بهترین ساندویچی های تهران | آدرس ساندویچ فروشی ها + منو و قیمت

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار چهار شنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین ساندویچی های تهران | آدرس ساندویچ فروشی ها + منو و قیمت

در میان تعداد فراوان فست‌فودهای بزرگ و زنجیره‌ای و انواع برگر و ساندویچ های معروف پایتخت، بهترین ساندویچی های تهران،‌ همچنان با قدمت و اصالت مثال‌زدنی نفس می‌کشند.

ساندویچ غذای ساده و خوشمزه‌ای است که لذت و فرصت را توامان تقدیم انسان می‌کند؛ لذتی موقت از دنیای طعم‌های گوناگون و صرفه‌جویی در زمان کوتاهی که این روزها بیش از همیشه، در هیاهو و سرعت عقربه‌ها اسیر می‌شود.

هنوز مشخص نیست که چه کسی و در چه زمانی ساندویچ را اختراع کرد؛ اما گفته می‌شود که این نوع خوراک در قرن ۱۸ میلادی به نام «جان مونتاگو ارل چهارم ساندویچ» سیاستمدار بریتانیایی،‌ نام‌گذاری شده است که عادت به صرف گوشت در میان دو تکه نان داشت.

امروزه انواع مختلف و متفاوتی از ساندویچ در سراسر جهان و بنا به عادات غذایی مردم مناطق مختلف، تهیه و عرضه می‌شود. در ایران نیز ظاهرا پس از عصر ناصری و مسافرت شاه قاجار به فرنگ، این نوع غذای فرنگی کشف شد و اکنون،‌ با تنوعی روزافزون، به یکی از پر طرفدارترین غذاهای موجود در کشور تبدیل شده است.

 این مقاله به تعدادی از بهترین ساندویچ های معروف و محبوب در تهران می‌پردازد که همچنان و در میان رقبای فست فودی خود،‌ با اقتدار نفس می‌کشند و مشتریان وفادار فراوانی به طمع یک طعم ساده، متفاوت یا خوشمزه، به سراغ آن‌ها می‌روند.

بهترین ساندویچی های تهران که باید امتحان کنید:

ساندویچ های قدیمی تهران

سینی ساندویچ‌های قدیم

منبع عکس: سایت غذاچی؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ،‌ غذای ساده،‌ متنوع، خوشمزه و پرطرفداری که مردم سراسر جهان به آن علاقه نشان می‌دهند، پس از دوران جنگ جهانی دوم وارد تهران شد و در طول یک دهه بعد، گذرش به سایر شهرهای ایران افتاد.

نان بولکی یا بولکا (نان سفید با مزه خمیر ترش) را نیز اول بار مهاجران ارمنی تبار وارد ایران کردند و پس از آن،‌ همه ساندویچ ها با این نوع نان عرضه می‌شد. ساندویچ فروشی‌های تهران به‌تدریج رشد کردند و تقریبا از سال ۱۳۲۵ خورشیدی،‌ تعداد آن‌ها رو به افزایش گذاشت؛ به طوری‌ که تا دهه ۵۰ خورشیدی، تعداد ساندویچ فروشی‌های تهران از ۱۰ هزار عدد گذر کرد.

ساندویچ پس از جنگ جهانی دوم، وارد تهران شد و در دهه ۳۰ خورشیدی با گزینه‌های ایرانی چون کتلت، کوکو سبزی، سالاد الویه و مغز، تنوع بیشتری یافت

در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی،‌ ساندویچ های ایرانی چون کتلت،‌ سالاد الویه،‌ کوکو سبزی و مغز نیز به منوی سوسیس و کالباس ساندویچی ها اضافه شد. بعدها و در اوایل دهه ۴۰ خورشیدی، همبرگر و پس از آن،‌ پیتزا نیز به بازار غذایی ایران راه یافت. اکنون انواع و اقسام ساندویچ های مختلف در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و حتی به‌صورت صنعتی در سوپر مارکت‌ها موجود است و با تنوع کم‌نظیری به ذائقه‌ افراد مختلف جامعه پاسخ می‌دهد.‌

با این حال، در دنیای مدرن امروز و در میان هیاهوی رستوران‌ها و فست‌فودهای زنجیره‌ای، گاه می‌توان پلی به خاطره‌ها زد و از یک غذای ساده و معمولی در یک مغازه دنج و کوچک لذت برد. ساندویچ های پیچیده در کاغذ کاهی که گاه در معیت یک نوشابه شیشه‌ای،‌ عطر و طعم روزهای دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی را در یاد بسیاری از افراد زنده می‌کنند.

ساندویچ فریدون؛ یک لقمه نوستالژی معمولی، اما پرآوازه

  • آدرس ساندویچ فریدون: سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر (آپادانا)، نرسیده به صابونچی (مهناز)، خیابان شهید عشقیار (نیلوفر) (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: ارزان

ساندویچ فریدون در تهران

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ فریدون یکی از قدیمی‌ترین و پرآوازه‌ترین ساندویچ فروشی‌های پایتخت به شمار می‌آید که بیشتر اهالی شهر با آن خاطره دارند. شهرت این ساندویچی قدیمی تا جایی پیش رفته است که حتی اگر گذر کسی به میدان نیلوفر نیفتاده باشد، قطعا نام فریدون و آوازه ساندویچ هایش را شنیده است.

ساندویچ فریدون در دهه ۴۰ خورشیدی و توسط زنده‌یاد فریدون مهربانی یا مهروانی تاسیس و به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ساندویچی های ایران تبدیل شد

قدمت ساندویچ فروشی فریدون به دهه ۴۰ خورشیدی برمی‌گردد؛ زمانی که «فریدون مهربانی» بخشی از تاریخ پایتخت را بنیان گذاشت. فریدون مهربانی (مهروانی) متولد ۱۳۱۹ در محله شاپور تهران بود و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی، مغازه کوچک و ساده خود را در خیابان نیلوفر افتتاح کرد. مکانی سنتی با ساندویچ های پر حجم که تا سال‌ها،‌ گوی سبقت را از رقبای مدرن و امروزی خود ربود.

آقای مهروانی هیچ‌گاه علاقه‌ای به توسعه این مغازه قدیمی یا تغییر مکان آن نشان نداد و حتی حاضر به تاسیس شعب دیگری از ساندویچ فریدون نشد؛ چنانچه در انتهای این دکان ۱۲ متری کوچک، این جمله به چشم می‌خورد:

ساندویچی فریدون در هیچ جای جهان شعبه ندارد.

ساندویچ های ساندویچی فریدون

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

این در حالی است که شهرت و محبوبیت ساندویچ فریدون در همه ایران پیچیده است و حتی عده‌ای اقدام به سوء‌استفاده از نام فریدون کرده بودند. صاحب یکی از معروف‌ترین و شلوغ‌ترین ساندویچی های تهران دراین‌باره می‌گفت:

کفتر آنجایی تیر می‌خورد که همان جا دانه خورده است. ما هم همین جا بزرگ شدیم و پا گرفتیم. با این مشتری‌ها بالا آمدیم و حاضر نیستیم اینجا را عوض کنیم. فقط همین جاییم. به ما گفتند در آلمان و دوبی به اسم شما شعبه زده‌اند؛ اما مال ما نیست. ما این اسم را ثبت هم کرده‌ایم. یک بار هم گفتند در اصفهان و کرمان شعبه زده‌اند که ما پیگیری کردیم، جمع کردند.

حجم زیاد غذا، سس دست‌ساز مخصوص و قیمت ارزان،‌ شهرت و ماندگاری ساندویچ فریدون را رقم زد و رویال استیک و فیله مرغ ابداعی فریدون، به سرعت جای خود را در بازار غذایی باز کرد

حجم زیاد و قیمت ارزان را مهم‌ترین دلیل شهرت ساندویچ فریدون می‌دانند؛ اما در واقع سس دست‌ساز مخصوص فریدون بود که نام آن را بر سر زبان‌ها انداخت. حال اکثر مشتریان این ساندویچ فروشی، یک ظرف سیب‌مینی سرخ‌کرده با سس مخصوص را در کنار غذا سفارش می‌دهند.

رویال استیک و فیله مرغ از بهترین و معروف‌ترین ساندویچ های فریدون هستند که ظاهرا یک ابداع شخصی به حساب می‌آیند و تا پیش از آقای مهربانی، کسی این نوع ساندویچ را در ایران نمی‌شناخت. فریدون مهربانی از این ابداع، چنین می‌گوید:

 

اول که فیله مرغ زدم، بقیه ساندویچی ها فکر می‌کردند، ماهی است. باورشان نمی‌شد که فیله مرغ سرخ شده است. رویال استیک هم خودم درست کردم. ژامبون و پنیر را می‌گذارم روی استیک که هر جوانی، حتی ورزشکار‌ها را هم سیر می‌کند.

علاوه بر انواع ساندویچ های مختلف و در کنار فیله مرغ و رویال استیک محبوب، مشتریان ثابت ساندویچ فریدون، ساندویچ های ویژه مخصوص، همبرگر، رویال هات داگ و قارچ سوخاری را از جمله بهترین ساندویچ های این مکان معرفی می‌کنند.

ساندویچ فروشی قدیمی فریدون که امروزه شامل دو دکان کوچک می‌شود، جایی برای نشستن ندارد و صف طویل مشتریان آن، صندلی ماشین یا گوشه خیابان را برای صرف غذا انتخاب می‌کنند.  

ساندویچ آرمن؛ یک ساندویچ دهه شصتی لذیذ با نان بولکی

  • آدرس فست‌فود آرمن: خیابان مطهری، نرسیده به سهروردی، نبش کوچه سنندج، پلاک ۱۱۰ تا ۱۱۴ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

مجموعه رستوران‌های آرمن

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

فست فود آرمن یکی از نام آشناترین مجموعه‌های رستورانی در تهران به حساب می‌آید که متعلق به هموطنان ارامنه است و بیش از ۳۵ سال قدمت دارد. رستوران آرمن، علاوه بر فست فود و غذاهای کشور ارمنستان که متناسب با ذائقه ایرانی بومی سازی شده است،‌ انواع غذاهای ایرانی را نیز سرو می‌کند.

آرمن کار خود را با یک مغازه ساندویچی کوچک در خیابان مطهری تهران آغاز کرد؛ اما امروزه این مجموعه شامل سه رستوران در کنار هم می‌شود که به‌عنوان فست فود، ‌کبابی و ساندویچی فعالیت می‌کنند.

کباب چوبی محبوب‌ترین ساندویچ فست فود آرمن است که با نان قدیمی و سفید بولکی سرو می‌شود

بسیاری برای چشیدن یا تجربه دوباره طعم یک ساندویچ نوستالژی با نان بولکی،‌ راهی ساندویچی آرمن می‌شوند. در این میان کباب چوبی آرمن از محبوبیت بیشتری برخوردار است و طرفداران ویژه و ثابت خود را دارد. برخی نیز راز ماندگاری، موفقیت و محبوبیت آرمن را در نان سفید بولکی و ژامبون گوشت ۹۰ درصد آن می‌دانند.

کیفیت محصولات آرمن در حد قابل‌قبول توصیف می‌شود و سرویس‌دهی مطلوب و قیمت‌ها نیز منصفانه به نظر می‌رسد. هرچند که با توجه به سایز نان بولکی،‌ نباید انتظار ساندویچ بزرگی را داشت.

همواره جمعیت بسیاری در انتظار‌ کباب ترکی،‌ کتلت، پیتزا یا غذای خانگی آرمن در صف ایستاده‌اند؛ بنابراین برای چشیدن غذاهای پرطرفدار این ساندویچی قدیمی و محبوب پایتخت،‌ کمی باید صبر پیشه کرد. در فضای داخلی آرمن جایی برای نشستن نیست؛ اما تعداد زیادی میز و صندلی در پیاده‌‌رو وجود دارد که همه مشتریان برای صرف غذا، می‌توانند از آن استفاده کنند و کسی هم سرپا نماند.

علاوه بر ساندویچ های نوستالژیک دهه شصتی و کباب چوبی محبوب این فست فود، ژامبون تنوری، بوفلمون، کتلت، کوکوسبزی، همبرگر و  رست‌ بیف آن نیز از جمله محبوب‌ترین گزینه‌های مشتریان ثابت آرمن است.

ساندویچ طلایی؛ طعم اصیل ساندویچ کلاسیک با سس خردل تند

  • آدرس ساندویچ طلایی: خیابان میرزای شیرازی، رو‌به‌روی پمپ بنزین، نبش کوچه ۱۸، پلاک ۱۴۴ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط رو به بالا

ساندویچ فروشی طلایی

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ طلایی از دیگر فست فود‌های سنتی و نوستالژیک تهران است که در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و هنوز نسل قدیم در آن فعالیت می‌کنند. این ساندویچی نیز چون بیشتر ساندویچی های قدیمی و خوشمزه شهر، توسط ارامنه اداره می‌شود. حال و هوای قدیمی این مکان و ساندویچ های مرغوبی که همچنان سعی در حفظ کیفیت آن دارند، از جمله نقاط قوت ساندویچ طلایی به شمار می‌آید.

علاوه بر آن، یک نوع سس خردل بسیار تند در این فست فود قدیمی وجود دارد که روی پیشخوان قرار گرفته و با برچسب «احتیاط کنید» و «اعتراض نکنید»،‌ به مشتریان هشدار می‌دهد که با یک سس بسیار تند مواجه خواهند شد.

از دیگر وجوه تمایز ساندویچی جناب موسیو، قواعد عجیبی است که در دیگر هم‌صنفان این حوزه معمولا به چشم نمی‌خورد. موسیو، هات داگ را نصف می‌کند و همبرگر را میان نان باگت به مشتریان می‌دهد. انتخاب نان باگت یا بولکی برای ساندویچ نیز به انتخاب مشتری خواهد بود.

ساندویچ زبان طلایی معروف‌ترین گزینه فست فود طلایی است که نمونه‌ کیفی آن در هیچ کجای پایتخت یافت نمی‌شود

کالباس‌های موجود در ساندویچ طلایی، از برند معروف آندره تهیه می‌شود که یکی از بهترین تولیدکنندگان سوسیس و کالباس در کشور است. ساندویچ کوکتل طلایی، هات داگ و مغز نیز از دیگر آیتم‌های معروف ساندویچ طلایی به حساب می‌آید؛ اما اگر قرار باشد این ساندویچی به یک آیتم خاص شناخته شود،‌ قطعا باید به سراغ ساندویچ زبان مشهور و محبوب موسیو رفت؛ چراکه نمونه ساندویچ زبان طلایی را در هیچ کجای پایتخت نخواهید یافت.

ساندویچ های طلایی در عین سادگی، طعم بسیار لذیذ و کیفیت مطلوبی دارند؛ اما بنا به نظر مشتریان و به نسبت حجم ارائه شده، قیمت ساندویچ ها نسبت به نمونه‌های مشابه،‌ کمی گران به نظر می‌رسد.

تنوع و حجم کم، قیمت نسبتا بالا، فضای کوچک و نبود جای کافی برای نشستن و صرف غذا و ترکیب فروشگاه مواد پروتئینی با مغازه ساندویچی، ‌از جمله انتقادات وارد بر ساندویچ طلایی است.

ساندویچ آرزو؛ عرضه سوسیس و کالباس مرغوب و بی‌نظیر

  • آدرس ساندویچ فروشی آرزو: خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، تقاطع غفاری، پلاک ۳۸ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط رو به بالا

ساندویچ فروشی آرزو

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ فروشی قدیمی آرزو یک ساندویچی ارمنی و با سابقه است که حدود ۴۰ سال قدمت دارد. این مکان نیز از آن دست اغذیه فروشی‌هایی به حساب می‌آید که چند نسل با آن خاطره دارند و همچنان از طعم لذیذ ساندویچ هایش تعریف می‌کنند.

سوسیس و کالباس موجود در ساندویچ آرزو از مرغوب‌ترین و گران‌ترین محصولات پروتئینی در ایران است و برخی کیفیت آن را در حد بین‌المللی توصیف می‌کنند

انواع ساندویچ گرم و سرد در این اغذیه فروشی سرو می‌شود و برخی کیفیت سوسیس و کالباس آن را در حد بین‌المللی توصیف می‌کنند. در واقع، این نوع محصولات پروتئینی را با بهترین و بالاترین کیفیت در پایتخت و البته قیمت نسبتا گران،‌ تنها در ساندویچ آرزو پیدا می‌کنید. علاوه بر ژامبون‌های خاص آرزو، یک نوع سوسیس مخصوص با عنوان «سوسیس مراکشی» در این ساندویچی وجود دارد که بسیار پرطرفدار است و مزه خاص و منحصربه‌فرد آن، مورد توجه مشتریان زیادی قرار می‌گیرد.

ساندویچ های آرزو با انواع مخلفات، ترکیب پیاز و جعفری و سس خردل روسی مخصوص، به مشتریان عرضه می‌شود. ساندویچ هایی که شاید حجم بالایی نداشته باشند؛ اما طعم بی‌نظیر آن‌ها، مزه واقعی ساندویچ های قدیمی دهه ۴۰ و ۵۰ تهران را تداعی می‌کند.

در کنار سوسیس مراکشی، انواع دیگری از محصولات چون سوسیس فرانکفورتر، بیکن گوشت و مرغ، بلغاری، هات داگ رویال، رولت گوشت، رولت شترمرغ، چیزبرگر، کباب چوبی و هات داگ مکزیکی،‌ از جمله غذاهای متنوع ساندویچ فروشی آرزو محسوب می‌شوند.

ساندویچ اولدوز؛ تاریخی‌ترین پاتوق ساندویچی تهران

  • آدرس ساندویچ اولدوز: خیابان فلسطین، بین خیابان بزرگمهر و خیابان انقلاب، نبش کوچه گیو، پلاک ۳۵۰ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ فروشی اولدوز

منبع عکس: فیدیلیو؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ اولدوز یک مغازه کوچک در محدوده خیابان انقلاب تهران است که علاوه بر افرادی که دنبال نوستالژی می‌گردند، دانشجویان این خیابان نیز مشتریان ثابت آن را تشکیل می‌دهند.

مکانی که آن را یکی از قدیمی‌ترین ساندویچی های تهران (و شاید قدیمی‌ترین آن‌ها) معرفی می‌کنند و همچنان ظاهر اصیل و باسابقه خود را حفظ کرده است. اولدوز از سال ۱۳۱۷ خورشیدی در این مکان وجود داشت و در سال ۱۳۵۷ خورشیدی به ساندویچی تبدیل شد. ازاین‌رو،‌ برخی لقب تاریخی‌ترین پاتوق ساندویچ تهران را به ساندویچی اولدوز اطلاق می‌کنند.

این ساندویچی کوچک با یک فضای دنج و قدیمی و دکوراسیون کاملا ساده، اما کمی رنگارنگ، حال و هوای خاطره‌انگیزی را در یاد بسیاری از افراد زنده می‌کند. ساندویچ های این مغازه به همان سبک قدیمی و خانگی آماده می‌شوند و مخلفات آن (گوجه، خیارشور،‌ کاهو و...) به‌صورت سلف سرویس و بنا به دلخواه شخص مشتری سرو می‌شود.

در میان منوی نسبتا متنوع این ساندویچی با سابقه، ساندویچ ماکارونی و بندری مخصوص اولدوز،‌ طرفداران بسیاری دارد. علاوه بر سلف سرویس مخلفات، لیوان‌های یخ‌زده اولدوز نیز از جمله آیتم‌های جذاب این اغذیه فروشی معرفی می‌شود.

از دیگر مزایای اولدوز، قیمت منصفانه و اقتصادی آن و وجود دو دهنه مغازه در کنار هم است که یک مغازه به پخت و دیگری به سرو غذا اختصاص دارد. از این جهت،‌ همچون برخی از ساندویچی‌های سطح شهر، بوی طبخ غذا آزاردهنده نخواهد بود.

سیب‌زمینی‌های اولدوز نیز بسیار پر‌طرفدار و محبوب است و معمولا عصرانه دلچسبی را برای مراجعان به این اغذیه‌فروشی رقم می‌زند.

ساندویچ فلافل مروی؛ اولین و قدیمی‌ترین ساندویچ فلافل تهران

آدرس شعبه‌های فلافل مروی:

  • شعبه اصلی: بازار تهران، خیابان ناصر خسرو، ابتدای کوچه مروی (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه دوم: میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر شمالی، رو به‌ روی کوچه رستم (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: ارزان

ساندویچ فلافل مروی

منبع عکس: فیدیلیو؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ فلافل مروی را اولین و قدیمی ترین فلافل فروشی تهران می‌دانند. غذای خیابانی ارزان و پرطرفداری که به‌عنوان یک میان‌وعده یا یک وعده غذایی کامل، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

فلافل مروی به نام کوچه معروف این منطقه نام‌گذاری شده است؛ کوچه‌ای که به‌عنوان «کوچه عرب‌ها» شهرت داشت و این غذای عربی را نیز،‌ سوغات مهاجران عرب‌زبان کوچه مروی برای پایتخت‌نشینان معرفی می‌کنند.  

ساندویچی قدیمی مروی، به‌دلیل قرار گرفتن در محدوده شلوغ بازار،‌ بسیار مورد توجه مردم قرار دارد و به‌خصوص برای مراجعان به بازار تهران،‌ گزینه خوب، ‌خوشمزه و ارزانی برای رفع خستگی است؛ هرچند که نشانی از بهداشت محیط در آن نخواهید یافت.

لقب اولین فلافل فروشی تهران و سابقه طولانی این ساندویچی، محبوبیت فلافل مروی را نزد مشتریان بیشتر کرده و همواره صف‌های طویلی در جلوی این مغازه کوچک تشکیل می‌شود. ساندویچ فلافل مروی را با سس انبه مخصوص و ترشی بندری به مشتریان عرضه می‌کنند و فارغ از قیمت مناسب، طعم و کیفیت آن نیز همواره زبانزد اهالی تهران است.

علاوه بر ساندویچ محبوب فلافل، انواع دیگر ساندویچ ها چون ساندویچ استیک، همبرگر، ژامبون گوشت، ژامبون مرغ، هات داگ و سوسیس بندری را نیز در این مکان به فروش می‌رسانند.

در فضای داخلی ساندویچ مروی،‌ جایی برای نشستن نیست و باید به‌صورت ایستاده ساندویچ را میل کرد؛ بنابراین، برای آسودگی خاطر و لذت بردن از طعم یکی از بهترین فلافل‌فروشی‌های تهران،‌ فضای بیرون مغازه، گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

ساندویچ محمود؛ تبلور خاطرات امجدیه در هیاهوی امروز

  • آدرس شعبه مرکزی ساندویچ محمود: میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، پایین‌تر از استادیوم شهید شیرودی، پلاک ۱۲۷ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: ارزان

ساندویچ محمود مفتح

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ محمود فعالیتش را از دهه ۴۰ خورشیدی و در حوالی مجموعه ورزشی شیرودی (امجدیه) آغاز کرد. مکانی که معمولا محل رفت و آمد ورزشکاران و مردمی بود که برای تماشای مسابقه فوتبال می‌آمدند و در پایان کار، خود را مهمان یکی از ساندویچ های محمود می‌کردند. افراد مشهور بسیاری نیز از هنرمندان و ورزشکاران پیش‌کسوت، از مشتریان این ساندویچی کوچک بودند و نوع غذای موردعلاقه‌شان، هنوز در خاطر «حاج محمود» باقی مانده است.

ازاین‌رو،‌ نام ساندویچ محمود، خیلی زود بر سر زبان‌ها افتاد و به بخشی از هویت امجدیه تبدیل شد. هنوز و همچنان، کسانی هستند که دوست دارند به خاطرات گذشته سفر کنند؛ یا سوار ماشین زمان شوند و لحظه‌ای به دهه‌های پیشین بروند و شریک داشته‌های گذشتگان این سرزمین باشند.

برای این منظور،‌ قطعا ساندویچ محمود انتخاب خوبی است که افراد را سوار قطار خیال کند و با لقمه‌ای نوستالژی،‌ به روزگار نه‌چندان دور بفرستد. ساندویچ  حدودا ۶۰ ساله محمود که متولد ۱۳۴۵ خورشیدی است؛ هنوز در همان‌ سال‌های پیشین نفس می‌کشد و همچنان شکل و شمایل  گذشته را حفظ کرده است و البته، ساندویچ‌هایش نیز همان گزینه‌های قدیمی هستند که با قارچ و پنیر بیگانه‌اند. 

محمود، نه متفاوت است و نه چندان با کیفیت و خوشمزه به نظر می‌رسد؛ اما همچنان مملو از مشتریانی می‌شود که به‌دنبال یک نوستالژی معمولی و کم هزینه آمده‌اند. ساندویچ های محمود تنها به‌صورت بیرون‌‌بر ارائه می‌شوند و جز چند صندلی پلاستیکی خارج از مغازه،‌ جایی برای نشستن در این ساندویچی وجود ندارد.

ساندویچ تند بندری و ساندویچ های ترکیبی با مغز و زبان،‌ از جمله محبوب‌ترین ساندویچ های اغذیه محمود به حساب می‌آیند

ساندویچ بندری محمود با طعم تند و تیزش،‌ یکی از بهترین ساندویچ های این اغذیه‌فروشی قدیمی است. ساندویچ کوکتل، مرغ، لقمه گوسفندی، فیله مرغ، مغز، زبان و برگر نیز از دیگر ساندویچ های گرم محمود به حساب می‌آیند.

ساندویچ های گرم ترکیبی محمود نیز از پرطرفدارترین گزینه‌های این ساندویچی محسوب می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به لقمه و کوکتل، مرغ و مغز، کوکتل و برگر، فیله و لقمه، مغز و لقمه، مغز و زبان، فیله و زبان و زبان و برگر اشاره کرد. سیب‌زمینی، فلفل شور و ‌زیتون نیز منوی پیش‌غذای این ساندویچی قدیمی را تشکیل می‌دهند.

ساندویچ های بمبی تهران

ساندویچ‌های بمبی بمب تهران

منبع عکس: صفحه اینستاگرام بمب تهران؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ بمبی، ساندویچ متری، بمب‌افکن، هرکول، خمپاره، بالستیک و عناوینی از این دست،‌ اسامی عجیبی هستند که فست‌ فودهای مختلف برای ساندویچ‌ها و پیتزاهای حجیم و پر و پیمان خود برگزیده‌اند. ساندویچ‌هایی که با دست و دل‌بازی از مواد اولیه غذایی پر می‌شوند و به‌راحتی، دو یا چند نفر را سیر می‌کنند.

حجم و اندازه بزرگ‌تر از حد انتظار، حجم بالای پنیر پیتزا و قیمت بسیار پایین، نقطه اشتراک همه ساندویچ های بمبی است

نقطه اشتراک همه فست فود‌های بمبی، حجم و اندازه بزرگ‌تر از حد انتظار، حجم بالای پنیر پیتزا و در مقابل، قیمت بسیار پایین یا حداقل مناسب آن‌ها ذکر می‌شود.

یک تصویر ساده از ساندویچ بمبی، می‌تواند طبقات مختلفی از چندین برگر، ژامبون و قارچ به‌همراه مقدار قابل‌توجهی از پنیر و مخلفاتی چون گوجه و خیارشور و کاهو باشد که در نهایت، به‌سختی در میان انگشتان دو دست جای می‌گیرد و به زحمت راهی دهان می‌شود. تصویری که شاید برای عده بسیاری از افراد جامعه بسیار هیجان‌انگیز، اشتها‌ آور و وسوسه کننده به نظر آید.

غافل از اینکه، نقش اول سناریوی بمب را، عنصر چرب و دوست داشتنی به نام «پنیر» بازی می‌کند؛ در واقع،‌ این حجم فراوان و فریبنده انواع مختلف پنیر است که غذا را به بمب کالری تبدیل می‌کند.

مهم‌ترین دلیل اقبال عمومی به ساندویچ بمب را فارغ از ظاهر فریبنده این نوع فست فود، اقتصادی بودن آن می‌دانند. به عبارت دیگر، استقبال از فست فودهای بمبی، به‌دلیل پرداخت هزینه کمتر و در مقابل، دریافت غذای بیشتر است که با توجه به شرایط اقتصادی امروز جامعه، گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

هرچند در شرایطی که قیمت مواد اولیه غذایی، همواره رو به افزایش است؛ دریافت بیشتر در قبال پرداخت کمتر،‌ به شک و شبهه فراوانی دامن می‌زند و اعتماد به کیفیت و سلامت محصول را (خصوصا در فست فود‌های ارزان قیمت شهر) معمولا زیر سوال می‌برد.

با این حال،‌ عده زیادی هستند که این سبک جدید از پیتزا و ساندویچ غول‌پیکر را دوست دارند و وسوسه یک غذای حجیم و پر از قارچ و پنیر،‌ رهایشان نمی‌کند.

ساندویچ بمب تهران؛ محموله‌های جنگی هیجان‌انگیز

  • آدرس فست فود بمب تهران: ستارخان، بین پاتریس لومومبا و بهبودی، زیر پل عابر،‌ روبه‌روی پمپ‌ بنزین، پلاک ۲۱۱ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ بمب تهران

منبع عکس: صفحه اینستاگرام ساندویچ بمب تهران؛ نام عکاس: ناشناس

فست فود بمب تهران یکی از معروف‌ترین رستوران‌های منطقه ستارخان به شمار می‌آید که انواع پیتزا و ساندویچ های بمبی آن طرفداران ویژه‌ای دارد. غذاهای حجیم و مملو از انواع مختلف پنیر که برای خوش خوراک‌ترین مردمان شهر نیز معمولا بیش از حد انتظار است.

ترکیب سیب‌زمینی سرخ‌کرده با ژامبون و قارچ و پنیر فراوان، یکی از محبوب‌ترین پیش‌غذاهای بمب تهران معرفی می‌شود که نام «بمب خوشه‌ای سیب‌زمینی» را برای آن انتخاب کرده‌اند.

ساندویچ های بسیار بزرگ بمب تهران که اندازه آن را گاه ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر تخمین می‌زنند، به‌راحتی برای دو تا چهار نفر کافی است. ساندویچ هایی که تحت عناوین بمب هسته‌ای ژامبون تنوری، توپخونه بندری، موشک گوشت و مرغ، کلاشینکف، مسلسل،‌ کوکتل مولوتوف و اسامی از این دست به فروش می‌رسند.

انواع پیتزا چون پیتزا بمب افکن، ‌پیتزا دراکولا رست بیف، پیتزا هیولا استیک، پیتزا هیروشیما، پیتزا تانک برگر، در کنار برگر‌هایی تحت عنوان تانک برگر، مین برگر و سوخاری برگر نیز دیگر غذاهای منوی بمب تهران را تشکیل می‌دهند.

کیفیت مواد اولیه بمب تهران در حد معمولی توصیف می‌شود؛ اما برخی از مشتریان (بدون در نظر گرفتن کیفیت و ارزش غذایی) از طعم غذاهای آن تعریف می‌کنند.

ساندویچ بمب مهران؛ از اولین بمب‌های غذایی معروف تهران

آدرس شعبه‌های فست فود بمب مهران:

ساندویچی بمب مهران

منبع عکس: سایت بلد؛ نام عکاس: ناشناس

فست فود بمب مهران را از اولین فست فودهایی می‌دانند که با عرضه ساندویچ های بزرگ و تبلیغات گسترده،‌ ساندویچ بمب را به‌عنوان یک نوع غذای خیابانی در تهران مطرح کرد و نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.  حجم بالای غذا و به اصطلاح «مقرون‌به‌صرفه» بودن، مهم‌ترین علت صف‌های طولانی و شلوغ در رستوران‌های بمبی چون بمب مهران ذکر می‌شود.

فروشندگان ساندویچ‌ های بمبی،‌ با حجم زیاد، قیمت اقتصادی و مواد اولیه کم‌هزینه، در واقع، کیفیت را قربانی کرده و کمیت را در اولویت قرار می‌دهند

به‌رغم قیمت اقتصادی و حجم بالای غذا، خبری از کیفیت در این فست فود نخواهید یافت؛ ازاین‌رو،‌ برای افرادی که کیفیت و سلامت غذا برای آن‌ها حرف اول را می‌زند،‌ قطعا بمب مهران و هم‌صنفان آن، گزینه مناسبی نیست.

ساندویچ های بمب مهران جلوی چشم مشتری تهیه می‌شود و تماشای پر کردن نان‌های بزرگ و پخت پیتزاهای حجیم،‌ برای بسیاری از مشتریان هیجان‌انگیز و جالب‌توجه است.

بالستیک گوشت و مرغ، مین برگر، خمپاره غول هات داگ، بمب ژامبون تنوری و بندری توپولوف، از جمله ساندویچ‌ های بمب مهران هستند. در میان منوی پیتزای این فست فود نیز عناوینی چون پیتزا هیولای ترکیبی، پیتزا دیو مخصوص و پیتزا اژدهای پپرونی به چشم می‌خورد. مزرعه سیب‌زمینی بمب مهران نیز که ترکیبی از سیب‌زمینی فراوان، مقدار قابل‌توجهی ژامبون،‌ فیله مرغ، قارچ، پنیر و فلفل دلمه‌ای است؛ از محبوب‌ترین پیش‌غذاهای این فست فود معرفی می‌شود.

در این مکان جای کافی برای نشستن وجود ندارد و معمولا مشتریان باید از فضای بیرونی یا صندلی خودروی شخصی، برای صرف غذا استفاده کنند. علاوه بر حجم زیاد و هزینه مناسب، عرضه غذا تا پاسی از شب، سرعت بالای آماده‌سازی غذا و سرویس‌دهی مطلوب را از جمله نقاط قوت فست فود بمب مهران ذکر می‌کنند.

ساندویچ بمب مدد؛ عرضه ساندویچ های سه نفره باور نکردنی

  • آدرس فست فود بمب مدد: تهرانپارس شرقی، خیابان جشنواره، خیابان سجده‌ای شمالی، بین کوچه ۱۷۶ و ۱۷۸، پلاک ۳۰ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ بمبی بمب ممد

منبع عکس: فودیسم؛ نام عکاس: ناشناس

فست فود بمب ممد از دیگر فست فود‌هایی است که غذاهای حجیم و ساندویچ های قطور آن، بیش از یک نفر را سیر می‌کند؛ چنانچه این فست فود، شعار خود را عرضه ساندویچ های سه نفره باور نکردنی قرار داده است.

انواع ساندویچ شامل ساندویچ های سرد، ساندویچ های ویژه، برگر،‌ پیتزا و پیش‌ غذا در این فست فود به فروش می‌رسد. ساندویچ بمب مخصوص ممد، ساندویچ بمب گوشت ممد، ساندویچ بمب مخلوط ممد، ساندویچ بمب ژامبون تنوری، ساندویچ هات داگ ویژه، ساندویچ فلافل ویژه، ساندویچ کوکتل ویژه، ساندویچ فیله مرغ ویژه، ساندویچ بندری ویژه، ساندویچ سوفل، ساندویچ سوسیس آلمانی، ساندویچ فلافل، ساندویچ کوکتل، ساندویچ بندری و ساندویچ کافل، گزینه‌های ساندویچ رستوران بمب مدد است.

از میان ساندویچ‌ های سرد آن نیز می‌توان به سراغ ساندویچ ژامبون مرغ، ساندویچ ژامبون گوشت و ساندویچ ژامبون بیکن رفت. انواع سمبوسه چون سمبوسه ساده، سمبوسه پیتزایی، سمبوسه مرغ و سمبوسه گوشت، به‌همراه سیب‌زمینی بمب ممد، سیب‌زمینی چدار، سیب‌زمینی ساده، سالاد سبز و سالاد سزار،‌ منوی پیش غذای فست فود بمب مدد را تشکیل می‌دهد.

کیفیت غذاهای این فست فود کاملا معمولی و قیمت‌ها متوسط است؛ بنابراین برای کسانی که به کیفیت و سلامت غذا بیش از هزینه آن اهمیت می‌دهند، گزینه مناسبی نخواهد بود. ‌

ساندویچ های بندری تهران

ساندویچ خانلری؛ به صرف یک ساندویچ بندری تند و جذاب

  • آدرس ساندویچ خانلری: ميدان تجريش، خيابان شهرداری، پلاک۴۷ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط رو به پایین

ساندویچ خانلری تهران

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

خانلری از دیگر ساندویچ فروشی‌های قدیمی و بسیار شلوغ تهران به شمار می‌آید که در ۱۳۲۷ خورشیدی تاسیس شد و مشخصا از دهه ۴۰ خورشیدی مشغول به فعالیت‌ در حوزه ساندویچ است. از آن دست مغازه‌هایی که چندان نباید توقع تمیزی و نظافت یا کیفیت بالا از آن‌ها داشت و با همان سبک و سیاق گذشته باید آن را پذیرفت.

ساندویچ فروشی خانلری را نیز برخی از اولین ساندویچ‌فروشی‌های تهران معرفی می‌کنند که در میان رقبای مدرن، به‌روز و تازه‌نفسی که به سرعت رشد کرده‌اند، همچنان سرزنده و محبوب باقی مانده است.

برخلاف ظاهر ساده و نه چندان جالب مغازه و کیفیت متوسط غذا، طعم ساندویچ های خانلری به زعم مشتریان این مکان، از آن مزه‌هایی است که تا مد‌ت‌ها در خاطر می‌ماند و حتی به وسوسه دوباره امتحان کردن می‌انجامد.

در واقع، با یک غذای خیابانی معمولی، اما خوشمزه و دوست‌داشتنی روبه‌رو خواهید شد که در کنار یک نوشابه شیشه‌ای، نوستالژی بسیاری از افراد دهه ۵۰ و ۶۰ به نظر می‌رسد. شاید همین حال و هوای روزگار دور با همراهی جعبه‌های رنگی نوشابه، خانلری را به یکی از محبوب‌ترین‌ ساندویچی های تهران تبدیل کرده است.

لقب معروف‌ترین و محبوب‌ترین آیتم خانلری به ساندویچ سوسیس بندری آن اختصاص دارد و پس از آن،‌ باید به سراغ ساندویچ فلافل رفت که یکی از بهترین‌ها در نوع خود معرفی می‌شود. قیمت‌ها در خانلری بسیار منصفانه است و یک وعده ناهار یا شام ارزان و خوشمزه را به مشتریان عرضه می‌کند.

علاوه بر سوسیس بندری قارچ و پنیر و فلافل لبنانی قارچ و پنیر، هات داگ قارچ و پنیر را نیز از محبوب‌ترین غذاهای موجود در ساندویچ خانلری می‌دانند.

ساندویچ بهروز؛ یک پاتوق قدیمی و پرطرف‌دار

  • آدرس فست فود بهروز: خیابان مطهری، سهروردی جنوبی، نبش اورامان، پلاک ۱۵۶ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ بهروز محله عشقیار

منبع عکس: صفحه اینستاگرام  اغذیه بهروز؛ نام عکاس: ناشناس

اغذیه بهروز  یکی از قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین ساندویچی های تهران محسوب می‌شود؛ مکانی که به پاتوق بسیاری از افراد حوالی سهروردی تبدیل شده و با تغییر دکوراسیون در سال‌های اخیر نیز همچنان همان حال و هوای قدیمی و اصیل خود را حفظ کرده است.

ساندویچ بهروز را معمولا با «سالاد کلم» معروف و محبوب آن می‌شناسند؛ سالادی بسیار خوشمزه و پرطرف‌دار که علاوه بر سرو در محل، مشتریان برای مهمانی‌های خود، به‌صورت کیلویی و در ظرف‌های بزرگ نیز آن را خریداری می‌کنند.

سالاد کلم ویژه بهروز، سالاد الویه، ساندویچ مغز و زبان، ساندویچ استیک و خوراک بندری تند، از معروف‌ترین و محبوب ترین غذاهای ساندویچ بهروز به شمار می‌آیند

ساندویچ مغز و زبان و استیک و الویه بهروز، در میان سایر غذاهای این فست فود با سابقه، هواداران بیشتری دارد و همان طعم‌های ناب قدیمی را می‌توان در آن‌ها جست‌و‌جو کرد. خوراک بندری تند اغذیه بهروز را نیز یکی از بهترین‌ ساندویچ های بندری در پایتخت معرفی می‌کنند که موردعلاقه بسیاری از مشتریان است.

ساندویچ مغز،‌ زبان، مغز فیله مرغ، هات داگ پنیر، رویال هات داگ، رویال بگر، دبل برگر،‌ چیز برگر، فیله مرغ پنیر،‌ فیله مرغ همبرگر، فیله مرغ بندری، ژامبون گوشت پنیر، ساندویچ سالاد، فیله مرغ سالاد، هات داگ سالاد، سالاد ژامبون و سالاد فصل،‌ برخی دیگر از آیتم‌های منوی اغذیه بهروز را تشکیل می‌دهند.

در اغذیه بهروز جا برای نشستن وجود دارد؛ اما معمولا و به‌دلیل شلوغی مغازه،‌ عده‌ای به‌صورت ایستاده غذای خود را میل می‌کنند. کیفیت ساندویچ ها و سالاد‌های بهروز را می‌توان نسبتا خوب ارزیابی کرد و با وجود قیمت مناسب،‌ همواره نظر مساعد مشتریان نیز جلب می‌شود.

 ساندویچ کریم؛ یک غذای معمولی و منصفانه با سبک و سیاق گذشته

  • آدرس ساندویچ کریم: آیت‌الله کاشانی، بلوار ابوذر، کنار نانوایی سنگکی (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: ارزان

ساندویچ کریم تهران

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

نام ساندویچ کریم نه‌تنها برای اهالی غرب تهران،‌ بلکه برای تمامی ساکنان این شهر آشنا است؛ هرچند قدیمی‌تر‌های پایتخت، بیشتر کریم را با لقب عجیبی که به وی نسبت می‌دادند، به یاد می‌آورند.

ساندویچ کریم از جمله قدیمی‌ترین اهالی این صنف است که به‌دلیل نام پرآوازه‌اش،‌ مشتری‌های کنجکاوی دارد و همواره صف‌های طویلی، رو‌به‌روی مغازه ساندویچی به انتظار ایستاده‌اند.

فارغ از نام و شهرت کریم،‌ قیمت‌های پایین این ساندویچی نیز مردم را ترغیب می‌کند که برای یک‌بار هم شده،‌ خود را به یک ساندویچ کاملا معمولی و ارزان و البته پر‌طرفدار مهمان کنند.

منوی ساندویچ کریم چون دیگر ساندویچ های قدیمی شهر،‌ فارغ از تنوع امروزی است؛ اما در میان گزینه‌های آن،‌ ساندویچ های بندری، رست بیف،‌ زبان و مغز، معروف‌تر از سایر آیتم‌ها به نظر می‌رسند. ساندویچ های میکس نیز در این فست فود عرضه می‌شود که در واقع یک ساندویچ متشکل از چند ساندویچ است.

ساندویچ کریم فضایی برای نشستن و صرف غذا ندارد و باید در پیاده‌رو یا داخل خودروی شخصی، ساندویچ خود را میل کنید. سرعت عمل بالای کارکنان،‌ قیمت منصفانه و طعم قابل‌قبول، از امتیازات مثبت ساندویچ کریم به حساب می‌آید.

با این حال،‌ کیفیت بسیار معمولی و توجه اندک به بهداشت محیط،‌ از جمله انتقادات وارد بر این ساندویچی قدیمی و معروف است.

ساندویچ امیر؛ به صرف بندری با فلفل تازه

  • آدرس ساندویچ امیر: سه راه طالقانی (تقاطع طالقانی با شریعتی)، به‌سمت میدان سپاه، اول خواجه نصیر طوسی (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ امیر طالقانی

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچی امیر از آن اغذیه‌ فروشی‌هایی است که در دهه‌های گذشته نفس می‌کشیدند و از هیاهوی دنیای مدرن فست‌ فودهای امروزی، روح‌شان خبر نداشت. یک مغازه کوچک با دکور ساده، غذاهای خانگی، همبرگر دست‌ساز، سس دست‌ساز گوجه و ساندویچ های مخصوص و خوشمزه که به‌همراه پیاز و جعفری، بین کاغذ مخصوص پیچیده می‌شود و به فروش می‌رسد.

سوسیس بندری مخصوص با فلفل تازه و طعم تند و تیز، از معروف‌ترین ساندویچ های این مغازه است که چون دیگر ساندویچ های امیر، با نان بولکی یا باگت (به انتخاب مشتری) سرو می‌شود. ساندویچ واویشکای امیر (ترکیب گوشت چرخکرده، کرفس و سیب‌زمینی نگینی) از بندری‌های آن نیز محبوب‌تر به نظر می‌آید و معمولا خیلی زود تمام می‌شود.

علاوه بر ساندویچ واویشکای متفاوت و سوسیس بندری محبوب، ساندویچ های دیگری نیز چون همبرگر مخصوص دست‌ساز، ژامبون مرغ، سالاد الویه مخصوص، سوسیس کوکتل، هات داگ، مغز، زبان، دل و جگر مرغ و ماکارونی در ساندویچ امیر عرضه می‌شود. غذاهای دیگری چون کشک و بادمجان،‌ لوبیای گرم و سوپ مرغ نیز در این اغذیه فروشی وجود دارند که معمولا به‌عنوان پیش‌غذا، مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرند.

با این حال،‌ مهم‌ترین و مشهورترین آیتم منوی ساندویچی امیر به آش جو خانگی خوشمزه و متفاوت آن اختصاص دارد که طعم فوق‌العاده این آش، شهرت بیشتری برای ساندویچ امیر رقم زده و برخی این مکان را به «امیر آش جو» می‌شناسند.

ساندویچی کوچک امیر، جایی برای نشستن ندارد و مشتریان از پیشخوان موقت و چهارپایه‌های پلاستیکی جلوی مغازه یا صندلی خودروی شخصی، برای صرف غذا استفاده می‌کنند.

ساندویچ یگانه؛ نوستالژی دهه شصتی در یک ساندویچی دهه هفتادی

  • آدرس ساندویچ یگانه: خیابان سهروردی شمالی،خيابان خرمشهر،خيابان شهيد عشقيار (نيلوفر)، بين خيابان يازدهم و سيزدهم، پلاك ۶۱ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ یگانه تهران

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ یگانه به نسبت سایر هم‌صنفان خود، از قدمت زیادی برخوردار نیست؛ اما ساندویچ های قدیمی خوبی دارد که باعث ایجاد حس نوستالژی در گروهی از مشتریان می‌شود. ساندویچ های یگانه با نان بولکی و پیاز و جعفری همراه است و طعم خوش ساندویچ های دهه ۶۰ خورشیدی را در اذهان زنده می‌کند.

انواع ساندویچ های مغز، زبان، مرغ،‌ فیله سوخاری، جگر مرغ، کوکتل پنیر، سوسیس بندری، استیک، رست بیف، ژامبون مرغ و گوشت، ژامبون تنوری، بیکن ویژه، هات داگ، چیز‌برگر، کباب چوبی با گوشت گوساله، کباب ترکی، کباب لقمه، جوجه‌کباب، سالاد الویه،‌ کوکو سبزی و کتلت در این ساندویچی معروف، به فروش می‌رسد.

در این میان ساندویچ یگانه را بیشتر به ساندویچ های بندری،‌ کباب چوبی و کتلت آن می‌شناسند؛ هرچند که ساندویچ بلغاری، کوکتل شکاری و بیکن ویژه آن نیز مشتریان خود را دارد.

کم‌توجهی به بهداشت محیط و اندازه کوچک ساندویچ ها که برخی را به سفارش دو یا سه ساندویچ وادار می‌کند، از جمله انتقادات وارد بر ساندویچ یگانه ذکر می‌شود. این مکان معمولا شلوغ و مملو از مشتری است و البته جایی برای نشستن ندارد؛ بنابراین ساندویچ ها را تنها به‌صورت بیرون‌‌بر عرضه می‌کنند. علاوه بر آن، کسانی که می‌خواهند با خودروی شخصی به این مکان بروند، باید توجه داشته باشند که جای پارک در حوالی خیابان نیلوفر،‌ به‌سختی یافت می‌شود.

ساندویچ های الویه تهران

ساندویچ شوخ؛ اصیل‌ترین ساندویچ الویه با طعم خوش خاطره‌ها

آدرس شعبه‌های ساندویچ شوخ:

  • شعبه اصلی: خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان منیریه، جنب بانک تجارت، پلاک ۸۵۶ (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه ستارخان: میدان توحید، خیابان ستارخان،  نبش کوچه اکبریان آذر، جنب بستنی بابارحیم، پلاک ۱۱۹ (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه سهروردی: خیابان سهروردی شمالی، بین خیابان خرمشهر و هویزه، نبش کوچه فیروزه، پلاک ۵۴۶ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ و الویه شوخ

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچ شوخ  را بسیاری از پایتخت‌نشینان به‌دلیل سالاد الویه خاص و بی‌نظیرش، به اسم «الویه شوخ» می‌شناسند. یک فست فود قدیمی و بسیار معروف در مرکز شهر تهران که در سال ۱۳۲۸ و به‌عنوان طباخی کار خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۳۰ خورشیدی،‌ مشخصا به‌عنوان ساندویچی تغییر کاربری داده است.

فست فود قدیمی شوخ، پایه‌گذار ساندویچ الویه در ایران است؛ چراکه اهالی پایتخت،‌ ساندویچ الویه را با شوخ شناختند

حال ساندویچی شوخ از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین رستوران‌های محدوده منیریه تهران به حساب می‌آید؛ مکانی که برخی آن را پایه‌گذار ساندویچ الویه در ایران می‌دانند و گفته می‌شود که در واقع تهرانی‌ها الویه را با اغذیه شوخ شناختند. ازاین‌رو، علاوه بر مشتریان وفادار،‌ بسیاری از افراد از سراسر تهران، برای چشیدن طعم اصیل‌ترین الویه شهر به سراغ شوخ می‌روند.

سالاد الویه‌ای که معروف‌ترین گزینه و شناسنامه اغذیه شوخ است، با سس دست‌ساز این ساندویچی تهیه می‌شود. از این جهت، اغذیه شوخ خود را تولید‌کننده سس مایونز در ایران نیز معرفی می‌کند. این الویه به‌صورت ساندویچ، ‌پرسی یا حتی کیلویی نیز به فروش می‌رسد.

سالاد الویه مخصوص و معروف و محبوب شوخ در سه نوع الویه مرغ، الویه ژامبون و الویه سنتی بدون مرغ و ژامبون سرو می‌شود. علاوه بر الویه و سالاد اندونزی معروف این مکان، ساندویچ‌های دیگری نیز در شوخ وجود دارند که هریک طرفداران ویژه خود را می‌طلبد.

هات داگ تنوری شکم‌پر با قدمتی ۶۰ ساله، ژامبون مرغ تنوری، بندری مخصوص، کوکو سبزی، کشک و بادمجان و میرزاقاسمی دیگر غذاهای اغذیه شوخ را تشکیل می‌دهند که با قیمت و کیفیت مناسبی به فروش می‌رسند.

ساندویچ های رست بیف تهران

ساندویچ خانواده (موسیو)؛ عرضه بهترین ساندویچ رست بیف در تهران

آدرس شعبه‌های ساندویچ خانواده (موسیو):

  • شعبه اول: خیابان شریعتی، خیابان خواجه عبدالله انصاری، خیابان ابوذر غفاری شمالی، میدان ابوذر، پلاک ۱۱۹ (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه دوم: سهروردی، خیابان خرمشهر، خیابان نیلوفر (عشقیار)، بین کوچه ۱۰ و ۱۲،‌ پلاک ۸۴ (مشاهده روی نقشه)  
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ خانواده در تهران

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

یک خانواده ارمنی تبار در حدود ۴۰ سال پیش،‌ به تاسیس یک ساندویچ فروشی در محدوده خواجه عبدالله امروزی اقدام کردند. این مکان به‌صورت خانوادگی اداره می‌شد و از آنجایی که همه اعضای خانواده در آن فعالیت داشتند،‌ نام «خانواده» را برای آن برگزیدند. با این حال، برخی این ساندویچی را به نام «موسیو» نیز می‌شناسند.

امروزه ساندویچ خانواده به‌عنوان یکی از بهترین، با کیفیت‌ترین و محبوب‌ترین فست فود‌ها و ساندویچی های تهران معرفی می‌شود. مکانی با تنوع محدود، اما منحصربه‌فرد که انواع ساندویچ های جذاب و با کیفیت آن با طعم عالی و به‌یادماندنی،‌ هریک از اولین مراجعان را نیز به مشتریان ثابت و وفادار مبدل می‌سازد.

ساندویچ رست بیف با ۲۰۰ گرم گوشت خالص، یکی از با کیفیت‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌های فست فود خانواده است که نظیرش در هیچ کجای تهران پیدا نمی‌شود

معروف‌ترین آیتم ساندویچ خانواده به رست بیف آن اختصاص دارد که به زعم برخی،‌ نظیر آن در هیچ‌ کجای تهران پیدا نمی‌شود. استفاده از گوشت تازه و با کیفیت، حجم بالای میزان گوشت مصرفی (۲۰۰ گرم) در ساندویچ، طعم فوق‌العاده و طبخ بدون روغن، ساندویچ رست بیف موسیو را متمایز از سایر موارد مشابه می‌کند.

کوکتل بخارپز آندره، بیکن تنوری، فیله مرغ، ژامبون گوشت ۹۷ درصد نوروزی دست‌ساز، فرانکفورتر، هات داگ شکاری، کتلت و الویه مرغ خانگی ساندویچ خانواده نیز از مشهورترین و پر طرفدارترین غذاهای این فست فود قدیمی به شمار می‌آید که همگی با سس مخصوص و پیاز و جعفری سرو می‌شود.

استفاده از مواد اولیه درجه یک، کیفیت مطلوب، طعم عالی،‌ حجم متناسب غذاها، بهداشت محیط و قیمت منصفانه در کنار فضای خانوادگی این اغذیه فروشی، برخورد محترمانه کارکنان و سرعت عمل بالای آن‌ها که کمترین معطلی را برای مشتریان ایجاد می‌کند،‌ ساندویچ خانواده را به شهرت و محبوبیت بالایی نزد شهروندان رسانده است.

بهترین ساندویچ های سرد تهران

ساندویچ هایدا؛ برترین برند ساندویچ های سرد در ایران

آدرس برخی شعبه‌های فست فود هایدا در تهران:

ساندویچ هایدای تهران

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

در اوایل دهه ۷۰ خورشیدی و درست هم‌زمان با رشد و حرکت فست فود در ایران، اولین شعبه یک فست فود نوپا با عنوان «هایدا» در خیابان شریعتی (مقابل یخچال) متولد شد. فست فود هایدا، تمرکز خود را بر ارائه ساندویچ های سرد و با کیفیت گذاشت و به‌دلیل استقبال مردم، ‌رفته رفته به شهرت رسید؛ تا جایی‌که یک سال بعد، شعبه دوم آن در خیابان ولیعصر تهران افتتاح شد.

طعم خوب و کیفیت بالای محصولات هایدا و خصوصا ساندویچ های ژامبون آن که زمانی در میان مردم به «ساندویچ نیم‌متری» شهرت داشت،‌ محبوبیت و موفقیت این برند را افزایش داد و به افتتاح شعبه‌های متعدد آن در سراسر کشور رسید. رشد روزافزون ساندویچ هایدا و تبدیل آن به یک فست فود زنجیره‌ای مشهور،‌ مدیران را بر آن داشت تا کارخانه‌ای نیز برای تولید مواد اولیه خود احداث کنند.

هایدا یکی از بهترین و مشهورترین فست‌ فودهای ایران به شمار می‌آید که موفق به کسب عناوین «برند برتر فست فود ایران» و «برند محبوب از نظر مردم ایران» نیز شده است

حال فست فود زنجیره‌ای هایدا،‌ یکی از مشهورترین رستوران‌ها در ایران است که عنوان برند برتر فست فود ایران را چند سالی به خود اختصاص داد و تندیس زرین اولین جشنواره برند محبوب از نظر مردم ایران را نیز از آن خود کرد.

طعم لذیذ،‌ کیفیت بالا و سلامت محصولات هایدا در مقابل قیمت مناسب آن و توجه بیشتر به نیاز مصرف‌کننده و همچنین بهداشت محیط،‌ هایدا را در زمره یکی از بهترین فست فودهای ایرانی قرار می‌دهد که همواره در مرکز توجه مردم دیده می‌شود.

در منوی متنوع این رستوران،‌ انواع ساندویچ گرم و سرد،‌ انواع برگر، انواع پیتزا و پیش‌غذا گنجانده شده است. ژامبون مخصوص هایدا، ژامبون مخصوص بره،‌ ژامبون بوقلمون،‌ ژامبون گوشت سالامی، ژامبون مرغ مخصوص، ژامبون مرغ و گوشت دودی و ژامبون قارچ و مرغ،‌ برخی از ساندویچ های سرد این رستوران را شامل می‌شود.

در میان ساندویچ های گرم آن نیز ژامبون تنوری مخصوص هایدا، ژامبون تنوری مرغ و گوشت،‌ هات داگ، هات داگ با قارچ و پنیر، فیله گریل،‌ فیله استریپس و ساندویچ رست بیف به چشم می‌خورد. ذغالی برگر،‌ قارچ برگر،‌ چیکن برگر،‌ چیز برگر و هایدا برگر نیز انواع برگرهای هایدا و پیتزا رست بیف، پیتزا گوشت و قارچ، پیتزا مخصوص هایدا، پیتزا بوقلمون، پیتزا پپرونی، پیتزا مرغ و قارچ و پیتزا سبزیجات،‌ منوی پیتزاهای هایدا را تشکیل می‌دهند. به‌عنوان پیش‌غذا نیز می‌توان در این فست فود، سیب‌زمینی ویژه با ژامبون و قارچ و پنیر و ذرت،‌ سیب‌زمینی سرخ کرده معمولی، سالاد سزار، سالاد فصل یا سالاد کلم سفارش داد.      

ساندویچ باماهاس؛ کشفی نو در تجربه‌ ساندویچ باکیفیت

آدرس تعدادی از شعبه‌های فست فود باماهاس در تهران:

  • باماهاس سی تیر: خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۱۹۲ (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس هفت‌تیر: میدان هفت‌تیر، خیابان کریمخان، خیابان حسینی، نبش کوچه دوم غربی، شماره ۱۸ (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس سعادت‌آباد: سعادت‌آباد، بلوار دریا، صراف‌های جنوبی، کوی ۳۱ غربی (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس دولت: خیابان پاسداران، بالاتر از خیابان دولت، خیابان عابدینی‌زاده، شماره ۳۲ (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس ونک: میدان ونک، خیابان خدامی، خیابان آفتاب، برج آفتاب، پلاک ۲۲ (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس گیشا: خیابان گیشا،‌ چهارراه پیروزی (علیالی)، رو‌به‌روی پاساژ ستاره نصر (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس شهرک اکباتان: شهرک اکباتان،‌ فاز دو، مجتمع تجاری گل‌ها،‌ طبقه میانی، پلاک ۱۰۹ (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس پیروزی: خیابان پیروزی، به‌سمت شهدا، نرسیده به اتوبان امام علی، نبش بن‌بست پیچک، پلاک ۶۷۷ (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس نیاوران: شمال کاخ نیاوران، ابتدای خیابان پور‌ ابتهاج، انتهای خیابان جهان‌شاهی، دور میدان قدیم نیاوران،‌ پلاک یک (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس تجریش: میدان تجریش، خیابان دربندی (مقصودبیک)،‌ پلاک ۱۲۲ (مشاهده روی نقشه)
  • باماهاس تهرانپارس: تهرانپارس، خیابان ۱۴۲غربی (گلبرگ)، نرسیده به رشید، خیابان۱۱۳ (صادقی)، پلاک ۱۸ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط رو به بالا

ساندویچ باماهاس سی تیر

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

شعبه اصلی ساندویچی باماهاس،‌ یک مکان کوچک و به اصطلاح جمع و جور در خیابان سی‌ تیر است؛ مکانی با دکوراسیون داخلی نوستالژیک که می‌تواند یادآور بسیاری از خاطرات شیرین نسل‌های گذشته باشد.  

انواع ساندویچ سرد شامل ژامبون، سوسیس و بیکن در این ساندویچی سرو می‌شود؛ اما معمولا باماهاس را به ژامبون‌های خوشمزه و با کیفیتش می‌شناسند.

 استفاده از مواد اولیه تازه و با کیفیت، اعم از نان و سبزیجات و صیفی‌جات، خصوصا انتخاب بهترین برند‌های فرآورده‌های پروتئینی کشور چون «میکائیلیان» و «رباط» در کنار سس مخصوص،‌ باماهاس را به یکی از با کیفیت‌ترین و پر‌طرفدارترین ساندویچ های سرد تهران تبدیل کرده است.

در باماهاس دو اندازه ساندویچ کوچک و بزرگ (هیولا) سرو می‌شود که مشتریان، بر اساس تمایل شخصی یا تعداد نفرات، می‌توانند سفارش خود را انتخاب کنند. بیکن مخصوص باماهاس، هیولا بیکن و کوکتل آرژانتینی مخصوص، از جمله پرطرفدارترین ساندویچ های این فست فود به شمار می‌آید.

بیکن بره، هالو چیزکن، ژامبون مرغ، کوکتل آرژانتینی، شکارچیان، فیله پیچ تنوری، رست بیف، چائو چائو (ساندویچ تخم‌مرغ)، ویجیتاس (ساندویچ گیاهی)، پاستا با سس آلفردو، سالاد سوئیسی و ترسی تندهالو، دیگر آیتم‌های منوی باماهاس را به خود اختصاص داده است.

کیفیت بالای مواد اولیه و به‌ویژه فرآورده‌های پروتئینی، رفتار صمیمی و محترمانه کارکنان، فضای کوچک اما دلنشین و البته ماء‌الشعیر بشکه‌ای مخصوص، از جمله نکات مثبت و محبوب فست فود باماهاس ذکر می‌شود

علاوه بر کیفیت مطلوب و فضای دلنشین، رفتار صمیمی و محترمانه کارکنان باماهاس نیز آن را در فهرست یکی از موفق‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای کشور قرار می‌دهد. از دیگر موارد جالب‌توجه در این فست فود نیز می‌توان به وجود ماء‌الشعیر بشکه‌ای مخصوص آن اشاره کرد که بسیار مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد.

کیفیت بیش از کمیت در باماهاس اهمیت دارد؛ ازاین‌رو، با توجه به کیفیت بالای مواد اولیه، برخی قیمت تمام‌شده ساندویچ های باماهاس را کمی گران‌تر از حد معمول توصیف می‌کنند. 

مشهورترین ساندویچ های ترکیبی تهران

ساندویچ کوروش؛ تنوعی از ترکیبات هیجان‌انگیز

  • آدرس اغذیه فروشی کوروش: میدان هفت تیر،‌ خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان ایرانشهر، نبش کوچه شهید شاهپور آذرفر (بهرام چوبین)، پلاک ۲۷۲ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ فروشی کوروش

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

ساندویچی کوروش از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین فست‌فود‌های تهران و محله کریمخان به شمار می‌آید. این اغذیه فروشی در سال ۱۳۴۸ تاسیس شد و تقریبا تمام اهالی پایتخت، از گذشته تا به امروز، با طعم ساندویچ های خوشمزه و پرسی آن آشنایی دارند.

اغذیه فروشی کوروش به جهت حضور در محله شلوغ و پر تردد کریمخان،‌ از دیرباز مورد توجه پایتخت‌نشینان بود و اکنون نیز از ابتدای صبح تا ساعات پایانی شب، همواره مملو از مشتری است.

ظاهر نوستالژی این ساندویچی که البته در سال‌های اخیر کمی دستخوش تغییر شده و نیز طعم و حجم بالای غذا،‌ کوروش را به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین فست فودهای قدیمی شهر مبدل می‌سازد. 

فهرست بلند بالا و متنوع اغذیه کوروش شامل انواع غذای پرسی و ساندویچ های گوناگون می‌شود؛ اما همچنان ساندویچ های بندری و ماکارونی کوروش محبوب‌ترین آیتم‌های موجود در این مکان است.

فلافل نیز چند سالی می‌شود که در منوی این ساندویچی قدیمی به چشم می‌خورد و بسیاری از مشتریان، طعم فلافل کورورش را نیز یکی از بهترین‌ها در نوع خود معرفی می‌کنند. علاوه بر این، کوروش میکس‌های متفاوت و عجیب اما لذیذ و جذابی نیز از ترکیب ساندویچ های مختلف و به انتخاب خود آماده می‌کند که برای مشتریان آن،‌ بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

حجم بالای غذا، وجود ساندویچ های میکس و سرو پرسی انواع ساندویچ در دیس‌های استیل قدیمی،‌ از وجوه تمایز اغذیه کوروش است که طرفداران بسیاری دارد

مشتریان ثابت و وفادار اغذیه کوروش با این ترکیبات و به اصطلاح «ساندویچ میکس» آشناتر هستند و گاه حتی از ترکیب همبرگر با سوسیس بندری یا نیمرو با مغز استقبال نیز می‌کنند.

سرو پرسی ساندویچ‌ها از دیگر وجوه تمایز ساندویچ کوروش به حساب می‌آید که در صورت تمایل مشتری انجام می‌پذیرد. برای این نوع از سفارش،‌ محتویات ساندویچ در دیس‌های استیل قدیمی به‌همراه نان و سالاد عرضه می‌شود و طرفداران بسیاری نیز دارد.

حجم زیاد غذا، کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و فضای نسبتا کافی برای صرف غذا (به نسبت سایر هم‌صنفان)، از دیگر امتیازات این ساندویچی اصیل و معروف پایتخت است.

ساندویچ اژدر زاپاتا؛ ترکیب متنوعی از ساندویچ های مختلف

  • آدرس فست فود اژدر زاپاتا: خیابان سهروردی شمالی، نرسیده به میدان قندی (پالیزی) پلاک ۷۲۵ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط

ساندویچ اژدر زاپاتای میدان پالیزی

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

اژدر زاپاتا از جمله معروف‌ترین و قدیمی‌ترین ساندویچ های تهران است که امروزه تقریبا در همه جای شهر می‌توان شعبه‌ای از آن را دید؛ در این میان،‌ ساندویچ زاپاتای اصل را باید در میدان پالیزی تهران (حوالی سیدخندان) جست‌و‌جو کرد. برخی معتقدند ساندویچ اژدر،‌ شعبه دیگری جز میدان پالیزی ندارد؛ اما امروزه نام اژدر زاپاتا به یکی از برند‌های ساندویچ در کشور تبدیل شده است.

ساندویچ های اژدر زاپاتا،‌ شباهت عجیبی به نام ترکیبی آن دارند و شامل مخلوط متنوعی از انواع خوراک‌ها می‌شوند. یک ساندویچ مخلوط بزرگ و حجیم زاپاتا می‌تواند ترکیبی از برگر، ژامبون، فیله‌ مرغ، قارچ و پنیر و سایر مخلفات باشد که در کنار هم سرخ شده‌اند و در نهایت به‌همراه سیب‌زمینی به  دست مشتری می‌رسد. در میان ساندویچ های ترکیبی متنوع این مکان، مخلوط برگر گوشت، فیله مرغ، ژامبون ۹۰ درصد، قارچ، پنیر، کاهو، گوجه فرنگی، خیارشور و سس مخصوص، ترکیبات «ساندویچ ویژه زاپاتا» را تشکیل می‌دهند که معروف‌ترین ساندویچ این مکان نیز به شمار می‌آید.     

غذای حجیمی که فارغ از ارزش غذایی،‌ بسیار سیرکننده و البته اقتصادی است و با قیمت مناسبی عرضه می‌شود؛ در واقع،‌ ساندویچ های اژدر زاپاتا به‌نوعی ساندویچ بمبی و چند نفره به حساب می‌آید. ساندویچ مغز و زبان، ساندویچ ویژه بندری، ساندویچ ویژه چگوارا، ساندویچ ویژه زاپاتا و سیب‌زمینی‌های مخصوص ‌آن را، از جمله محبوب‌ترین آیتم‌های منوی این ساندویچی معروف معرفی می‌کنند.

شما نیز می‌توانید نقطه نظرات و تجربه‌های خود و نام بهترین ساندویچ فروشی‌های تهران که می‌شناسید را با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: mashed.com؛ نام عکاس: ناشناس

پرسش‌های متداول

بهترین ساندویچ های قدیمی تهران کدامند؟

ساندویچ فریدون، ساندویچ آرمن، ساندویچ طلایی، ساندویچ آرزو، ساندویچ اولدوز و ساندویچ فلافل مروی.

بهترین ساندویچ های بمبی تهران کدامند؟

ساندویچ بمب تهران و ساندویچ بمب مهران.

تاریخی‌ترین پاتوق ساندویچ تهران لقب کدام ساندویچی است؟

ساندویچ اولدوز.

بهترین ساندویچ های بندری تهران کدامند؟

ساندویچ خانلری، ساندویچ بهروز، ساندویچ کریم، ساندویچ امیر و ساندویچ یگانه.

مطالب مرتبط:

دیدگاه