بهترین اقامتگاه های بومگردی شمال ایران | آدرس + امکانات و رده قیمت

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
بهترین اقامتگاه های بومگردی شمال ایران | آدرس + امکانات و رده قیمت

اقامتگاه های بومگردی شمال ایران گزینه‌هایی مناسب برای اقامت در طبیعت بکر و آشنایی با فرهنگ اصیل مردمان این نواحی هستند.

در طول سالیان اخیر تمایل گردشگران به بازدید از مناطق بومی ایران به‌منظور آشنایی بیشتر با فرهنگ اقوام مختلف افزایش یافته است. یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با آداب و رسوم محلی نواحی مختلف ایران، اقامت در اقامتگاه‌ های ایران و همچنین بوم گردی های شمال است.

اقامتگاه های بومگردی گیلان و مازندران در بهترین جنگل‌های شمال ایران و کرانه ساحلی دریای مازندران قرار گرفته‌اند. میزبانان این اقامتگاه‌ها فضایی سنتی و محلی در این خانه‌ها تدارک دیده‌اند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. در این خانه‌ها فرصت صرف غذاهای لذیذ شمال ایران را نیز خواهید داشت. برای آشنایی با برخی از بهترین اقامتگاه های بومگردی شمال ایران، در این مقاله با ما همراه شوید.

بهترین بوم گردی های شمال:

اقامتگاه بومگردی پیله بابا رشت

  • آدرس: رشت، سراوان، روستای کچا، اقامتگاه بومگردی پیله بابا (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۰۹۱۰۹۲۰۵۲۰۸
  • وب‌سایت: pilahbaba.ir
  • حدود قیمت: متوسط رو به بالا

اقامتگاه بومگردی پیله بابا رشت با نورپردازی شبانه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی پیله بابا (pilahbaba)

گیلان از زیباترین استان‌های شمالی ایران است که بخش زیادی از جنگل های هیرکانی ایران در آن قرار دارند. بسیاری از اقامتگاه‌های بومگردی گیلان میان مناطق سرسبز و بکر جنگلی قرار گرفته‌اند. گرچه در برخی از شهرهای این استان دسترسی به دریا وجود ندارد، مناظر طبیعی روستاها و شهرهای خوش‌آب‌وهوای آن مورد توجه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است. در این بخش برخی از پرطرفدارترین اقامتگاه های بومگردی گیلان را معرفی خواهیم کرد.

اقامتگاه بومگردی پیله بابا در نزدیکی بازارچه سنتی سراوان رشت قرار دارد و اطراف آن را جنگل‌های سرسبز گیلان پوشانده‌اند. از عمر این خانه روستایی در حدود ۷۰ سال می‌گذرد و در معماری آن سبک سنتی خانه‌های بومی شمال ایران به چشم می‌خورد. خانه بومگردی پیله بابا دو طبقه دارد و ایوان بالایی آن بزرگ و دل‌باز است. در طبقه پایین این خانه بومگردی سالنی بزرگ برای پذیرایی از تورهای گردشگری با تعداد بالا در نظر گرفته‌اند که ظرفیت ۳۰ مهمان را دارد. در این خانه پنج اتاق مجزا تعبیه کرده‌اند و درمجموع ۵۵ گردشگر امکان اقامت هم‌زمان در این مجموعه را خواهند داشت.

از امکانات اقامتگاه بومگردی پیله بابا، از بهترین اقامتگاه های بومگردی گیلان، می‌توان به پارکینگ غیرمسقف، راهنمای تور آشنا به زبان انگلیسی، آشپزخانه، راهنمای محلی، باربیکیو، کرسی، بخاری هیزمی و پنکه رومیزی اشاره کرد. سرویس‌های خواب در اتاق‌های این اقامتگاه به‌صورت کف‌خواب هستند. اقامت در این مجموعه برای کودکان کمتر از چهار سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

طبیعت پاییزی اطراف اقامتگاه بومگردی پیله بابا رشت

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی پیله بابا (pilahbaba)

بهترین زمان از نظر آب‌وهوایی برای اقامت در اقامتگاه بومگردی پیله بابا و بازدید از مناطق اطراف آن ماه‌‌های اردیبهشت، شهریور و مهر هستند. از زیباترین جاهای دیدنی گیلان در نزدیکی این خانه سنتی می‌توان کوه درفک، موزه روستایی گیلان، پارک جنگلی و دریاچه سراوان، قلعه رودخان و روستای تاریخی ماسوله را نام برد. چشمه و آبشار کچا و چشمه اورجین نیز فاصله کوتاهی تا این اقامتگاه بومگردی دارند.

اقامتگاه بومگردی بهشت

  • آدرس: رشت، سراوان، روستای موشنگاه، اقامتگاه بومگردی بهشت (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۴۰۰۶۵۶-۰۹۱۱ و ۷۸۷۲۲۶۵-۰۹۰۱
  • حدود قیمت: متوسط

ایوان اقامتگاه بومگردی بهشت رشت با گلدان های آبی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی بهشت (paradise_ecolodge)

اقامتگاه بومگردی بهشت در روستای خوش‌آب‌وهوای موشنگاه قرار دارد و بیش از ۱۶۰ سال از عمر آن می‌گذرد. این خانه سنتی که یکی از اقامتگاه‌های مناسب در اطراف رشت به حساب می‌آید، پنج اتاق خصوصی دارد که یک اتاق دو نفره و باقی آن‌ها پنج نفره هستند. اتاق‌ها در این اقامتگاه بومگری سرویس کف‌خواب دارند و درمجموع ۲۲ گردشگر به‌صورت هم‌زمان امکان اقامت در این خانه سنتی را خواهند داشت.

سرویس‌های بهداشتی اقامتگاه بومگردی بهشت اشتراکی هستند و اتاق‌ها سرویس اختصاصی ندارند. در این مجموعه امکان سفارش انواع غذاهای محلی گیلان مانند باقلاقاتق، میرزا قاسمی، جوجه و کباب ترش، ماهی و مرغ شکم پر و اناربیج را خواهید داشت. بهترین زمان برای سفر به این اقامتگاه و بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف آن، فصل‌های بهار و پاییز و اواخر تابستان هستند.

در اقامتگاه بومگردی بهشت کلبه‌ای سنتی با انواع صنایع دستی گیلان وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن بازدید و خرید کنید. کلبه‌های بلوط و تی تی نیز بخش‌های اقامتی چوبی این مجموعه هستند. از نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف اقامتگاه بومگردی بهشت می‌توان روستای گردشگری حلیمه جان، پارک جنگلی سراوان، دریاچه سد سقالکسار، سد سنگسر، دریاچه سفیدرود، باغ محتشم، غار اسپهدان و خانه و آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی را نام برد. هزینه اقامت در این مجموعه برای کودکان زیر سه سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار خمام

  • آدرس: رشت، خمام، کمربندی میدان ولیعصر، روستای مرزدشت، اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۳۹۲۳۴۷-۰۹۱۱ و ۲۳۹۲۳۴۷-۰۹۳۵
  • سایت: telarkhaneh-bordbar.ir
  • حدود قیمت: متوسط

نمای بیرونی اقامتگاه بومگردی تلارخانه خمام میان جنگل سرسبز

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار (telarkhaneh_bordbar)

اقامتگاه بومگردی تلارخانه در حد فاصل شهرهای رشت و انزلی، در روستای مرزدشت قرار دارد. در این اقامتگاه دو طبقه تعبیه کرده‌اند که نخستین طبقه مختص فروش لبا‌س‌های محلی و سوغات و صنایع دستی گیلان است. طبقه دوم امکانات اقامتی مناسب برای پذیرایی از گردشگران دارد. چنانچه تمایل به صرف غذاها و نان محلی در این خانه سنتی داشته باشید، امکان سفارش آن‌ها را خواهید داشت. غذاهای محلی و انواع خوراکی‌ها در تلارخانه با مواد اولیه طبیعی و کاملا ارگانیک تهیه می‌شوند.

در اقامتگاه بومگردی تلارخانه سه اتاق مجزا با امکان پذیرایی از ۳۰ گردشگر تعبیه کرده‌اند. اتاق‌ها کف‌خواب هستند و در محوطه میز و نیمکت‌های چوبی برای اتراق در طبیعت زیبای این منطقه تدارک دیده‌اند. گردشگران ساکن این خانه سنتی در صورت تمایل می‌توانند درخواست اجرای برنامه موسیقی سنتی را به متصدی پذیرش اقامتگاه اطلاع دهند.

اقامتگاه بومگردی تلارخانه از نمای بیرون میان جنگل

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار (telarkhaneh_bordbar)

سرویس‌های بهداشتی در اقامتگاه تلارخانه به‌صورت مشترک هستند. بهترین زمان برای سفر به این منطقه و اتراق در این خانه اواخر بهار و تابستان و نخستین روزهای فصل پاییز هستند. از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک اقامتگاه بومگردی تلارخانه می‌توان به تالاب انزلی، مرداب دهنه سرشیجان، آلاچیق درختی دهنه سر و بقعه امامزاده حسن خمام اشاره کرد. برای سفارش غذاهای محلی در تلارخانه باید درخواست خود را از قبل به مسئولان این خانه بومی اطلاع دهید.

اقامتگاه بومگردی خوش نشین رودبار

  • آدرس: اتوبان قزوین به رشت، امامزاده هاشم، پل بلوکات، روستای بالابراگور، اقامتگاه بومگردی خوش‌ نشین (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۸۴۷۷۰۹-۰۹۱۱ و ۱۹۰۹۴۵۱-۰۹۳۷
  • حدود قیمت: متوسط را به بالا

اقامتگاه بومگردی خوش نشین رودبار میان درختان سرسبز جنگلی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی خوش نشین (eco_khoshneshin)

اقامتگاه بومگردی خوش‌نشین در طبیعت زیبای روستای بالابراگور گیلان قرار دارد. این خانه سنتی در دو طبقه ساخته شده است. در این خانه بومگردی سه اتاق اختصاصی دو خوابه در طبقه بالا وجود دارند که سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه آن‌ها از یکدیگر مجزا هستند. امکان اقامت ۱۰ گردشگر در این واحدها وجود دارد. در طبقه پایین نیز دو اتاق سه و پنج نفره قرار گرفته‌اند که برای گردشگران کم‌جمعیت مناسب هستند.

اقامتگاه بومگردی خوش نشین رودبار راهنمای محلی در اختیار گردشگران گروهی می‌گذارد. اتاق‌ها دارای سیستم  گرمایش و سرمایش بخاری و پنکه هستند. از بهترین ویژگی‌های این اقامتگاه بومگردی، چشم‌انداز زیبای آن از مناظر طبیعی و خانه‌های کاه‌گلی روستا است. اطراف این خانه سنتی آبشارها و چشمه‌های زیبایی قرار گرفته‌اند که با پیاده‌روی در جنگل به آن‌ها خواهید رسید.

از مهم‌ترین جاذبه‌ای طبیعی و تاریخی در نزدیکی اقامتگاه خوش نشین می‌توان به روستای داماش، روستای سیبن، چشمه آبگرم ماستخور، پل تاریخی لوشان، چشمه آب معدنی سنگرود، تپه مارلیک و غارهای دربند رشی، اشتنیف، اسپهبدان و کبوتر اشاره کرد. آب‌وهوای این منطقه در همه فصل‌های سال معتدل و مناسب برای گشت‌و‌گذار است؛ اما بهترین زمان برای اقامت در این خانه بومی فصل‌های بهار و پاییز و اواخر تابستان هستند. اقامت در خانه بومگردی خوش نشین برای کودکان زیر سه سال رایگان است. روستای بالابراگور دسترسی به اینترنت ندارد.

اقامتگاه بومگردی هفت اورنگ قلعه رودخان

  • آدرس: فومن، روستای کرد محله به‌سمت قلعه رودخان، کوچه مددآقا زارع، اقامتگاه بومگردی هفت اورنگ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱۰۷۹۸۲۶-۰۹۱۲
  • حدود قیمت: متوسط

محوطه بیرونی اقامتگاه بومگردی هفت اورنگ

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی هفت اورنگ (haftorang_motel)

اقامتگاه بومگردی هفت اورنگ در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر فومن و در مسیر جاده فومن به قلعه رودخان قرار دارد. این اقامتگاه شامل هفت سوئیت مجزا است که هرکدام دو اتاق خواب دارند. این خانه بومی در منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا در روستای سیاهکش قرار گرفته است.

شهر فومن از تاریخی‌ترین شهرهای گیلان به شمار می‌رود و برای علاقه‌مندان به گردشگری تاریخی نیز گزینه مناسبی است. با اقامت در خانه بومی هفت اورنگ می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به این منطقه مانند قلعه رودخان و شهر تاریخی ماسوله بازدید کنید. در این اقامتگاه بومگردی ورود حیوانات خانگی و استعمال دخانیات مجاز نیست.

اقامتگاه بومگردی فاندرکتام

  • آدرس: جاده رشت به لاهیجان، جاده جعفر آباد، روستای اشمنانطالم، اقامتگاه بومگردی فاندرکتام (مشاهده روی نقشه)
  • سایت: founderkotam.com
  • حدود قیمت: متوسط

نمای بیرونی اقامتگاه بومگردی فاندرکتام در بهار

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی فاندرکتام (founder_kotam97)

اقامتگاه بومگردی فاندرکتام یکی از خانه‌های بومی نزدیک رشت است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. این اقامتگاه در دو طبقه با اتاق‌های کف‌خواب از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. اتاق‌ طبقه بالا تراسی بزرگ با چشم‌انداز ۳۶۰ درجه از جنگل‌ها و شالیزارهای اطراف دارد. در طول فصل‌های بهار و تابستان گردشگران می‌توانند با نصب پشه‌بند در تراس، در جوار طبیعت این منطقه بخوابند.

تلار در زبان محلی به‌معنای بالکن است و اقامتگاه بومگردی فاندرکتام را به‌دلیل تراس زیبا و سراسری آن با نام تلار نیز می‌شناسند. اتاق‌ پایین برای استفاده گردشگران با تعداد کمتر مناسب است. این اقامتگاه درمجموع ظرفیت پذیرایی از ۱۵ مهمان را دارد. کلبه چوبی زیبایی نیز در خانه سنتی تلار تعبیه کرده‌اند که انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به اقامت در طبیعت بکر است.

اقامتگاه فاندرکتام تلویزیون ندارد و از امکانات آن می‌توان به اسپیلت، اینترنت رایگان، راهنمای تور مسلط به زبان انگلیسی، باربیکیو و بخاری گازی اشاره کرد. محصولات و صنایع دستی گیلان نیز در این خانه محلی برای فروش موجود هستند.  بهترین زمان برای سفر به اقامتگاه بومگردی فاندرکتام ماه‌های اردیبهشت، شهریور و مهر هستند. این اقامتگاه فاصله کوتاهی تا مسجد جامع خمام، موزه باغ عمارت چوکام، روستای چاپارخانه و ساحل دریا دارد. با اقامت در این خانه بومی می‌توانید از تالاب انزلی، قلعه رودخان و شهر تاریخی ماسوله نیز بازدید کنید. اقامت در خانه محلی فاندرکتام برای کودکان زیر پنج سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بومگردی گیلاکو 

  • آدرس: خشکبیجار، روستای فرشم، اقامتگاه بومگردی گیلاکو (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۵۹۳۳۴-۰۹۱۹
  • سایت: gilako.vcp.ir
  • حدود قیمت: متوسط رو به بالا

ورودی اقامتگاه بومگردی گیلاکو گیلان از نمای دور

منبع عکس: صفحه اینستاگرام  اقامتگاه بومگردی گیلاکو (gilako.gilan)

اقامتگاه بومگردی گیلاکو با معماری اصیل گیلانی و ظرفیت پذیرایی از ۱۳ مهمان در روستای فرشم بالا محله خشکبیجار قرار دارد. گیلاکو به معنی دختر گیلان است. این اقامتگاه چهار اتاق اصلی دارد که به نام‌های گئشه، گیلوار، گیلار و گندم نام‌گذاری شده‌اند. اقامتگاه گیلاکو کافه درختی زیبایی نیز دارد که برای صرف نوشیدنی و عصرانه مناسب است و حال‌وهوای خاصی دارد.

با اقامت در خانه بومگردی گیلاکو امکان سفارش انواع غذاهای محلی گیلان و صبحانه‌های سنتی را خواهید داشت؛ اما باید سفارش خود را از قبل به میزبانان اطلاع دهید. استعمال دخانیات داخل اتاق‌ها ممنوع است و امکان استفاده از آشپزخانه این مجموعه برای مهمانان وجود ندارد.

اقامتگاه بومگردی گیلاکو در مزرعه‌ای سرسبز با حیوانات خانگی قرار گرفته است. این خانه محلی فاصله کوتاهی تا سواحل کاسپین دارد و علاقه‌مندان به استفاده از تفریحات آبی می‌توانند با طی مسیری در حدود ۱۵ دقیقه به سواحل تفریحی اطراف این منطقه برسند. از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در نزدیکی اقامتگاه گیلاکو می‌توان به حمام تاریخی ملک، مرداب جکتاج، پارک شهر خشکبیجار، بازار سنتی خشکبیجار و پیست کارتینگ رشت اشاره کرد. اقامت در این خانه محلی برای کودکان زیر هفت سال رایگان است.

اقامتگاه بومگردی داروک ماسال

  • آدرس: بین ماسال و ماسوله، روستای چالکسر، اقامتگاه بومگردی داروک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱۱۶۸۴۸۸-۰۹۳۹ و ۶۱۵۰۲۹۳-۰۹۱۲
  • حدود قیمت: متوسط رو به بالا

ایوان چوبی نمای بیرونی اقامتگاه بومگردی داروک ماسال

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی  داروک (darvak_boumgardi)

اقامتگاه بومگردی داروک در منطقه زیبا و سرسبز ماسال قرار دارد و سبک معماری آن به شیوه معماری بومی گیلان است. این خانه بومی دو طبقه و چهار واحد اقامتی دارد که واحدهای طبقه بالا از بالکن چشم‌انداز زیبایی به مناطق اطراف دارند. در طبقه پایین نیز اتاقی مجزا تعبیه کرده‌اند. سرویس‌های بهداشتی این مجموعه به‌صورت مشترک بین واحدها هستند. اتاق‌ها تخت ندارند و سرویس خواب به‌صورت کف‌خواب است.

اقامتگاه بومگردی داروک منوی متنوعی از انواع غذاهای گیاهی و محلی به‌همراه انواع دمنوش‌های سنتی به مهمانان خود عرضه می‌کند 

اقامتگاه بومگردی داروک در صورت تمایل گردشگران راهنمای محلی در اختیار آن‌ها می‌گذارد. آشپزخانه این مجموعه در اختیار میزبان است و مهمانان این اقامتگاه تنها می‌توانند غذاهای محلی مورد نظر خود را از قبل سفارش دهند. محوطه بیرونی این خانه سنتی با میز و صندلی‌های چوبی مکانی مناسب برای اتراق در طبیعت و صرف غذا است.

ییلاقات ماسال از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی گیلان به شمار می‌روند و گردشگران زیادی در طول سال از این منطقه بازدید می‌کنند. بهترین زمان برای سفر به ماسال از اواسط بهار تا نخستین روزهای فصل پاییز است. روستاهای سرسبز ماسال در این زمان‌ها مملو از درختان سبز پر میوه می‌شوند. ارتفاعات این نواحی نیز در این زمان‌ها پوشیده از گل‌های رنگارنگ هستند. از دیگر جاهای دیدنی ماسال در نزدیکی اقامتگاه بومگردی داروک می‌توان به قلعه رودخان، غار آویشو، ییلاق النزه و دریاچه سد سقالکسار اشاره کرد. اقامت در این مجموعه برای کودکان زیر سه سال رایگان و برای کودکان بین سه تا ۱۰ سال نیم‌بها است.

اقامتگاه بومگردی دیلباب کوچصفهان

  • آدرس: بین کوچصفهان و لولمان، کرباسده، اقامتگاه بومگردی دیلباب (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۹۰۸۸۸۸۸-۰۹۳۵ و ۹۱۸۸۸۸۸-۰۹۳۵
  • سایت: deelbaab.com
  • حدود قیمت: بالا

ستون های آبی و نمای گلی اقامتگاه بومگردی دیلباب کوچصفهان

منبع عکاس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی دیلباب (deelbaab)

اقامتگاه بومگردی دیلباب از دیگر خانه‌های بومی گیلان در روستای کرباسده کوچصفهان است. این خانه بومی در باغی سرسبز قرار دارد و دارای دو واحد اقامتی است. از امکانات اقامتگاه بومگردی دیلباب می‌توان به پکیج و کولر گازی، اجاق گاز، منقل سنتی، تراس با میز و صندلی و پارکیگ اختصاصی اشاره کرد. در محوطه باغ این خانه بومی آلاچیق‌های زیبا قرار دارند که غذا و نوشیدنی‌های محلی در آن‌ها سرو می‌شود. در صورت تمایل به سفارش غذا و نوشیدنی‌ها باید از قبل با میزبان این مجموعه هماهنگ شوید.

در اقامتگاه بومگردی دیلباب امکان انجام بازی‌های گروهی را نیز خواهید داشت. برخی از خدمات تفریحی نیز مانند اسب‌سواری، عکاسی با لباس محلی و قایق‌سواری به مهمانان این اقامتگاه ارائه می‌شود. در این خانه سنتی سرو صبحانه برای مهمانان به‌صورت رایگان است. بهترین زمان برای سفر به کوچصفهان و بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف آن بهار و تابستان و نخستین روزهای فصل پاییز هستند.

فضای داخلی اتاق های اقامتگاه بومگردی دیلباب گیلان با دیوارهای کاهگلی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی دیلباب (deelbaab)

در اقامتگاه بومگردی دیلباب در صورت نگهداری از حیوانات خانگی خود در باکس‌، می‌توانید پت خانگی خود را همراه ببرید. این مجموعه حیوانات خانگی را در محوطه ایوان و بیرونی پذیرش می‌کند؛ اما امکان ورود آن‌ها به داخل اتاق‌ها و سوئیت‌ها وجود ندارد. استعمال دخانیات در فضای داخلی اقامتگاه دیلباب نیز ممنوع است.

با اقامت در خانه بومگردی دیلباب می‌توانید زمانی را به بازدید از جاهای دیدنی اطراف این اقامتگاه مانند ساحل زیبا کنار، آرامگاه دکتر محمد معین، رودخانه حشمت، رودخانه سفیدرود و پارک ملی بوجاق اختصاص دهید. پذیرش کودکان زیر پنج سال در این مجموعه به‌صورت رایگان است.

اقامتگاه بومگردی ماه سو انزلی

  • آدرس: بندر انزلی، بازار گیلار، خیابان شهید پدرصفت، اقامتگاه بومگردی ماه سو (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۴۷۶۷۶۷۶-۰۹۳۵
  • سایت: mahsootravel.ir
  • حدود قیمت: بالا

کلبه هایاقامتی اقامتگاه بوگردی ماه سو از نمای دور

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی ماه سو (mahsoo_ecolodge)

اقامتگاه بومگردی ماه سو از خانه‌های بومگردی گیلان در بندر انزلی است. این اقامتگاه با ۶ اتاق درمجموع ظرفیت پذیرایی از ۲۰ گردشگر را دارد. در این مجموعه دو اتاق یک تخته، سه اتاق دو تخته و یک سوئیت بزرگ بهارخواب با یک اتاق مجزا وجود دارند. در هرکدام از واحدها امکان پذیرایی از یک یا دو مهمان اضافه به‌صورت کف‌خواب نیز مسیر است. نام اتاق‌های این مجموعه را از روی شاعران برجسته ایرانی انتخاب کرده‌اند.

در محوطه اقامتگاه بومگردی دیلباب استخر پرورش ماهی، گل‌گاری‌های زیبا و درختان سربه‌فلک‌کشیده به چشم می‌خورند. آشپزخانه این مجموعه عمومی است و مسافران برای طبخ غذا می‌توانند از آن استفاده کنند. این اقامتگاه رستوران، کافی‌شاپ و زمین بازی کودکان نیز دارد.

گلکاری های طیبا در محوطه اقامتگاه بومگردی ماه سو

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی ماه سو (mahsoo_ecolodge)

از نزدیک‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گیلان به مجموعه بومگردی ماه سو می‌توان تالاب انزلی، پناهگاه حیات وحش و تالاب سرخانکل، حافظیه انزلی، کاخ موزه نظامی انزلی، دهکده ساحلی، کلیسای مریم مقدس، موج شکن انزلی و مرداب دهنه سرشیجان را نام برد. اقامت برای کودکان زیر دو سال در این اقامتگاه رایگان است و برای کودکان بین دو تا ۱۲ سال به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بومگردی یارا تنکابن

  • آدرس: تنکابن، روستای کلاچ پا، سه هزار، نرسیده به آب‌نما، اقامتگاه بومگردی یارا (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۰۱۲۲۲۲-۰۹۳۵ و ۴۶۰۵۴۳۰۸-۰۲۱
  • سایت: yarafamily.com
  • حدود قیمت: بالا

کلبه های مخروطی اقامتگاه بومگردی یارا در تنکابن

منبع عکس:  صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی یارا (yara.ecolodge)

استان مازندران از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران در طول سال است. خط ساحلی گسترده دریای کاسپین در طول این استان و جنگل‌های انبوه سراسر آن، علاقه‌مندان به تفریحات آبی و طبیعت‌گردی را به سوی خود جلب می‌کنند. بخش‌های مختلف مازندران از اصیل‌ترین نواحی ایران هستند و آداب و رسوم خاص خود را دارند. استقبال گردشگران در سال‌های اخیر از اقامتگاه‌های بومگردی سبب احداث خانه‌های سنتی متعددی در این استان شده است. در این بخش به معرفی برخی از بهترین اقامتگاه های بومگردی مازندران می‌پردازیم.

اقامتگاه بومگردی یارا از زیباترین مراکز اقامتی مازندران در جنگل‌های سه هزار تنکابن است. کلبه‌های این اقامتگاه بومگردی به‌شکل مدور و مربعی هستند. سوئیت مربعی شکل سمت راست این مجموعه ظرفیت پذیرایی از چهار مهمان با یک تخت دو نفره و دو مبل تخت خوابشو دارد. کلبه مشابه سوئیت اول در سمت چپ این اقامتگاه نیز دو نفره است؛ اما ظرفیت یک مهمان اضافه را نیز دارد.

کلبه مدرور اقامتگاه یارا سوئیت ویژه و دوبلکس آن به شمار می‌رود. این کلبه برای گردشگران با تعداد بیشتر مناسب است و درمجموع ظرفیت هشت نفر را دارد. از امکانات کلبه‌های یارا می‌توان به سرمایش کولر گازی، تلویزیون، اینترنت رایگان و سرویس‌های بهداشتی اختصاصی اشاره کرد. این مجموعه راهنمای تور مسلط به زبان انگلیسی نیز دارد که در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

حوض میان محوطه اقامتگاه بومگردی یارا با گلدان های قرمز

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی یارا (yara.ecolodge)

اطراف اقامتگاه بومگردی یارا را زیباترین مناظر از کوهستان‌های جنگلی پوشانده‌اند. با اقامت در این مجموعه امکان گشت‌و‌گذار در بکرترین بخش های جنگل سه هزار را خواهید داشت. چنانچه از طرفداران کوهنوردی و صعود به ییلاقات سرسبز باشید نیز می‌توانید صبح زود به‌سمت ارتفاعات ییلاقی این منطقه عازم شوید. برای بازدید از مناطق بکر حتما از کمک راهنماهای محلی و لیدر تور کمک بگیرید.

از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف اقامتگاه بومگردی یارا می‌توان چشمه آبگرم فلکده، غار آبی دانیال، پارک ملی خشکه‌داران، روستای قلعه گردن، پارک جنگلی چالدره، دشت دریاسر و آبشار سنگ بن چشمه را نام برد. اقامتگاه یارا رستوران و کافه با انواع غذاهای سنتی و نوشیدنی‌های محلی نیز دارد و از کودکان کمتر از پنج سال برای اقامت در این مجموعه هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

اقامتگاه بومگردی لیا رامسر

  • آدرس: رامسر، روستای دالخانی، جاده حریص، دهستان دالخانی، اقامتگاه بومگردی لیا
  • تلفن: ۵۳۰۶۷۳۷-۰۹۳۰ و ۵۳۰۶۷۳۷-۰۹۱۲
  • حدود قیمت: بالا

کلبه اقامتگاه بومگردی لیا در ارتفاعات کوهستانی پوشیده از مه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی لیا (lia.complex)

اقامتگاه بومگردی لیا در دهستان و جنگل دالخانی قرار دارد. این خانه بومگردی با معماری سنتی خانه‌های شمال ایران ساخته شده است. طبقه اول اقامتگاه بومگردی لیا ظرفیت پذیرایی از ۱۲ تا ۱۵ گردشگر و طبقه دوم ظرفیت پذیرایی از ۶ تا هشت مهمان را دارد. هرکدام از سوئیت‌های این مجموعه امکاناتی مانند شومینه، تراس، سرویس‌های بهداشتی اختصاصی، تخت، تلویزیون و میز ناهارخوری دارند.

در محوطه بیرونی اقامتگاه بومگردی لیا فضایی سرسبز با امکاناتی مانند میز، صندلی و باربیکیو به چشم می‌خورند. این اقامتگاه رستوران ندارد و برای سفارش غذاهای سنتی  باید به غذاخوری‌های سنتی داخل روستا بروید. بهترین زمان برای سفر به جنگل‌های دالخانی مازندران فصل‌ بهار، اواخر تابستان و نخستین روزهای پاییز هستند. اقامتگاه بومگردی لیا در نزدیکی ارتفاعات گرسماسر قرار دارد و با پیاده روی صبحگاهی در مسیر ییلاق‌ها می‌توانید میان اقیانوس ابرها قدم بزنید.

با اقامت در اقامتگاه بومگردی لیا امکان بازدید از دهستان جنت رودبار، آبشار سیاسرت جنت رودبار، بوستان جنگلی صفارود، جواهرده و قله مارکو را خواهید داشت. این اقامتگاه فاصله کوتاهی تا رامسر دارد و گردشگران می‌توانند زمانی را به بازدید از عروس مازندران و لذت از تفریحات آن مانند تله کابین رامسر اختصاص دهند.

اقامتگاه بومگردی تیکیش زیبا

  • آدرس: تنکابن، سلیمان آباد، روستای حاتم‌سرا، اقامتگاه بومگردی تیکیش زیبا (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۷۶۸۳۸۸-۰۹۳۵
  • حدود قیمت: متوسط

نمای ورودی اقامتگاه بومگردی تیکیش زیبا

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی تیکیش (tikish_ecolodge)

اقامتگاه بومگردی تیکیش از زیباترین خانه‌های بومگردی تنکابن در روستای تیکیش است. این اقامتگاه چشم‌اندازی بسیار زیبا از کوه‌های مرتفع مملو از درختان سرسبز دارد که صبح هنگام پوشیده از مه هستند. سوئیت اصلی این خانه بومگردی با سرویس کف‌خواب و تراسی ۳۰ متری، بزرگ‌ترین واحد این مجموعه به شمار می‌رود.

اقامتگاه بومگردی تیکیش سه سوئیت مجزا با سرویس‌های بهداشتی مستقل دارد. سیستم سرمایش این سوئیت‌ها کولر گازی است و بخاری‌های گازی و هیزمی نیز برای سیستم گرمایش این مجموعه در نظر گرفته‌اند. ارتفاعات اطراف این اقامتگاه‌ها را بهترین ییلاقات مازندران پوشانده‌اند که گشت‌وگذار میان آن‌ها خالی از لطف نیست. در صورت تمایل به بازدید از ارتفاعات اطراف اقامتگاه تیکیش می‌توانید با اطلاع قبلی از ماشین آفرود این مجموعه استفاده کنید.

از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف اقامتگاه تیکیش زیبا می‌توان به جنگل دوهزار، مجموعه سفال محبی، دشت دریاسر، چشمه آبگرم فلکه، پارک جنگلی چالیدره، آبشارهای کوه سر، آبشار تودارک و مرداب نشتارود اشاره کرد. در این اقامتگاه بومگردی امکان سفارش انواع غذاهای محلی و بومی مازندران را خواهید داشت؛ اما باید از قبل سفارش خود را به میزبانان این خانه اطلاع دهید. اقامت در این مجموعه برای کودکان کمتر از چهار سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بومگردی شیشاق تنکابن

  • آدرس: تنکابن، روستای بالابند، اقامتگاه بومگردی شیشاق (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۰۵۶۳۰۲۰۴-۰۹۹۰ و ۴۷۷۴۱۳۰-۰۹۳۷
  • حدود قیمت: متوسط

مسیر ورودی اقامتگاه بومگردی شیشاق از پایین

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی شیشاق (shishagh_ecolodge)

اقامتگاه بومگردی شیشاق در روستای زیبا و خوش آب و هوای بالابند قرار دارد. نام این خانه بومی را از نام گیاهی محلی در این خطه برداشته‌اند. شیشاق گیاهی طعم‌دار است که در طبخ غذاهای محلی مانند مرغ ترش و ماهی شکم‌پر از آن استفاده می‌کنند. این اقامتگاه بومگردی با معماری اصیل مازندران در دو طبقه ساخته شده است و درمجموع ظرفیت پذیرایی از ۱۸ مهمان را دارد.

اتاق‌های اقامتگاه بومگردی شیشاق در طبقه دوم این مجموعه قرار گرفته‌اند و سرویس‌های آن‌ها به‌صورت کف‌خواب هستند. سیستم سرمایش و گرمایش در این اتاق‌ها شامل پنکه و بخاری گازی می‌شوند. تراس این مجموعه و سرویس‌های بهداشتی به‌صورت اشتراکی در اختیار گردشگران ساکن اتاق‌ها قرار می‌گیرند.

برای سفارش انواع غذاهای محلی مازندران در اقامتگاه‌ بومگردی شیشاق کافی است سفارش خود را از قبل به میزبانان این مجموعه اطلاع دهید. اتاق آتشخانه در نخستین طبقه این خانه بومگردی فضایی مناسب برای شب زنده‌داری اطراف آتش و انجام بازی‌ها و تفریحات گروهی است. در صورت اجاره کل اقامتگاه بومگردی شیشاق توسط یک گروه، امکان استفاده از آشپرخانه این مجموعه و طبخ غذا را نیز خواهید داشت.

آب‌و‌هوای روستای بالابند در پاییز و بهار خنک و دلپذیر است. این منطقه در زمستان هم‌چنان آب و هوایی مناسب دارد؛ اما تابستان‌های این ناحیه گرم و شرجی است. از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف اقامتگاه بومگردی شیشاق می‌توان غار آبی دانیال، پارک ملی خشکه‌داران، جنگل دوهزار، چشمه آبگرم فلکده، روستای قلعه گردن، پل چشمه کیله، آبشار سنگ بن و پارک جنگلی چالدره را نام برد. هزینه اقامت کودکان زیر هفت سال در اقامتگاه شیشاق رایگان است و برای کودکان بین هفت تا ۱۰ سال به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بومگردی گالش منزل ساری

  • آدرس: ساری، روستای تلوباغ، کیلومتر دو ساری به قائمشهر، ابتدای کمربندی جنوبی، اقامتگاه بومگردی گالش ساری (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۴۷۶۶۷۶۵-۰۹۹۰ و ۴۲۳۶۲۵۵-۰۹۳۶
  • حدود قیمت: بالا

ایوان سنتی اقامتگاه بومگردی گالش منزل ساری

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی گالش منزل (galeshmenzel)

اقامتگاه بومگردی گالش منزل در روستای تلوباغ ساری قرار دارد. این اقامتگاه را به سبک اقامتگاه‌های عشایری مازندران طراحی و تزیین کرده‌اند. با اقامت در سوئیت‌های این مجموعه تجربه‌ای متفاوت از اقامت در محیطی بومی و محلی خواهید داشت. اقامتگاه گالش منزل چهار اتاق مجزا با ظرفیت پذیرایی از ۲۰ مهمان دارد. دو اتاق چهار نفره و دو سوئیت اختصاصی پنج و ۶ نفره واحدهای این مجموعه را تشکیل می‌دهند و امکان اقامت یک نفر اضافه در سوئیت بزرگ‌تر با پرداخت مبلغ بیشتر وجود دارد.

سوئیت‌های اختصاصی اقامتگاه بومگردی گالش منزل وی‌آی‌پی هستند و امکانات بیشتری مانند سرویس‌های بهداشتی اختصاصی و اسپیلت نسبت به دو اتاق چهار نفره این مجموعه دارند. گردشگران امکان صرف صبحانه‌ای محلی و ارگانیک در این خانه بومی را خواهند داشت. برای سفارش غذا در وعده‌های ناهار و شام باید از قبل سفارش خود را به میزبانان این مجموعه اطلاع دهید.

پنجره های آبی روی دیوارهای گلی اقامتگاه بومگردی گالش منزل ساری

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی گالش منزل (galeshmenzel)

اقامتگاه بومگردی گالش منزل راهنمای محلی در اختیار گردشگران علاقه‌مند به گشت‌وگذار در مناطق اطراف قرار می‌دهد. این خانه سنتی برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای آشنایی مهمانان خود با فرهنگ عشایر مازندران دارد که از بین آن‌ها می‌توان به شیردوشی، اجرای مراسم تلم‌زنی، پخت نان محلی، اجرای موسیقی سنتی و نقالی اشاره کرد.

اقامتگاه گالش منزل در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل کوهستانی قرار دارد. بهار و پاییز بهترین زمان‌ها برای بازدید از این منطقه و اقامت در این خانه بومگردی هستند. از برجسته‌ترین جاذبه‌های اطراف اقامتگاه گالش منزل می‌توان به پارک جنگلی شهید زارع، سد سلیمان تنگه، دریاچه چورت، پارک ملل، عمارت کلبادی، بازار تاریخی نرگسیه و برج رسکت علیا اشاره کرد. برخی این این جاذبه‌ها در ساری قرار دارند که به‌دلیل فاصله کوتاه خانه گالش تا این شهر امکان بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. اقامت برای کودکان زیر پنج سال در این اقامتگاه هزینه‌ای ندارد و برای کودکان پنج تا ۱۰ سال به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بومگردی کیمه سوادکوه

  • آدرس: سوادکوه، ۱۵ کیلومتر بعد از شیرگاه به‌سمت لفور، روستای سید کلا، اقامتگاه بومگردی کیمه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۵۰۳۲۷۳-۰۹۱۲ و ۵۶۱۱۹۳۳-۰۹۹۰
  • سایت: kimeh24.ir
  • حدود قیمت: متوسط

کلبه های اقامتگاه بومگردی کیمه میان درختان سبز

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی کیمه (kimeh_ecolodge)

اقامتگاه بومگردی کیمه سوادکوه در منطقه سرسبز و خوش‌آب‌وهوای لفور قرار گرفته است. این اقامتگاه چشم‌اندای زیبا از باغ‌های پرتقال و شالیزارهای سرسبز روستای سید کلا دارد. این اقامتگاه بومی نیز مانند بسیاری از خانه‌ها بومگردی شمال ایران با معماری سنتی ساخته شده است و دیوارهای اتاق‌ها چوبی هستند.

اقامتگاه بومگردی کیمه ۶ کلبه دارد که درمجموع امکان اقامت ۳۰ گردشگر در آن‌ها میسر است. سه کلبه این مجموعه دوبلکس و پنج نفره هستند. سه کلبه دیگر یک طبقه و ظرفیت پذیرایی از چهار مهمان را دارند. در همه کلبه‌ها تراس‌هایی بزرگ با چشم‌انداز تماشایی از طبیعت اطراف تعبیه شده است. از دیگر امکانات کلبه‌های این مجموعه می‌توان به تلویزیون، اسپیلت، بخاری گازی، یخچال، اجاق گاز، باربیکیو و سرویس بهداشتی و حمام مستقل اشاره کرد.

چنانچه کلبه‌های دوبلکس اقامتگاه بومگردی کیمه را انتخاب کنید، دو پارکینگ خودرو در اختیار شما قرار می‌گیرد. این مجموعه رستورانی سنتی با غذاهای محلی دارد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه و اقامت در این کلبه‌های چوبی فصل بهار است. بهترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اطراف اقامتگاه کیمه دریاچه و جنگل لفور، آبشار ترز، پل ورسک، آبشار زال، آبشار آهکی، جنگل راش، دریاچه برنجستانک، دریاچه شورمست، آبگرم طبیعی ازرود و هفت آبشار تیرکن هستند. اقامت کودکان زیر پنج سال در این مجموعه به‌صورت رایگان خواهد بود.

اقامتگاه بومگردی کومه

  • آدرس: بهشهر، خلیل شهر، کرمانی، محله باغستان سه، اقامتگاه بومگردی کومه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۴۵۷۰۶۰۶-۰۹۳۶
  • سایت: koome.co
  • حدود قیمت: متوسط

ایوان چوبی اقامتگاه بومگردی کومه رو به جنگل

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی کومه (koome_kolbe)

اقامتگاه بومگردی کومه در منطقه‌ای خوش‌آب‌و‌هوا در نزدیکی بهشهر قرار دارد. این اقامتگاه بومگردی شامل هشت کلبه می‌شود که تنها یکی از آ‌ن‌ها تخت دارد و باقی کلبه‌ها دارای سرویس خواب کف‌خواب هستند. برخی از کلبه‌های اقامتگاه بومگردی کومه امکانات اختصاصی دارند و وی‌آی‌پی هستند. کلبه‌های دیگر به‌صورت دو تایی از سرویس‌های بهداشتی اشتراکی استفاده می‌کنند. این اقامتگاه ظرفیت پذیرش ۵۰ مهمان را به‌صورت هم‌زمان دارد.

اقامتگاه بومگردی کلبه کومه امکانات متنوعی مانند راهنمای محلی و تورهای گشت تفریحی در اختیار گردشگران می‌گذارد. در این تورها برنامه‌هایی مانند سافاری، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، آشپزی در طبیعت و جنگل‌نوردی به چشم می‌خورد. کلبه‌های این مجموعه را با نام درختان و گیاهان این منطقه مانند سدره، انجیلی، بلوط و کاج نام‌گذاری کرده‌اند.

اقامتگاه بومگردی کلبه کومه در شب میان جنگل

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی  کومه (koome_kolbe)

در اقامتگاه بومگردی کومه امکان سفارش صبحانه و انواع غذاهای محلی را خواهید داشت. در نزدیکی این اقامتگاه زیباترین جنگل‌های انجیلی با چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان به چشم می‌خورند. آبشار سنگ نو، چشمه‌های باداب سورت و آبشارهای شرشری از نزدیک‌ترین جاذبه‌های طبیعی به این اقامتگاه بومگردی هستند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف کلبه‌های کومه می‌توان پارک جنگلی عباس‌آباد، دشت ناز ساری، تالاب میانکاله، کاخ صفی آباد، سایت موزه گوهر تپه، باغ چشمه عمارت، آتشکده کوسان و غار علی تپه را نام برد. اقامت در این مجموعه برای کودکان زیر ۶ سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بومگردی جانا

  • آدرس: تنکابن، اول جاده دوهزار، اقامتگاه بومگردی جانا (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۱۰۰۷۲۶۷-۰۹۱۹
  • سایت: jannahome.com
  • حدود قیمت: متوسط رو به بالا

حوض آبی محوطه ورودی اقامتگاه بومگردی جانا

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی جانا (janna_home)

اقامتگاه بومگردی جانا در تنکابن و ابتدای جاده جنگل دوهزار قرار دارد. در نزدیکی این اقامتگاه زیباترین مناظر طبیعی و رودخانه‌های خروشان قرار گرفته‌اند که مورد توجه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هستند. این مجموعه دو کلبه چوبی با ظرفیت هشت و هفت نفر دارد. کلبه پرستو با معماری سنتی مازندران و از جنس چوب و کاهگل است. این واحد دو تخت دو نفره در طبقه‌های بالا و پایین و سرویس‌های کف‌خواب اضافه دارد. امکانات کلبه‌‌های این مجموعه مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام اختصاصی هستند.

در اقامتگاه بومگردی جانا با هماهنگی قبلی امکان سفارش انواع غذاهای محلی مازندران مانند مرغ ترش، ماهی کباب، میرزاقاسمی و کباب ترش را خواهید داشت. آشپزخانه این مجموعه به‌صورت اشتراکی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و برای استفاده از آن باید از قبل با میزبانان هماهنگ کنید. برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی این اقامتگاه آبگرم فلکده، دشت دریاسر، قله سیالان و ییلاق نوشا هستند. از کودکان کمتر از ۶ سال هزینه‌ای برای اقامت در این مجموعه دریافت نمی‌شود.

اقامتگاه بومگردی الیزه سوادکوه

  • آدرس: سوادکوه شمالی، حدفاصل شیرگاه و بابل (بابل کنار)، مرزیکلا، کلبه چوبی الیزه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۱۵۳۰۵۷-۰۹۱۱
  • سایت: hotelkolbeh.com
  • حدود قیمت: بالا

طبیعت سرسبز مقابل اقامتگاه بومگردی الیزه سوادکوه از نمای پایین

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی الیزه (kolbechobiii)

اقامتگاه بومگردی الیزه شامل کلبه‌های چوبی در دل جنگل‌های سرسبز مازندران است که بین شیرگاه و بابل قرار دارد. این مجموعه زیبا درمجموع دارای پنج کلبه با ظرفیت پذیرایی از ۲۰ گردشگر است. کلبه‌های چوبی این مجموعه تراس‌هایی با چشم‌انداز تماشایی از طبیعت اطراف دارند. از امکانات این کلبه‌ها می‌توان به تخت، اسپیلت، تلویزیون، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی اشاره کرد. در اقامتگاه بومگردی الیزه آشپزخانه و سفره‌خانه سنتی نیز تعبیه کرده‌اند. در این مجموعه امکان سفارش انواع غذاهای محلی مانند مرغ و کباب ترش و ماهی شکم‌پر را خواهید داشت.

اقامتگاه بومگردی الیزه فاصله کوتاهی تا سواحل شمال دارد و اطراف آن نیز چشمه‌ها و رودخانه‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. برای اقامت در این مجموعه در روزهای پایانی هفته و تعطیلات رسمی باید حداقل دو شب کلبه مورد نظر خود را رزرو کنید. 

گل های بهاری صورتی مقابل کلبه های چوبی الیزه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی الیزه (kolbechobiii)

بهترین زمان سفر به سوادکوه و اقامت در اقامتگاه بومگردی الیزه فصل‌های بهار و پاییز هستند. با اقامت در این کلبه‌های بومگردی می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی برجسته اطراف آن مانند جنگل‌های نارنجلو، شیاده، ویوج و بزچفت و آبشارهای تیرکن، کیمون و گزو بازدید کنید. دریاچه سد شیاده، آب بندان رمنت، دریاچه کامی کلا و آبگرم طبیعی ازرو از دیگر جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی کلبه‌های چوبی الیزه هستند. پذیرش کودکان زیر پنج سال در این اقامتگاه رایگان است.

اقامتگاه بومگردی کلبه عادل بابل

  • آدرس: بابل، بابل کنار، دهستان دراز کلا، روستای تیرکن، کوچه گلشن دو، اقامتگاه بومگردی کلبه عادل (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۹۹۰۵۰۶۷-۰۹۳۰
  • حدود قیمت: متوسط

کلبه های چوبی اقامتگاه بومگردی کلبه عادل

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی کلبه عادل (kolbeh_adel)

اقامتگاه بومگردی کلبه عادل در منطقه زیبا و تماشایی روستای تیرکن قرار دارد. این روستا از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری میان طبیعت گردان است و جاذبه‌های طبیعی بکری اطراف آن قرار گرفته‌اند. این اقامتگاه سه کلبه چوبی دارد که هرکدام از آ‌ن‌ها برای اقامت ۶ گردشگر مناسب هستند. در کلبه‌های این مجموعه امکانات مناسب و مستقلی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به آشپزخانه مجهز، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام اختصاصی اشاره کرد.

یکی از کلبه‌های اقامتگاه بومگردی کلبه عادل فاقد تخت است و تنها سرویس کف‌خواب دارد؛ اما دو کلبه دیگر به‌جز سرویس‌های کف‌خواب اضافی تخت‌های دو نفره نیز دارند. در نزدیکی این مجموعه رودخانه زیبایی در جریان است که صدای جریان آب آن در کلبه‌های عادل به گوش می‌رسد. در حال حاضر امکان سفارش انواع غذاهای محلی در این اقامتگاه با اطلاع قبلی وجود دارد و رستوران این اقامتگاه در حال ساخت است.

اقامتگاه بومگردی کلبه عادل میان آبگیر و درختان سرسبز روستای تیرکن

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بومگردی کلبه عادل (kolbeh_adel)

بهترین زمان برای سفر به روستای تیرکن و اقامت در کلبه‌های چوبی عادل فصل‌های بهار و پاییز هستند. هفت آبشار تیرکن از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف این روستا و اقامتگاه به شمار می‌رود. از دیگر جاهای دیدنی اطراف اقامتگاه کلبه عادل می‌توان به سد سنبل آباد، سد لفور، جنگل جوارم، تپه باستانی گردکوه، دریاچه گل پک و چشمه آب معدنی سنگ بن اشاره کرد. اقامت در این مجموعه برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.

نکات مهم برای اقامت در اقامتگاه های بومگردی شمال ایران

اقامتگاه های بومگردی مراکز اقامتی بومی هستند و تفاوت‌های زیادی با هتل‌ها و هاستل‌های داخل شهری دارند. بیشتر این اقامتگاه‌ها در مناطق روستایی و طبیعی بکر واقع شده‌اند. برای اقامت در خانه‌های بومی و محلی شمال ایران با رعایت برخی نکات سفری دلپذیرتر خواهید داشت. در ادامه برخی نکات مهم برای اقامت در خانه‌های بومگردی گیلان و مازندران را مرور می‌کنیم.

  • اقامتگاه های بومگردی شمال ایران میان جنگل‌های ارزشمند هیرکانی قرار گرفته‌اند. در زمان اقامت در این مجموعه‌ها در حفظ اکوسیستم این مناطق کوشا باشید.
  • هیچ زباله‌ای در محیط اطراف اقامتگاه‌های بومگردی نریزید و در حفظ پاکیزگی خانه‌های بومی کوشا باشید.
  • مصرف انواع دخانیات مانند سیگار و قلیان داخل اقامتگاه‌های بومگردی شمال ایران ممنوع است. برای استعمال دخانیات در محیط بیرون از اتاق‌ها نیز حتما از میزبانان این مجموعه‌‌ها سوال کنید.
  • پیش از رزرو اقامتگاه بومگردی مورد نظر خود قوانین مجموعه را کامل مطالعه کنید.
  • برای اقامت در خانه‌های بومگردی شمال ایران، پیش از سفر اقدام به رزرو اقامتگاه مورد نظر خود کنید؛ زیرا این خانه‌ها ظرفیت‌های محدود در پذیرش مسافران دارند.
  • چنانچه حیوان خانگی دارید، پیش از سفر از امکان همراهی پت خود در اقامتگاه‌ بومگردی مقصد مطلع شوید.
  • رعایت حریم روستاییان در اقامتگاه‌های بومگردی ضروری است.
  • از ایجاد صداهای بلند و مزاحم در شب‌نشینی‌ها اجتناب کنید.
  • به فرهنگ و آداب و رسوم روستاییان احترام بگذارید.
  • با سفارش غذاهای محلی و خرید سوغات و صنایع دستی موجود در اقامتگاه‌های بومگردی شمال ایران، به رونق گردشگری بومی در این نواحی کمک خواهید کرد.

در این مقاله به معرفی برخی از بهترین اقامتگاه‌های بومگردی شمال ایران پرداختیم. شما نیز اگر تجربه اقامت در یکی از خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی گیلان و مازندران را دارید، در ادامه می‌توانید خاطرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین بوم گردی های شمال کدامند؟

اقامتگاه بومگردی پیله بابا رشت، اقامتگاه بومگردی بهشت سراوان، اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار خمام، اقامتگاه بومگردی یارا تنکابن، اقامتگاه بومگردی لیا رامسر، اقامتگاه بومگردی تیکیش زیبا تنکابن و اقامتگاه بومگردی الیزه سوادکوه از بهترین اقامتگاه های بومگردی شمال هستند.

بهترین اقامتگاه های جنگلی شمال کدامند؟

اقامتگاه بومگردی پیله بابا رشت، اقامتگاه بومگردی بهشت سراوان، اقامتگاه بومگردی تلارخانه بردبار خمام، اقامتگاه بومگردی خوش نشین رودبار، اقامتگاه بومگردی خوش نشین رودبار، اقامتگاه بومگردی داروک ماسال، اقامتگاه بومگردی شیشاق تنکابن، اقامتگاه بومگردی یارا تنکابن، اقامتگاه بومگردی لیا رامسر، اقامتگاه بومگردی تیکیش زیبا تنکابن و اقامتگاه بومگردی الیزه سوادکوه از بهترین اقامتگاه های جنگلی شمال هستند.

آیا همه اقامتگاه‌های شمال مجهز به تخت هستند؟

عمده اقامتگاه‌های شمال کف‌خواب هستند و تنها تعداد محدودی تخت در بعضی از آن‌ها وجود دارد.

آیا در فصل‌های سرد سال نیز می‌توان در اقامتگاه های بومگردی شمال اقامت کرد؟

بله. اقامتگاه‌های بومگردی شمال امکانات گرمایشی مناسب برای اقامت گردشگران در روزهای سرد سال دارند.

عکس‌ کاور از صفحه اینستاگرام pilahbaba

مطالب مرتبط:

دیدگاه