طرز تهیه باقلاقاتق؛ غذای محلی گیلان

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه باقلاقاتق؛ غذای محلی گیلان

در مجموعه غذاهای محلی ایران، با دستور پخت یکی از غذاهای ایرانی به گوشه و کنار کشورمان سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه غذای لذیذ و پرطرفدار باقلاقاتق به گیلان سفر خواهیم کرد.

هوس یک غذای محلی و جدید به سرتان زده است؟ نمی‌دانید برای ناهار یا شام چه چیزی درست کنید؟ دوست دارید عطر و طعم شهرهای دیگر ایران را به سر سفره‌تان بیاورید؟ مطمئنا آشپزی، یکی از مفرح‌ترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در خانه انجام داد. طبخ یک غذای جدید و خوشمزه در آشپزخانه و به اشتراک گذاشتن آن با عزیزان و خانواده، لذتی وصف‌نشدنی دارد. پس آشپز درون خودتان را بیدار کنید و آماده پخت یک غذای هیجان‌انگیز شوید.

کجارو قصد دارد با انتشار دستور پخت غذاهای متنوع ایرانی و محلی، شما را راهی سفری به سراسر کشور عزیزمان کند. امروز قرار است به گیلان، بهشت جادویی شمال کشور سفر کنیم و غذای لذیذ و مشهور باقلاقاتق را بپزیم.

باقلاقاتق چیست؟

باقلاقاتق، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این خورش خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود. باقلاقاتق را معمولا با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند.

خاستگاه باقلاقاتق

باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود. قاتق در زبان محلی به‌معنای خورش و خوراک است و نام این غذا از ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن، یعنی «پاچ باقلا» برداشته شده است که به نام باقلای سفید نیز شناخته می‌شود و در زبان گیلانی به‌معنای باقلای کوتاه یا کوچک است.

مواد لازم

برای ۴ نفر

  • ۳۰۰ گرم پاچ باقلای رشتی
  • ۳ عدد تخم‌مرغ
  • ۴ حبه سیر پوست‌کنده و له‌شده
  • ۴ قاشق غذاخوری شوید خشک
  • ۱۰۰ گرم کره یا روغن زیتون
  • ۱ لیتر آب
  • نمک، فلف سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • دارچین به مقدار لازم

دستور پخت

 باقلاقاتق

۱. روغن یا کره در قابلمه بریزید تا کمی گرم شود. پوست باقلاها را جدا کنید و آن‌ها را حدود ۳ دقیقه تفت دهید. سیر له‌شده، شوید، نمک و کمی زردچوبه به باقلاها اضافه کنید و سپس هم بزنید تا کاملا تفت داده شوند.

۲. آب ولرم یا داغ را به قابلمه اضافه کنید. شعله گاز را تا جای ممکن کم کنید و در قابلمه را بگذارید. آب نباید به‌هیچ‌وجه به حالت جوش بیفتد، زیرا باقلاها له می‌شوند. حدود ۱۵ دقیقه یا کمی بیشتر برای پخت باقلاها کافی است.

۳. پس از ۱۵ دقیقه، یک باقلا را بردارید و بخورید. اگر پخته بود، تخم‌مرغ‌ها را داخل قابلمه بشکنید و دوباره در قابلمه را بگذارید. باقلها در حین پخت تخم‌مرغ به‌صورت کامل می‌پزند.

۴. در پایان پخت، می‌توانید به دلخواه کمی دارچین و نمک اضافه برای لذیذتر کردن این خورش به باقلاقاتق اضافه کنید.

۵. خورش باقلاقاتق را در کنار برنج کته و با سیر تازه سرو کرده و نوش جان کنید.

نکات مهم در طبخ باقلاقاتق

  • یکی از رازهای اصلی خوشمزه شدن باقلاقاتق در میزان سیر آن است، زیرا باعث لعاب انداختن و خوش‌عطر شدن خورش می‌شود. اگر دوست دارید می‌توانید از برگ سیر هم استفاده کنید، زیرا بوی بسیار خوبی به باقلاقاتق می‌دهد.
  • سیرها را می‌توان رنده کرد یا کوبید، اما باقلا قاتق سنتی با سیرهای خردشده در سایز خود باقلاها تهیه می‌شود.
  • اگر شوید بیشتری به باقلاقاتق اضافه کنید، آن را تلخ می‌کند.
  • از باقلای مازندرانی استفاده نکنید، زیرا این نوع از باقلا در پخت باقلا وابیج به کار می‌رود.
  • اگر از آب سرد برای پخت باقلاها استفاده کنید، باعث ترک‌خوردن آن‌ها می‌شود و یک لایه کف‌آلود روی خورش ایجاد می‌شود، پس حتما از آب ولرم یا داغ استفاده کنید.
  • زمان پخت دقیق باقلاها مشخص نیست. باقلاهای پاییزی ۱۰ دقیقه‌ای می‌پزند و لعاب می‌اندازند و باید مراقب باشید که له نشوند. اما باقلاهای بهاره دیرپز هستند و لعاب کمتری می‌اندازند و امکان ترک‌خوردن آن‌ها بیشتر است.
  • پس از اضافه کردن آب، حتما در قابلمه را بگذارید و در حین پخت و بعد از پخت، به‌هیچ‌وجه باقلاها را هم نزنید.
  • تخم‌مرغ‌ها را به‌هیچ‌وجه هم نزنید.
  • برای پوست گرفتن باقلای تازه، می‌توانید با دست این کار را انجام دهید. برخی از افراد قبل از پوست گرفتن، باقلا را در آب و نمک می‌خوابانند. برای پوست گرفتن باقلای خشک، بهتر است آن را چند ساعت در آب، خیس کنید و سپس پوست بگیرید.

ویدیو

دانلود ویدیو 480p | 360p

طعم باقلاقاتق در گیلان

باقلاقاتق، یک خورش بسیار مقوی است که با ساده‌ترین و کمترین مواد لازم، طبخ می‌شود. این خورش دارای فیبر و پروتئین فراوانی است و به همین علت، یکی از غذاهای محبوب برای افطار یا سحری به شمار می‌آید.

غذاهای اصیل گیلانی در کنار غذاهای دیگر سرو می‌شوند. باقلی قاتق، یکی از خورش‌هایی است که به‌عنوان پیش‌غذا یا همراه غذا در کنار غذاهایی چون ماهی کولی، ماهی شور و غیره به سر میز آورده می‌شود. عطر و بوی برخاسته از سیر و شوید تازه سرخ‌شده در  خورش باقالی قاتوق، هوش از سر شما خواهد برد.

 باقلاقاتق

اگر موفق به طبخ این غذای لذیذ شدید، نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان کجارو سهیم شوید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه