بکرترین جاذبه‌های گردشگری ایران کدامند؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش یکشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
بکرترین جاذبه‌های گردشگری ایران کدامند؟

بکرترین جاذبه های ایران در جنگل‌ها، کوهستان‌ها، کویرها و دشت‌های کشور ما قرار گرفته‌اند و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر از زیباترین مناظر طبیعی ایران دارند.

ایران کشوری پهناور با موقعیت متنوع جغرافیایی است و اقلیمی چهار فصل دارد. از شمال تا جنوب ایران را دریاها، کویرها، جنگل‌ها و کوهستان‌های متعددی در برگرفته‌‌اند که جاهای بکر ایران در آن‌ها به چشم می‌خورند. این جاذبه‌های طبیعی بکر از زیباترین  هستند و طبیعت‌گردان حرفه‌ای در طول سال از این مناطق بازدید و تصاویر زیبایی از این جاذبه‌ها منتشر می‌کنند.

آشنایی با دیدنیهای بکر ایران برای علاقه‌مندان به سفر و طبیعت‌گردی فرصتی جذاب برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد کشور ما را فراهم می‌کند. بکرترین جاذبه‌های ایران در استان‌های مختلفی از کشور ما قرار گرفته‌اند که با توجه به محل سکونت خود می‌توانید برای تماشای زیبایی‌های این مناطق برنامه‌ریزی کنید. ما در این مقاله به معرفی برخی از جاذبه‌های بکر ایران می‌پردازیم.

جاهای بکر ایران:

روستای کندوان

خانه های کله قندی روستای کندوان تبریز

منبع عکس: خبرگزاری میراث آریا، عکاس نامشخص

روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز، یکی از بکرترین جاذبه های تاریخی و طبیعی در کشور ما است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. این روستا در دامنه کوه سبلان و ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو واقع شده است.

روستای کندوان را با خانه‌های صخره‌ای و کله قندی آن می‌شناسند. قدمت این روستا به بیش از ۶ هزار سال قبل باز می‌شود و شواهد تاریخی موجود، عمر خانه‌های امروزی این روستا را در حدود ۷۰۰ سال پیش نشان می‌دهند. قدمت سفالینه‌های کشف شده در اطراف این روستا به دوره پیش از حکومت ایلخانیان باز می‌شود.

خانه های سنگی روستای کندوان کنار درختان سبز

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

بنا بر نظر باستان‌شناسان در سالیان دور با جریان مذاب آتشفشانی کوه سهند، حفره‌هایی در دامنه این کوه ایجاد شدند. این حفره‌ها در طول سال‌های بعد بر اثر تغییرات اقلیمی این منطقه و بارش‌های متمادی برف و باران فرسایش یافتند و سپس نخستین ساکنان روستای کندوان داخل حفره‌ها را به‌شکل خانه‌های سنگی در آوردند. سه ماه از سال این منطقه پوشیده از برف و یخبندان است و تردد به آن بسیار مشکل می‌شود. این روستا یکی از بکرترین روستاهای ایران در دامنه‌های سرسبز کوه سبلان است و بازدید از آن برای علاقه‌مندان به طبیعت بکر خالی از لطف نیست.

  • آدرس روستای کندوان: آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان (مشاهده روی نقشه)

تنگ بستانک (بهشت گمشده)

درختان سرسبز و رودخانه تنگ بستانک

منبع عکس: سایت destription، عکاس نامشخص

منطقه ییلاقی تنگ بستانک در شمال غربی شیراز از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعی کشور ما است که به‌دلیل مناظر تماشایی و طبیعت منحصربه‌فرد، این منطقه را بهشت گمشده نامیده‌اند. تنگ بستانک در شهرستان مرو دشت و بخش کامفیروز قرار دارد و در فصل بهار بسیار زیبا می‌شود.

تنگ بستانک یا بهشت گمشده از مناطق حفاظت‌شده ایران به شمار می‌رود و پوشش گیاهی متنوع و انبوهی دارد. در بخش‌های مختلف این منطقه آبشارهای طبیعی روی تپه‌های کم ارتفاع روان شده‌اند و درختان در هم تنیده‌اند. آب‌و‌هوای این ییلاق عالی است و دمای هوا در تنگ بستانک اختلاف محسوس با شهرها و مناطق اطراف آن دارد.

رودخانه و درختان سبز تنگ بستانک در جوار کوه

عکاس: حسین خسروی از خبرگزاری تسنیم

منطقه حفاظت‌شده تنگ بستانک در دامنه کوه دنا قرار گرفته است و برای بازدید از آن باید به ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز بروید. نزدیک‌ترین روستا به بهشت گمشده «دشتک» نام دارد. ارتفاع این ییلاق زیبا بین ۱۷۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا تغییر می‌کند و در بیشتر قسمت‌ها بیش از دو هزار متر است. طبیعت‌گردان زیادی در طول سال برای بازدید از این جاذبه بکر و تماشایی به استان فارس سفر می‌کنند.

  • آدرس ییلاق تنگ بستانک: استان فارس، شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز، تنگ بستانک (مشاهده روی نقشه)

اورامانات

خانه های روستای اورامان تخت در دامنه کوه زیر اسمان پر ابر

عکاس: نوزاد قادری

اورامانات منطقه‌ای خوش آب و هوا و تماشایی در غرب استان کردستان و شمال استان کرمانشاه است. این منطقه را دشت‌های پیچ‌درپیچ و کوهستان‌های سرسبز پوشانده‌اند و رودهای پرآب و خروشان در طول آن جریان دارند. بخشی از این ناحیه گسترده نیز در کشور عراق قرار می‌گیرد.

اورامانات از تاریخی‌ترین مناطق ایران با ظرفیت بالای فرهنگی است. منظر فرهنگی اورامانات در سال ۲۰۲۱ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

یکی از معروف‌ترین بخش‌های منطقه اورامانات روستای پلکانی اورامان است که در دامنه کوهستان قرار دارد و خانه‌های سنگی آن را در دل کوه حفر کرده‌اند. از این روستا با نام ماسوله زاگرس نیز یاد می‌کنند. معماری پلکانی خانه‌های روستای اورامان تخت شکلی شبیه به هرم برای این روستا به وجود آورده‌اند که قلعه باستانی در نوک آن به چشم می‌خورد.

اورامان تخت منطقه‌ای با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گسترده است و ظرفیت‌های بالایی برای گردشگری دارد. ساکنان این منطقه پوشش و آداب و رسوم محلی خود را به‌خوبی حفظ کرده‌اند و به‌خوبی از مسافران پذیرایی می‌کنند. مراسم پیر شالیار از معروف‌ترین جشن‌های سنتی در این منطقه به شمار می‌رود که هر ساله با آداب و رسومی خاص انجام می‌شود و گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.

عکاس: نوزاد قادری

از دیگر جاذبه‌های تماشایی در منطقه اورامانات می‌توان به رود سیروان اشاره کرد. این رودخانه که بلندترین رود در استان کردستان است، نقش قابل‌توجهی در سرسبزی دشت‌ها و کوهستان‌های اطراف دارد. زیباترین چشم‌انداز از رود سیروان در روستای هجیج اورامانات به چشم می‌خورد. بهترین زمان برای بازدید از این ییلاق زیبا فصل بهار است. در این زمان اورامانات مانند تکه‌ای از بهشت میان کوهستان زاگرس خودنمایی می‌کند و دشت‌های سرسبز آن پوشیده از گل‌های وحشی می‌شوند.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود در اقیانوس ابر

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین مناطق جنگلی در ایران است که به‌دلیل نزدیکی زیاد ابرها به سطح زمین و درختان، از این منطقه با نام جنگل اقیانوس ابر یاد می‌کنند. این ناحیه بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در کوه‌های البرز شرقی است که در مرز بین استان‌های سمنان و گلستان قرار دارد.

در جنگل ابر شاهرود پوشش گیاهی متنوعی به چشم می‌خورد که میان آن‌ها گیاهان معطر و دارویی خودنمایی می‌کنند. سراسر این جنگل پوشیده از درختان راش، بلوط، توسکا، نارون، بارانک، سرخدار و بوته‌های وحشی میوه‌های جنگلی است. در بیشتر روزهای سال اقیانوس ابر در جنگل ابر شاهرود تشکیل می‌شود؛ اما اگر نخستین ساعت‌های روز و زمان نزدیک غروب در فصل‌های بهار و پاییز را برای بازدید از این منطقه انتخاب کنید، بیشترین حجم ابر مقابل چشمان شما قرار می‌گیرند.

اقیانوس ابر در جنگل ابر شاهرود بین درختان

منبع عکس: سایت کایت، عکاس نامشخص

در دل جنگل ابر شاهرود جاذبه‌های بکر طبیعی نیز وجود دارند که توجه طبیعت گردان را به خود جلب می‌کنند. آبشارهای «شرشر» و «آلوچال» از زیباترین دیدنیهای این جنگل هستند که در بکرترین نقاط این منطقه قرار گرفته‌اند. برای بازدید از این آبشارها نیاز به آمادگی بدنی بالا دارید و باید از کوه بالا بروید. آبشار آلوچال از دو آبشار کوچک با ارتفاع مجموع ۲۵ متر تشکیل می‌شود. در میان جنگل ابر چشمه‌های طبیعی نیز قرار گرفته‌اند که اتراق حوالی آن‌ها می‌تواند تجربه‌هایی زیبا از پیک نیک در طبیعت برای شما بسازد.

  • آدرس جنگل ابر: استان سمنان، ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، جنگل ابر شاهرود (مشاهده روی نقشه)

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم از نمای بالا

منبع عکس نامشخص

دره ستارگان قشم از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعی جنوب کشور ما در ژئو پارک قشم است. این دره زیبا بر اثر فرسایش آب، باد و فشار لایه‌های زمین در طول سالیان دراز به وجود آمده است و قدمت آن به بیش از دو میلیون سال پیش می‌رسد. در این ژئو سایت اشکال هندسی ماسه‌ای، سنگی و آهکی سبب نام‌گذاری این منطقه به دره ستارگان شده‌اند.

در بخش‌های مختلف دره ستارگان ستون‌هایی بلند با راهروهایی پیچ‌درپیچ در میانه آن‌ها به چشم می‌خورند که بر اثر جریان آب باران و وقوع سیلاب در طول زمان به وجود آمده‌اند. بخش‌های زیادی از این دره ساختاری سست دارند و به همین دلیل پیاده روی در کناره‌های ستون‌ها ایمن نیست.

مسیر صخره ای دره ستارگان قشم از بالا

منبع عکس: سایت قشم گردی، عکاس نامشخص

بهترین زمان سفر به دره ستارگان از نخستین روزهای فصل پاییز تا نخستین روزهای فصل بهار است. در سایر زمان‌های سال این دره به‌دلیل اقلیم گرم و شرجی، بسیار داغ و سوزان می‌شود. در طول مسیر دره ستارگان هیچ سایبانی وجود ندارد و در زمان تابش مستقیم خورشید بازدیدکنندگان دچار آفتاب سوختگی می‌شوند؛ پس برای بازدید از این دره حتما از کلاه آفتابگیر و عینک دودی استفاده کنید.

نمایی از ستون های صخره ای دره ستارگان از پایین

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

دره ستارگان در شرق جزیره قشم و در نزدیکی روستای «برکه خلف» قرار دارد و تا پیش از غروب خورشید بازدید از این مجموعه مجاز است. مسیر ورودی به‌سمت دره ستارگان جاده‌ای خاکی است و با نیم‌ساعت پیاده‌روی به ورودی این دره خواهد رسید. برای عبور از دره ستارگان می‌توانید مسیر پایین و بالا را انتخاب کنید. در مسیر بالا چشم‌انداز زیبایی به داخل دره خواهید داشت؛ اما در مسیر پایین از میان پیچ‌وخم صخره‌های تودرتو خواهید گذشت. .

  • آدرس دره ستارگان: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای برکه خلف، دره ستارگان (مشاهده روی نقشه)

تنگه رغز

مسیر آبی تنگه رغز میان صخره های تو در تو

منبع عکس: اینستاگرام هم‌سفر شو، عکاس نامشخص

تنگه رغز از زیباترین و بکرترین مناطق طبیعی در استان فارس و میان رشته کوه زاگرس است. از این تنگه با نام عروس دره‌های آبی ایران یاد می‌کنند. تنگه رغز در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی شهر داراب و در منطقه فسارود فارس قرار گرفته است و فاصله کوتاهی تا روستاهای شمس‌آباد و حسن‌آباد دارد.

حوضچه تنگه رغز میان صخره ها از نمای بالا

منبع عکس: اینستاگرام هم‌سفر شو، عکاس نامشخص

طول مسیر تنگه رغز در حدود چهار کیلومتر است و از شمال به جنوب امتداد دارد. بومیان روستاهای اطراف از این منطقه با نام «رودخیز» نام می‌برند. در طول مسیر این تنگه بیش از ۶۰ آبشار دائمی و فصلی و ۱۰۰ حوضچه به چشم می‌خورند؛ اما دسترسی به همه آن‌ها ساده نیست و برای بازدید از برخی آبشارهای این تنگه نیاز به کمی کوهپیمایی دارید.

از معروف‌ترین آبشارهای تنگه رغز می‌توان به آبشارهای درخشش با ارتفاع ۶۵ متر، وداع با ارتفاع ۴۶ متر و کبوتر با ارتفاع ۲۵ متر اشاره کرد. بعضی حوضچه‌های این تنگه نیز عمق مناسب برای شیرجه و شنا دارند.

منبع عکس: اینستاگرام هم‌سفر شو، عکاس نامشخص

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی تنگه رغز، نور و گرمای خورشید به بخش‌هایی از مسیر این تنگه نمی‌رسد و به همین دلیل هوای این منطقه سردتر از نواحی اطراف است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه و آبتنی در حوضچه‌های داخل تنگه رغز از اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

  • آدرس تنگه رغز: استان فارس، فسارود، جاده داراب، روستای حسن آباد، تنگه رغز (مشاهده روی نقشه)

دریاچه نئور

دریاچه نئور زیر آسمان آبی در جوار کوه

عکاس و منبع عکس: سید وحید حسینی از خبرگزاری ایسنا

دریاچه نئور در نزدیکی جاده اسالم به خلخال و در مرز استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد و از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شمال غربی ایران است. حجم آب این دریاچه در فصل بهار، با آب شدن برف کوهستان‌های اطراف به بیشترین مقدار خود می‌رسد. در زمان کم آبی، دریاچه نئور به دو بخش مجزا از هم تبدیل و با افزایش حجم آب سطح آن دوباره یک‌پارچه می‌شود.

عمق آب در بخش‌های مختلف دریاچه نئور بین پنج تا ۱۳ متر تغییر می‌کند. این دریاچه به‌همراه گستره طبیعی اطراف آن از مناطق حفاظت‌شده زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست هستند. گرداگرد دریاچه نئور گونه‌های مختلف گیاهی به چشم می‌خورند و انواع گیاهان دارویی و معطر نیز در زمین‌های اطراف این منطقه می‌رویند.

ساحل دریاچه نئور با سنگ سیاه و چمنزار در جوار کوه ها

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

دریاچه نئور در ارتفاعات کوه تالش قرار گرفته است و در فصل‌های گرم سال دامنه‌های اطراف آن محل استقرار عشایر هستند. ییلاق سوباتان که از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان است نیز در نزدیکی این دریاچه قرار دارد. دورتادور دریاچه نئور مسیر خاکی مناسب برای پیاده رودی و دوچرخه‌سواری تعبیه کرده‌اند و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی مسافت بین این دریاچه تا ییلاق‌ها و کوه‌های اطراف را به‌صورت پیاده طی می‌کنند.

دریاچه نئور و طبیعت سبز و آسمان آبی اطراف آن

منبع عکس نامشخص

از دیگر تفریحات دریاچه نئور می‌توان به عکاسی، کوهنوردی، ماهیگیری، قایقرانی و سوارکاری اشاره کرد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه ۶ ماه نخست سال است؛ اما در فصل پاییز نیز با وجود سرمای هوا، طبیعت اطراف دریاچه نئور بسیار تماشایی می‌شود. نواحی اطراف این دریاچه از بکرترین جنگل‌های شمال غربی ایران هستند و محیطی مناسب برای اتراق در طبیعت دارند.

  • آدرس دریاچه نئور: مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، جاده اسالم به خلخال، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل، جاده جنگلی دریاچه نئور، دریاچه نئور (مشاهده روی نقشه)

کویر حلوان

شن های روان در کویر حلوان زیر آسمان ابی

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

کویر حلوان یکی از بکرترین عرصه‌های بیابانی ایران در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی شهر طبس است. این کویر زیبا از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی میان گردشگران علاقه‌مند به مناطق بکر و دست‌نخورده به شمار می‌رود. آسمان شب کویر از زیباترین چشم‌اندازهای این منطقه است و بسیاری از گردشگران برای اتراق در کویر حلوان و تماشای زیبایی‌های این کویر در شب، به این منطقه سفر می‌کنند.

اطراف کویر حلوان در طبس را نیز مناطق تاریخی با جاذبه‌های برجسته مانند برج‌ها و قلعه‌های باقی مانده از دوره‌های مختلف تاریخی در بر گرفته‌اند. پیاده روی روی رمل‌های شنی در این کویر تجربه‌ای جدید برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی خواهد بود.

غروب خورشید میان شنزارهای کویر حلوان

منبع عکس: smarttiz، عکاس نامشخص

اگر به بازدید از کویر حلوان علاقه دارید، نخستین روزهای فصل بهار و تابستان زمان‌های مناسبی برای سفر به این منطقه هستند؛ اما برای اقامت شبانه در این کویر حتما لباس گرم و اضافی همراه خود ببرید. زیرانداز مناسب، کوله‌پشتی سبک، وسایل شخصی، چراغ‌قوه، پماد ضدگزش حشرات، آب و غذای کافی نیز از دیگر اقلام مورد نیاز شما برای اتراق در کویر هستند.

تپه ماسه ای و ریگزارهای کویر حلوان

منبع عکس: ایران هتل آنلاین، عکاس نامشخص

در سفر به کویر حلوان می‌توانید زمانی را به بازدید از دیگر جاذبه‌های بکر طبیعی در نزدیکی طبس اختصاص دهید. دره کال جنی از زیباترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی این کویر و از بهترین مقاصد دره نوردی ایران است که گردشگران زیادی برای بازدید از آن به طبس سفر می‌کنند. روستای تاریخی اصفهانک نیز از دیگر دیدنیهای تاریخی در نزدیکی کویر حلوان است.

  • آدرس کویر حلوان: استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای حلوان، کویر حلوان (مشاهده روی نقشه)

جزیره لاوان

ساحل صخره‌ ای جزیره لاوان از نمای دور

ساحل جزیره لاوان، منبع عکس نامشخص

جزیره لاوان سومین جزیره بزرگ ایران در آب‌های خلیج فارس و یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی در استان هرمزگان است. این جزیره در نزدیکی ساحل «نخیلوه» قرار دارد و دسترسی به آن از بندر مقام میسر می‌شود. قایق‌های ماهیگیری و شخصی تردد مسافران در مسیر بندر مقام به جزیره لاوان را بر عهده دارند.

جزیره شیدور در شرق جزیره لاوان قرار دارد. این جزیره خالی از سکنه و کاملا بکر است و تردد به آن تنها از جزیره لاوان انجام می‌شود

سواحل جزیره لاوان مرجانی هستند و از زیباترین و بکرترین سواحل خلیج فارس به شمار می‌روند. گرچه فعالیت شرکت نفت لاوان در طول سالیان اخیر سبب افزایش جمعیت این جزیره و تردد بالا در آن شده است، سواحل این جزیره، به‌خصوص در نواحی بومی از خلوت‌ترین نقاط ساحلی جنوب ایران هستند.

جزیره شیدور که مردمان محلی از آن با نام «مارو» یاد می‌کنند، جزیره‌ای بکر و خالی از سکنه در شرق جزیره لاوان است. در گذشته این جزیره صخره‌ای و شنی مملو از مار بود و به همین دلیل آن را مارو نامیدند؛ اما امروزه اثری از این مارها باقی نمانده است. در حال حاضر سواحل مرجانی جزیره‌های لاوان و شیدور محل زاد و ولد گونه‌ای کمیاب از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هستند.

ساحل زیبای لاوان با آب زلال

آب زلال ساحل لاوان، منبع عکس نامشخص

جزیره مارو تنها از جزیره لاوان مسیر دسترسی دارد و بازدید از آن برای علاقه‌مندان به طبیعت دست‌نخورده خالی از لطف نیست. برای بازدید از جزیره شیدور باید با قایقرانان محلی که شما را به لاوان می‌برند هماهنگ کنید تا شما را به این جزیره برسانند؛ زیرا قایق‌های ثابت برای تردد به جزیره مارو وجود ندارند. اگر به کمپ در طبیعت علاقه دارید، چادر و وسایل کامل اقامتی را با خود ببرید و در جزیره مارو کمپ کنید. بهترین زمان برای سفر به جزیره‌های لاوان و مارو ۶ ماه دوم سال است.

آبشار لاتون

آبشار لاتون میان کوه های پر درخت از نمای دور

منبع عکس: سایت smarttiz، عکاس نامشخص

آبشار لاتون در میان جنگل‌های بکر استان گیلان قرار دارد و از بکرترین جاذبه‌های طبیعی شمال کشور ما است. ارتفاع آبشار لاتون در فصل‌ بهار به حدود ۱۰۵ متر می‌رسد و از فاصله ۵۰۰ متری در جنگل قابل‌مشاهده است. این آبشار از معروف‌ترین آبشارهای ایران و بلندترین آبشارهای جهان به شمار می‌رود و مسیر دسترسی به آن از جنگل‌های انبوه کوهستانی می‌گذرد.

آبشار لاتون در فصل بهار در حدود ۱۰۵ متر ارتفاع دارد و به‌عنوان بلندترین آبشار شمال ایران شناخته می‌شود

جنگل‌های اطراف آبشار لاتون پوشیده از درختان جنگلی مانند آلو، گلابی، فندق و سیب وحشی و بوته‌های معطر گیاهان هستند. این آبشار زیبا از بخش شرقی کوهستان «اسپیناس» سرچشمه می‌گیرد و پس از برخورد با رودخانه «لوندویل» به‌سمت دریای کاسپین جاری می‌شود. آبشار لاتون فصلی نیست و در تمام طول سال جریان دارد؛ اما در بهار و نخستین روزهای تابستان حجم آب آن بیشتر است.

روستای «کوته کومه» نزدیک‌ترین آبادی به آبشار لاتون به شمار می‌رود که خود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جالب توجهی مانند چشمه آبگرم معدنی و گورستانی قدیمی دارد. در نزدیکی این آبشار نیز قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه اسپیناس قرار گرفته است که برای بازدید از آن باید کمی کوهنوردی کنید. اطراف آبشار لاتون حوضچه‌هایی با آبشارهای کوچک‌تر به چشم می‌خورند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

درختان سبز و زرد اطراف آبشار لاتون در فصل پاییز

عکاس: مسعود سلیمی

مسیر دسترسی به آبشار لاتون از روستای کوته کومه، از میان مسیر جنگلی پر از پرتگاه‌های خطرناک می‌گذرد. البته برای بازدید از این آبشار مسیرهای جنگلی دیگری نیز وجود دارند؛ اما موقعیت کوهستانی آبشار لاتون مسیر دسترسی به آن از راه‌های مختلف را پر خطر می‌کند. اگر آمادگی بدنی مناسب و تجهیزات لازم برای جنگل‌نوردی و کوهپیمایی ندارید، این مسیر را طی نکنید. برای بازدید از این آبشار بدون آشنایی با جاده کوهستانی آن نیز حتما از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

  • آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، شهرستان آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه، آبشار لاتون (مشاهده روی نقشه)

دشت شیمبار

دریاچه و تپه سرسبز در جوار کوه در دشت شیمبار

منبع عکس: سایت برترین‌ها، عکاس نامشخص

دشت شیمبار از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی جنوب ایران در نزدیکی مسجد سلیمان است. این منطقه مقصدی ایدئال برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی به شمار می‌رود. در دشت شیمبار و مناطق اطراف آن گونه‌های متنوع گیاهی، گل‌های رنگارنگ و کوهستان‌های سرسبز به چشم می‌خورند. بوته‌های انگور یاقوتی در بخش‌های مختلف دشت شیمبار در فصل باردهی، جلوه‌ای زیبا به این منطقه می‌بخشند.

دشت شیمبار را با نام «شیرین بهار» نیز می‌شناسند. این دشت از یک سو به دامنه‌های کوه «دلا» می‌رسد. سراسر دشت شیمبار را چشمه‌های آب معدنی، آبشارهای فصلی و دائمی، جنگل‌های بلوط و بوته‌های وحشی پوشانده‌اند. تنوع درختان میوه نیز در جنگل‌های اطراف این دشت بالا است و در طول فصل‌های بهار و تابستان درختان مملو از میوه‌های رنگارنگ می‌شوند.

آب سبز دریاچه و چمنزار و کوه در دشت شیمبار

منبع عکس: سایت پارسینه، عکاس نامشخص

دشت شیمبار در نزدیکی مرز استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری قرار دارد و به همین دلیل مقصد ییلاق عشایر بختیاری است. در این منطقه نمونه‌ آثار جالب توجهی از کتیبه‌های باستانی و بناهای تاریخی به چشم می‌خورند که نشان از قدمت این خطه دارند. یکی از معروف‌ترین سنگ‌نگاره‌های دشت شیمبار در دامنه کوهستان دلا قرار دارد که مربوط به دوره حکومت اشکانیان هستند.

کوهستان و دریاچه در طبیعت سرسبز دشت شیمبار

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی در دشت شیمبار می‌توان به کوه «قلندران» اشاره کرد. در این دشت مسیرهای شنی روستایی متعددی قرار گرفته‌اند که دسترسی به روستاهای محلی از آن‌ها صورت می‌گیرد. از دیگر دیدنیهای اطراف دشت شیمبار می‌توان به تالاب گندیکال، آبشار پل نگین، قلعه کله قندی و آبشار شیمبار اشاره کرد. آبشار شیمبار در حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و در بکرترین و دست‌نخورده‌ترین بخش دشت شیمبار واقع شده است. برای بازدید از این آبشار باید از مناطق کوهستانی پرپیچ‌وخم عبور کنید که نیاز به آمادگی جسمانی بالا دارد. بهترین زمان برای بازدید از دشت شیمبار و جاذبه‌های بکر اطراف آن فصل بهار است.

  • آدرس دشت شیمبار: مرز بین استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان، دشت شیمبار (مشاهده روی نقشه)

گردنه الماس

طبیعت پاییزی درختان زرد در گردنه الماس

منبع عکس: خبرگزاری فارس، عکاس نامشخص

گردنه الماس در میان جاده اسالم به خلخال و در مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد. این ییلاق تماشایی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی در شمال غربی ایران به شمار می‌رود و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. مسیر این گردنه پیچ‌وخم زیادی دارد و در زمان بارندگی‌ها لغزنده و خطرناک می‌شود.

گردنه الماس از بکرترین جاذبه‌های طبیعی در جاده اسالم به خلخال است. این گردنه با آغاز فصل سرما و شروع بارش‌ها پوشیده از برف می‌شود

در طول فصل‌های بهار، پاییز و زمستان و در ساعت‌های نخست و انتهای روز، سطح جاده اسالم به خلخال و مراتع گردنه الماس را مه غلیظ می‌پوشاند؛ اما طبیعت این منطقه در این فصل‌ها دیدنی است. در بهار گستره‌ای از مخمل سبز سراسر گردنه الماس را در بر می‌گیرد و در پاییز نیز طبیعت این گردنه رنگارنگ و تماشایی می‌شود. گردنه الماس سردسیر و برف‌خیز است و در طول زمستان نیز زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی دارد؛ اما مسیر جاده اسالم به خلخال در زمان بارش برف مسدود می‌شود.

در گردنه الماس کلبه‌های چوبی و چادرهای عشایری به چشم می‌خورند و در طول بهار و تابستان سراسر دشت‌های این ییلاق پر از دام می‌شود. پیاده روی و اتراق در این منطقه برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی در جاذبه های بکر ایران، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی می‌سازد. اطراف گردنه الماس نیز دیدنیهای طبیعی برجسته‌ای قرار دارند که در سفر به این منطقه می‌توانید زمانی را به بازدید از این مناطق اختصاص دهید.

  • آدرس گردنه الماس: استان اردبیل، جاده اسالم به خلخال، ۲۵ کیلومتری خلخال، گردنه الماس (مشاهده روی نقشه)

آبشار لوه

آبشار لوه میان صخره های پوشیده از خز

منبع عکس: سایت ایرانگرد، عکاس نامشخص

استان گلستان از سرسبزترین استان‌های شمالی کشور ما است که بکرترین جاذبه‌های طبیعی در آن قرار دارند. آبشار لوه در نزدیکی شهر «گالیکش»، از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان است. این آبشار برخلاف سایر آبشارهای استان گلستان دسترسی مناسبی دارد و مسیر پیاده روی به‌سمت آن کوتاه است. اطراف آبشار لوه را جنگل‌های هیرکانی شمال با درختان ممرز، توسکا و افرا پوشانده‌اند و این منطقه از خوش آب و هواترین بخش‌های استان گلستان است.

آبشار لوه طبقاتی است و از جاری شدن آب روی صخره‌های در امتداد یکدیگر تشکیل می‌شود. ارتفاع بلندترین طبقه این آبشار نزدیک به ۱۵ متر است و بلندی طبقات آبشار لوه درمجموع به بیش از ۷۰ متر می‌رسد. تعداد طبقات این آبشار پنج تا است و در هر طبقه حوضچه‌هایی زیر آبشارها قرار گرفته‌اند که پس از سر ریز آب از هر حوضچه، طبقه دیگر آغاز می‌شود.

آبشار لوه روی سنگ های سبز و میان درختان سبز

منبع عکس: سایت ایران واندرز، عکاس نامشخص

جنگل‌ اطراف آبشار لوه نیز از بکرترین جاذبه‌های طبیعی در استان گلستان است که فاصله کوتاهی با دشت شاهرود در مرز با استان سمنان دارد. محیط اطراف این آبشار برای کمپ در طبیعت مناسب است، اما برای اتراق درشب باید لباس گرم و تجهیزات کامل همراه ببرید. پارک ملی گلستان در فاصله ۱۵ کیلومتری از شرق آبشار لوه قرار دارد و در بازدید از این آبشار می‌توانید زمانی را نیز به گشت‌وگذار در این پارک جنگلی اختصاص دهید.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار لوه فصل بهار است. در تابستان هوای این منطقه شرجی و در پاییز و زمستان سرد و بارانی می‌شود. دره پایین این آبشار در بهار زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی را دارد و حجم آب آبشار لوه نیز در این زمان به بیشترین مقدار خود می‌رسد. آبشار کوه سنگی دیگر آبشار این منطقه است که فاصله کوتاهی تا آبشار لوه دارد. در بازدید از آبشار لوه و جنگل اطراف آن، می‌توانید از این آبشار نیز دیدن کنید.

غار سهولان

قایق در غار سهولان میان صخره های داخل غار

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

غار سهولان یکی از غارهای آبی ایران است که در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهرستان مهاباد قرار دارد. این غار از حوضچه‌های بزرگ و پرآب میان دالان‌های متصل به هم تشکیل شده است. ارتفاع غار در بلندترین قسمت به حدود ۵۰ متر می‌رسد و عمیق‌ترین حوضچه‌ها تا ۳۵ متر عمق دارند. عملیات بازگشایی غار سهولان از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و در سال ۱۳۷۹ به‌شکل موقت مورد استفاده قرار گرفت. در طول سالیان اخیر گردشگران داخلی و خارجی بیشتری از این غار بکر و تماشایی دیدن کرده‌اند.

از دید کارشناسان خارجی غار سهولان یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جهان است. این غار شباهت زیادی به غار علیصدر همدان دارد با این تفاوت که هنوز مسیر کوتاهی از داخل آن را کشف کرده‌اند. در مسیر داخلی غار سهولان نیز قندیل‌های زیبا و بلندی به چشم می‌خورند که در طول سالیان دراز بر اثر فرسایش آب و سنگ به وجود آمده‌اند. دیگر رسوبات داخل این غار نیز اشکال متفاوتی دارند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

حوضچه زیر صخره ها داخل غار سهولان

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

غار سهولان دو ورودی مجزا دارد که از داخل به هم می‌رسند. با ورود به غار و پیاده روی کوتاه مسیر آبی آغاز می‌شود که قایق‌هایی در این بخش تعبیه کرده‌اند. خفاش‌ها و کبوتران تنها ساکنان این غار هستند. غار سهولان بافت آهکی دارد و در حال حاضر بهره‌برداری از آن برای جلوگیری از آسیب‌ به بافت داخلی این غار به‌صورت محدود انجام می‌شود.

برای بازدید از غار سهولان باید به روستای سهولان در مسیر فرعی جاده مهاباد به بوکان بروید. امکان تردد با وسیله نقلیه شخصی تا نزدیکی ورودی این غار وجود دارد، اما به‌دلیل جاذبه معکوس این ناحیه، با وجود سرازیری در مسیر دسترسی به غار سهولان، شتاب و سرعت ماشین‌ها کم می‌شوند. روستای سهولان از زیباترین مناطق ییلاقی در استان آذربایجان غربی است و چشمه‌ها، جویبارها، مزارع، باغ‌ها و دشت‌های سرسبزی سراسر آن را پوشانده‌اند.

  • آدرس غار سهولان: استان آذربایجان غربی، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد، روستای سهولان (مشاهده روی نقشه)

جزیره هرمز

ساحل صخره ای جزیره هرمز زیر آسمان آبی

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

جزیره هرمز از تماشایی‌ترین و در عین حال بکرترین جزیره‌‌های جنوبی ایران در خلیج فارس و استان هرمزگان است. در سراسر این جزیره منحصربه‌فرد بیش از ۷۰ نوع خاک رنگی وجود دارد که سبب شکل‌گیری زیباترین سواحل خلیج فارس شده‌اند. به‌جز این سواحل رویایی جاذبه‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده دیگری نیز در گوشه و کنار این جزیره قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به گردشگری تجربه‌ای فراموش‌نشدنی می‌سازد.

از جزیره هرمز با نام جزیره رنگین کمانی ایران یاد می‌کنند. در طول سال‌های اخیر به‌دلیل برداشت بی‌رویه خاک از معادن خاک سرخ در این جزیره، توجه زمین‌شناسان و فعلان محیط زیست به این منطقه جلب شده است. جزیره هرمز و معادن طبیعی آن از سرمایه‌های ارزشمند کشور ما و تمام جهان به شمار می‌روند که نمونه‌های مشابه آن در سایر کشورهای جهان محدود هستند؛ پس در بازدید از این جزیره بکر هیچ آسیبی به اکوسیستم جزیره هرمز نرسانید و جز رد پای خود چیزی در این جزیره باقی نگذارید.

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جزیره هرمز می‌توان به دره رنگین کمان، ساحل نقره‌ای، دره مجسمه ها، رودخانه طلایی، جنگل حرا، کوه الهه نمک و دشت آهوان اشاره کرد. قلعه پرتقالی‌ها نیز معروف‌ترین جاذبه تاریخی در این جزیره است.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری  دانا، سایت نشاط آوران، ایلیا گشت و اقتصاد آنلاین، عکاسان نامشخص

سواحل جزیره هرمز محیطی مناسب برای کمپ در طبیعت دارند. این سواحل مرجانی و صخره‌ای زیباترین چشم‌انداز از خلیج فارس را در مقابل چشم شما به تصویر می‌کشند. بازارهای ساحلی و محلی هرمز نیز از پرطرفدارترین نقاط این جزیره به شمار می‌روند. اگر علاقه‌مند به بازدید از جاذبه‌های طبیعی بکر ایران هستید، حتما برای سفر به این جزیره تماشایی برنامه‌ریزی کنید. جزیره هرمز از شهر بندر عباس و جزیره قشم دسترسی دارد.

روستای فیلبند

روستای فیلبند از نمای بالا مین ابر طمان طلوع خورشید

منبع عکس: تابناک، عکاس نامشخص

روستای فیلبند از بهترین مقاصد طبیعت گردی ایران میان گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های طبیعی بکر است. این روستای ییلاقی بر فراز ابرها قرار گرفته است و از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران به شمار می‌رود. روستای فیلبند از توابع شهرستان بابل است و ۶ ماه دوم سال به‌دلیل سرما و یخبندان دسترسی به آن سخت و دشوار می‌شود.

گرچه روستای فیلبند بلندترین روستای مازندران نیست، به‌دلیل ارتفاع زیاد آن و تشکیل اقیانوس ابر در این روستا از روستای فیلبند با نام «بام مازندران» یاد می‌کنند

روستای فیلبند با ارتفاع ۲۷۰۰ متر از سطح دریا از بلندترین روستاهای استان مازندران به شمار می‌رود و میان گردشگران از آن با نام «بام مازندران» یاد می‌کنند. گرچه این روستا بلندترین روستای این استان نیست، به‌دلیل قرار گرفتن در اقیانوسی از ابر این لقب را از آن خود کرده است. به‌دلیل ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا، زیباترین چشم‌انداز جنگل‌های مازندران در این منطقه به چشم می‌خورند.

در اطراف روستای فیلبند جاذبه‌های متنوع طبیعی مانند چشمه‌های آب معدنی قرار گرفته‌اند. اقلیم این روستا متغیر است و احتمال تجربه پدیده‌های متنوع آب و هوایی در یک روز وجود دارد؛ به این ترتیب که صبح با مه غلیظ آغاز می‌شود و در ادامه بارش تگرگ، باران و سپس آفتاب و رنگین کمان اتفاق می‌افتند.

غروب خورشید در اقیانوس ابر روستای فیلبند

منبع عکس: سایت شمالستان، عکاس نامشخص

بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند فصل‌های بهار و تابستان هستند. گرچه اوایل بهار هوا هنوز در این منطقه سرد است، ابرها متراکم‌تر هستند و امکان پیاده روی میان اقیانوس ابر وجود دارد. ورودی مسیر کوهستانی روستای فیلبند در جاده هراز قرار گرفته است.

  • آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، شهرستان بابل، ۲۵ کیلومتری آمل، جاده روستای فیلبند، روستای فیلبند (مشاهده روی نقشه)

دره هفت غار

صخره های بلند تراشیده کنار چمنزار در دره هفت غار نیشابور

منبع عکس: قدس آنلاین، عکاس نامشخص

دره هفت غار در استان خراسان رضوی و شمال نیشابور قرار دارد. از این دره با نام‌های هفت غار، هفت تنگه و هفت وادی یاد می‌کنند. دلیل این نام‌گذاری‌ ساختار تو در تو و پرپیچ‌وخم این منطقه است و در واقع هیچ غاری در این تنگه وجود ندارد. آب و هوای این منطقه در گرم‌ترین روزهای سال، معتدل باقی می‌ماند و به همین دلیل مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های بکر طبیعی قرار دارد.

دره هفت غار در طول سالیان دراز و بر اثر فرسایش آب و خاک به‌شکل امروزی در آمده است و از مسیرهای باریک و پر نشیب و فراز تشکیل می‌شود. خاک این دره به رنگ سرخ است و در طول مسیر آن آبشارهای متعددی به چشم می‌خورند. با گذشتن از راه‌های تو در توی این دره یا هفت وادی آن، به چشمه‌ای زیبا خواهید رسید. آب این چشمه بسیار زلال است، اما به‌دلیل وجود املاح معدنی مختلف در آن، آشامیدنی نیست.

درختان سرسبز و صخره های دره هفت غار نیشابور

منبع عکس ناشناس

در طول سال دره هفت غار بارش‌های شدید و سیل آسایی را تجربه می‌کند و به همین دلیل شکل ظاهری آن به‌صورت دائمی در حال تغییر است. بسیاری از آبشارهای این منطقه نیز فصلی هستند و در طول فصل بهار پرآب و خروشان می‌شوند. در طول مسیر این دره کوه‌ها و صخره‌های سرخ رنگ با شیارهای عمیق به چشم می‌خورند که برای عکاسی و ثبت تصاویر منحصربه‌فرد مناسب هستند.

بازدید از دره هفت غار برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی در دیدنیهای بکر ایران بسیار جالب‌توجه خواهد بود، اما برای عبور از این دره و تماشای چشمه انتهای آن، نیاز به آمادگی بدنی مناسب دارید. عبور از دره هفت غار  و تماشای زیبایی‌های آن چند ساعت طول می‌کشد و تنها مکان برای استراحت در این دره، شکاف‌های بین صخره‌ای هستند. برای بازدید از این دره باید خود را به روستای باغرود و سپس دامنه‌های کوهستان بینالود برسانید. پس از ۱۰ دقیقه کوهپیمایی به ورودی مسیر تنگه هفت غار خواهید رسید.

  • آدرس دره هفت غار: استان خراسان رضوی، شمال نیشابور، روستای باغرود، کوهستان بینالود، دره هفت غار (مشاهده روی نقشه)

تنگه دم اسب

تچه های سرسبز میان آبراه سبز تنگه دم اسب

منبع عکس: سایت گردشگری ایران، عکاس نامشخص

تنگه دم اسب در منطقه «کوهمره سرخی» در فاصله‌ای در حدود ۵۰ کیلومتر از جنوب شیراز قرار دارد. این تنگه زیبا و تماشایی در ناحیه‌ای خوش آب و هوا و میان معبرهای آبی خروشان قرار گرفته است. نزدیک‌ترین روستا به تنگه دم اسب، روستای «کره بس» نام دارد که اطراف آن را درختان بلوط و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده پوشانده‌اند.

مسیر دسترسی به تنگه دم اسب در متداد رودخانه‌ای خروشان قرار دارد که از دره‌های عمیق به روستای کره بس می‌رسد. در مسیر هم جوار با این رودخانه جاده پاکوبی به چشم می‌خورد که مسیر پیاده روی به‌سمت این تنگه است. این مسیر پیچ‌وخم و فرازونشیب‌های زیادی دارد و در بخش‌هایی از آن باید از میان شکاف صخره‌ها عبور کنید.

جریان آب روس سنگ ها و صخره ها و بوته های سبز در تنگه دم اسب

منبع عکس: سایت درنا تریپ، عکاس نامشخص

سال‌های دور زلزله‌ای مهیب در این منطقه سبب پیدایش تنگه دم اسب، آبشار و دریاچه‌ای به طول ۲۰۰ متر شد. قدمت سکونت در این منطقه به زمان حکومت ساسانیان می‌رسد و امروزه نیز عشایر استان فارس در نزدیکی این تنگه سکونت دارند. مسیر پیاده روی به‌سمت تنگه دم اسب، برای علاقه‌مندان به طبیعت بکر و دست خورده بسیار جذاب خواهد بود. این منطقه از بکرترین دیدنیهای استان فارس است و برای بازدید از آن نیاز به آمادگی بدنی مناسب دارید.

بهترین زمان برای سفر به تنگه دم اسب فصل‌های بهار و تابستان هستند. در این زمان طبیعت اطراف این تنگه بسیار سرسبز و تماشایی می‌شود. آبشار دم اسب در انتهای مسیر تنگه و پس از دریاچه دم اسب قرار دارد و از زیباترین بخش‌های این دره تماشایی است. دشت ارژن و کوه دلو از برجسته‌ترین دیدنیهای اطراف تنگه دم اسب هستند که در سفر به این منطقه می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از این جاذبه‌ها اختصاص دهید.

  • آدرس تنگه دم اسب: استان فارس، ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز، روستای کره بس، تنگه دم اسب (مشاهده روی نقشه)

دشت شقایق کالپوش

شقایق های قرمز در جوار کوه در دشت کالپوش

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

دشت شقایق کالپوش از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در استان سمنان است که در طول فصل بهار و به‌خصوص در ماه‌های اردیبهشت و خرداد پوشیده از شقایق‌های وحشی می‌شود. آب و هوای این منطقه در فصل بهار بسیار دلپذیر است و مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به طبیعت بکر و دست‌نخورده به شمار می‌رود.

دشت شقایق کالپوش در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شهرستان میامی قرار دارد و در دامنه جلگه‌ای «دشت دانیال» واقع شده است. هر ساله در این منطقه جشنواره‌های گل شقایق و آفتابگردان برگزار می‌کنند که سبب حضور گردشگران زیادی در این دشت‌های سرسبز و تماشایی می‌شود. گل‌های شقایق در طول فصل بهار و آفتابگردان‌های وحشی در شهریور ماه در این منطقه می‌رویند.

منابع عکس‌ها: سایت تیشینه، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری ایرنا و سایت اسمارتیز، عکاسان نامشخص

در نزدیکی دشت کالپوش جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز قرار گرفته‌اند که در سفر به این منطقه می‌توانید زمانی را به بازدید از این مناطق اختصاص دهید. پارک ملی گلستان و جنگل‌های کالپوش از زیباترین دیدنیهای سمنان در اطراف این منطقه هستند.

  • آدرس دشت شقایق کالپوش: استان سمنان، شهرستان شاهرود، میامی، دشت دانیال (مشاهده روی نقشه)

ساحل مکسر

صخره های ساحل مکسر از نمای دور

منبع عکس: سایت کایت، عکاس نامشخص

ساحل صخره‌ای مکسر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در جنوب ایران است که مناظری منحصربه‌فرد از تلاقی کوه و دریا در آن به چشم می‌خورند. در طول سالیان دراز فرسایش کوه‌های سخت بر اثر آب دریا تندیس‌های زیبا و باشکوه خلق کرده‌اند که توجه گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های طبیعی بکر را به خود جلب می‌کنند.

ساحل مکسر در استان هرمزگان و در جوار خلیج فارس قرار دارد و در حد فاصل شهر پارسیان تا بندر مقام واقع شده است. نام مکسر به معنی شکسته شده را، از روی شکل ظاهری صخره‌های این ساحل انتخاب کرده‌اند. در ساحل مکسر به هر طرف سر بچرخانید، زیباترین تندیس‌های طبیعی را خواهید دید. این منطقه بسیار بکر و دست نخورده است و برای اتراق علاقه‌مندان به طبیعت جذابیت زیادی دارد.

صخره های بلند و تراشیده کنار ساحل مکسر از نمای بالا

منبع عکس: سایت خبربان، عکاس نامشخص

تجمع پلانگتون‌ها در ساحل مکسر باعث سبز رنگی آب دریا در این بخش‌ها می‌شود. سنگ‌های ساحل نیز پوشیده از خزه و لیز هستند. میان سنگ‌های ساحل انواع صدف، گوش ماهی‌ها، سفره ماهی‌ها و عروس دریایی به چشم می‌خورند. جاده محلی بندر مقام به شهر پارسیان را با نام جاده «بستانو» می‌شناسند و در طول این مسیر جاذبه‌های بکر و دیدنی بسیاری قرار گرفته‌اند. از دیدنیهای برجسته در مسیر دسترسی به ساحل مکسر می‌توان به گردنه عشاق، شهر کوشنار، بندر بدو و روستاهای زیارت و مغدان اشاره کرد.

برای بازدید از ساحل مکسر می‌توانید به یکی از شهرهای عسلویه یا بندر لنگه بروید و سپس خود را به شهر پارسیان یا بندر مقام برسانید. ساحل مکسر در نزدیکی بندر مقام و در جاده بستانو قرار دارد.

  • آدرس ساحل مکسر: استان هرمزگان، بندر مقام، ۱۰ کیلومتری جاده بستانو، ساحل صخره‌ای مکسر (مشاهده روی نقشه)

جنگل سه هزار

جنگل سه هزار تنکابن از بکرترین مناطق طبیعی در استان مازندران است که در امتداد جنگل دو هزار تنکابن و در ارتفاعات جنوبی این شهر قرار دارد. این جنگل در مناطق حفاظت‌شده جنگل‌های هیرکانی شمال ایران قرار دارد و سراسر آن را مناظری چشم‌نواز و تماشایی پوشانده‌اند.

جنگل سه هزار در امتداد جنگل دو هزار قرار دارد، اما طبیعت آن بکرتر است و دسترسی به اعماق آن نیاز به ابزار مناسب جنگل‌نوردی دارد

در جنگل سه هزار رودخانه‌ای به نام «چشمه کیله» جریان دارد که سبب سرسبزی و گسترش جلگه‌های حاصلخیز در این جنگل و زمین‌های اطراف آن می‌شود. در ساعت‌های نخست روز سطح جنگل سه هزار را مه غلیط در بر می‌گیرد و درختان انبوه تا نیمه در مه سفید غوطه می‌خورند. صدای جریان آب، پرندگان و دارکوب‌ها در این جنگل به گوش می‌رسد و گونه‌های مختلف درختان و گیاهان در بخش‌های مختلف این منطقه به چشم می‌خورند.

جنگل سه هزار از بکرترین عرصه‌های طبیعی در نزدیکی دریای خزر است که طبیعت گردان حرفه‌ای در طول سال از آن بازدید می‌کنند. این جنگل مسیر کوهنوردی به‌سمت قله سیالان نیز هست و در طول این مسیر کوهنوردان  از ییلاق‌ها، روستاها و دشت‌های زیبایی مانند روستای «هرسنگ» و «دشت دریاسر» عبور خواهند کرد. اگر از طرفداران طبیعت سرسبز شمال ایران هستید، جنگل سه هزار یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی در این خطه است.

مسیر دسترسی به جنگل سه هزار از تنکابن و شهر خرم آباد عبور می‌کند. جاده جنگلی دو هزار و سه هزار در مسیر کوهستانی به‌سمت ییلاق‌های مرتفع پیش می‌رود. ۱۰ کیلومتر نخست این جاده در جوار جنگل دو هزار قرار دارد و ادامه مسیر از روی پل در راستای رودخانه به جنگل سه هزار می‌رسد. برای گشت‌وگذار در این جنگل و تماشای جاذبه‌های بکر آن مانند چشمه‌ها و آبشارها، حتما از راهنمایان محلی آشنا به مسیر کمک بگیرید.

  • آدرس جنگل سه هزار: استان مازندران، تنکابن، خرم آباد، جاده دو هزار، جنگل سه هزار (مشاهده روی نقشه)

جنگل های انبوه دو هزار و سه هزار مازندران از نمای بالا

عکاس: مینا بهزادی منش

در این مقاله به معرفی بکرترین دیدنیهای ایران پرداختیم. اگر شما نیز تجربه بازدید از این جاذبه های بکر را دارید یا در نزدیکی محل سکونت شما جاذبه طبیعی منحصربه‌فردی وجود دارد، می‌توانید در ادامه آن را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

زیباترین جاهای بکر ایران کدامند؟

روستای کندوان، تنگ بستانک (بهشت گمشده)، اورامانات، جنگل ابر شاهرود، دره ستارگان قشم، تنگه رغز، دریاچه نئور، کویر حلوان،‌جزیره لاوان، آبشار لاتون، دشت شیمبار، گردنه الماس، آبشار لوه، غار سهولان، جزیره هرمز، روستای فیلبند، دره هفت غار، تنگه دم اسب، دشت شقایق کالپوش، ساحل مکسر و جنگل سه هزار زیباترین جاهای دیده نشده ایران هستند.

مناطق بکر چنوب ایران کدامند؟

منطقه ییلاقی تنگ بستانک در شمال غربی شیراز، دره ستارگان قشم، تنگه رغز فسارود، جزیره لاوان، جزیره مارو، دشت شیمبار در مرز بین استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، جزیره هرمز، تنگه دم اسب در ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز و ساحل مکسر از مناطق بکر چنوب ایران هستند.

چرا تنگ بستانک را بهشت گمشده نامیده‌اند؟

تنگ بستانک در استان فارس قرار دارد و اطراف آن را گرمسیرترین مناطق ایران پوشانده‌اند. بکری این منطقه ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا و زیباترین مناظر طبیعی موجود در آن با وجود گرمی مناطق اطراف، سبب نام‌گذاری این ناحیه به بهشت گمشده شده است.

دلیل نام‌گذاری ساحل مکسر چیست؟

صخره‌های تراشیده و پر نقش و نگار در ساحل مکسر در طول سالیان دراز و بر اثر فرسایش آب و خاک به وجود آمده‌اند. این صخره‌ها منظره‌ای شبیه به تندیس‌های شکسته ایجاد کرده‌اند و سبب نام‌گذاری این سواحل به نام مکسر شده‌اند.

عکس‌ کاور از فرهاد کولیوند

مطالب مرتبط:

دیدگاه