) را نام برد. علاوه بر آثار تاریخی، تفریحات و سایر جاهای دیدنی کیش پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند پارک برفی پنگوئن، پارک آبی اوشن، پارک هنر، سواحل ماسه‌ای مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان کیش، دلفیناریوم، شهر زیر زمینی کاریز، کلبه هور، کشتی‌های تفریحی، کشتی یونانی، تفریحات دریایی، غواصی، موتور سواری و گشت دور کیش نیز در این جزیره وجود دارند.

بهترین زمان سفر به کیش

بهترین زمان سفر به کیش

منبع عکس: irantripedia.com. عکاس: ناشناس

کیش آب و هوای نیمه استوایی و بسیار خشک دارد و میانگین دمای سالانه آن ۲۶٫۶ درجه سانتی‌گراد است. رطوبت در بیشتر فصول سال حدود ۶۰ درصد است. بهترین زمان سفر به کیش از اوایل دی ماه تا اواخر فروردین است. در این ماه‌ها آب و هوا در مطلوب‌ترین حالت خود قرار دارد و رطوبت نیز به حداقل میزان خود می‌رسد. تابستان زمان مناسبی برای سفر به کیش نیست؛ زیرا رطوبت در برخی روزها به ۱۰۰ درصد می‌رسد و نفس کشیدن را برای شما مشکل می‌کند. البته باید بدانید که تمام هتل‌ها، مراکز تفریحی و تاکسی‌های این شهر مجهز به سیستم تهویه هوای مطبوع هستند؛ اما اگر قصد پیاده روی و گشت‌وگذار در شهر را دارید، بهتر است در تابستان به این جزیره نروید.

قشم

نقشه جزیره قشم

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

قشم، بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران در خلیج فارس، جاذبه‌های بی‌بدیلی را در خود جای داده است

قشم با وسعت ۱,۴۹۱ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران در خلیج فارس و در دهانه تنگه هرمز است که در استان هرمزگان قرار دارد؛ جزیره شگفتی‌های طبیعی و عجایب ایران که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. نزدیک‌ترین بندر به جزیره قشم، بندرعباس است و شما می‌توانید از طریق کشتی‌های مسافربری در کمتر از یک ساعت خود را به قشم برسانید. در کنار جزیره قشم، سه جزیره دیگر به نام‌های جزیره هنگام، هرمز و لارک نیز وجود دارند که غالب گردشگران در سفر به قشم از آن‌ها نیز دیدن می‌کنند.

جزیره قشم همچنین بیشترین سواحل (سواحل زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا، مسن، لافت، شیب‌دراز، سلخ و دوستکو) و کرانه‌ها را در بین جزایر خلیج‌فارس دارد. از انواع سواحل این جزیره می‌توان به سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی، سواحل شنی و ماسه‌ای نقره‌فام و سیمین براق اشاره کرد. برخی از سواحل قشم زیستگاه و محل فرزندآوری لاک‌پشت‌ها و دلفین‌ها هستند؛ مسئله‌ای که به جذابیت این جزیره افزوده است.

جاهای دیدنی قشم

دره ستارگان

دره ستارگان. منبع عکس: iranroute.com. عکاس: ناشناس

جزیره قشم که به‌عنوان نخستین ژئوپارک خاورمیانه شناخته می‌شود، علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی غنی، دیدنی‌های طبیعی بسیاری دارد که گنبد نمکی نمکدان، تنگه چاهکوه، دره ستارگان، دره تندیس‌ها، غار خربس، دژ پرتغالی‌ها و چاه‌های تلا از جمله آن‌ها هستند. از دیگر جاهای دیدنی قشم می‌توان به خط ساحلی، پلاژها، کلوب‌های دریایی، بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن و متعدد اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به قشم

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه. منبع عکس: s-travels.com. عکاس: ناشناس

متوسط دمای جزیره قشم در گرم‌ترین زمان سال (اوایل تیر تا اوایل مرداد)، ۳۴ درجه سانتی‌گراد است. متوسط دمای سردترین زمان سال (از اوایل دی ماه تا اوایل بهمن) نیز ۱۸٫۵ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر قشم از نظر آب و هوا را می‌توان از اوایل آذر تا اوایل فروردین معرفی کرد؛ در این ماه‌ها دمای هوا بسیار مطلوب است. توجه داشته باشید که ایام نوروز و فصل زمستان، شلوغ‌ترین زمان قشم هستند و در این ماه‌ها گردشگران بسیاری در سطح جزیره دیده می‌شوند.

بسیاری از افرادی که به قصد خرید به قشم می‌آیند، فصل تابستان را برای بازدید از جزیره انتخاب می‌کنند. بیشتر مراکز خرید قشم به سیستم تهویه هوای مطبوع مجهز هستند و شما می‌توانید بدون نگرانی از گرما و رطوبت در آن‌ها به خرید بپردازید. به‌علاوه فصل تابستان، زمان مناسبی برای شنا در دریا و لذت بردن از تفریحات دریایی است.

رشت

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری. منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

رشت به شهر باران‌های نقره‌ای شهرت دارد

رشت، مرکز استان گیلان، در شمال غرب ایران قرار دارد؛ شهری که می‌توان آن را به‌عنوان تکه‌ای از بهشت روی زمین توصیف کرد. شهر همیشه بیدار و شهر باران‌های نقره‌ای از القاب رشت است؛ شهری که می‌توانید تا پاسی از نیمه شب در خیابان‌های سنگ‌فرش شده و میادین زیبای آن قدم بزنید. این شهر در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی به شبکه شهرهای خلاق جهان یونسکو پیوست. مزه کردن غذاهای محلی، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و گشت‌وگذار در محله‌های قدیمی از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در رشت به شمار می‌آیند.

جالب است بدانید که رشت شهر اولین‌های بسیاری از جمله اولین شعبه بانکی ایران، اولین کتابخانه ملی با بنای شاخص، اولین تئاتر، اولین اتوبوس وارد شده به ایران، اولین راه‌آهن ایران، اولین داروخانه شبانه‌روزی در ایران و اولین خانه معلولان و سالمندان در ایران است. دو رودخانه گوهررود و زرجوب در شرق و غرب رشت جای گرفته‌اند؛ دو رودخانه‌ای که در نزدیکی پیر بازار رشت به هم می‌پیوندند و سپس وارد تالاب انزلی می‌شوند.

جاهای دیدنی رشت

بازار رشت

بازار رشت. منبع عکس: shoesyourpath.com. عکاس: ناشناس

مجموعه شهرداری، عمارت پست میدان شهرداری رشت، ساختمان هتل ایران سابق، عمارت کلاه فرنگی، خانه میرزا کوچک‌خان، آرامگاه میرزا کوچک‌خان، کتابخانه ملی رشت، خانه میرزا خلیل (ساختمان استانداری سابق)، مساجد و دیگر خانه‌های تاریخی از جمله جاذبه‌های تاریخی رشت هستند.

از دیگر جاهای دیدنی رشت می‌توان به موزه‌ها و پارک‌ها و بوستان‌ها مانند بوستان ملت (سیاه باغ)، پارک مفاخر، سبزه میدان، بوستان کشاورز و باغ محتشم (پارک شهر) و... اشاره کرد. دریاچه سقالکسار، جنگل سراوان، موزه میراث روستایی گیلان، پارک جنگلی و ساحلی درنیکا، روستای کچا و چشمه آب شور لاکان از جاذبه‌های نزدیک به رشت هستند که می‌توانید در سفر به این شهر از آن‌ها نیز دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به رشت

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار. منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان. عکاس: ناشناس

تابستان‌های رشت، گرم و شرجی است و رطوبت هوا نیز می‌تواند باعث آزار شما شود. بهترین زمان سفر به رشت، فصل بهار و پاییز است؛ در این ماه‌ها آب و هوا در رشت بسیار معتدل و دلپذیر است و سفر به آن، تجربه‌ای رویایی برای شما به ارمغان خواهد آورد. فصل پاییز با هوای ابری، مه‌آلود و بارانی و فصل بهار با درختان پر از شکوفه و اکسیژن خالص شما را عاشق این شهر خواهند کرد. رشت از زمستان‌هایی سرد و مرطوب میزبانی می‌کند؛ با این وجود، سفر در زمستان نیز می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برای شما و همراهانتان باشد.

کاشان

سقف حمامهای کاشان

منبع عکس: omnivagant.com. عکاس: ناشناس

یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان با بیش از هفت هزار سال قدمت در کاشان متولد شده است

کاشان، مرکز شهرستان کاشان، در استان اصفهان قرار دارد و فاصله چندانی با پایتخت ندارد. شهر گل و گلاب، شهر خانه‌های تاریخی و پایتخت فرش جهان از جمله القاب این شهر هستند. کاشان زادگاه یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان، مشهور به سیلک با قدمتی بیش از ۷,۰۰۰ سال است و اولین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی را در خود جای داده است. کاشان بیش از ۱,۷۰۰ اثر تاریخی دارد که ۳۳۳ اثر آن ثبت ملی و یک اثر آن ثبت یونسکو شده‌اند.

کاشان از مقاصد برتر گردشگری در نزدیکی تهران است. به همین دلیل هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی بسیاری در آن برای اقامت گردشگران احداث شده‌اند. انواع عرقیجات، گلاب، خشکبار، کلوچه، باقلوا، سوهان میرزا حسینی، حلوا ارده و ارده شیره و انواع صنایع دستی از جمله سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید در این شهر تهیه کنید. جالب است بدانید کاشان با ۲,۷۰۰ هکتار مزرعه گل محمدی بزرگ‌ترین تولیدکننده گل محمدی و با تولید بیش از ۱۵,۰۰۰ تن گلاب بزرگ‌ترین تولیدکننده گلاب است.

جاهای دیدنی کاشان

بازار کاشان

بازار کاشان. منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

خانه بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها (عروس خانه‌های تاریخی ایران)، خانه عباسیان، مناره زین‌الدین، آرامگاه سلطان عطابخش، مسجد عمادی (مسجد میرعماد)، مسجد جامع، مدرسه سلطانی، مسجد آقابزرگ، قلعه جلالی، حمام سلطان امیراحمد و کاروان سرای امین‌الدوله، پارک‌ها و فضای سبز، موزه‌های متعدد و باغ فین از جمله جاهای دیدنی کاشان هستند که هر ساله هزاران گردشگر را به‌سمت این شهر می‌کشانند.

بهترین زمان سفر به کاشان

حمام فین کاشان

حمام فین کاشان. منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

اقلیم کاشان از دو بخش کوهستانی و کویری تشکیل می‌شود؛ به همین دلیل آب و هوای متفاوتی در مناطق اطراف این شهر به چشم می‌خورد؛ مناطق کویری در بخش شمالی و شرقی و مناطق کوهستانی در بخش جنوبی و غربی این شهر قرار دارند. به‌طور کل، کاشان از تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های نسبتا سرد میزبانی می‌کند.

بهترین زمان سفر به کاشان از اوایل فروردین تا اوایل خرداد (متوسط دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد) و از اوایل مهر تا اوایل آبان (متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد) است. اردیبهشت ماه، زمان برگزاری جشنوراه گلاب‌گیری، فصل داغ گردشگری کاشان است و بسیاری از گردشگران برای تماشای این رویداد به این شهر سفر می‌کنند. تابستان و زمستان خلوت‌ترین زمان سفر به کاشان محسوب می‌شوند.

بندرعباس

بندر عباس

منبع عکس: مجله ایرانگرد. عکاس: ناشناس

بندر عباس، مرکز استان هرمزگان، بزرگ‌ترین بندر ایران در جنوب کشور است و یکی از قطب‌های اقتصادی ایران نیز به حساب می‌آید. بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر مهم‌ترین بندرگاه‌های این شهر هستند که افراد را به جزایر اطراف مانند جزیره قشم، هرمز، هنگام و غیره می‌رسانند. بندر عباس با مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلف، خط ساحلی زیبا، بازار سنتی و مراکز خرید مدرن از برترین مقاصد گردشگری در جنوب کشور است که یک بار سفر به آن کافی است تا عاشق آن شوید.

جاهای دیدنی بندر عباس

معبد هندوها

معبد هندوها. منبع عکس: soorban.com. عکاس: ناشناس

از جاهای دیدنی بندر عباس می‌توان جاذبه‌های طبیعی مانند آب گرم گنو، شمه آبگرم باری، غار سرخاء، آبشار سرخاء، غار چلو، موزه‌های جالب و منحصر‌به‌فردی چون موزه خلیج‌ فارس، موزه آب، موزه حیات‌وحش و آثار تاریخی ارزشمندی نظیر معبد هندوها، عمارت کلاه فرنگی بندرعباس، خانه احمدی، بادگیر منبر گپ و حمام گله‌داری (موزه مردم‌شناسی بندرعباس) را نام برد. 

بهترین زمان سفر به بندر عباس

بهترین زمان سفر به بندر عباس

منبع عکس: خبرگزاری میراث آریا. عکاس: ناشناس

شهر بندرعباس از آب و هوای گرم و مرطوبی برخوردار است و مانند دیگر شهرهای جنوبی کشور تابستان‌های گرم و غیر قابل تحملی دارد که به اصطلاح به آن «خرماپزان» نیز می‌گویند. بهترین زمان سفر به بندر عباس از اوایل آذر ماه تا اوایل فروردین است؛ زمانی که دمای متوسط این شهر حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. البته گردشگران بسیاری در این ماه‌ها به بندر عباس سفر می‌کنند.

قم

قم

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

قم، مرکز شهرستان قم، در جنوب استان تهران (مرکز کشور) در کنار رودخانه قمرود و در دشت قم قرار گرفته است. قم به «پایتخت مذهبی ایران» شهرت دارد. بر اساس شواهد تاریخی، قدمت شهر قم به دوران ساسانی بازمی‌گردد؛ اما بخش زیادی از تاریخ قم پس از ورود اسلام به ایران شکل گرفته است. سوهان (سوهان لقمه‌ای، سوهان گزی و سوهان عسلی)، حلوا ارده، قالی دستباف، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی تراش خورده، انگشتر، محصولات منبت‌کاری، معرق‌کاری و خراطی چوب از جمله سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید در قم برای عزیزانتان خریداری کنید.

جاهای دیدنی قم

حرم حضرت معصومه

حرم حضرت معصومه. منبع عکس: deybar.com. عکاس: ناشناس

آرامگاه حضرت فاطمه معصومه (س) (خواهر امام رضا (ع)) و مسجد جمکران از مهم‌ترین دیدنی‌های قم هستند؛ البته وجود مسجد اعظم، مدرسه غیاثیه (پامنار)، مسجد جامع قم و مدرسه جهانگیرخان، مسجد امام حسن عسگری، آرامگاه فتحعلی شاه قاجار، آرامگاه محمدشاه قاجار، آرامگاه شاه عباس صفوی، باغ گنبد سبز، خانه تاریخی یزدان پناه، موزه‌هایی چون موزه مردم‌شناسی قم، موزه هنرهای سنتی قم، موزه تاریخ طبیعی قم و آسمان نما، پارک‌ها، پارک‌های جنگلی، شهربازی و باغ‌های متعدد، دریاچه حوض سلطان قم، سینماها و مراکز خرید از دیگر جاذبه‌هایی هستند که گردشگران را به‌سمت شهر قم می‌کشانند.

بهترین زمان سفر به قم

دریاچه حوض سلطان قم

دریاچه حوض سلطان قم. منبع عکس: خبرگزاری موج. عکاس: ناشناس

آب و هوای قم گرم و نیمه خشک است. این شهر تابستان‌هایی بسیار گرم و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد؛ بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر، فصل بهار و فصل پاییز است.

اهواز

پل های کارون در زمان غروب

منبع عکس: quicktravel.ir. عکاس: ناشناس

پل‌های کارون محبوب‌ترین جاذبه‌های اهواز هستند

اهواز، مرکز استان خوزستان، در جنوب غرب ایران قرار دارد و به شهر پل‌ها مشهور است. رودخانه کارون پرآب‌ترین رودخانه ایران، با سرچشمه گرفتن از زردکوه، این شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. شهر اهواز در گذشته یکی از برترین مقاصد گردشگری جنوب کشور بود؛ اما در سال‌های اخیر، آلودگی هوا و پدیده ریزگردها شهروندان این شهر را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است. اهواز دارای خط راه‌آهن و فرودگاه است و گردشگران می‌توانند به‌راحتی خود را به این شهر برسانند.

جاهای دیدنی اهواز

آبشار مصنوعی اهواز

منبع عکس: خبرگزاری برنا. عکاس: ناشناس

پل‌های اهواز از مهم‌ترین جاهای دیدنی اهواز هستند. در حال حاضر ۹ پل روی رود کارون (بزرگ‌ترین، پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران) در اهواز وجود دارد؛ پل سیاه مختص، اولین پل اهواز، مخصوص عبور قطار است؛ در حالی که پل سفید، پل سیاه و پل هشتم به‌دلیل سبک خاص معماری و طراحی زیبا از زیباترین پل‌های این شهر به شمار می‌آیند. از اماکن تفریحی اهواز می‌توان به شهربازی‌ها، پارک‌ها، بازارها و سینماها اشاره کرد. سرای عجم، خانه دادرس، ساباط جنب خانه معین التجار، میدان چهارشیر، سد شادروان، دبیرستان شاپور، کوشک حمیدیه و ساختمان سه گوش نیز از آثار تاریخی این شهر هستند.

بهترین زمان سفر به اهواز

بهترین زمان سفر به اهواز

منبع عکس: dobaresafar.ir. عکاس: ناشناس

اهواز در بخش جلگه‌ای استان خوزستان قرار دارد؛ اما به‌دلیل کمبود شدید پوشش گیاهی بسیار گرم و خشک است و یکی از گرم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود. دما در تابستان‌های اهواز گاهی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. شهر اهواز بیشتر دو فصل تابستان و پاییز را تجربه می‌کند؛ در اهواز یا همیشه هوا گرم است یا باران می‌بارد. در فصل پاییز برگ‌های درختان اهواز زرد نمی‌شوند و درختان در زمستان نیز سرسبز هستند.

بهترین زمان سفر به اهواز اواسط پاییز تا اواسط بهار است. البته باید بدانید که بارش ممتد باران در ماه‌های زمستانی، گاهی تردد را در این شهر دچار مشکل می‌کند؛ پس بهتر است قبل از سفر، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید.

رامسر

رامسر

منبع عکس: mustdiscoveriran.com. عکاس: ناشناس

رامسر یکی از زیباترین شهرهای گردشگری استان مازندران است که به عروس شهرهای ایران شهرت دارد. این شهر در نزدیکی جنگل و دریا واقع شده است و همین امر سبب می‌شود تا گردشگران بسیاری در فصول مختلف سال به آن سفر کنند. این شهر دارای فرودگاه و پایانه تاکسیرانی برای حمل و نقل بین‌شهری نیز است.

جاهای دیدنی رامسر

جواهرده

جواهرده. منبع عکس: وب‌سایت راسخون. عکاس: ناشناس

رامسر پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، آب‌های گرم معدنی و همچنین مراکز تفریحی، مراکز خرید و سواحل و پلاژهای شنا است؛ جاذبه‌هایی که بازدید از آن‌ها را هیچ‌گاه از خاطر نخواهید برد. 

قله‌های مخروطی شکل با پوشش انبوه گیاهان متنوع، باغ‌های مرکبات، چای، مزارع برنج، جواهرده، جنگل‌های دالخانی، مجموعه رفاهی تفریحی شهر سبز رامسر (متشکل از تله کابین، کلوپ دریایی، پیست کارتینگ، شهربازی و غیره)، قلعه مارکوه، دریاچه سد میجران، روستاهای گرسماسر و جنت رودبار، پارک جنگلی صفارود، هتل قدیم رامسر، بلوار مقابل هتل، کاخ مرمر، کاخ موزه عاج، موزه مردم‌شناسی رامسر، موزه تاریخ طبیعی رامسر، دریاچه قو، کوه‌های مختلفی چون سماموس، زرین پشت، بنه کوه، دیلمان، آبشارهای متعدد، شهربازی‌ها، سینماها و مراکز خرید مدرن و پیشرفته از جمله جاهای دیدنی رامسر هستند.

بهترین زمان سفر به رامسر

هتل رامسر

هتل رامسر. منبع عکس: visitiran.ir. عکاس: ناشناس

بیشتر گردشگران در فصل تابستان به رامسر سفر می‌کنند

رامسر تابستان‌هایی گرم و مرطوب با سطح رطوبت بالا و زمستان‌های سردی دارد؛ بنابراین، بهترین زمان سفر به رامسر از نظر آب ‌و‌ هوا، فصل بهار (به‌خصوص اواسط اردیبهشت) و اوایل پاییز با هوای بارانی، مه‌آلود و ابری است.

البته بسیاری از گردشگران در فصل تابستان به ییلاقات اطراف رامسر سفر می‌کنند تا از آب و هوای خنک و دلپذیر این روستاها لذت ببرند. تابستان فصل داغ گردشگری رامسر به شمار می‌آید؛ زمانی از سال که با گردشگران بسیاری در این شهر روبه‌رو خواهید شد. البته ایام نوروز نیز از زمان‌های شلوغ این شهر است؛ پس اگر با شلوغی مشکل دارید، در این ماه‌ها به رامسر سفر نکنید.

لاهیجان

لاهیجان

منبع عکس: itto.org. عکاس: ناشناس

لاهیجان، مرکز شهرستان لاهیجان، بزرگ‌ترین شهر شرق استان گیلان در ناحیه کوهپایه‌ای است. این شهر در شرق سفیدرود و در ارتفاع ۹۴ متری از سطح دریا قرار دارد و به عروس گیلان مشهور است. هر سال به‌خصوص در ایام نوروز و تعطیلات، گردشگران بسیاری به لاهیجان سفر می‌کنند تا از جاذبه‌هایی چون جنگل‌ها، مزارع چای و چشم‌اندازهای بکر دیدن کنند. 

جاهای دیدنی لاهیجان

تله کابین لاهیجان

تله کابین لاهیجان. منبع عکس: commons.wikimedia.org. عکاس: ناشناس

در لاهیجان ۲۶ اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد که در میان آن‌ها می‌توان به چهار پادشاهان، بقعه شیخ زاهد گیلانی، حمام گلشن، مسجد اکبریه، بقعه متبرکه و باستانی آقا سید علی کیا (فرزند موسی کاظم) در روستای لیالمان، بقعه میر شمس الدین، بقعه امیر شهید، خانه صادقی و پل خشتی اشاره کرد.  شیطان کوه، بام سبز، استخر لاهیجان، تله کابین لاهیجان، پارک بعثت (باغ ملی)، پارک جنگلی میرصفا، تالاب بین‌المللی امیرکلایه با وسعت بیش از ۱,۲۰۰ هکتار، تالاب سوستان، روستای سرچشمه و کوه عطاکوه، روستای ماهی موشه، روستای بکر و جنگلی گردکوه و روستای زیبای چی‌چی‌نی کوتی نیز از بهترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی لاهیجان هستند.

بهترین زمان سفر به لاهیجان

استخر لاهیجان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا. عکاس: ناشناس

بهترین زمان بازدید از لاهیجان، فصل بهار و پاییز است؛ در این فصول، آب و هوای بسیار دلپذیر و معتدل و همچنین طبیعت زیبا و دل‌انگیزی در لاهیجان در انتظار شما است. لاهیجان از تابستان‌هایی گرم و مرطوب با رطوبت نسبی ۷۶ تا ۷۹ درصد و زمستان‌هایی برفی و کمی سرد میزبانی می‌کند؛ با این حال، سفر در این فصول نیز طرفداران خاص خود را دارد و شما می‌توانید در هر ماهی از سال، تجربه جدیدی در این شهر کسب کنید.

کرمان

کرمان

منبع عکس: irantripedia.com. عکاس: ناشناس

کرمان چهارمین مرکز استان مرتفع ایران است

کرمان، مرکز شهرستان کرمان، در جنوب شرق ایران قرار دارد و با ارتفاع ۱,۷۵۵ متر از سطح دریا، چهارمین مرکز استان مرتفع ایران به شمار می‌رود. کرمان در برخی از دوره‌های تاریخی مانند سلجوقیان، غزهای کرمان، قراختائیان، آل بویه، آل مظفر و زندیه یکی از پایتخت‌های ایران بوده است. 

بیشتر نقاط شهر کرمان با کوه‌هایی چون کوه هزار، صاحب الزمان، کوه‌های جوپار و پلوار، جفتان و لاله زار احاطه شده است. کلمپه، کماچ سهن، برشتوک، نان چرخی، شیرینی خانگی پرریز، خرمابریز (رنگینک)، چنگمال، قوتو، شله زرد و قطاب پسته از خوراکی‌های خوشمزه کرمان هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات برای عزیزانتان خریداری کنید.

جاهای دیدنی کرمان

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد. منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: ناشناس

جاهای دیدنی کرمان شامل گنبد جبلیه، مجموعه گنجعلی‌خان (بازار، حمام، میدان، کاروان‌سرا، آب‌انبار، مسجد گنجعلی خان و ضرابخانه‌ها)، باغ شازده ماهان (میراث جهانی یونسکو)، باغ فتح آباد، مسجد جامع مظفری، مسجد جامع ملک، آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، بازار کرمان، آتشکده زرتشتیان، حصار شهر قدیم کرمان (آثار ملی ایران)، کوه شیوشگان یا کوه صاحب الزمان، ارگ راین، قلعه دختر و قلعه اردشیر و حمام وکیل می‌شوند. موزه زرتشتیان، موزه سکه، موزه مردم شناسی، موزه سنگ، موزه دیرینه‌شناسی کرمان، موزه آکواریوم و تاریخ طبیعی و تاکسیدرمی نیز از جمله موزه‌های مهم این شهر هستند.

کرمان مقصد ایدئالی برای کویرنوردان به شمار می‌آید و کویر لوت که به‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، در فاصله اندکی از این شهر قرار دارد. جنگل پردیسان قائم، دریاچه جوان شهداد، کوه هزار، شهربازی کرمان و پیست اسکی سیرچ نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی و مراکز تفریحی هستند که می‌توانید در آن‌ها روزی به‌یادماندنی و پر از نشاط بسازید. 

بهترین زمان سفر به کرمان

باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان. منبع عکس: مجله جاباما. عکاس: ناشناس

بهترین زمان سفر به کرمان با اقلیم نیمه‌کویری از اواسط تا اواخر بهار و از اواخر تابستان تا اواسط پاییز است؛ در این زمان از سال، کرمان آب و هوای دلپذیری را تجربه می‌کند. البته اگر به قصد کویرنوردی به کرمان می‌روید، باید برای نیمه آبان تا اوایل اسفند برنامه‌ریزی کنید. کرمان در ایام نوروز بسیار شلوغ است؛ پس اگر با همهمه و ازدحام گردشگران مشکل دارید، در این زمان از سال به این شهر سفر نکنید.

همدان

تپه عباس آباد

تپه عباس‌آباد. منبع عکس: world.aryawiki.com. عکاس: ناشناس

همدان، مرکز شهرستان همدان، شهری در غرب ایران است که در دامنه کوه الوند و در ارتفاع ۱,۷۴۱ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر سردسیر از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران و جهان به شمار می‌آید؛ شهری که به «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» شهرت دارد و پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌ است. همدان در دوره‌های مختلف دیگری چون هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های ایران بوده و از همین روی، شهری بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به گردش‌های تاریخی است.

سفال‌گری، چرم‌سازی و دباغی، پوستین‌دوزی، صنایع دستی جوبی مانند معرق، منبت‌کاری و خراطی، سنگ‌تراشی، گلیم نهاوند و گیوه‌بافی، شیشه‌گری، مرواربافی ملایر و فرش‌بافی از محصولات صنایع دستی استان همدان هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات خریداری کنید؛ اگر به سوغاتیهای خوراکی علاقه دارید، به سراغ شیرینی برساق، خشکبار، گردوی تویسرکان، آبنبات قیچی، شیره‌ انگور، نقل تویسرکان، بادام، پشمک، سماق، کشمش و سایه‌خشک، نان‌ چای، انگشت‌پیچ، نان‌ گرده، حلوا زرده و نان کماج در همدان بروید.

جاهای دیدنی همدان

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا. منبع عکس: iranroute.com. عکاس: ناشناس

همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی و طبیعی را در خود جای داده است

گردشگاه استخر عباس‌آباد با امکاناتی چون زمین‌های اسکیت‌، شهربازی، سینمای تابستانی و نمایش فیلم در فضای آزاد و آب‌نما، پارک ارم، بوستان تپه حاج عنایت، شیرسنگی، پارک مردم همدان، باباطاهر و پارک کودک، مجموعه گنجنامه (تله کابین، موزه، سورتمه، کافه و رستوران)، تپه هگمتانه (وسیع‌ترین تپه باستانی ایران)، گورستان پارتی، کتیبه‌های گنج‌نامه و مجسمه شیر سنگی، گنبد علویان، آرامگاه ابوعلی سینا، آرامگاه استر و مردخای، برج قربان از دوره سلجوقی، پل آبشینه از دوره صفوی، مسجد جامع همدان، بازار همدان و میدان امام همدان از جمله جاهای دیدنی همدان هستند.

در همدان همچنین موزه‌های متعددی چون موزه‌های تاریخ طبیعی همدان، هگمتانه، بوعلی‌سینا، دفاع مقدس، موزه سفال، نظری، حمام قلعه، مفاخر و مشاهیر همدان و صنایع دستی همدان وجود دارد که بازدید از آن‌ها شما را با تاریخ و فرهنگ این منطقه آشنا می‌کند.

بهترین زمان سفر به همدان

متوسط دمای همدان در فصول گرم سال ۲۳٫۶ درجه سانتی‌گراد و در سردترین مواقع سال ۰٫۶ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر به همدان، اواسط خرداد تا اوایل تابستان است. البته باید در نظر داشته باشید که فصل تابستان فصل داغ گردشگری همدان است و با سفر در این فصل با ازدحام گردشگران روبه‌رو خواهید شد؛ پس اگر با شلوغی مشکل دارید، بهتر است اواخر بهار یا اوایل پاییز به این شهر سفر کنید. سفر به همدان در فصل زمستان به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا در این ماه‌ها همدان با بارش برف روبه‌رو است و دمای آن تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد نیز پایین می‌آید.

مرکز شهر همدان

منبع عکس: visitiran.ir. عکاس: ناشناس

اگر از شهرهای توریستی ایران دیدن کرده‌اید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

مشهورترین شهرهای توریستی ایران کدامند؟

مشهد، شیراز، اصفهان، تهران، تبریز، یزد، کیش، قشم، رشت، کاشان، اهواز، رامسر، لاهیجان، کرمان و همدان مشهورترین شهرهای توریستی ایران هستند.

شهرهای توریستی جنوب ایران کدامند؟

بندر عباس، اهواز، قشم، کیش

برای کویرنوردی به کدام شهرهای توریستی ایران برویم؟

یزد، کرمان، اصفهان

کدام شهر ایران به‌عنوان شهر تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده است؟

یزد

پرسپولیس. منبع عکس کاور: vipemo.com. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه