طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی؛ یکی از مشهورترین سوپ‌ها در دنیا

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۴ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی؛ یکی از مشهورترین سوپ‌ها در دنیا

با دستور پخت سوپ پیاز فرانسوی، پیش‌غذای مشهور و مقوی فرانسوی آشنا شوید و یک مهمانی مجلسی با آن ترتیب دهید.

به یک پیش‌غذای مجلسی برای مهمانی شام خود نیاز دارید؟ با کجارو همراه باشید و با رفتن به آشپزخانه، آماده طبخ یک غذای لذیذ و مشهور در سطح جهانی به نام سوپ پیاز فرانسوی شوید.

سوپ پیاز، متشکل از پیازهای خلالی سرخ‌شده در کره است. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این سوپ فرانسوی می‌توان به سرکه سفید، آب گوشت یا عصاره گوشت یا شیر اشاره کرد. سوپ پیاز فرانسوی با یک برش نازک نان فرانسوی و پنیر رنده‌شده، در نهایت در فر پخته می‌شود.

اگرچه سوپ پیاز فرانسوی، یک غذای باستانی به شمار می‌آید، اما در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا به‌علت علاقه زیاد به غذاهای فرانسوی، مجددا محبوب شد. این غذای مخصوص فرانسوی معمولا به‌عنوان پیش‌غذا خورده می‌شود.

تاریخچه سوپ پیاز فرانسوی

سوپ‌های پیاز، حداقل از زمان حکومت رومیان محبوب و مشهور بوده‌اند. این سوپ‌ها در طول تاریخ به‌عنوان غذای افراد فقیر شناخته می‌شدند؛ زیرا پیاز به‌وفور و به آسانی در دسترس همگان بود. نسخه مدرن این سوپ در قرن هجدهم در پاریس، پایتخت فرانسه ابداع شد و مواد تشکیل‌دهنده آن، پیازهای کاراملی‌شده و آب گوشت گاو بودند.

«ماری جولی گرندجین موکین» (Marie Julie Grandjean Mouquin)، همسر «هنری مارک موکین»، رستوران‌دار مشهور، اولین کسی بود که سوپ پیاز فرانسوی را در سال ۱۸۶۱ به آمریکا معرفی کرد. این سوپ معمولا در یک فر یا تنور پخته می‌شد و روی آن را با نان‌های خشک مکعبی شکل و پنیر فرانسوی آب‌شده «کومته» (Comté)، می‌پوشاندند.

مواد لازم

برای ۴ تا ۶ نفر

  • ۶ عدد پیاز طلایی یا بنفش بزرگ (حدود ۱٫۵ کیلوگرم) پوست‌کنده و خلالی خردشده (حدود ۱۰ لیوان پیاز خلالی‌شده)
  • ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۲ قاشق غذاخوری کره
  • ۱ قاشق چای‌خوری شکر
  • نمک به مقدار لازم
  • ۲ حبه سیر پوست‌کنده و له‌شده
  • ۸ لیوان آب گوشت گاو (یا آب مرغ یا ترکیبی از هر دو)
  • نصف لیوان سرکه سفید
  • ۲ عدد برگ بو
  • ۱ قاشق غذاخوری آویشن تازه یا چند شاخه کوچک آویشن تازه (یا نصف قاشق چای‌خوری آویشن خشک)
  • نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه تازه سابیده‌شده
  • ۸ تکه کوچک نان فرانسوی یا باگت برش خورده به ضخامت ۲٫۵ سانتی‌متر
  • یک و نیم لیوان پنیر چدار یا پارمزان رنده‌شده

دستور پخت

سوپ پیاز فرانسوی

۱. کاراملی‌کردن پیازها: ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ماهیتابه گود بزرگ بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. پیازها را به روغن بیفزایید و هم بزنید تا کاملا به روغن آغشته شوند.

پیازها را بپزید و هم بزنید تا زمانی که نرم شوند. این فرایند حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

شعله گاز را کمی زیاد کنید. بقیه روغن زیتون و کره را به پیازها بیفزایید و به پخت و هم زدن پیازها ادامه دهید تا رنگ پیازها کم‌کم به رنگ قهوه‌ای دربیاید. این فرایند نیز حدود ۱۵ دقیقه دیگر به طول می‌انجامد.

شکر را به پیازها اضافه کنید تا به کاراملی‌شدن آن‌ها کمک کند. ۱ قاشق چای‌خوری نمک هم به پیازها بیفزایید و سرخ کردن پیازها را ادامه دهید تا کاملا قهوه‌ای شوند. این بخش از سرخ کردن پیازها نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر به طول می‌انجامد.

۲. سیر له‌شده را به پیازها بیفزایید و به‌مدت ۱ دقیقه دیگر آن‌ها را سرخ کنید.

۳. استفاده از سرکه برای جدا کردن پیازهای چسبیده به کف ماهیتابه: سرکه را در ماهیتابه بریزید و قسمت‌های قهوه‌ای‌شده کف و دیواره ماهیتابه را بتراشید تا با پیازها مخلوط شوند.

۴. اضافه کردن آب گوشت و طعم‌دهنده‌ها: آب گوشت، برگ بو و آویشن را داخل ماهیتابه بریزید. زیر ماهیتابه را زیاد کنید تا سوپ به جوش بیاید. سپس در ماهیتابه را ببندید و شعله گاز را کم کنید تا سوپ به‌آرامی غل بخورد و بجوشد. سوپ را به‌مدت ۳۰ دقیقه دیگر بپزید.

کمی نمک و فلفل سیاه تازه سابیده‌شده را داخل سوپ بریزید و برگ بوها را دربیاورید.

۵. تُست کردن تکه‌های نان فرانسوی یا باگت: فر را در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت یا ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در حین جوشیدن سوپ، یک تابه مسطح بردارید و روی آن را با کاغذ روغنی یا فویل بپوشانید و در طبقه بالای فر قرار دهید.

دو طرف نان‌های فرانسوی یا باگت‌ها را با روغن زیتون چرب کنید. برای این کار به حدود ۱٫۵ قاشق روغن زیتون احتیاج خواهید داشت.

تکه‌های نان را به‌مدت ۵ تا ۷ دقیقه در فر قرار دهید تا برشته و قهوه‌ای رنگ شوند. سپس آن‌ها را از فر دربیاورید.

۶. اضافه کردن پنیر: نان‌های تست‌شده را برگردانید و روی آن‌ها را با پنیر رنده‌شده بپوشانید. زمانی که خواستید سوپ را سرو کنید، نان‌ها را دوباره در فر قرار دهید تا در هنگام سرو، پنیرهای آب‌شده در حال جلز ‌و ‌ولز و تقریبا قهوه‌ای رنگ شده باشند.

۷. سرو: سوپ را داخل یک کاسه بریزید و یک تکه نان تست‌شده پنیری روی آن قرار دهید و بلافاصله سرو کنید.

نکات مهم در طبخ سوپ پیاز فرانسوی

سوپ پیاز

  • شما می‌توانید به‌جای جدا حاضر کردن نان تست و پنیر، سوپ را داخل کاسه مقاوم در برابر حرارت بریزید و با نان تست و پنیر، روی آن را بپوشانید. سپس به‌مدت ۱۰ دقیقه آن‌ها را داخل فر به دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا پنیر آب شده و برشته شود و به جلز و ولز بیفتد.
  • مهم‌ترین بخش سوپ پیاز، مایه آن است. کیفیت این سوپ مستقیما وابسته به مایه استفاده‌شده در آن است. سوپ پیاز فرانسوی به‌طور سنتی از آب گوشت گوساله درست می‌شود؛ اگرچه گاهی اوقات درست کردن یک آب گوشت خوب و غلیظ می‌تواند سخت یا پرهزینه باشد.
  • اگر از عصاره‌های گوشت کارخانه‌ای استفاده می‌کنید، حتما قبل از طبخ سوپ، آن را مزه کنید و اگر از طعم آن خوشتان نیامد، از آن استفاده نکنید.
  • اگر از گوشت گوساله در تهیه غذاهای خود زیاد استفاده می‌کنید، حتما تکه‌های گوشت یا آب گوشت باقی‌مانده را در فریزر قرار دهید و بعدا از آن‌ها برای تهیه این سوپ استفاده کنید.
  • کاراملی‌کردن صحیح پیاز برای طبخ سوپ پیاز بسیار مهم است. کاراملی‌شدن، یک فرایند شیمیایی است که در آن، قند موجود در پیاز با رسیدن به دمای مشخص، تغییر رنگ می‌دهد. این فرایند به زمانی طولانی نیاز دارد و نباید در کاراملی‌کردن پیازها عجله کنید.
  • برای تسریع فرایند کاراملی‌شدن پیازها می‌توان کمی شکر به آن‌ها افزود.
  • هر چقدر که پیازها بیشتر کاراملی شوند، رنگ آن‌ها تیره‌تر می‌شود و طعم و مزه لذیذتری حاصل می‌شود.
  • شما می‌توانید از پیاز سفید، طلایی یا بنفش برای طبخ سوپ پیاز فرانسوی استفاده کنید. اما برای طبخ یک سوپ پیاز سنتی، نیاز به پیازهای طلایی پوست‌کنده و خلالی خردشده دارید.
  • کره، بهترین گزینه برای کاراملی‌کردن پیاز است. البته اگر ممنوعیت مصرف لبنیات دارید، می‌توانید از کره وگان یا روغن زیتون هم استفاده کنید.
  • برای لعاب انداختن سوپ، بهتر است از آرد چندمنظوره استفاده کنید. استفاده از آرد بدون گلوتن هم بلامانع است. آرد را باید به پیازهای کاراملی‌شده اضافه کنید و سپس آب گوشت و بقیه مواد را به آن‌ها بیفزایید. برای این مقدار سوپ، حدود ۶ قاشق سوپ‌خوری آرد چندمنظوره نیاز است.
  • اگر با سوپ رقیق مشکلی ندارید، می‌توانید آرد را از دستور پخت حذف کنید.
  • برای طبخ یک سوپ پیاز مناسب برای گیاهخواران به‌جای آب گوشت، می‌توانید از آب سبزیجات هم استفاده کنید.
  • در ریختن سیر، برگ بو، آویشن تازه، نمک و فلفل سیاه صرفه‌جویی نکنید. طبق مزاج خود، هر چقدر که دوست دارید، سوپ را مزه‌دار کنید. اگر به آویشن تازه دسترسی ندارید، از آویشن خشک استفاده کنید.
  • نان باگت برشته، گزینه مناسبی برای سوپ پیاز فرانسوی به شمار می‌آید.
  • پنیر سوئیسی، موتزارلا، پارمسان، «گرویره» و گودا، پنیرهای مناسبی برای طبخ این سوپ هستند.
  • اگر در حین کاراملی کردن، احساس کردید پیازها در کف قابلمه در حال سوختن هستند، کمی سرکه سفید بیشتر به آن‌ها بیفزایید تا پیازهای قهوه‌ای شده را از ته ظرف جدا کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به فرانسه با طعم لذیذ سوپ پیاز

خود را در عصرگاه یک روز پاییزی خنک در بلوارهای زیبای پاریس، پایتخت فرانسه و شهر نور تصور کنید. به یک رستوران دنج و محلی بروید و خود را به خوردن یک سوپ پیاز لذیذ مهمان کنید.

سوپ پیاز با عطر و بویی وسوسه‌کننده و پیازهای کاراملی همراه با لایه‌ای ضخیم از نان برشته‌شده با پنیر «گویره» (Gruyere) و پارمزان آب‌شده توسط گارسون به سر میز آورده می‌شود و به‌محض اینکه یک قاشق از آن را در دهانتان می‌گذارید، تمام وجودتان را گرم می‌کند.

سوپ پیاز فرانسه

آیا موفق به طبخ این غذای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا شدید؟ اگر آن را دوست داشتید، تجربه خود را زیر همین مطلب برای ما بنویسید یا از غذای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه