با تور مجازی از جزایر سولووتسکی روسیه دیدن کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از جزایر سولووتسکی روسیه دیدن کنید

در این مطلب، با تور مجازی به مجمع‌الجزایر سولووتسکی روسیه سفر می‌کنیم تا با جاذبه‌های دیدنی و تاریخ پرالتهاب و اسرارآمیز آن آشنا شویم.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ به‌روزرسانی شده است.

جزایر سولووتسکی (Solovetsky) یا سولووکی، بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر دریای سفید است که از ۶ جزیره بزرگ و صدها جزیره کوچک تشکیل می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که از حدود ۶ تا هفت‌هزار سال پیش، انسان‌ها در این ناحیه سکونت داشته‌اند؛ این تاریخ، به دوران نوسنگی اختصاص دارد. برخی آثار به‌جای مانده از این دوران، شامل پناهگاه‌های باستانی و بناهای سنگی می‌شود. یک مارپیچ سنگی ۲۵ متری نیز از دیگر بقایای تمدن باستان در این ناحیه است؛ اما جزایر سولووتسکی به‌خاطر چیزهای بیشتری مشهور است. با ما همراه شوید تا با تور مجازی، این مجمع‌الجزایر اسرار‌آمیز را بیشتر بشناسیم.

قرن دوازدهم، آغاز ورود استعمارگران روس به این جزایر بود. در سال ۱۴۲۹، اولین شهرک‌های سولووتسکی که عمدتا راهب‌نشین بود افتتاح شد و هفت سال بعد، راهبان اولین صومعه را در بزرگترین جزیره از مجمع‌الجزایر سولووتسکی بنا کردند. سه راهبی که بنیان‌گذار صومعه سولووتسکی بودند، امروزه به‌عنوان قدیس شناخته می‌شوند و از آن‌ها به‌عنوان نگهبانان سرزمین یاد می‌شود. این صومعه آن‌چنان در سراسر روسیه مشهور شد که تزار نیز کمک‌های مالی قابل‌توجهی به آن کرد؛ همچنین، تجارت نمک به مجمع‌الجزایر سولووتسکی نیز بدون مالیات اعلام شد. در نتیجه، این صومعه به یکی از قطب‌های اقتصادی، فرهنگی و صنعتی روسیه تبدیل شد و کارگاه‌های صنعتی متعددی در حوالی آن ساخته شدند. معابد و بناهای سنگی و شبکه‌ای از راه‌های ارتباطی که به دریاچه متصل می‌شد، از ویژگی‌های بارز این منطقه به‌حساب می‌آمد. همچنین تاسیس اولین کارخانه صنعتی فولاد را در منطقه کارلیان، به مجمع‌الجزایر سولووتسکی نسبت داده‌اند.

عکس هوایی از مجمع الجزایر سولووتسکی در روسیه

علاوه بر همه این‌ها، صومعه سولووتسکی یک زندان عقیدتی و سیاسی و از آن مهم‌تر، به‌عنوان یک پایگاه نظامی مرزی نیز شناخته می‌شد. این صومعه بعدها به سربازخانه و توپ‌خانه نیز مجهز شد. بلندی دیوارهای محوطه پنج‌ضلعی این صومعه به هشت تا ۱۱ متر می‌رسد و هر دیوار، چیزی حدود ۶  متر ضخامت دارد. مجموع طول این دیوارها به بیش از هزار متر می‌رسد. گفتنی است که صومعه سولووتسکی به حفاظت از قلمروی سوئدی‌ها در قرن شانزدهم و هفدهم کمک شایانی کرد و حتی در قرن نوزدهم نیز مقابل حمله ناوگان بریتانیا مقاومت کرد.

صومعه سولووتسکی، بیشتر از اینکه مکانی مذهبی باشد، اهمیت نظامی داشته است

امروزه، ساختمان‌های متعلق به این صومعه در چهار جزیره از مجمع‌الجزابر سولووتسکی مشاهده می‌شود؛ اما شکوه معماری آن را می‌توان در سواحل جزیره بولوشی (Bolochy) به تماشا نشست. دو کلیسای جامع سه‌گنبدی و پنج‌گنبدی که متعلق به قرن شانزدهم هستند، در این جزیره قرار دارند. بناهای جدیدتری چون آسیاب آبی، اتاق‌های سنگی، برج ناقوس و چندین معبد دیگر نیز از جاهای دیدنی روسیه در مجمع‌الجزایر سولووتسکی به‌شمار می‌آیند.

قرن بیستم را می‌توان دوران افول این مجمع‌الجزایر دانست. پس از کشمکش‌های شوروی سابق با مذهبیون در سال ۱۹۲۰، صومعه سولوتسکی تعطیل و به‌جای آن زندانی در این محل احداث شد. این زندان که تا سال ۱۹۳۹ پابرجا بود، محل نگه‌داری راهبان، افسران ارتش سفید، سوسیالیست‌ها و برخی دیگر از انقلابیان و روشن‌فکران به‌شمار می‌آمد. در سال‌های جنگ‌جهانی دوم نیز از صومعه به‌عنوان یک مدرسه نیروی دریایی استفاده شد و در دوران صلح، این مکان به موزه تبدیل شد. سر انجام در سال ۱۹۹۰، بنای بزرگ سولووتسکی بار دیگر کار خود را به‌عنوان صومعه آغاز کرد.

به کمک پنجره‌ای که در ابتدای این مطلب قرار داده شده، می‌توانید به سراسر این جزیره تاریخی سر بزنید و سیر تاریخی آن را رصد کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه