عجایب ایران | 20 مکان عجیب ایران که شما را به وجد می‌آورد

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
عجایب ایران | 20 مکان عجیب ایران که شما را به وجد می‌آورد

عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران شامل دیدنی‌های تاریخی و طبیعی هستند که افسانه‌های مختلفی درباره آن‌ها وجود دارد.

برخی از شهرهای کشور ما آثار تاریخی و طبیعی برجسته‌ای را در خود جا داده‌اند که از عجایب ایران هستند. این جاذبه‌ها از پرطرفدارترین جاهای دیدنی ایران میان گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌روند و سهم قابل‌توجهی در رونق گردشگری دارند. بسیاری از علاقه‌مندان به سفر، جاذبه‌های و عجایب ایران را برای گشت‌و‌گذار و بازدید انتخاب می‌کنند.

برخی از دیدنی‌های عجیب ایران بناهایی تاریخی و باستانی هستند که به مرور زمان افسانه‌های مختلفی میان مردم محلی از آن‌ها نقل شده و دست‌به‌دست چرخیده است. برخی عجایب ایران نیز جاذبه‌هایی طبیعی با موقعیت خاص جغرافیایی هستند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. گرچه برخی از عجیب‌ترین جاذبه‌های ایران ساخته دست انسان‌ها هستند، ویژگی خاص معماری یا ساختار آن‌ها سبب اسرارآمیزی این بناها می‌شود.

اگر از علاقه‌مندان سفر به مناطق عجیب و پر رمز و راز هستید، در این مقاله با ما همراه شوید. ما در ادامه برخی از دیدنی‌های عجیب و منحصربه‌فرد ایران را به شما معرفی می‌کنیم و دلیل استقبال گردشگران از این مناطق را شرح می‌دهیم.

با عجایب ایران آشنا شوید

۱. تالاب ارواح نوشهر

درختان شکسته و پوسیده و جنگل ممرز در جوار تالاب ارواح

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

تالاب ارواح یا دریاچه ممرز در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از نوشهر، یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد در استان مازندران است. این دریاچه بین جنگل‌های حفاظت‌شده ممرز قرار دارد و موقعیت خاص و ممتاز آن سبب انتخاب نام تالاب ارواح برای این دریاچه شده است.

اگر برای بازدید از تالاب ارواح ساعت‌های نخست روز را انتخاب کنید با منظره‌ای عجیب از درختان پوسیده میان مه مواجه خواهید شد. آب بخش‌های زیادی از این دریاچه باتلاقی است و درختان و گیاهان در بخش‌های مختلف آن پوسیده‌اند. نام‌گذاری این تالاب به نام ارواح توسط محلیان این منطقه انجام شده و تنها به‌دلیل فضای وهم‌آلود این دریاچه است و هیچ ریشه خرافی دیگری ندارد.

دریاچه پوشیده از مه و درختان پوسیده در تالاب ارواح

منبع عکس: سایت گردشگری ایران، عکاس نامشخص

در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان در طول روز این دریاچه پوشیده از مه غلیظ است و در فصل تابستان این حالت دریاچه در طول روز از بین می‌رود. صدای پرندگان و جانوران اطراف دریاچه ارواح در سکوت این منطقه، بر رمزآلودی این تالاب می‌افزاید. اگر علاقه‌مند به بازدید از جاذبه‌های عجیب طبیعی هستید، زمانی را به دیدن این تالاب اختصاص دهید.

دریاچه ممرز در نزدیکی روستای صلاح الدین کلا و در منطقه‌ای مرتفع و خوش آب و هوا قرار گرفته است. دسترسی به این دریاچه از مسیر جاده جنگلی میسر می‌شود و جنگل‌های اطراف بسیار بکر و دست‌نخورده و مناسب پیاده روی هستند.

  • آدرس تالاب ارواح: استان مازندران، نوشهر، پنج کیلومتری شمال روستای چلندر (مشاهده روی نقشه)

۲. دره کال جنی طبس


دیواره های تودرتوی دره کال جنی و مسیر باریک پیاده روی آن

منبع عکس: سایت destination iran tours، عکاس نامشخص

دره کال جنی از پر رمز و رازترین جاذبه‌های طبیعی در استان خراسان جنوبی و از جذاب‌ترین مقاصد دره نوردی ایران است که در شهرستان طبس قرار دارد. کال به معنی مسیری است که توسط جریان سیلاب ایجاد می‌شود. بخش دوم عبارت کال جنی به مرور زمان و بر اثر افسانه‌های محلی میان ساکنان روستاهای اطراف به کال اضافه شده است و ریشه خرافی دارد. بسیاری از محلیان این منطقه از این دره با نام «دره جنی» یاد می‌کنند.

دره کال جنی در طول زمان با فرسایش شدید خاک به‌شکل امروزی در آمده است. سراسر مسیر پیچ‌درپیچ این دره را صخره‌های بلند تراش خورده پوشانده‌اند

سراسر دره کال جنی را دیواره‌های بلند و پر نقش و نگار پوشانده‌اند. این منطقه در طول سالیان دراز و بر اثر فرسایش آب و خاک به وجود آمده است و زمین‌شناسان امکان وجود رودخانه‌ای عظیم در گذشته در این دره را بسیار محتمل می‌دانند. بخش‌هایی از مسیر دره بسیار باریک می‌شوند و بخش هایی از آن نیز یو شکل و وی شکل هستند.

در بخش‌های مختلفی از دره کال جنی آبشارها و حوضچه‌های کوچک به چشم می‌خورند و عمق بعضی از آن‌ها به بیش از یک متر می‌رسد. کال اصلی از نخلستان آغاز می‌شود و تونلی دستکند بخش زیادی از آب دره را به قنات هدایت می‌کند. کال‌های فرعی دیگری نیز در این دره دیده می‌شوند که در بیشتر روزهای سال خشک هستند. برای بازدید از این منطقه فصل مناسب را انتخاب کنید و در زمان بارندگی شدید از بازدید این دره صرف‌نظر کنید. برای اطمینان بیشتر پیش از سفر به این دره از وضعیت آب و هوایی منطقه استعلام بگیرید تا خطر گرفتار شدن در سیلاب‌ها برای شما پیش نیاید.

مسیر آبگیر و صخره ای دره کال جنی

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

برای رسیدن به دره کال جنی در جاده طبس به بشرویه، پس از گذشتن از دو راهی استخر و ورود به جاده محلی در حدود پنج کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به ورودی دره برسید. به‌جز مسیر خاکی که در انتها به دره می‌رسد، راه‌های فرعی از میانه‌های مسیر به دره کال جنی وجود دارد که به مرور زمان و بر اثر فرسایش خاک به وجود آمده است؛ اما طی کردن این مسیر برای غیر محلی‌ها ساده نیست و عبور از آن به گردشگران نیز توصیه نمی‌شود.

مسیرهای فرعی به‌سمت دره کال جنی گرچه از مناطقی سرسبز و زیبا عبور می‌کنند، دیواره‌هایی پرشیب و بلند دارند که عبور از آن‌ها برای همه ساده نیست. اگر برای نخستین بار به این دره پر رمز و راز وارد می‌شوید، از راهنماهای محلی برای پیدا کردن مسیر کمک بگیرید؛ در غیر این صورت به مسیرهای دورتر نروید.

  • آدرس دره کال جنی: استان خراسان جنوبی، جاده طبس، بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه (مشاهده روی نقشه)

۴. دریاچه تخت سلیمان تکاب

نمایی از دریاچه تخت سلیمان و بناها اطراف آن

منبع عکس: سایت adventure، عکاس نامشخص

دریاچه تخت سلیمان تکاب در مجموعه باستانی تخت سلیمان در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از شهر تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. در این مجموعه باستانی آثار و بناهایی مانند آتشکده و معبد از دوره‌های ساسانی و ایلخانی به‌جای مانده است. دریاچه تخت سلیمان در این منطقه چندین هزار سال قدمت دارد و افسانه‌های متفاوتی از آن بین اهالی این منطقه نقل می‌شود.

آب دریاچه تخت سلیمان بسیار آهکی است و به همین دلیل امکان شنا، غواصی و دسترسی به عمق آن وجود ندارد. با وجود تلاش‌های کارشناسان و زمین‌شناسان اطلاعات زیادی درباره این دریاچه به دست نیامده است. تابلوی شنا ممنوع در نقاط مختلف اطراف این دریاچه به چشم می‌خورند و بنا بر گفته ساکنان این منطقه افراد زیادی از این دریاچه هرگز برنگشته‌اند.

دریاچه تخت سلیمان در جوار کوه های برفی

منبع عکس: سایت apochi، عکاس نامشخص

در افسانه‌های محلی پیدایش دریاچه تخت سلیمان را بر اثر کوبیدن عصا به دست حضرت سلیمان در این محل می‌دانند. افسانه‌هایی نیز درباره وجود گنج‌های بی‌شمار در اعماق این دریاچه وجود دارند که از میان آن‌ها گنجینه‌های کوروش کبیر، اشکانیان و ساسانیان مشهور هستند؛ اما به‌دلیل عدم دسترسی به عمق این دریاچه هرگز درستی این افسانه‌ها ثابت نشده‌اند.

عمق دقیق دریاچه تخت سلیمان مشخص نیست؛ اما در کاوش‌های گروه‌های باستان‌شناس آلمانی بیشترین عمق آن در حدود ۷۰ متر عنوان شد. در گزارش‌های کارشناسی به وجود لوح و کتیبه و برخی اقلام باستانی دیگر در عمق این دریاچه اشاره می‌شود که استخراج آن‌ها نیاز به تجهیزات حرفه‌ای دارد. این دریاچه به‌شکل تنگ است و دهانه بسته‌ای به نسبت محیط پایین خود دارد.

محوطه تخت سلیمان و دریاچه آن از نمای بالا

منبع عکس: سایت packtoiran، عکاس نامشخص

عمق دریاچه تخت سلیمان قابل رؤیت نیست و به‌دلیل رسوب بالا در آب آن تنها سطح آب دیده می‌شود. تاکنون موجود زنده‌ای نیز در این دریاچه پیدا نکرده‌اند. در سال‌های اخیر مستندی درباره دریاچه تخت سلیمان ساخته شده است که افسانه‌های موجود درباره این دریاچه و امکان درستی آن‌ها را بررسی می‌کند. دریاچه تخت سلیمان به‌همراه این مجموعه باستانی در سال ۲۰۰۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

  • آدرس دریاچه تخت سلیمان: استان آذربایجان غربی، ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب، مجموعه تاریخی تخت سلیمان (مشاهده روی نقشه)

۵. گورستان سفید چاه بهشهر

سنگ قبرهای نقش دار در قبرستان چاه سفید بهشهر

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

گورستان سفید چاه در بخش یانه سر شهرستان بهشهر و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. قدمت این گورستان به زمان حکومت تیموریان می‌رسد و از آن به‌عنوان نخستین قبرستان مسلمانان یاد می‌کنند. در این آرامستان سنگ قبرهایی ایستاده با نقش و نگارهایی عجیب دیده می‌شوند که سبب اسرارآمیزی این گورستان شده‌اند.

از طرف دیگر افسانه‌های مختلفی میان مردم محلی درباره گورستان سفید چاه دهان به دهان می‌شود. خاک این منطقه سفید رنگ است و مردم محلی اعتقاد دارند بدن مردگان آن‌ها در این آرامستان نمی‌پوسد و سالم می‌ماند؛ به همین دلیل برای دفن مردگان خود در این قبرستان تلاش می‌کنند.

امامزاده و گورهای قبرستان چاه سفید بهشهر زیر آسمان ابری

عکاس: محمد حسن صلواتی از باشگاه خبرنگاران جوان

روی سنگ قبرهای گورستان سفید چاه نقش و نگارهایی مانند انواع حیوانات و گیاهان تا نشانه‌هایی از شغل و شخصیت درگذشتگان به چشم می‌خورند. کارشناسان هرکدام از این تصاویر را نمادی خاص از ساکنان قدیم این منطقه می‌دانند. در این گورستان مقبره بزرگان و امامزاده‌ای نیز وجود دارد که مردم این منطقه احترام زیادی برای آن‌ها قائل هستند. نام این گورستان در سال ۱۳۸۱ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس گورستان سفید چاه: استان مازندران، بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه (مشاهده روی نقشه)

۶. قبرستان خالد نبی

سنگ قبرهای عجیب قبرستان خالد نبی در ترکمن صحرا

منبع عکس: صفحه اینستاگرام d.fazaeli@

قبرستان خالد نبی در منطقه‌ای کوهستانی در استان گلستان و در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهرستان کلاله قرار دارد. این گورستان را به‌واسطه سنگ قبرهای غیر طبیعی آن می‌شناسند و به‌دلیل عدم دسترسی به اطلاعات قبرها از آن با عنوان یکی از عجیب‌ترین جاذبه های تاریخی شمال ایران یاد می‌کنند.

گورستان خالد نبی در جوار زیارتگاه خالد نبی و بر فراز تپه‌های سرسبز ترکمن صحرا قرار دارد. اطراف این آرامستان مقبره‌های دیگری متعلق به دو شخص به نام های «عالم بابا» و «چوپان عطا» قرار گرفته‌اند که از نزدیکان خالد نبی بوده‌اند؛ اما هیچ اطلاعی از صاحبان قبرهای عجیب این گورستان در دست نیست.

سنگ قبرهای عجیب در قبرستان خالد نبی در پاییز

عکاس: محمد محرابی

در گورستان خالد نبی در حدود ۶۰۰ سنگ قبر با اشکال دو نیم‌دایره چسبیده به هم، شاخ قوچ و استوانه‌ای به چشم می‌خورند که ارتفاع برخی از آن‌ها به دو متر می‌رسد؛ اما هیچ اطلاعات دیگری روی آن‌ها ثبت نکرده‌اند. شکل عجیب این سنگ قبرها توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و مردم محلی افسانه‌های زیادی از این منطقه بازگو می‌کنند. بنا بر افسانه‌ای قدیمی که بین مردمان این منطقه رواج بیشتری دارد، خالد نبی در این مکان دعا کرده است که مردم قوم او سنگ شوند و این داستان نسل به نسل بین مردم محلی روایت شده است.

سنگ قبرهای استوانه ای در قبرستان خالد نبی زیر آسمان آبی با ابرهای سفید

عکاس: محمد محرابی

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از تاریخچه این گورستان در دست نیست و متاسفانه تعداد زیادی از سنگ قبرهای آن را دزدیده‌اند. برای بازدید از این منطقه در فصل‌های بهار و پاییز عازم سفر شوید و اگر در روزهای تابستانی قصد دیدن این منطقه را دارید، صبح زود عازم شوید. در روزهای گرم تحمل تابش مستقیم آفتاب در این منطقه بسیار سخت خواهد بود.

  • آدرس قبرستان خالد نبی: استان گلستان، ۵۵ کیلومتری روستای کلاله، روستای گچی سو، کوه گوگجه داغ (مشاهده روی نقشه)

۷. جنگل جیغ مشهد

درختان سرسبز بلند در جنگل جیغ مشهد

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

جنگل جیغ یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی عجیب در کشور ما است که در استان خراسان رضوی و جنوب شهر مشهد قرار دارد. این جنگل در منطقه طرقبه و در جوار روستای سربرج واقع شده است. جنگل جیغ از سرسبزترین نواحی در نزدیکی شهر مشهد است و گردشگران زیادی در طول سال، به‌خصوص در روزهای گرم به این منطقه خوش آب و هوا پناه می‌برند.

شاید در نگاه نخست جنگل جیغ کاملا عادی به نظر برسد، ما صداهای آزاردهنده از این جنگل در طول شب به گوش می‌رسند که توجه ساکنان روستاهای اطراف را به خود جلب کرده‌اند. صدایی نزدیک به جیغ یا سوت ممتد از زمان غروب خورشید در این جنگل بلند می‌شود و تا زمان بر آمدن خورشید نیز ادامه دارد.

جنگل جیغ مشهد در شب میان مه

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

تا مدت‌های طولانی صداهای جنگل جیغ سبب ایجاد شایعات داغ می‌شد و به همین دلیل از این منطقه با نام جنگلی عجیب و ترسناک یاد می‌کردند؛ اما پس از بررسی کارشناسان، منبع ایجاد صداها نوعی جیرجیرک با نام محلی «کز» عنوان شد. این حشره در طول فصل‌های پر بارش به جنگل جیغ می‌رسد و تعداد زیاد آن‌ها شدت صداها را بالا می‌برند، تا جایی که از دور شبیه صدای فریاد و جیغ به نظر می‌رسد. عمر این جیرجیرک‌ها ۴۰ روز است و نزدیکی رودخانه‌ها محل تجمع آن‌ها است. برای بازدید از این منطقه بهترین زمان فصل بهار است.

۸. باغ سنگی سیرجان

تنه های چوبی با میوه های سنگی در باغ سنگی سیرجان

منبع عکس: ایران آنلاین، عکاس نامشخص

باغ سنگی سیرجان از عجیب‌ترین جاذبه‌ها در استان کرمان به شمار می‌رود که توسط شخصی به نام درویش خان اسفندیار پور ساخته شده است. درختان چوبی با میوه‌های سنگی دلیل اصلی اسرارآمیزی این منطقه هستند. تمام این درخت‌ها را درویش خان با ابزار محدود ساخته است و سال‌ها از برپایی این باغ نمادین می‌گذرد.

باغ سنگی سیرجان مانند نمایشگاهی از آثار هنری مدرن در میان بیابان‌های خشک کرمان خودنمایی می‌کند

به گفته خانواده درویش خان، در سال ۱۳۴۰ شمسی با انجام اصلاحات ارضی بخش‌های زیادی از زمین‌های این خانواده از دست می‌روند و خشک می‌شوند. درویش خان که شاهد از بین رفتن درختان و باغ‌های خود بوده است، پریشان می‌شود و به نشانه اعتراض در یکی از باغ‌های خشکیده، تندیس سازی از چوب و سنگ را آغاز می‌کند.

درختان باغ سنگی سیرجان در حقیقت تنه‌های خشک شده درختان باغ‌های سرسبز درویش خان بوده‌اند که او به‌تنهایی تک تک آن‌ها را از خاک در آورده و در این باغ در گودال‌های عمیق قرار داره است. برخی از سنگ‌های آویزان از درخت‌ها بسیار سنگین و بزرگ هستند و حمل و سوراخ کردن آن‌ها توسط این پیرمرد تنها جای تعجب بسیار دارد. تندیس‌های باغ سنگی سیرجان را می‌توان نمونه‌هایی مدرن از هنر مجسمه سازی برشمرد.

درختان سنگی در باغ سنگی سیرجان زیر آسمان ابری

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا زندگی، عکاس نامشخص

با مرگ درویش خان اسفندیار پور رازهای ساخت باغ سنگی نیز از بین رفتند، گرچه در زمان زندگی او نیز به‌دلیل کر و لال بودن درویش خان کسی نتوانست از انگیزه‌های او به‌شکل کامل مطلع شود. پس از مرگ درویش خان یکی از درخت‌ها فرو افتاد. برای سر پا کردن این درخت چندین نفر جمع شدند و به کمک یکدیگر به‌سختی درخت را بر پا کردند. در حال حاضر گرداگرد این باغ سنگی را حصار کشیده‌اند؛ اما اهتمام جدی برای حفاظت از آن وجود ندارد. درویش خان در سال ۱۳۸۶ شمسی در سن ۹۰ سالگی چشم از جهان فرو بست و او را در جوار درختان باغ سنگی‌اش به خاک سپردند.

  • آدرس باغ سنگی: استان کرمان، ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، روستای میاندوآب (مشاهده روی نقشه)

۹. دریاچه کلوت شهداد

کلوت های بیرون آمده از دریاچه کلوت شهداد

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

دریاچه کلوت شهداد یکی از زیباترین عجایب طبیعی ایران در مجاورت کویر شهداد کرمان است که زمان چندانی از عمر آن نمی‌گذرد. این دریاچه در سال ۱۳۹۸ شمسی پس از بارش‌های نخستین روزهای سال در میان کویر و مجاورت کلوت‌های شهداد به وجود آمد.

کویر لوت در بخش شهداد کرمان یکی از کم باران‌ترین نقاط داخل کشور ما به شمار می‌رود که کمترین میزان بارش‌ها را در طول سال بین مناطق مختلف ایران به خود اختصاص می‌دهد. هیچ پوشش گیاهی در این منطقه وجود ندارد و ایجاد دریاچه‌ای میان این کویر از عجایب این منطقه به حساب می‌آید.

دریاچه کلوت شهداد و کلوت های بیرون آمده از آن

منبع عکس: دیدار نیوز، عکاس نامشخص

منطقه گندم بریان که در طول سال‌های گذشته بیشترین دمای هوای جهان را تجربه کرده است، در نزدیکی دریاچه شهداد قرار دارد. شدت تبخیر در این نواحی تا اندازه‌ای است که هر لاشه‌ای پیش از تجزیه، خشک خواهد شد؛ به همین جهت ایجاد دریاچه در این منطقه توجه کارشناسان و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

برای بازدید از دریاچه کلوت شهداد باید از شهداد به‌سمت کلوت‌ها پیشروی کنید و پس از پیمودن مسیری در حدود ۵۰ کیلومتر به این دریاچه خواهید رسید. از میان این دریاچه کلوت‌هایی سر از آب بیرون آورده‌اند و خودنمایی می‌کنند. در مورد بقای این دریاچه در طول سال‌های آینده اطمینانی وجود ندارد؛ اما با توجه به ادامه حیات آن در طول دو سال پس از خشک‌سالی‌های فراوان، امید به بقای آن میان مردم محلی دوچندان شده است.

  • آدرس دریاچه کلوت: استان کرمان، ۴۰ کیلومتری شهداد، کلوت شهداد (مشاهده روی نقشه)

۱۰. تخت جمشید شیراز

سرستون های کاخ آپادانا در تخت جمشید

منبع عکس: سایت exoticca، عکاس نامشخص

مجموعه تخت جمشید یا پاسارگاد یکی از ارزنده‌ترین بناهای باستانی در تمام جهان است که در کشور ما قرار دارد. آثار و بناهای به‌جای‌مانده در این مجموعه نمونه‌هایی اعجاب آور از معماری و تمدن بشر در دوران باستان به شمار می‌روند. نخستین شگفتی در این مجموعه سازه‌هایی عظیم از سنگ هستند که در دل کوه بنا شده‌اند. هخامنشیان در ساخت کاخ‌های خود از سنگ‌های تراشیده در ابعاد بسیار بزرگ استفاده می‌کردند و در ساختار این بناها هیچ ملاتی بین سنگ‌ها به چشم نمی‌خورد؛ با این وجود پس از گذشتن ۲۵۰۰ سال هنوز بخش‌هایی از این بناها برپا هستند که جای شگفتی بسیار دارد.

بناهای سنگی محوطه تخت جمشید زمان غروب خورشید

منبع عکس: سایت Besuch von Persepolis، عکاس نامشخص

از طرف دیگر چگونگی حمل قطعات بزرگ سنگ تا پای کوه در زمان باستان بدون دسترسی به ابزار و ماشین آلات پیشرفته برای مهندسان امروزی هنوز سوالی بدون پاسخ است. تراش ستون‌ها، سرستون‌ها و دروازه‌های شهر و کاخ‌ها نیز با نقوش برجسته، با ظرافت بالا از دیگر عجایب پرسپولیس به شمار می‌رود.

در منشورهای باستانی و الواح به‌جای‌مانده از دوره حکومت هخامنشیان در تخت جمشید، شرح مفصلی از قوانین کارگری و حقوق و مزایای آن‌ها حک شده است که با قوانین جوامع پیشرفته امروزی برابری می‌کند. از جمله قوانین جالب‌توجه در زمان حکومت پادشاهان هخامنشی، پرداخت حقوق مساوی به کارگران زن و مرد و واگذاری مناصب اجتماعی مختلف به بانوان بوده است.

منابع عکس‌ها: سایت‌های fodasun، civitatis، lonelyplanet و tehrantimes

در چهار گوشه کاخ آپادانا چهار لوح زرین کشف کرده‌اند که روی همه آن‌ها یک متن حکاکی شده است. مورخان متن این سنگ‌نوشته‌ها را که به دستور داریوش شاه حک شده‌اند، پیغام صلح و دوستی به تمام مردم جهان می‌دانند. مجموعه تخت جمشید در شمال شرقی شیراز و در منطقه مرودشت قرار دارد و بازدید از آن برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی خالی از لطف نیست.

  • آدرس تخت جمشید: استان فارس، مرودشت، ۶۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز (مشاهده روی نقشه)

۱۱. کویر ریگ جن

غروب خورشید در آسمان ابری میان تپه های ماسه ای ریگ جن

منبع عکس: سایت ایرانگرد، عکاس نامشخص

کویر ریگ جن در استان سمنان از دور افتاده‌ترین نواحی بیابانی در کشور ما است که به‌دلیل عدم دسترسی به بخش‌هایی از آن تا مدت‌های مدید، لقب مثلث برمودای ایران را به آن داده‌ بودند. به نظر زمین‌شناسان در این منطقه هیچ نشانی از آب و زندگی نیست. باتلاق‌ها و نمکزارهای گسترده در کویر ریگ جن، این منطقه را به یکی از اسرارآمیزترین مناطق کشور ما تبدیل کرده است و بنا به گفته محلیان بسیاری از گردشگران در سفر به این کویر هرگز بازنگشته‌اند. 

با گذشت زمان و افزایش تجهیزات ایمنی در سال ۱۹۹۷ میلادی برای نخستین بار علی پارسا، کویر شناس ایرانی به‌همراه مدیر وقت پارک ملی کویر بر فراز این منطقه پرواز کردند و یک سال بعد، آقای پارسا به‌وسیله ماشین از کویر ریگ جن گذشت. به این ترتیب طلسم دست نیافتنی بودن کویر ریگ جن شکسته شد.

رد پا روی شن های کویر ریگ جن

منبع عکس: نمناک، عکاس نامشخص

به‌دلیل اختلاف بالای دما در طول روز و شب، سنگ‌های کویر در سرمای شب دچار فرسایش و شکستگی می‌شوند و صداهایی از این منطقه به گوش می‌رسد. از این پدیده با نام گریه سنگ یاد می‌کنند. نام کویر ریگ جن را به‌دلیل صعب العبوری آن انتخاب کرده‌اند.

با وجود دسترسی به کویر ریگ جن توسط گروه‌های حرفه‌ای در سال‌های گذشته، این کویر هم‌چنان انتخاب مناسبی برای همه علاقه‌مندان به کویرنوردی نیست و بازدید از این منطقه نیازمند تجربه و دانش بالا و وسایل و تجهیزات کامل است؛ پس برای نخستین تجربه کویرگردی، کویر ریگ جن را انتخاب نکنید. برای افراد با تجربه نیز همراهی راهنماهای محلی و باتجربه ضروری است.

طلوع خورشید در آسمان آبی کویر ریگ جن

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در بازدید از کویر ریگ جن، تغییر دائمی شکل تپه‌های ماسه‌ای در این منطقه است که سبب اشتباه گردشگران و گم کردن مسیر می‌شود. در گذشته دلیل گمراهی مسافران در این کویر را وجود نیروهای اهریمنی و جن‌ها می‌دانستند که کاملا ریشه در جهل و خرافات داشت. امروزه با استفاده از مسیریاب‌های قوی، تجهیزات و امکانات حرفه‌ای و همراهی راهنماهای مسلط به مسیر کویر ریگ جن، امکان بازدید از این منطقه اسرارآمیز وجود دارد.

۱۲. روستای صخره ای میمند

خانه های سنگی در دامنه کوه در روستای میمند

عکاس: عادل باخدا از خبرگزاری میزان

روستای صخره‌ای میمند از جالب‌توجه‌ترین جاذبه‌های تاریخی در استان کرمان است که موقعیت جغرافیایی این روستا ویژگی متمایز آن است. خانه‌های روستای میمند داخل صخره‌های سنگی بزرگ کنده شده‌اند. در این روستای باستانی بیش از ۲۰۰۰ اتاق در دل کوه‌ها به چشم می‌خورند که بین هشت تا ۱۲ هزار سال قدمت دارند.

ساخت خانه‌های سنگی در دل کوه با ابزار محدود در زمان باستان سبب تعجب باستان‌شناسان در روستای میمند می‌شود. مورخان این منطقه را از نخستین سکونتگاه‌های مادها و اقوام آریایی می‌دانند. سنگ‌نگاره و آثار باستانی به دست آمده از بخش‌های مختلف این روستا، قدمت آن را نشان می‌دهد. این روستا هم‌چنان قابل سکونت است و مردم این منطقه با حفظ آداب و رسوم سنتی خود در خانه‌های سنگی زندگی می‌کنند.

خانه های خانه های سنگی کنده شده در دل کوه در روستای میمند

منبع عکس: خبرگزاری مشرق، عکاس نامشخص

نام روستای صخره ای میمند در سال ۲۰۱۵ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در روستای میمند حمامی بزرگ نیز دیده می‌شود که خزینه و معماری داخلی پیچیده‌ای دارد. طراحی و ساخت این حمام از دیگر عجایب روستای میمند به شمار می‌رود. در طول سالیان اخیر روند مهاجرت روستاییان این منطقه افزایش یافته که تاسف برانگیز است. بازدید از این روستای باستانی برای علاقه‌مندان به دیدنیهای عجیب ایران خالی از لطف نیست.

۱۳. دره کول خرسان دزفول

صخره های جلبکی دره کول خرسان

منبع عکس: سایت ایران هتل، عکاس نامشخص

دره کول خرسان در استان خوزستان و در فاصله کوتاهی از شهر دزفول قرار دارد. دمای هوای این دره در طول گرم‌ترین روزهای خوزستان در حدود مثبت ۲۰ درجه سانتی‌گراد است که سبب تعجب گردشگران می‌شود. از دیگر عجایب دره کول خرسان جوشش چشمه‌های خروشان در دیواره‌های این دره است.

مسیر تاریک و پیچ‌درپیچ دره کول خرسان سبب اسرارآمیزی این دره می‌شود و به همین دلیل این منطقه را با نام «دره ارواح» نیز می‌شناسند

از دره کول خرسان با نام‌های «دره ارواح» و «اشکفت زرده» نیز یاد می‌شود. در برخی از بخش‌های مسیر این دره ارتفاع دیواره‌های اطراف به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد و مسیر باریک تا چند کیلومتر امتداد دارد. نور آفتاب به بخش‌های زیادی از این دره نمی‌رسد و آب خنک میان دیواره‌ها جریان دارد؛ به همین دلیل هوای این منطقه در فصل تابستان خنک و مطبوع باقی می‌ماند.

دره کول خرسان در پایین‌ترین قسمت‌ها، عمقی نزدیک به ۲۰۰ متر دارد و تماشای دیواره‌های بلند در اطراف فضایی وهم آلود ایجاد می‌کند. پیش از بازدید از این منطقه حتما وضعیت آب و هوای این دره را استعلام کنید و در زمان‌ بارندگی و ابری بودن هوا به این دره نروید؛ زیرا احتمال جاری شدن سیلاب زیاد است.

مسیر باریک میان صخره های پرپیچ و خم دره کول خرسان

منبع عکس: خبرگزاری برنا، عکاس نامشخص

دره کول خرسان در حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد و با نزدیکی به پایان این مسیر، آب در تنگه بالا می‌آید. دره خرسان در انتها به رود دز می‌رسد و به‌دلیل افزایش حجم آب پیمودن این بخش برای افراد زیادی می‌تواند خطرآفرین باشد. در صورت بارش باران نیز در فاصله کوتاهی سیلاب‌های خروشان در این قسمت از دره خرسان به راه می‌افتند ؛ پس برای بازدید از این منطقه تنها بخش‌های امن تنگه را انتخاب کنید.

  • آدرس دره کول: استان خوزستان، ۳۵ کیلومتری شمال دزفول در مسیر شهیون، مجاور روستای پاقلعه و بیشه بزان (مشاهده روی نقشه)

۱۴. دریاچه لیپار چابهار

دریاچه صورتی لیپار زیر آسمان آبی پر ابر و نیزار کنار آن

منبع عکس: سایت vis_man.ir، عکاس نامشخص

دریاچه لیپار در نزدیکی شهر چابهار قرار دارد و یکی از معدود دریاچه‌های صورتی در جهان به شمار می‌رود. شاید با شنیدن نام دریاچه تصور گستره‌ای از آبی خروشان در مقابل چشم شما زنده شود؛ اما این دریاچه آبی نیست و این ویژگی، وجه تمایز تالاب لیپار است.

آب دریاچه لیپار از شورترین آب‌های آبگیرهای جهان است و وجود نوعی باکتری و پلانکتون گیاهی سبب تغییر رنگ این دریاچه به رنگ صورتی می‌شود. این دریاچه مملو از مواد آلی و معدنی است و به همین دلیل تغییرات بیولوژیکی زیادی در آن انجام می‌شود و تعداد پلانکتون‌های قرمز رنگ در زمستان به اوج می‌رسد.

موج سفید دریاچه صورتی لیپار زیر آسمان آبی

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

برای تماشای این دریاچه زیبا باید در جاده چابهار به گواتر پیش بروید. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه اواسط فصل زمستان تا نخستین روزهای فصل بهار است. در این بازه زمانی گستره‌ای از رنگ‌های آبی، صورتی، نارنجی و قرمز در دریاچه لیپار به چشم می‌خورد. پس از بازدید از این دریاچه می‌توانید به گل فشان چابهار نیز سر بزنید که بسیار زیبا است.

  • آدرس دریاچه لیپار: استان سیستان و بلوچستان، ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، مسیر جاده ساحلی بندر گواتر، جوار روستای رمین (مشاهده روی نقشه)

۱۵. کوه های مریخی چابهار

نمایی از کوه های مریخی چابهار زیر آسمان آبی

منبع عکس: سایت mehrnavaz.com، عکاس نامشخص

کوه های مریخی چابهار از دیگر عجایب دیدنی ایران در جنوب ایران هستند که به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای موسوم به بدبوم توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. این کوه‌ها در فاصله ۵۰ کیلومتری از بندر چابهار قرار گرفته‌اند و در حدود پنج میلیون سال از عمر آن‌ها می‌گذرد.

فرسایش آب و خاک در طول زمان عجیب‌ترین نقش‌ها را بر کوه های مریخی ایجاد کرده است. از این کوه‌ها با نام کوه‌های مینیاتوری نیز یاد می‌کنند. این منطقه در سال‌های گذشته زیر حجم انبوهی از خاک مدفون بود و بر اثر گذشت زمان به مرور پدیدار شد. شیارهای ریز و یک‌دست روی صخره‌های این منطقه، تندیس‌هایی زیبا خلق کرده‌اند که شبیه مجسمه‌های ساخت دست انسان هستند.

کوه های مینیاتوری چابهار زیر آسمان آبی

منبع عکس نامشخص

اطراف کوه های مریخی هیچ گیاهی دیده نمی‌شود. ارتفاع این کوه‌ها بین پنج تا ۱۰۰ متر تغییر می‌کند و کشف فسیل ماهی و جانوران دریایی در بخش‌های مختلف آن، قرار داشتن این منطقه زیر آب، پیش از مدفون شدن آن در گذشته را نشان می‌دهد. کوه های مینیاتوری چابهار در جوار دریاچه لیپار قرار دارند و علاقه‌مندان به بازدید از جاذبه‌های عجیب ایران می‌توانند از این جاذبه‌های طبیعی در یک روز دیدن کنند.

  • آدرس کوه‌های مریخی: استان سیستان و بلوچستان، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار (مشاهده روی نقشه)

۱۶. غار پراو کرمانشاه

ورودی کوه پراو در کوه پراو

منبع عکس: خبرگزاری تابناک جوان، عکاس نامشخص

غار پراو یکی از دیدنیهای عجیب ایران در استان کرمانشاه است که بر فراز کوه پراو قرار دارد. دهانه ورودی این غار به‌شکل عمودی است و برای بازدید از این غار به تجهیزات غارنوردی حرفه‌ای و آمادگی بدنی بالا نیاز دارید. این غار میان طبیعت گردان به‌عنوان خطرناک‌ترین، مرگبارترین و خشن‌ترین غار در ایران شناخته می‌شود که ورزشکاران زیادی جان خود را در آن از دست داده‌اند.

تا حدود ۳۰ سال پیش هیچ گروه یا فردی نتوانسته بودند کل مسیر غار پراو را طی کنند؛ اما پس از موفقیت نخستین گروه کوهنوردی، به‌تدریج راه برای ورزشکاران بیشتری باز شد و به مرور زمان افراد بیشتری تا انتهای مسیر غار را پیمودند. تلاش گروه‌های مختلف کوهنورد سبب مرگ پنج تن از ورزشکاران شد؛ اما در نهایت داخل غار پاکسازی و مسیر آن باز شد.

کوهنوردان در کوه پراو و مسیر ورودی غار پراو

منبع عکس: سایت امرداد، عکاس نامشخص

برای ورود به غار پراو باید از کوهی به ارتفاع ۳۰۰۰ متر بالا بروید و سپس به‌صورت عمودی به غار وارد شوید؛ البته برای این کار نیاز به آمادگی جسمانی بالا خواهید داشت. داخل این غار نیز گذرگاه‌های باریک افقی و عمودی دارد و برای سلامت عبور کردن از این مسیر تجربه بالای کوهنوردی و غارنوردی لازم است. کوهنوردان مشهور جهان در گذشته از این غار با نام اورست غارهای جهان نام برده‌اند؛ اما در حال حاضر غارهای سخت‌تری در کشورهای دیگر کشف شده‌اند.

  • آدرس غار پراو: استان کرمانشاه، ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه (مشاهده روی نقشه)

۱۷. قنات قصبه گناباد

تونل باریک داخل قنات قصبه گناباد

منبع عکس: خبرگزاری راه دانا، عکاس نامشخص

قنات قصبه گناباد از عجیب‌ترین سازه‌های مهندسی در تاریخ ایران به شمار می‌رود و ابتکار ایرانیان در طراحی این قنات برای آب رسانی به مناطق حاشیه کویر در خراسان جنوبی قابل ستایش است. طراحی برجسته این قنات و نمونه‌های مانند آن در دیگر شهرهای کشور ما، سبب ثبت‌نام قنات ایرانی در فهرست جهانی یونسکو شده‌اند.

دهانه ورودی قنات قصبه گناباد در استان خراسان رضوی

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

از مهم‌ترین ویژگی‌های قنات قصبه گناباد می‌توان به عمق چاه مادر، تکنولوژی حفر قنات و شیوه بهره‌بردای از آن اشاره کرد. از عمر این قنات در حدود ۲۵۰۰ سال می‌گذرد و نقشه بی‌نظیر آن سبب تعجب مهندسان امروزی می‌شود. قنات قصبه طولانی‌ترین قنات شناخته شده در جهان است و شاهکار تمدن تاریخ بشر به شمار می‌رود.

  • آدرس قنات قصبه: استان خراسان رضوی، گناباد، جاده گناباد به کاخک (مشاهده روی نقشه)

۱۸. تنگه چاهکوه قشم

صخره های تودرتوی تنگه چاهکوه قشم زیر آسمان آبی

عکاس: سید وحید حسینی

تنگه چاهکوه در استان هرمزگان قرار دارد و بخشی از ژئوپارک قشم به شمار می‌رود. این تنگه تماشایی در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر قشم و در جوار روستای چاهوی شرقی واقع شده است. این منطقه در طول سالیان دراز و بر اثر فرسایش خاک به‌شکل تندیس‌های تراشیده به دست انسان در آمده است.

صخره‌های زیبا و تراشیده تنگه چاهکوه، مانند تندیس‌های ساخته دست انسان هستند و به همین دلیل توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند

تنگه چاهکوه در گذشته محل تامین آب شیرین مردم این منطقه و به دست ساکنان روستاهای اطراف چند چاه در آن تعبیه شده بود. هرچه میان صخره‌های پرپیچ و خم این تنگه پیش بروید، به مناظری زیباتر خواهید رسید. زیبایی این تنگه توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند.

در طول مسیر تنگه چاهکوه دیواره‌های بلند شما را احاطه می‌کنند و با پیشروی در مسیر تنگه به مسیرهای باریک‌تر خواهید رسید. برای رسیدن به تنگه چاهکوه باید از میدان درگهان در جزیره قشم به‌سمت غرب بروید. با گذر از روستای چاهو به ورودی این تنگه و پس از پیمایشی کوتاه به عمق تنگه خواهید رسید.

  • آدرس تنگه چاهکوه: استان هرمزگان، ۷۰کیلومتری جزیره قشم، نزدیکی چاهوی شرقی (مشاهده روی نقشه)

۱‍۹. غار نمکدان قشم

گردشگر در غار نمکدان قشم زیر قندیل های نمکی بلند غار

منبع عکس: سایت قشم گردی، عکاس نامشخص

غار نمکدان از دیگر دیدنی‌های اعجاب آور در جزیره قشم است که در بخش غربی این جزیره قرار دارد. پیدایش این غار به نخستین دوره‌های زمین‌شناسان باز می گردد و از کهن‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جنوب ایران است. غار نمکدان قشم طولانی‌ترین غار نمکی در جهان به شمار می‌رود و تاکنون تنها نزدیک به هفت کیلومتر آن را کشف کرده‌اند.

با ورود به غار نمکدان قشم با دیواره‌هایی مملو از بلورهای نمک مواجه می‌شوید که در حدود ۵۰۰ میلیون سال عمر دارند. بازدید از این غار برای گردشگران تنها در ۱۰۰ متر ورودی آن امکان‌پذیر است. این غار بر بلندی کوهی گنبدی قرار دارد که دامنه آن را شنزاری نمکی و سفید پوشانده است.

دهانه غار نمکدان قشم و داخل غار پوشیده از بلورهای نمک

منبع عکس: سایت قشم گردی، عکاس نامشخص

درون غار نمکدان قشم را قندیل‌هایی با شکل‌های زیبا پوشانده‌اند. سقف این غار نیز مملو از ریسه‌های به هم بافته از بلورهای نمک است. در طول غار نمکدان تالارهای کوچک و بزرگی قرار گرفته‌اند که در هرکدام از آن‌ها مناظری زیبا از فرسایش رسوبات نمکی به چشم می‌خورند. غار نمکدان از اعجاب انگیزترین جاذبه‌های طبیعی در تمام جهان است و کارشناسان خارجی نیز از این غار با عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین یافته‌های زمین‌شناسان در جهان یاد کرده‌اند.

  • آدرس غار نمکدان: استان هرمزگان، جزیره قشم، ۱۰۰ کیلومتری شهر قشم (مشاهده روی نقشه)

۲۰. منار جنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان زیر آسمان آبی

منبع عکس: سایت هومسا، عکاس نامشخص

بنای منار جنبان اصفهان از برجسته‌ترین آثار تاریخی به‌جای‌مانده از دوره حکومت ایلخانیان است که شکل معماری و ویژگی این بنا توجه گردشگران زیادی از سراسر جهان را به خود جلب می‌کند. این بنا در ابتدا تنها شامل ساختمان ایوان بوده است و مناره‌های معروف آن را سپس به آن اضافه کرده‌اند.

مناره‌های بنای منارجنبان اصفهان پس از ایوان اصلی این سازه به بنا اضافه شده‌اند و دانش فنی معماران در طراحی این ستون‌های لرزان، تحسین مهندسان امروزی را بر می‌انگیزد

مناره‌های لرزان در بنای منار جنبان اصفهان از مهم‌ترین دلایل اعجاب این بنا هستند. گرچه امروزه مهندسان به‌دلایل حرکت مناره‌ها پی برده‌اند، هم‌چنان تماشای لرزش این ستون‌های آجری بلند سبب تعجب گردشگران می‌شود. دلیل حرکت مناره‌های این سازه تاریخی وجود کلاف‌های چوبی در ساختمان آن‌ها است. از طرف دیگر باریکی و سبکی این ستون‌ها سبب حرکت راحت‌تر مناره‌ها می‌شود.

نکته جالب‌توجه در مورد مناره‌ها وابستگی حرکت آن‌ها به یکدیگر است؛ طوری که با لرزاندن یکی، مناره دیگر نیز به حرکت در می‌آید و این لرزش به سقف بنا نیز منتقل می‌شود. گرچه تحلیل این قابلیت معماری در بنای منار جنبان امروزه پیچیده نیست، میزان دانش فنی مهندسان در طراحی این سازه بیش از هفت قرن پیش اعجاب برانگیز است.

ساختمان منارجنبان در اصفهان کنار درختان و زیر آسمان آبی از نمای پایین

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

منار جنبان در غرب شهر اصفهان قرار دارد و یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر بین گردشگران داخلی و خارجی است. در سفر به اصفهان می‌توانید زمانی را به تماشای این جاذبه تاریخی عجیب اختصاص دهید.

  • آدرس منار جنبان: استان اصفهان، ۶ کیلومتری غرب شهر اصفهان، جاده نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه (مشاهده روی نقشه)

در این مقاله کجارو به معرفی دیدنیهای عجیب ایران پرداختیم. این مناطق از پرطرفدارترین نقاط گردشگری در کشور ما هستند و در طول سال از مسافران زیادی میزبانی می‌کنند. اگر شما نیز تجربه بازدید از جاذبه‌های عجیب کشور ما را دارید یا در نزدیکی یکی از این مناطق زندگی می‌کنید، در ادامه آن را با ما در میان بگذارید.

عکس‌ کاور از وب‌سايت smarttiz

پرسش‌های متداول

آیا امکان شنا در دریاچه تخت سلیمان وجود دارد؟

آب دریاچه تخت سلیمان بسیار آهکی است و به همین دلیل امکان شنا، غواصی و دسترسی به عمق آن وجود ندارد.

منشا صداهای جنگل جیغ چیست؟

منبع ایجاد صداهای عجیب جنگل جیغ نوعی جیرجیرک با نام محلی «کز» است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه