منطقه بندپی بابل ؛ بهشت گمشده مازندران

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری پنجشنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
منطقه بندپی بابل ؛ بهشت گمشده مازندران

بندپی، یکی از مناطق‌ خوش آب‌وهوا و بی‌نظیر استان مازندران است. این منطقه در جنوب شهرستان بابل قرار دارد و دارای طبیعت بکر و منحصربه‌فرد است.

استان مازندران با داشتن طبیعت زیبا و تماشایی از بهترین مکان‌ها برای سفر، به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان است. یکی از مناطق بی‌نظیر این استان منطقه‌ی بندپی است که در جنوب شهر بابل قرار دارد. این منطقه از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده است و در جای‌جای آن جاذبه‌های تماشایی و دیدنی وجود دارد.

در این مقاله از کجارو قصد داریم به بندپی شرقی و غربی سفر می‌کنیم. پس همراه کجارو شوید و از این شمال‌گردی در منطقه‌ی سرسبز و تماشایی بندپی لذت ببرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بندپی کجاست؟

منطقه بندپی مازندران

منبع عکس: bandpay.ir

مقصد این بار کجارو، شهر بهار نارنج ایران است. به استان مازندران سفر می‌کنیم و می‌خواهیم شما را با خود به یک بابل‌گردی بی‌نظیر در منطقه‌ی رویایی و تماشایی بابل ببریم. این منطقه بندپی نام دارد؛ جایی در جنوب شهر بهار نارنج که از دو بخش بندپی شرقی و بندپی غربی تشکیل شده است و پر از جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی. فاصله‌ی این منطقه تا بابل ۲۰ کیلومتر است.

بندپی منطقه‌ای بزرگ و خوش آب‌وهوا است؛ هم آب‌وهوای کوهستانی و هم کوهپایه‌ای و جلگه‌ای دارد. مرکز بندپی شرقی شهر گلوگاه یا گلیا است و مرکز بندپی غربی شهر خوشرودپی است. در ادامه با این مناطق و جاذبه‌های آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

چرا این منطقه، بندپی نام دارد؟

بندپی از دو کلمه «بند» و «پی» تشکیل شده است که بند در اصطلاح محلی به سرزمین مرتفع و پی به سرزمین پست و جلگه‌ای گفته می‌شود.

تاریخچه بندپی

بندپی غربی و بندپی شرقی

منبع عکس: خبرگزاری میزان (مهدی محبی پور)

در دوره‌ی صفویان، بندپی جزو منطقه‌ای به نام «چلاو» بود که در حال حاضر چلاو در جنوب آمل است. شاهان صفوی برای کنترل منطقه، آن را به دو قسمت چلاو و بندپی تقسیم کردند. اما اولین بار در نام بندپی در سندی متعلق به دوران فشاریه دیده می‌شود. در این زمان روستای دیوا که از املاک شاهی محسوب می‌شده به مردمان این روستا فروخته می‌شود و در سند آن منطقه بندپی نوشته شده است.

به عهد قاجاریان به‌دلیل حمایت مردمان بندپی، این منطقه روبه‌ویرانی می‌رود تا اینکه در زمان صدارت میرزا محمد شفیع مازندرانی وضع این منطقه بهتر می‌شد و از یکی از بلوکات ولایت مازندران ب‌حساب آمد که شخصی بنام نایب الحکومه بر آن حکمرانی می‌کرد. در زمان پهلوی نیز یکی از بخش‌های شهرستان ساری به شمار می‌رفت. در حال حاضر این منطقه با دو بخش غربی (دهستان‌های خوشرود و شهیدآباد) و شرقی (دهستان‌های سجادرود و فیروزجاه)، جزو شهرستان بابل محسوب می‌شود.

جا‌های دیدنی بندپی

روستای ییلاقی فیلبند

روستای فیلبند مازندران

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: فرشته اصلاحی)

روستاگردی و گشت‌گذار در روستا از بهترین تفریح‌ها است؛ به‌ویژه اگر روستایی ییلاقی و خوش‌ آب‌وهوا و در میان طبیعتی زیبا و تماشایی جای گرفته باشد. روستای ییلاقی فیلبند نیز یکی از این مکان‌ها است که در بندپی غربی می‌تواند آن را پیدا کنید؛ روستایی که یکی از مرتفع‌ترین روستاهای مازندران است. مردمان محلی این منطقه به آن نام بومی« فِل بَن» می‌گویند.

از دیدنی‌های این روستا، چشمه‌های معدنی با خاصیت درمانی، جنگل و اقیانوس ابری آن است که منظره‌ای رویایی و شگفت‌انگیزی را به وجود می‌آورد که ایستادن بر فراز آن و تماشای ابرهای بی‌نظیر به‌همراه چشم‌انداز جنگلی، یکی از بهترین لحظات سفرتان را به فیلبند تشکیل می‌دهد. بهترین زمان برای رفتن به ییلاقات مازندران، از فصل بهار شروع می‌شود و پیشنهاد می‌دهیم از اردیبهشت‌ماه تا ابتدای مهرماه به این منطقه سفر کنید. لازم است بدانید در فصل زمستان فیلبند زمستان سردی را دارد و دسترسی به آن سخت است.

  • آدرس: برای رفتن به فیلبند مسیر ۲۵ کیلومتری آمل به هراز را در پیش بگیرید. در این مسیر بعد از گذشتن از روستای سنگچال‌ به فیلبند می‌‌رسید.

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: فرشته اصلاحی و مهدی محبی پور)

شالیزارهای پلکانی روستای فیروزجاه

شالیزار پلکانی فیروزجاه- بندپی

منبع عکس: bandpay.ir

شالیزار

دل دریا است. دریا، پیش آسمان دلش باران. باران، تا دامنش نشسته شالیزار. شالیزار، سیراب از عطش چتر آفتاب به سر کرده. دِه به نفس زدن افتاده پیش وسعت شالیزار...

«جواد اشرفیان»

شالیزارها یکی از زیبایی‌های شمال کشور هستند؛ حالا اگر به‌صورت پلکانی نیز باشند، از دیدنی‌های این مناطق نیز محسوب می‌شوند. در روستای فیروزجاه یا پریجا در بندپی شرقی، می‌توانید یکی از شالیزارهای پلکانی را ببینید. از دیدنی این روستا می‌توان قلعه، ممرز چشمه، امامزاده آغازمار و آرامستان فیروزجاه با قبرهای تاریخی است.

منبع عکس: bandpay.ir

روستای ییلاقی شیخ موسی

آبشار شیخ موسی- آبشار حاجی موسی

منبع عکس: سایت baboli.ir

معروف‌ترین روستای ییلاقی بندپی شرقی، روستای باصفای شیخ موسی است که تا گلوگاه حدود ۴۵ فاصله دارد. چشمه‌‌های آب معدنی بقعه‌های حاجی شیخ موسی و امامزاده عبدالله و آبشار شیخ موسی یا حاجی موسی، از دیدنی‌های این ییلاق است. لهه، شالینگچال و نیراسم نیز از روستای نزدیک این شیخ موسی هستند.

  • آدرس: برای رفتن به ییلاق حاجی شیخ موسی از بابل به گلوگاه بروید که ۱۵ کیلومتر از هم فاصله دارند. بعد از عبور از گلوگاه، باید ۳۰ کیلومتر در جاده‌ای آسفالته که از دل جنگل سرسبز و رودخانه‌ها پیش بروید. سپس یک مسیر ۱۰ کیلومتری که جاده‌ی خاکی است را رانندگی کنید تا نهایت به ییلاق حاجی شیخ موسی برسید.

سد شیاده

سد شیاده- منطقه بندپی مازندارن

متن مورد نظر

اگر به‌دنبال مکانی هستید که هم از سرسبزی جنگل و آب‌وهوای آن لذت ببرید و هم تفریح داشته باشید، به روستای شیاده بروید. در این روستا، سدی خاکی روی رودخانه چلیم وجود دارد که امکان قایق‌رانی و ماهی‌گیری در آن ممکن است. در کنار سدگردی، گشتی نیز در روستا داشته باشید و از تماشای مناظر، چشم‌انداز‌ها وسقاخانه دیدن کنید. قدمت سقاخانه یا سقاتالار به دوران قاجار می‌رسد و از آثار ملی به شمار می‌رود. پیاده‌روی در جنگل‌ انبوه و لذت بردن از زیبایی‌های آن را نیز فراموش نکنید.

  • آدرس: سد شیاده در حدود ۳۲ کیلومتری جنوب غربی بابل، در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی قرار دارد. این سد در پشت روستای شیاده در دل مناطق جنگلی واقع است. از طریق جاده‌ی خشرودپی به گلوگاه بندپی با یک مسیر فرعی به سد منتهی می‌شود.

روستای لمسوکِلا

چشمه خجرو- روستای لمسوکلا

منبع عکس: سایت bandpay.ir

لموسکلا، روستای کوهپایه‌ای است که در میان دو رود سِجرو یا سریج رود و خِجرو یا خجیر رود و در دل جنگل جای گرفته و یکی از بهترین روستاهای بندپی شرقی است که با گوگاه ۲۴ کیلومتر فاصله دارد. لمسوکلا از شمال به روستاهای پری چشمه و قلعه کتی، از جنوب به قله ی سیاه پل و روستای سرجیکلا منتهی می‌شود و از سمت شرق با روستاهای خواجه کلا و تورسو و از غرب با روستای کرات کتی همسایه است. در مورد نام لمسوکلا ،جالب است بدانید که این نام از کلمه‌ی «لمه سو» به‌معنای نمدمال گرفته شده است و قسمت دوم نیز پسوند مکانی «کلا» است.

از جاهای دیدنی لموسکلا، قلعه و چشمه‌ی آب شیرین روستا است.

  • قلعه فریدون: در کنار طبیعت لموسکلا یکی از دیدنی‌های آن قلعه فریدون است که به تخت فریدون نیز معروف است و محلی‌ها به آن شاه‌نشین می‌گویند. قدمت و کاربری دقیق این قلعه‌سنگی هنوز مشخص نیست و از دست حفاران غیرمجاز نیز در امان نبوده است.
  • چشمه خجرو: چشمه زیبا و دیدنی آب شیرین خجرو سیاپال سرچشمه می‌گیرد و از دیدنی‌های روستای لمسوکلا است.
  • آدرس: مسیر جاده‌ی گلوگاه به فیروزجاه را در پیش بگیرید و سپس از پل فلزی رودخانه‌ی سجرو عبور کنیذ، بعد از حدود ۳۰۰ متر که از پل گذشتید به به سه راهی می‌رسید که تابلوی امامزاده محمد و روستای لمسوکلا را خواهید دید . بعد از حدود پنج کیلومتر و بعد از عبور از روستای سجری کلا به روستای لمسوکلا می‌رسید.

آبشار درازکش

آبشار درازکش- بندپی

منبع عکس:

برای آبشارگردی در بندپی، به دل جنگل‌های سرسبز روستای درازکش بروید و از آبشار درازکش دیدن کنید. این آبشار هفت متر ارتفاع دارد و ابتدا به یک حوضچه می‌ریزد و بعد به‌سمت رودخانه جریان پیدا می‌کند.

  • آدرس: برای دیدن این آبشار از بابل به‌سمت بندپی شرقی، حدود ۲۵ کیلومتر را طی کنید. بعد از رسیدن به شهر گلوگاه مرکز بندپی شرقی، از سمت چپ خیابان از طریق پل احداثی به‌سمت منطقه‌ی فیروزجاه یا جاده‌ی موسوم به شیخ موسی، هفت کیلومتر را طی کنید. پس از رسیدن به یک سه راهی، تابلوی روستای درازکش را می‌بینید؛ به‌سمت چپ رفته و ادامه مسیر دهید. پس از رسیدن به روستا، بعد از مسجد جاده‌ای وجود دارد که آن را در پیش بگیرید، تابلوی آبشار را خواهید دید که از اینجا باید مسیر جنگلی را به طول ۳۰۰ متر پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید.

چشمه آب گرم معدنی اَزرود

آب‌های گرم و معدنی یکی از پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری هستند و اگر در سفر به منطقه‌ی بندپی شرقی می‌خواهید تنی به آب‌های گرم بزنی،د پس حتما به روستای آری بروید و آب‌تنی در چشمه‌ی معدنی ازرو را از دست ندهید. نام دیگر این چشمه، چشمه آرزو است و «ازرو» نیز نوشته می‌شود و در دره‌ای جنگلی و در کنار رودخانه جای گرفته است. آب چشمه ازرو به‌دلیل داشتن ترکیبات معدنی برای بیماری‌های جلدی، روماتیسم و درد مفاصل مفید است.

  • آدرس: چشمه‌ی ازرو در ۴۵ کیلومتری جنوب بابل و در روستای آری آره قرار دارد و با گلوگاه ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این چشمه باید مسیر جاده‌ای را در پیش بگیرید که جاده‌ی جیبی معروف است و از شهر بابل شروع می‌شود. در این مسیر، پس از طی کردن ۲۰ کیلومتر به گلوگاه می‌رسید. بعد باید از پل سجارود رد شده و وارد جاده‌ی دهستان فیروزجاه شوید و سپس بعد از دو کیلومتر، به روستای قشنگ و سنتی آری می‌رسید که این چشمه را همچون نگینی در خود جای داده است.

روستای دیوا

روستای دیوا- منطقه بندپی

منبع عکس: سایت bandpay.ir

روستاگردی، به‌ویژه اگر بافت روستا همچنان سنتی باشد بسیار جذاب است. در منطقه‌ی بندپی برای دیدن چنین جایی باید به روستایی به اسم دیوا بروید که به دهستان خشرودپی بندپی غربی بروید. این روستا از شمال به روستای دولت رودبار، از جنوب به جنگل‌های انبوه، از غرب به روستای شیاده و از شرق به رودخانه‌ی کلارود منتهی می‌شود. در مورد نام روستا، جالب است بدانید که دیو به‌معنای پهلوان و انسان‌های قوی و چالاک و الف آن پسوند مکان است بنابراین دیوا یعنی منطقه‌ی پهلوان‌نشین. خانه‌ها و بافت روستای دیوا، همچنان قدیمی هستند و حتی تعدادی از خانه‌ها نیز به ثبت ملی رسیده‌اند. تکیه عمران، تکیه ملکشاه، تکیه آقاس، امامزاده عباس، قبرستان زینبیه از آثار تاریخی این روستا است.

منطقه زیبای شورکَش

منطقه‌ی شورکش در کنار رودخانه‌ی سجرو قرار دارد دارد و برای گذراندن گردش و پیک‌نیک، مکانی مناسب است. شورکش از روستای گاوزن محله تا اردوگاه روستای شورکش ادامه دارد. از دیدنی‌های این منطقه، آبشار گرم سر یا دره تسکا وسیه و جنگل شورکش است.

  • آدرس: این منطقه در بندپی شرقی و در فیروزجاه واقع است و برای رسیدن به آن مسیر جاده‌ی فیروزجاه را در پیش بگیرید. بعد از گذر از رودخانه‌ی سجرو، پل سماکوش محله و آستانه‌ی امامزاده جعفر به منطقه‌ی شورکش می‌رسید.

دیدنی‌های دیگر منطقه بندپی

  • مکان‌های تاریخی: تکیه روستای مقریکلا، حمام‌های قدیمی روستاهای آب بندان و چلیاسر،کاروان‌سراهای مسیر جاده‌ی قدیم بندپی شرقی به لذیر فیروزکوه زیبای سیاه پل در بندپی شرقی؛ قلعه کوپی سرا در حوالی روستای کوپی سرا، تپه‌های باستانی و قبرهای گبری (زرتشتی) از دیگر از آثار تاریخی این منطقه هستند که متأسفانه بسیاری از آن‌ها به حال رها شده‌اند.
  • جاذبه‌های طبیعی: آبشارهای لی سر، سیله بن انیجدان، کیمون، هِرِ سِکّایی او، دریوکی، قَلی بَن، غارهای تاریگلی و یخچال پِشت، مناطق ییلاقی نینو، لهه، شالینگچال، نیراسم و...
  • جاذبه‌های مذهبی: در بندپی امامزاده‌های متعدد همچون امامزاده جعفر سماکوش محله، امامزاده عباس، امامزاده ابوالحسن، گنج کلا، شاهزاده رضا، سیدنظام الدین، پادشا امیر، امامزاده محمد، خواجه کلا وجود دارد

جاهای دیدنی‌های بابل

موزه بابل

همان طور که خواندید منطقه‌ی بندپی بابل جاذبه‌های متعدد و فراوانی دارد اما اگر تصمیم داشتید بقیه‌ی جاهای دیدنی ای شهر را نیز ببینید و خاطرات سفر به بابل را کامل‌تر کنید پیشنهاد می‌دهیم از سایر مکان‌های این شهر نیز دیدن کنید.

  • موزه‌ بابل: بازدید از موزه‌‌ی بابل در کنار موزه‌گردی در موزه‌ب بابل از ساختمان قدیمی و تاریخی آن که در واقع شهرداری سابق این شهر بوده دیدن می‌کنید اشیای این موزه در سه بخش باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و یادمان‌های چوبی در معرض نمایش قرار دارند.
  • آدرس: میدان ولایت، خیابان مدرس
  • خانه موزه‌ ننه مکرمه: ننه رقیه؛ نقاش خودآموزی بود که در یکی از روستاهای بابل زندگی می‌کرد. نام و آوازه‌ی وی در دنیای هنر با نقاشی‌هایی که کشیده است جاودانه شده است. حتی ننه عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ میلادی را گرفته است. نقاشی‌های ننه مکرمه به سبک پست مدرنسیم است که آن‌ها را می‌توانید در خانه‌اش در بابل ببنید.
  • آدرس: روستای دریکنده بابل
  • پارک جنگلی بابلکنار: در سفر به بابل رفتن به پارک جنکلی بابلکنار را فارموش نکنید. نام دیگر این پارک، پارک جنگلی بزچفت است و مکانی مناسب برای گردش و تفریح خانوداگی است.
  • آدرس: بابلکنار، روستای بزچفت
  • هفت آبشار: این آبشار که به آبشار تیرکن نیز معروف است،یکی از آبشارهای تماشایی بابل است که از هفت آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است و در دل جنگل های هیرکانی مازندران جای گرفته است.
  • آدرس: روستای تیرکن

عکس کاور: خبرگزاری میزان (عکاس: فرشته اصلاحی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه