بهترین پارک های تهران برای کودکان + عکس و آدرس

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری یکشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
بهترین پارک های تهران برای کودکان + عکس و آدرس

پارک های تهران با امکانات تفریحی و سرگرمی متنوع، مکانی عالی برای سپری کردن یک روز به‌یادماندنی محسوب می‌شوند. 

بهترین پارک های کودکان تهران کدامند؟

از بهترین پارک های کودکان تهران می‌توان به موزه تاریخ طبیعی دارآباد، هیومن پارک، باغ کتاب، باغ رباتیک، پارک ژوراسیک، پارک آب و آتش، موزه عروسک‌های ملل، آبشار تهران، پارک ارم، اُپارک، خانه کودک باملند و باغ پرندگان اشاره کرد.

امروزه بازی‌های رایانه‌ای به بخش جدایی ناپذیری از دنیای کودکان و نوجوانان تبدیل شده‌اند. تغییر سبک زندگی و آپارتمان‌نشینی نیز موجب عدم تحرک و فعالیت‌های فیزیکی کودکان می‌شود. وجود مراکز تفریحی و سرگرمی همچون پارک‌ها و شهربازی‌ها این فرصت را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا در کنار همسالان به بازی و تفریح بپردازند و هیجان و انرژی خود را تخلیه کنند.

خوشبختانه در شهر تهران مراکز سرگرمی فروانی وجود دارد. والدین به‌همراه فرزندان دلبندشان می‌توانند در این‌ مکان‌ها با انجام تفریحات متنوع، یک روز خاطره‌انگیز و هیجان‌انگیز را سپری کنند. پارک ارم و باغ کتاب از جمله بهترین پارک‌های تهران برای کودکان و از جمله جاهای دیدنی تهران هستند.

در این مقاله به معرفی بهترین پارک های تهران برای کودکان و امکانات آن‌ها می‌پردازیم. 

بهترین پارک های کودک در شمال تهران

موزه تاریخ طبیعی دارآباد

  • وب‌سایت: www.darabadmusume.ir
  • ساعت کاری: ۶ ماهه اول از ساعت هشت تا ۲۰؛ ساعت کار ۶ ماهه دوم از ساعت ۸ تا ۱۸
  • آدرس: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تلفن: ۹۶۰۲۷۰۱۱-۰۲۱

موزه داراباد

منبع عکس: سایت موزه دارباد

موزه تاریخی طبیعی و حیات وحش دارآباد از جمله مکان‌هایی است که موجب آشنایی کودکان و نوجوانان با تنوع زیستی ایران و جهان می‌شود. این مجموعه در منطقه دارآباد پایتخت قرار دارد. محل این موزه یکی از ساختمان‌های دوره پهلوی بوده که در سال ۱۳۷۲ توسط شهرداری تهران به موزه حیات وحش تبدیل شده است.

در موزه تاریخ طبیعی دارآباد نمونه‌های زیستی متنوع از ایران و جهان در هشت سالن مجزا به نمایش گذاشته‌اند که این سالن‌ها عبارت‌اند از شمال ایران، مرکز و جنوب ایران، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی، آفریقا، آبزیان و خزندگان، زمین‌شناسی، حشرات و گیاه‌شناسی.

در موزه دارآباد پنج راسته از پستانداران شامل ۲۶ گونه از خرگوش‌ها، جوندگان، گوشت‌خواران، فردسمان و زوج سمان در معرض نمایش قرار دارند. علاوه بر آن ۱۶۵ گونه از پرندگان موجود در ایران در سالن‌های موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. یکی از نمونه‌های جالب‌توجه این موزه ببر منقرض شده ایران است.

مجموعه حیات وحش دارآباد علاوه بر موزه امکانات تفریحی چون هیومن پارک، رویا پارک و سینما ۶ بعدی دارد. این مجموعه همچنین مجهز به کارگاه تاکسیدرمی و کتابخانه است.

هیومن پارک

  • ساعت کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۱ تا ۲۰ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ۱۰ تا ۲۱
  • شماره تماس: ۲۴۵۵۷-۰۲۱
  • آدرس: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه، انتهای خیابان موزه، موزه حیات وحش دارآباد (مشاهده روی نقشه)

ماکت بزرگ بینی در هیومن پارک

منیع عکس: ایران فان

هیومن پارک، بزرگترین پارک بدن انسان در آسیا است

اگر دوست دارید به اعماق بدن سفر کنید؛ حتما سری به هیومن پارک در مجموعه دارآباد بزنید. هیومن پارک اولین پارک با این موضوع در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود. این پارک همچینن بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پارک بدن انسان در آسیا به حساب می‌آید.

در تم پارک هیومن، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با بدن انسان و اندام‌ها در ابعاد بزرگ آشنا می‌شوند. در این پارک مولاژ بسیار بزرگی از اندام‌های درونی و بیرونی بدن انسان ساخته شده است. سفرتان به درون بدن از گوش آغاز می‌شود و سپس از مغز، چشم، بینی، دهان، ریه و قلب، کلیه و معده عبور می‌کنید و در نهایت از روده خارج می‌شوید.

در طول سفر اسرارآمیز به بدن از توضیحات راهنمای کارشناس بهره‌مند می‌شوید. علاوه برآن تابلوهای گرافیگی جذاب، ویدئومپینگ و هولوگرام‌های چند بعدی نیز اطلاعاتی مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهند.

پارکینگ کافی‌شاپ، رستوران، گیفت شاپ و غرفه عکاسی از جمله امکانات هیومن پارک به شمار می‌روند.

دکتر لند

  • شماره تماس: ۲۴۵۵۷-۰۲۱
  • ساعت کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۱ تا ۲۰ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ۱۰ تا ۲۱
  • آدرس: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه، انتهای خیابان موزه، موزه حیات وحش دارآباد (مشاهده روی نقشه)

دکتر لند

منبع عکس: سایت ایران فان

دکتر لند بیمارستان تفریحی به حساب می‌آید که کودکان را با بخش‌های مختلف بیمارستان آشنا می‌کند و موجب کاهش ترس و ایجاد علاقه آن‌ها نسبت به مسائل پزشکی می‌شود. دکتر لند به‌همراه هیومن پارک در مجموعه دارآباد واقع شده است.

در دکتر لند کودکان و نوجوانان سنین چهار تا ۱۴ سال می‌توانند به‌همراه خانواده و با پوشیدن لباس‌های پزشکی از بخش‌های شبیه‌سازی شده بیمارستان دیدن کنند. اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی، اتاق عمل، بخش مراقبت‌های ویژه، بخش اطفال و نوزادان، چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی از جمله قسمت‌هایی است که کودکان با آن‌ها آشنا می‌شوند و می‌توانند با دستگاه‌های بیمارستانی بازی کنند.

در دکتر لند کارشناسان علمی با کودکان همراه می‌شوند و در هر قسمت اطلاعات علمی مرتبط و متناسب با سن کودک را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. علاوه بر این، کارشناسان سازمان اورژانس کشور در بخش اورژانس حضور دارند و اطلاعات پایه‌ای اورژانس مانند تشخیص بیمار اورژانس، تماس با اورژانس، اقدامات اولیه اورژانسی و نحوه کار اورژانس را آموزش می‌دهند و در پایان نیز به بازدیدکنندگان گواهینامه پایان دوره داده می‌شود.

 باغ کتاب

  • وب‌سایت: www.bagheketab
  • شماره تلفن: ۹۶۰۴۵۵۰۰-۰۲۱
  • آدرس: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی (مشاهده روی نقشه)

باغ کتاب

منبع عکس: سایت باغ کتاب

باغ کتاب تهران، بزرگترین مرکز سرگرمی‌های علمی ایران است

باغ کتاب تهران بزرگترین کتاب‌فروشی و مرکز سرگرمی‌های علمی کشور محسوب می‌شود. این باغ با وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس‌آباد قرار دارد. باغ کتاب دارای امکانات متنوع علمی، فرهنگی و تفریحی متعددی است و محیطی عالی برای کودکان در کنار خانواده ایشان به شمار می‌آید.

باغ کتاب سه طبقه و چهار بلوک بهارستان، خیالستان، نگارستان و سروستان دارد. فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان، کتاب‌فروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان، کافه کودک، باشگاه رباتیک، باغ علم کودک، باغ علم نوجوان، کافه‌ها و رستوران‌ها و سینمای تابستانی از جمله امکانات این باغ به شمار می‌روند.

باغ رباتیک

  • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۲۱ ؛ پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۲۲
  • شماره تلفن: ۹۶۰۴۵۷۱۶-۰۲۱
  • آدرس: میدان ونک، بزرگراه حقانی از سمت غرب به شرق، باغ کتاب (مشاهده روی نقشه)

باغ رباتیک

منبع عکس: سایت باغ کتاب

بزرگترین تم پارک رباتیکی کشور در باغ کتاب تهران قرار دارد

اگر فرزندانتان به دنیای هیجان‌انگیز ربات‌ها علاقه‌مند هستند؛ حتما از باغ رباتیک دیدن کنید. باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین تم پارک رباتیکی ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۳۹۶ در طبقه اول بلوک A باغ کتاب شروع به کار کرد. باغ رباتیک با هدف گسترش و آموزش علم رباتیک به کودکان و نوجوانان زیر نظر قهرمانان رباتیک جهان اداره می‌شود.

در باغ رباتیک کودکان می‌توانند تجربه بازی با ربات‌های مختلف را داشته باشند. ربات‌های موزیکال، ربات فوتبال انسان‌نما و ربات‌های فوتبالیست از جمله ربات‌های این باشگاه هستند. در کارگاه‌های باشگاه نیز کودکان ساخت ربات و برنامه‌نویسی رباتیک را آموزش می‌بینند.

باغ علم کودک

  • شماره تلفن: ۹۶۰۴۵۷۷۰-۰۲۱
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۲۱
  • آدرس: میدان ونک، بزرگراه حقانی از سمت غرب به شرق، باغ کتاب (مشاهده روی نقشه)

باغ علم کودک

منبع عکس: سایت باغ کتاب

باغ علم کودک در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و در بلوک C و طبقه اول باغ کتاب قرار دارد. این باغ برای سنین ۶ تا ۱۳ سال طراحی شده است و محیطی علمی و تفریحی برای دانش‌آموزان به حساب می‌آید.

باغ علم کودکان دارای قسمت‌هایی چون اتاق راهنما، جعبه جادو، دانش و نمایش، سینما سه‌بعدی و ربات نقاش است. در این باغ کودکان در چهار سالن با موضوعاتی چون بدن، داستان خانه، داستان شهر و داستان زمین در قالب داستان و بازی آشنا می‌شوند و راهنمایان آموزش دیده به زبان‌های مختلف توضیحات لازم را ارئه می‌دهند.

در هر سالن کودکان می‌توانند با دستگاه‌ها بازی و آن‌ها را امتحان کنند. نمایش‌های علمی و فیلم‌های سه‌بعدی هیجان‌انگیز در این باغ اجرا می‌شود. نقاشی چهره کودک نیز توسط ربات نقاش کشیده می‌شود.

سرزمین فکربازیا

  • شماره تلفن: ۸۸۶۵۷۱۷۷ و ۸۸۶۵۷۱۸۸-۰۲۱
  • آدرس: میدان ونک، اتوبان حقانی، کتابخانه ملی، باغ کتاب، ‏ورودی دو طبقه اول (مشاهده روی نقشه)

فکربازیا

منبع عکس: سایت باغ کتاب

شهربازی سرزمین فکربازیا، مجموعه‌ای خلاقانه با جذابیت‌های بصری نوآورانه و مناسب کودکان سنین سه تا ۱۴ است. این شهربازی در باغ کتاب قرار دارد و از سال ۱۳۹۶ در دو هزار متر مربع فضا شروع به کار کرد.

در فکربازیا استعداد و توانایی کودکان در قالب بازی‌های متنوع گروهی و فردی شناسایی و تقویت می‌شود. این شهربازی پنج بخش و ۲۶ اتاق بازی دارد. طبیعت‌بازیا، راز‌بازیا، تلاش‌بازیا، ساخت‌بازیا و صدا‌بازیا قسمت‌های مختلف فکربازیا هستند که در هرکدام بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی طراحی شده است.

در طبیعت بازیا پنج بازی در نظر گرفته شده است و تلاش می‌شود تا هوش طبیعت‌گرای کودکان و نوجوانان تقویت شود. مزرعه چهار‌فصل، مزرعه من، جورچین حیوانات، شن بازی و گذر بدن از بازی‌های طبیعت‌بازیا هستند. رازبازیا بخشی ماجراجویانه به‌همراه بازی‌های معماگونه محسوب می‌شود که دو بازی اتاق فرار با داستان‌های متفاوت و گذر بدن دارد. در بازی گذر بدن کودکان از نزدیک با عملکرد قلب و دریچه‌های آن آشنا می‌شوند و به درون قلب سفر می‌کنند.

در بخش تلاش‌بازیا هوش بدنی، جنبشی و میان فردی در کودکان شناسایی و تقویت می‌شود و شامل چهار قسمت فوتبال حبابی، صخره‌نوردی، لیزر ماز و مسابقه ماشین است. ساخت‌بازیا چهار بازی مهندس ساختمان، مهندس مکانیک، مهندس برق و آشپز خلاق دارد و درک فضایی کودکان را می‌سنجد. صدا‌بازیا نیز با ۶ بخش گزارشگری، استودیو رادیویی، استودیو تلویزیونی، نمایش، نور و صدا و پیانو بر ابعاد مختلفی از هوش موسیقایی و هوش زبانی تاکید می‌کند.

کافه کودک

  • ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت ١٠ تا ۲۱:٣٠
  • آدرس: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب (مشاهده روی نقشه)

کافه کودک

منبع عکس: اینستاگرام کافه کودک

کافه کودک باغ کتاب، اولین کافه تخصصی کودکان در ایران است

کافه کودک باغ کتاب یکی از کافه‌های متفاوت تهران به شمار می‌رود و به‌عنوان اولین کافه و کارگاه تخصصی آشپزی کودک در کشور شناخته می‌شود. در این کافه کودکان میزبان خانواده‌ها هستند و تجربه آشپزی و شیرینی‌پزی را دارند.

منوی کافه کودک غذاهای مناسب کودکان را شامل می‌شود که توسط متخصصان تغذیه طراحی شده‌اند البته برای بزرگسالان نیز غذاهایی در این منو دیده می‌شود. در این کافه به مشکلات تغذیه کودکان مانند کم‌خوری، پرخوری و بدخوری توجه شده و گزینه‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

فضای کافه کودک مناسب کودکان طراحی شده است به‌گونه‌ای که دارای مبلمان با توجه به سایز کودکان است و کودکان می‌توانند به‌راحتی آشپزی کنند.

شهربازی فان تایم تجریش

شهربازی فان تایم

منبع عکس: اینستاگرام شهربازی فان تایم

شهربازی فان تایم از جمله شهربازی‌های سرپوشیده تهران به حساب می‌آید که در طبقه سوم مرکز خرید ارگ، در نزدیکی میدان تجریش واقع است. این شهربازی دو هزار متر مربع مساحت و ۱۱۵ بازی مهیج دارد و محیطی سرگرم‌کننده برای کودکان و خانواده‌ها محسوب می‌شود.

در کنار انواع وسایل سرگرمی کلاس‌های آموزشی به‌همراه بازی مانند نقاشی و سفال‌گری نیز در فان تایم برگزار می‌شود. خانه کودک و زمین بازی کودکان، سالن جشن تولد برای برپایی جشن‌ها به‌همراه موزیک، تن‌پوش‌های مهربان، دکوراتیو حرفه‌ای، بادکنک آرایی و گل‌آرایی از دیگر امکانات و خدمات این شهربازی به شمار می‌روند.

مرکز خرید ارگ تجریش علاوه بر شهربازی امکاناتی چون ایستگاه آدرنالین، سینما ارگ، بام سبز، فودکورت و رستوران و فروشگاه‌های خرید دارد و می‌توانید یک روز کامل را در این مجتمع سپری کنید.

دهکده روشن؛ شهربازی چمران

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۵ تا ۲۳:۳۰ (صبح‌ها ویژه مدارس است)؛ پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۲۳:۳۰
  • شماره تلفن: ۲۲۲۰۶۹۶۰- ۰۲۱
  • آدرس: خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، روبه‌روی مترو شهید صدر، مجموعه فرهنگی ورزشی شهید چمران (مشاهده روی نقشه)

شهربازی چمران

منبع عکس: اینستاگرام شهربازی چمران

دهکده روشن، بزرگترین مجموعه بازی‌های حرکتی و مهارتی است

شهربازی دهکده روشن واقع در مجموعه چمران از بزرگترین مجموعه‌های تخصصی بازی‌های حرکتی و مهارتی کشور با رویکرد فناورانه محسوب می‌شود. این شهربازی مساحت تقریبی ۱,۴۰۰ متر مربع و بیش از ۱۰ فضای متمایز بازی حرکتی و مهارتی برای کودکان و نوجوانان دارد.

شهربازی دهکده روشن از بخش‌های مختلف چون كافه كودک، فوم پارک، سافت پلي یا خانه بازی و... تشکیل شده است. در خانه بازی، بازی‌های متنوعی برای کودکان چهار تا ۹ سال در نظر گرفته شده است که عبور از موانع، بازی با توپ، استخر توپ، هزارتوی کودک و سرسره‌های جذاب از جمله آن‌ها هستند.

فوم پارک محیطی امن و جذاب با رنگ‌بندی متنوع و الهام گرفته شده از طبیعت است. این بخشمهارت‌های دست‌ورزی، خلاقیت و تجربه گری کودکان زیر چهار سال را تقویت می‌کند. صخره‌نوردی یکی از بخش‌های مهیج شهربازی چمران به شمار می‌رود که برای نوجوانان و جوانان طراحی شده و مطابق با استانداردهای تخصصی و فدراسیون رسمی صخره‌نوردی است.

 از دیگر بازی‌های هیجان‌انگیز دهکده روشن می‌توان به ادونچر یا ماجراجو اشاره کرد. در این بازی ماجراجو چالش‌های مختلف را پشت سر می‌گذارد، از موانع عبور می‌کند و در ارتفاع از طناب‌ها آویزان می‌شود.

در کنار بازی در دهکده روشن می‌توانید از سایر امکانات مجموعه همچون دانادل (مرکز تخصصی بازی‌های خانواده محور)، سالن بولینگ، سینما، فودکورت، سالن‌های ورزشی، استخر و سونا استفاده کنید و یک روز تفریحی بی‌نظیر را در کنار خانواده سپری کنید.

پارک ژوراسیک

  • ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹؛ پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۰
  • آدرس: سعادت‌آباد، انتهای بلوار پاک‌نژاد، میدان بهرود، انتهای بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز (مشاهده روی نقشه)

پارک ژوراسیک

منبع عکس: سایت ایران فان

مجموعه ژوراسیک و اسپایدر پارک یکی از جذاب‌ترین تم پارک‌های تهران برای کودکان به شمار می‌رود. پارک ژوراسیک نام خود را از رمان پارک ژوراسیک اثر «مایکل کرایکتون» گرفته است. در سال ۱۹۹۳ فیلم معروف پارک ژوراسیک اثر «استیون اسپیلبرگ» بر اساس این کتاب ساخته شد.

مجموعه ژوراسیک و اسپایدر پارک محیطی علمی و هیجان‌انگیز برای کودکان، نوجوان و حتی بزرگسالان محسوب می‌شود. در این پارک بیش از ۶۰ ماکت‌ متحرک و کاملا روباتیک از دایناسورها و سایر جانوران و حیوانات در ابعاد بزرگ و واقعی به‌همراه صدا و جلوه‌های ویژه به نمایش گذاشته شده‌اند. کودکان می‌توانند با این حیوانات از نزدیک آشنا شوند، صدایشان را بشنوند و با آن‌ها عکس بگیرند.

در مجموعه پارک ژوراسیک بخشی با نام باگزلند یا «سفر به درون زمین» وجود دارد که کودکان را با دنیای حشرات آشنا می‌کند. در این قسمت گونه‌های مختلف حشرات به‌صورت خشک شده نمایش داده شده‌اند، به کمک میکروسکوپ قابل‌مشاهده هستند و تجربه‌ای متفاوت و جذاب را خلق می‌کند. علاوه بر این کودکان با گونه‌های مختلف گیاهی نیز آشنا می‌شوند.

در جنگل لند کودکان، حیوانات زنده مانند لاک‌پشت، خرگوش، جوجه تیغی، مارمولک، قورباغه، خرچنگ و حتی مار را در فضایی مشابه جنگل از نزدیک می‌بینند و حتی می‌توانند آن‌ها را لمس و نوازش کنند. در این بخش کارگاه‌های آموزشی جهت آشنایی و افزایش اطلاعات درباره حیوانات برگزار می‌شود.

مجموعه پارک ژوراسیک دارای امکانات رفاهی و تفریحی چون سینما هشت ‌بعدی، ژوراشاپ (کافی‌شاپ مخصوص پارک ژوراسیک)، کارگاه‌های آموزشی و فیلم، گیفت شاپ، استودیو عکاسی و امکان عکاسی با حیوانات، شهربازی، پارکینگ، بوفه و سرویس بهداشتی است.

رصدخانه زعفرانیه

  • ساعت کاری: از ساعت هشت تا ۱۶
  • آدرس: خیابان ولی عصر، خیابان سرلشکر فلاحی، بوستان زعفرانیه (مشاهده روی نقشه)

رصدخانه زعفرانیه

عکاس: حسین محمدی

رصدخانه زعفرانیه، مرکز آموزش نجوم به کودکان و نوجوانان است

رصدخانه زعفرانیه نخستین مرکز آموزش همگانی نجوم به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان در کشور محسوب می‌شود. این مرکز زیر نظر کانون پرورشی فکری اداره می‌شود و از سال ۱۳۶۷ شروع به کار کرده است.

رصدخانه زعفرانیه از زمان تاسیس تاکنون فعالیت‌های متعددی انجام داده و علاقه‌مندان زیادی تربیت کرده است. نخستین آسمان نمای ساخته شده در ایران، نخستین تلسکوپ ساخته شده در ایران، نشر نخستین تقویم نجومی، نخستین نمایشگاه عکس‌های نجومی، برگزاری روز نجوم، برگزاری روز فضا از جمله دستاوردها و اقدامات این مرکز به شمار می‌رود.

رصدخانه زعفرانیه یکی از مجهزترین رصدخانه‌ های ایران محسوب می‌شود. این مرکز امکانات اوپتیکی خوبی برای رصد کهشان‌ها دارد. تلسکوپ ده اینچ مید (Mead)، تلسکوپ شکستی هشت سانتی متری گوتو (Goto)، چشمی میکروگایر، تلسکوپ ۶ اینچی تال (Tall) و چشمی الکترونیک از تجهیزات این رصدخانه هستند.

پارک آب و آتش

  • آدرس: خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین (مشاهده روی نقشه)

پارک آب و اتش

عکاس: اصغر شیروانی پور

پارک آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم (ع) یکی از بهترین پارک‌ های تهران برای کودکان به شمار می‌آید. این پارک که ۲۴ هزار متر مربع مساحت دارد و در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسیده است. پارک آب و آتش با داشتن تفریحات متنوع و محیطی باصفا یکی از مکان‌های بی‌نظیر برای گذراندن اوقاتی خوش برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

در پارک آب و آتش می‌توانید از پل تماشایی طبیعت بازدید کنید که از دیدنی‌ های تهران در شب به شمار می‌رود. علاوه بر آن پل ابریشم، فانوس دریایی و برج آتش، لانه کبوتر و آب‌نما از دیگر دیدنی‌های این پارک هستند.

کالسکه سواری، دوچرخه‌سواری و اسکیت بازی نیز از جمله تفریحاتی است که در پارک آب و آتش می‌توان انجام داد. سینما، آمفی‌تئاتر، فودکورت و آلاچیق از امکانات این پارک به شمار می‌روند.

بهترین پارک های کودکان در جنوب تهران

پارک بازیافت

  • آدرس: بزرگراه آزادگان غرب، بلوار دستواره، خیابان باستانی پور (مشاهده روی نقشه)

پارک بازیافت

عکاس: امیر خسروی

بوستان بازیافت یکی از بهترین پارک‌ های تهران برای کودکان به شمار می‌رود که در محله علی‌آباد قرار دارد. این پارک به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر شهروندان و به‌ویژه کودکان و نوجوانان با مفهوم بازیافت و نهادینه کردن این فرهنگ احداث شده است.

در پارک بازیافت با استفاده از مواد دور ریختنی و قابل بازیافت مانند لاستیک‌ ماشین، قوطی‌های فلزی و پلاستیکی مجسمه‌های حجمی، تندیس‌های حیوانی، نیمکت‌ و گلدان‌ ساخته شده است که در گوشه‌گوشه بوستان دیده می‌شوند.

شهربازی شهر خورشید

  • شماره تماس: ۳۵۰۶۴-۰۲۱
  • آدرس: خیابان فدائیان اسلام، مرکز تجاری نجم خاورمیانه (هایپرسان) (مشاهده روی نقشه)

شهربازی خورشید

منبع عکس: اینستاگرام شهربازی خورشید

شهر خورشید یکی از بهترین شهربازی‌های تهران به شمار می‌رود که در مرکز تجاری نجم یا هایپرسان واقع است. این شهربازی سرپوشیده ۱,۱۰۰ متر مربع وسعت و حدود ۵۰ دستگاه بازی مدرن و هیجان‌انگیز دارد.

در شهربازی خورشید انواع بازی‌های کامپیوتری و واقعیت مجازی، فکری، ورزشی و تفریحی مانند قلعه بازی، مزرعه، قطار، ماشین و موتور فراهم شده‌اند. غرفه گریم کودک و اتاق تولد نیز از امکانات و خدمات این شهربازی است.

بهترین پارک‌ های کودکان در مرکز تهران

موزه عروسک‌های ملل

  • ساعت بازدید: پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۸؛ روزهای شنبه تا چهارشنبه به بازدید‌های گروهی با هماهنگی قبلی اختصاص دارد.
  • آدرس: دروازه دولت، اول سعدی شمالی کوچه فیات، پلاک دو (مشاهده روی نقشه)

موزه عروسک‌های ملل

منبع عکس: اینستاگرام موزه عروسک‌های ملل

موزه عروسک‌های ملل یکی از جذاب‌ترین موزه‌های تهران محسوب می‌شود که شما را به دنیای زیبای کودکی می‌برد. این موزه در نزدیکی مترو دروازه دولت قرار دارد و در سال ۱۳۹۴ با تلاش‌های مسعود ناصری دریایی، علی گلشن و حمایت فریده ناصری دریایی تاسیس شد.

موزه عروسک‌های ملل تاکنون برنده جایزه موزه‌داران برتر از سازمان میراث فرهنگی و جایزه موزه برتر از ایکوم در شاخص آموزش، پژوهش، کودک و نوجوان، خلاقیت و نوآوری، نگهداری و حفاظت شده است.

عروسک‌های ملل مختلف همچون افغانستانی، چینی، عربی، عروسک‌های اقوام ایرانی، عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران، عروسک‌های پدیدآورندگان و خادمان ادبیات کودک ایران و عروسک-مجسمه‌هایی با پوشش زیبای محلی زینت‌بخش موزه عروسک‌ها هستند.

تالار هنر

  • شماره تلفن: ۸۸۸۴۷۲۷۲-۰۲۱
  • آدرس: میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، جنب ورزشگاه شیرودی، خیابان ورزنده (مشاهده روی نقشه)

تالار هنر

منبع عکس: سایت تالار هنر

تالار هنر، محل اجرای نمایش‌های عروسکی در پایتخت محسوب می‌شود

تالار هنر تهران مرکز ویژه نمایش‌های عروسکی، کودک و نوجوانان محسوب می‌شود. این مرکز از سال ۱۳۴۰ به‌منظور اجرای باله شروع به کار کرد و در کنار آن نمایش‌های سنتی و عروسکی نیز اجرا می‌شد. این تالار از سال ۱۳۷۷ به نمایش‌های عروسکی و جشنواره‌های عروسکی و کودکان اختصاص پیدا کرد.

تالار هنر دو بخش همکف و بالکن و یک سالن با ظرفیت ۲۴۰ تماشاگر دارد و با برگزاری نمایش‌های عروسکی تماشایی، مکانی جذاب برای کودکان به شمار می‌رود.

بهترین پارک های کودکان در غرب تهران

آبشار تهران

  • آدرس: انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران، پارک آبشار تهران (مشاهده روی نقشه)

آبشار تهران

عکاس: امیر رضا خوشدل

پارک آبشار یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تهران به شمار می‌رود. این پارک ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و با آب‌وهوای مطبوع و فضای سبز و دلنشین میزبان اهالی پایتخت است. پارک آبشار چشم‌انداز تماشایی و دیدنی به دریاچه چیتگر دارد.

پارک آبشار به‌صورت طبقه‌ طبقه طراحی شده است و در انتهای آن آبشار مصنوعی قرار دارد. در هر طبقه، فضای سبز، شیر آب و آلاچیق تعبیه شده است تا نفسی تازه کنید و دوباره به مسیر ادامه دهید. آب آبشار بعد از جاری شدن به برکه‌ها و جویبارهای موجود در طبقات می‌ریزد.

فضای سبز باغ را انواع درختان تشکیل می‌دهند که در میان آن‌ها درختان میوه مانند گیلاس و گردو، بلوط و موگو وجود دارد. درختان نخل نیز در فضاهای مرداب مانند دیده می‌شوند. باغ‌های گل و باغ‌های گیاهان دارویی یکی از بخش‌های زیبای پارک آبشار است.

امکانات پارک آبشار تهران شامل مسیر ۲۵ هزار متری کوهپیمایی، وسایل ورزش، زمین بازی کودکان، رستوران و کافه، بوفه، مسجد، سرویس، بهداشتی، آلاچیق و پارکینگ است.

پارک ارم

  • وب‌سایت: www.erampark.ir
  • شماره تلفن: ۲۷۲۰-۰۲۱
  • آدرس: انتهای اتوبان شهید باکری، کیلومتر چهار اتوبان تهران–کرج (مشاهده روی نقشه)

پارک ارم

منبع عکس: سایت پارک ارم

پارک ارم یا ارم سبز یکی از بهترین مکان‌های تفریحی و سرگرمی تهران و بزرگ‌ترین پارک تفریحی ایران به حساب می‌‌آید. این پارک که قبلا خرم نام داشت در سال ۱۳۵۲ توسط توسط رحیم علی خرم در ۷۰ هکتار وسعت احداث شد.

در پارک ارم همه چیز برای داشتن یک روز مفرح و شاد برای خانواده‌ها و کودکان مهیا است. دریاچه تفریحی با امکان قایقرانی و ماهیگیری، سه شهربازی، بزرگ‌ترین باغ وحش پایتخت، شهربازی سرپوشیده قلعه جادویی، استخر روباز و حمام آفتاب بانوان از امکانات تفریحی ارم محسوب می‌شوند.

از امکانات رفاهی پارک ارم می‌توان غرفه‌های موادغذایی‌، کافی‌شاپ‌، رستوران سنتی و رستوران جزیره، سالن‌های پذیرایی و پارکینگ اشاره کرد.

باغ وحش ارم

  • ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰
  • آدرس: انتهای اتوبان شهید باکری، کیلومتر چهار اتوبان تهران–کرج (مشاهده روی نقشه)

درنای تاجدار در باغ وحش ارم

منبع عکس: سایت پارک ارم

باغ وحش ارم بزرگترین باغ وحش پایتخت به شمار می‌رود که در ضلع جنوبی مجموعه ارم سبز قرار دارد. این باغ وحش پنج هکتار مساحت دارد و در آن بیش از ۱۱۰ گونه از جانوران بومی و غیربومی شامل پرندگان، خزندگان، گوشت‌خواران، نخستی‌سانان، نشخوارکنندگان، فیل‌ها، شتر شکلان‌ و فرد سمان نگهداری می‌شوند.

در باغ وحش ارم می‌توانید از حیوانات غیربومی و بومی ایران چون گور ایرانی و گوزن زرد ایرانی، دو پلنگ نر و ماده ایرانی به نام‌های گاسپار و کیجا، شترهای دو کوهان، ببر بنگال سفید، فیل‌های سریلانکایی و میرکت یا دم عصا دیدن کنید.

برپایی کارگاه‌های آموزشی و برگزاری جشنواره‌های مرتبط با حیات وحش، نمازخانه، پارکینگ‌ خودرو و موتورسیکلت با گنجایش ۶۰۰ خودرو از خدمات و امکانات باغ وحش ارم هستند.

اُپارک

  • وب‌سایت: www.opark.ir
  • شماره تلفن: ۴۹۲۶۴-۰۲۱
  • آدرس: اتوبان‌ تهران‌ کرج، بعد از خروجی‌‌ آزادگان، شهرک گلستان، انتهای خیابان شمیم‌ (مشاهده روی نقشه)

اپارک

منبع عکس: اینستاگرام اپارک

اپارک، یکی از بهترین پارک‌های آبی پایتخت به شمار می‌رود

یکی از بهترین مکان‌ها در تهران برای پرداختن به تفریحات آبی، اپارک است. اپارک لوكس‌ترين ‌و ‌مدرن‌ترين‌ پارک ‌آبی تهران محسوب می‌شود. این پارک ۵۵ هزار متر مربع زیربنا و امکان پذیرایی هم‌زمان از سه هزار نفر را دارد.

اپارک دارای ۱۹ سرسره مجزا برای سنین مختلف است که توسط شرکت کانادایی به نام White water طراحی شده‌اند. اَبیس، رالی شیب، ابر شیب، اُپیچ، اُرنگ، آکوالوپ، استخر موج، بومرنگ، جزیره الوپیا، جکوزی، رودخانه خروشان، گردالوپ و گوگولیا سرسره‌های اپارک هستند.

عکاسی، اسپای، فست فود، کافه، جویس بار، رختکن مجزا مخصوص آقایان و بانوان، کمدهای قفل دار، پارکینگ و فروشگاه از امکانات جانبی اپارک به شمار می‌روند. از فروشگاه واقع در محوطه اپارک می‌توانید وسایل مورد نیاز را مانند مایو، عینک شنا و حوله تهیه کنید.

شهربازی ژوپیتر

  • ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۳
  • شماره تماس: ۴۴۹۷۱۵۸۳-۰۲۱
  • آدرس: بزرگراه شهید ستاری شمال، بالاتر از خروجی شهید حکیم، نبش خیابان پیامبر مرکزی، مجتمع کوروش (مشاهده روی نقشه)

شهربازی ژوپیتر

منبع عکس: اینستاگرام شهربازی ژوپیتر

ژوپیتر یکی از بهترین شهربازی‌های تهران برای داشتن یک روز هیجان‌انگیز به شمار می‌رود. این شهربازی در طبقه دوم مجتمع کوروش مال قرار دارد و یکی از مدرن‌ترین شهربازی‌های پایتخت محسوب می‌شود.

در شهربازی ژوپیتر ۱۱۰ دستگاه بازی وجود دارد. واقعیت مجازی، دنیای زیبای کودکان (کاروسل) مینی بولینگ، ماشین‌های کوبنده یا ماشین برقی، هاکی روی میز، بت من و شبیه‌ساز مسابقات رالی از جمله سرگرمی‌های این مجموعه به شمار می‌روند.

در مرکز خرید کوروش علاوه بر تفریح و بازی در شهربازی ژوپیتر می‌توانید از دیگر امکانات مجتمع نیز بهره‌مند شوید. فروشگاه‌های مختلف، پردیس سینمایی کوروش، تراریوم، کافی‌شاپ و رستوران، فودکورت بام و پارکینگ از جمله امکانات رفاهی و تفریحی کوروش مال هستند.

فوتبال انسانی در باشگاه پاس اکباتان

  • آدرس: انتهای اتوبان ستاری، خروجی فاز یک اکباتان،‌ خیابان خنانی،‌ خیابان ورزش،‌ مجموعه ورزشی پاس قوامین 

فوتبال‌ انسانی اکباتان

منبع عکس: اینستاگرام  فوتبال انسانی اکباتان

بدون شک افراد زیادی در کودکی و نوجوانی و حتی در سنین بالاتر بازی مهیج فوتبال‌دستی را امتحان کردند. این بازی علاقه‌مندان فراوانی دارد و پر از هیجان است. حال تصور کنید خودتان جزو بازیکنان این بازی هستید، در وسط زمین فوتبال‌دستی ایستاده‌ و منتظرید تا داور سوت شروع بازی را بزند. این تجربه استثنایی را در باشگاه پاس اکباتان می‌توانید تجربه کنید.

فوتبال انسانی شبیه بازی فوتبال‌دستی است با این تفاوت که بازیکنان آن انسان هستند. بازیکنان در طول بازی باید در جای خود بایستند و با هر دو دست از اهرم جایگاه بگیرند. در باشگاه پاس اکباتان می‌توانید به‌همراه دوستان و در هر سنی فوتبال انسانی بازی کنید. این بازی محدودیتی برای بازی هم‌زمان آقایان و خانم‌ها ندارد.

سرزمین ماسه

  • شماره تلفن: ۴۴۶۳۳۶۹۵-۰۲۱
  • ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: اتوبان شهید ستاری، شهرک اکباتان، فاز دو، مجتمع تجاری فرهنگی رفاهی مگامال، طبقه دوم، انتهای راهرو شمالی (مشاهده روی نقشه)

سرزمین ماسه مگامال

عکاس: احسان احمدی

سرزمین ماسه یا سندلند یکی از مکان‌ های تفریحی کودکان در تهران به حساب می‌آید. این مجموعه از سال ۱۳۹۵ در غرب تهران و در مجتمع تجاری مگامال اکباتان شروع به کار کرد. سرزمین ماسه مناسب کودکان سه تا ۹ سال است.

در سرزمین ماسه، کودکان در فضایی سرپوشیده به بازی با ماسه و سایر وسایل بازی می‌پردازند، تجربه لمس طبیعت را خواهند داشت و اشکال مختلفی می‌سازند. دکور این مجموعه با سازه‌های چوبی و طبیعی ساخته شده است.

زمین ماسه، ماسه نوری و شکل‌پذیر، آشپزخانه و سوپرمارکت، نجاری و تعمیرگاه، طناب‌نوردی، صخره‌نوردی و ترامپولین از بازی‌های سندلند هستند. از دیگر امکانات سرزمین ماسه می‌توان به بازی‌های فکری، اتاق تولد و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

خانه کودک باملند

  • ساعات کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۳
  • شماره تماس: ۴۰۴۴۳۱۵۴–۰۲۱
  • آدرس: انتهای اتوبان همت غرب، ضلع شرقی دریاچه چیتگر، مجتمع تجاری بام لند، ورودی A (مشاهده روی نقشه)

خانه کودک باملند

منبع عکس: اینستاگرام کیدزگاردن

خانه کودک باملند یا شهربازی سرپوشیده کیدز گاردن در مرکز خرید بام لند و در ضلع شرقی دریاچه چیتگر قرار دارد. این شهربازی در کنار سایر امکانات باملند همچون فروشگاه‌ها، فودکورت، کافه‌ها و رستوران‌ های بام لند، سالن سینما و تئاتر بهترین مکان برای گذراندن یک روز در کنار خانواده است.

فوتبال‌دستی کودکان، ترامپولین، سرسره، ایرهاکی، دستگاه ماجراجویی، پل معلق، اتاق موانع، ماشین و موتور شارژی از بازی‌های خانه کودک باملند به شمار می‌روند. اتاق تولد، امکان عکاسی از کودکان و نقاشی روی صورت از جمله خدمات این مجموعه است.

سافاری پارک وحشت

سافاری پارک وحشت چیتگر یکی از هیجان‌انگیزترین مکان‌های تفریحی در تهران محسوب می‌شود. این سافاری در دریاچه چیتگر قرار دارد. در این سافاری نمادهای ترسناک ارواح، نورپردازی‌ها و جلوه‌های ویژه بصری و صوتی، مسیرهای سخت و پیچ‌درپیچ و دهلیزهای وحشتناک آدرنالین خونتان را بالا می‌برد.

تونل گردون و اتاق گاز از بخش‌های مهیج سافاری پارک چیتگر هستند. یکی دیگر از قسمت‌های جذاب این سافاری، طی کردن مسیر به‌صورت پیاده است که پیشنهاد می‌دهیم آن را گروهی تجربه کنید.

در کنار سافاری می‌توانید از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی دریاچه‌ همچون شهربازی، کافه رستوران‌های متعدد، مرکز خرید، زمین بازی کودکان و قایق‌سواری استفاده کنید.

باغ گیاه شناسی ملی

  • وب‌سایت: www.nbgi.rifr-ac
  • شماره تماس: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲-۰۲۱
  • ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸
  • آدرس: اتوبان تهران، کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور (مشاهده روی نقشه)

باغ گیاه شناسی ملی

منبع عکس: سایت باغ گیا‌ه‌شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی، یکی از برترین باغ‌های گیاه‌شناسی در جهان به حساب می‌آید

باغ گیاه‌ شناسی تهران یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی کودکان و عموم مردم با انواع گیاهان و اهمیت آن‌ها محسوب می‌شود. این باغ بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه و از لحاظ وسعت یکی از ۱۰ باغ گیاه‌شناسی برتر جهان به شمار می‌رود.

در باغ گیاه‌شناسی مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیربومی کشت شده‌اند و محل ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود. در این باغ، رویشگاه‌های ایرانی و غیرایرانی شامل هیرکانی، زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، چمن‌زارهای آمریکا، قفقاز و رویشگاه چین و ژاپن طراحی شده‌اند. علاوه بر آن هشت کلکسیون و باغ موضوعی نیز در باغ گیاه‌شناسی وجود دارد.

در طراحی باغ گیاه‌شناسی مناظر و چشم‌انداز کوه‌های زاگرس، البرز و هیمالیا شبیه‌سازی شده است و ۶ رودخانه، یک دریاچه و دو آبشار به آن جلوه خاصی بخشیده‌اند. موزه حشرات یکی از بخش‌های دیدنی این باغ به شمار می‌رود که در آن بیش از ۳۰ هزار نمونه از گونه‌های مختلف حشرات از ایران و سایر نقاط جهان نگهداری می‌شوند.

غرفه خرید، آموزش‌وپرورش گل و گیاه، کافه، رستوران، آلاچیق، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی از امکانات باغ گیاه‌شناسی هستند.

شهربازی بیلینو

  • آدرس: حاشیه اتوبان همت، بین اتوبان یادگار امام و اتوبان اشرفی اصفهانی، بوستان نهج البلاغه (مشاهده روی نقشه)

شهربازی بیلینو

منبع عکس: سایت فانزی

بیلینو، نخستین پارک عمرانی برای کودکان در تهران به شمار می‌رود

بیلینو یکی از بهترین شهربازی‌های تهران است که تجربه متفاوتی برای کودکان رقم می‌زند. بیلینو اولین شهربازی تخصصی روباز پایتخت و نخستین پارک عمرانی کشور محسوب می‌شود. این شهربازی در بوستان نهج البلاغه و در بین فاز دو آن و در امتداد مسیر دوچرخه‌سواری واقع است.

در شهربازی موضوعی بیلینو کودکان با نمونه‌های کوچکی از ماشین‌آلات سنگین چون بیل مکانیکی، جرثقیل، ماشین خاک‌برداری و مصالح ساختمانی به ساختمان سازی می‌پردازند. دستگاه‌های رادیو کنترلی، دستگاه جابه‌جایی توپ، ماسه بازی کودکان، جرثقیل و نوار نقاله، ماشین حمل الوار، جرثقیل، چنگکی و لودر بادی از دیگر وسایل بازی این شهربازی هستند که کودکان با آن‌ها سرگرم می‌شوند.

شهربازی سرزمین عجایب

  • شماره تماس: ۴۴۴۱۷۵۶۰-۰۲۱
  • آدرس: میدان پونک، بلوار اشرفی اصفهانی، بعد از پل همت، مرکز خرید تیراژه یک (مشاهده روی نقشه)

شهربازی سرزمین عجایب

منبع عکس: سایت شهربازی سرزمین عجایب

سرزمین عجایب یا واندرلند یکی از محبوب‌ترین شهربازی‌های غرب تهران به حساب می‌آید. این شهربازی در طبقه سوم مرکز خرید تیراژه یک قرار دارد و با ۱۴۰ دستگاه بازی و سرگرمی، محیطی شاد و هیجان‌انگیز را برای کودکان و خانواده‌ها فراهم کرده است.

از جمله دستگاه‌ها و بازی‌های سرزمین عجایب می‌توان به بالن پرنده، پرتاب دارت، فوتبال‌دستی، ماشین برقی، ایرهاکی، بالن باست، ماشین فرفره، سالتو، جانبو، خلبان کوچولو، ماشین کوبنده، مکس فلایت، بازوکا، اوت ران، ماشین کودک و بازی‌های ویدئویی اشاره کرد.

شهربازی سرزمین عجایب دارای امکاناتی چون سالن‌ها و غرفه‌های مینی بولینگ، باشگاه بولینگ، سینما ۶ بعدی، اتاق تولد، کافی‌شاپ و رستوران‌ها، گریم فانتزی و غرفه چاپ و عکاسی است.

بهترین پارک های کودکان در شرق تهران

باغ پرندگان

  • شماره تلفن: ۷۷۰۷۵۲۱۰-۷۷۰۷۵۲۱۴-۰۲۱
  • آدرس: اتوبان بابایی به‌سمت شرق، خروجی شهرک امید، خیابان کوهستان (مشاهده روی نقشه)

باغ پرندگان

عکاس: امیر خروتی

باغ پرندگان تهران بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور محسوب می‌شود که در دل جنگل‌ لویزان قرار دارد. این باغ در طی دو فاز پرندگان دشتچر و آبچر راه‌اندازی شده است و در آن ۱۶۸ گونه پرنده و حدود سه هزار پرنده نگهداری می‌شود.

در باغ پرندگان تهران می‌توانید گونه‌های مختلف پرندگان شامل پرندگان گرمسیری، شکاری، ماکیان، گنجشک‌سانان و کبوترسانان را تماشا کنید. جغد، شاهین، عقاب، طاووس، پلیکان، فلامینگو، حواصیل خاکستری، باکلان، غاز نوک فسفری، قرقاول ریوز، شترمرغ آفریقایی، شترمرغ استرالیایی و طوطی از جمله پرندگان این باغ هستند.

در باغ پرندگان قسمت آبچر بین گردشگران و پرندگان حصاری وجود ندارد و تورها و قفس‌ها به‌گونه‌ای تعبیه‌شده‌اند که پرندگان به‌راحتی پرواز کنند و بازدیدکنندگان هم از تماشای آن‌ها لذت ببرند. پرندگان شکاری نیز در داخل حصارها و قفس‌ها نگهداری می‌شوند.

باغ پرندگان دارای رستوران، کافه، کلبه گیاه، کافه کتاب، غرفه عکاسی کلینیک مخصوص پرندگان و فروشگاه اینترنتی برای تهیه انواع غذای پرندگان و حیوانات خانگی است. از دیگر امکانات رفاهی این مجموعه می‌توان به آلاچيق، زمين بازی كودكان، نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ و درشكه‌ و ماشين برقی برای سالمندان و افراد توان‌یاب اشاره کرد.

سرزمین لی لی پوت

  • ساعت کاری سانس‌ها: ۹ تا ۱۱:۳۰؛ ۱۲ تا ۱۴:۳۰؛ ۱۵ تا ۱۷:۳۰؛ ۱۸ تا ۲۰:۳۰
  • شماره تلفن: ۷۷۷۶۰۰۲۸-۰۲۱
  • آدرس: تهرانپارس، اتوبان باقری جنوب، خیابان ۱۹۶ غربی، خیابان اردیبهشت، جنب شهرداری (مشاهده روی نقشه)

سرزمین لی لی پوت

منبع عکس: اینستاگرام سرزمین لی لی پوت

سرزمین رویایی لی لی پوت اولین شهر مشاغل ایران محسوب می‌شود. در این سرزمین کودکان با انواع شغل‌ها و حرفه‌ها آشنا می‌شوند و آن‌ها را تجربه می‌کنند. سرزمین لی لی پوت از دو طبقه و بخش‌های متعدد برای سنین دو تا ۱۲ سال تشکیل شده است و کودکان با انواع وسایل بازی و سرگرمی می‌توانند ساعاتی شاد و هیجان‌انگیز را در آن سپری کنند.

در سرزمین لی لی پوت غرفه‌های مختلف شغل‌ها و بازی‌ها در نظر گرفته شده است. در غرفه آتش‌نشانی که در فضای باز مجموعه قرار دارد، کودکان با نحوه خاموش کردن آتش به‌صورت فانتزی آشنا می‌شوند ‌و از بازی با وسایل ایمن آتش‌نشانی لذت‌ می‌برند.

غرفه خاله‌‌بازی سه اتاق مجزا با انواع وسایل دارد تا کودکان در دنیای کودکی و تخیل خود به بازی بپردازند. در بخش مهندسی با ابزارها و وسایل مهندسی آشنا می‌شوند و کارهایی چون نحوه پنچری گرفتن چرخ‌ها را یاد می‌گیرند و مانند بزرگ‌ترها می‌توانند نجاری کنند.

روپ ادونچر یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز سرزمین رویایی به شمار می‌رود که شامل پل معلق ثابت، پل معلق متحرک و نردبان معلق است که برای کودکان بالای پنچ سال مناسب است. این بازی‌ها علاوه بر مهیج بودن موجب کاهش ترس از ارتفاع در کودکان می‌شوند.

کودکان در قسمت فروشگاه لی‌لی‌پوتی‌ها می‌توانند از مربی غرفه پول تهيه كنند، با واحدهای پولی آشنا شوند، به‌صورت غير مستقيم با انواع خوراكی‌ها و خواص آن‌ها آشنا شوند، به يک خريد رويايی بپردازند و گاه نقش صندوقدار را بازی کنند. آشنایی با مفاهیم اولیه کسب‌وکار، پول و خریدوفروش، از مهارت‌هایی است که در این بخش موجب رشد ذهن اقتصادی و گسترش رفتارهای اجتماعی کودک می‌شود.

خلاقیت، پزشکی، آشپزی و شیرینی‌پزی، ساحل، ماسه بازی، صخره‌نوردی، نوپا، ماشین و موتورسواری از دیگر غرفه‌های لی‌لی‌پوت هستند. در سرزمین لی‌لی‌پوت پدرها و مادرها نیز می‌توانند به بازی مهیج فوتبال‌دستی بپردازند و در کنار فرزندان دلبندشان یک روز به‌یادماندنی داشته باشند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی مادر و کودک، اتاق تولد، آتلیه، اتاق گریم، آرایشگاه کودک، کافه کودک و استخر بادی کودک از دیگر امکانات و خدمات این مجموعه است.

سرزمین لی لی پوت (در سال ۱۴۰۲) تعطیل است و فعالیتی ندارد.

شهر کودک شاپرک

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۱ تا ۲۳
  • شماره تلفن: ۴-۷۷۱۹۵۰۰۳-۰۲۱
  • آدرس: بزرگراه رسالت، جنب مترو علم وصنعت، شهر کودک شاپرک (مشاهده روی نقشه)

شهربازی شهر کودک شاپرک

منبع عکس: سایت شهر کودک شاپرک

شاپرک اولین مجتمع تخصصی کودک در ایران است که در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. این مرکز ۹ طبقه دارد که شامل واحدهای تجاری از برترین برندهای حوزه پوشاک، سیسمونی، اسباب‌بازی، مبلمان و فرش اتاق کودک، دهکده خوراکی، آموزشی، اداری، خدمات، دهکده سلامت و دهکده بازی و شهربازی است.

شهربازی شهر شاپرک در طبقه دوم مجموعه قرار گرفته است. این شهربازی دو فضای باز و بسته و بازی‌های متنوع دارد. ترامپولین، موتور شارژی، ماشین برقی، استخر توپ، قایق‌سواری، شن‌بازی، پارک بادی و خانه بازی از جمله بازی‌ها و تفریحات این شهربازی هستند.

شهربازی فان لند

  • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۳تا ۲۲؛ جمعه و پنجشنبه از ساعت ۱۳تا ۲۲:۳۰ ( این ساعت کاری مخصوص دوران کرونا است)
  • شماره تماس: ۲۲۹۷۷۰۳۳-۲۲۹۵۲۷۹۸-۲۲۹۵۲۷۲۴-۰۲۱
  • آدرس: میدان هروی، مجتمع الماس هروی (مشاهده روی نقشه)

از جمله مکان‌های تفریحی و سرگرمی تهران می‌توان به شهربازی سرپوشیده شهر شادی یا فان لند اشاره کرد. این شهربازی در شرق تهران و در طبقات سه، چهار و پنج مرکز خرید الماس هروی واقع شده و از سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرده است.

شهربازی فان لند سه هزار متر مربع مساحت و ۲۵۰ دستگاه بازی برای سنین مختلف دارد. سینمای چند بعدی، اتاق گریم، ‌سالن جشن، اتاق وحشت و بزرگترین پیست بازی ماشین کوبنده تهران، الماس گیم، غرفه‌های گریم و عکاسی از امکانات فان لند هستند.

در کنار تفریح در شهربازی شهر شادی می‌توانید گشتی هم در مرکز خرید الماس هروی بزنید و از امکانات این مجتمع همچون فروشگاه‌ها، فست‌فود MD برگر، کافه روف گاردن، سالن جشن، آکادمی تناسب اندام و پارکینگ استفاده کنید.

شهر شادی

منبع عکس: سایت مرکز  خرید الماس هروی

اگر تجربه بازدید از پارک های کودکان تهران را دارید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین پارک برای کودکان در تهران کجاست؟

از بهترین پارک های کودکان در تهران می‌توان به موزه تاریخ طبیعی دارآباد، هیومن پارک، باغ کتاب، باغ رباتیک، پارک ژوراسیک، پارک آب و آتش، موزه عروسک‌های ملل، آبشار تهران، پارک ارم، اُپارک، خانه کودک باملند و باغ پرندگان اشاره کرد.

بهترین پارک علمی کودکان تهران کجاست؟

موزه تاریخ طبیعی دارآباد، هیومن پارک، باغ رباتیک، پارک ژوراسیک

کدام پارک تهران دارای مجموعه بازی‌های حرکتی و مهارتی است؟

دهکده روشن

اولین پارک عمرانی ایران کجاست؟

بیلینو

مطالب مرتبط:

دیدگاه