طرز تهیه اسپرینگ رول؛ یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی چین

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
طرز تهیه اسپرینگ رول؛ یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی چین

در مجموعه غذای ملل، امروز قرار است با دستور پخت غذای محبوب اسپرینگ ‌رول به کشور پهناور چین سفر کنیم و غذایی لذیذ و منحصربه‌فرد بپزیم.

دلتان یک غذای جدید و بین‌المللی می‌خواهد؟ خلاق باشید و به آشپزخانه بروید. کجارو در این قسمت از مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا، قصد دارد طرز تهیه یکی از غذاهای مشهور کشور چین به نام «اسپرینگ ‌رول » (spring roll) را به شما بیاموزد؛ یک میان‌وعده لذیذ استوانه‌ای شکل چینی که از دوران حکومت دودمان چین شرقی از سال ۳۱۷ تا ۴۲۰ میلادی در این کشور خورده می‌شده است.

اسپرینگ‌رول، یک سبک از غذاهای چینی است که بیشتر در مناطق شرق آسیا خورده می‌شود. این غذای بسیار لذیذ از یک خمیر نازک و برشته تشکیل می‌شود که به دور مواد خوشمزه‌ای از هویج و جوانه لوبیا گرفته تا میگو، گوشت گوساله و اردک پیچیده می‌شود. با خوردن یک لقمه از اسپرینگ‌ رول برشته، از طعم آن شگفت‌زده خواهید شد.

اسپرینگ ‌رول را در خارج از چین، با رول تخم‌مرغ (Egg roll) اشتباه می‌گیرند؛ اما باید بدانید که خمیر استفاده‌شده در اسپرینگ ‌رول از آرد برنج تهیه می‌شود و خمیر رول تخم‌مرغ را با آرد گندم می‌پزند. بورک، مشابه این غذا در ترکیه و سمبوسه، مشابه آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

خاستگاه اسپرینگ ‌رول

اسپرینگ ‌رول با نام پنکیک لاغر نیز شناخته می‌شود. این غذا برای اولین بار در جنوب رودخانه یانگ تسه چین به شهرت جهانی دست پیدا کرد. علت انتخاب نام اسپرینگ‌ رول یا رول بهاری، جشن بهار چینی است که این غذا در آن روز پخته می‌شود.

مواد لازم

برای تهیه ۲۰ اسپرینگ‌رول

برای داخل اسپرینگ‌رول

  • ۲ لیوان جوانه لوبیا
  • ۶ عدد قارچ شیتاکه خشک
  • ۲٫۵ قاشق غذاخوری سس صدف
  • ۱ قاشق غذاخوری آب مرغ یا آب
  • ۲ قاشق چای‌خوری سویا سس
  • ۱ قاشق چای‌خوری شکر
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن سرخ‌کردنی
  • ۵۵ گرم مارچوبه خردشده (به‌جای آن می‌توان از کلم سفید هم استفاده کرد)
  • ۱ عدد هویج متوسط پوست‌کنده و رنده‌شده
  • نصف فلفل قرمز تند خردشده
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

برای رول‌ها

  • ۱۸ تا ۲۰ عدد نان یوفکا به‌اندازه موردنظر
  • ۱ عدد تخم‌مرغ کمی هم‌زده
  • ۴ تا ۵ لیوان روغن برای سرخ کردن
  • سس آلو یا هر سس ترش و شیرین دیگری برای سرو

دستور پخت

اسپرینگ‌رول

اسپرینگ‌رول‌ها را می‌توان به‌شکل‌های مختلف در منوهای آسیایی پیدا کرد. عکس از «دنیل دش» (Daniel Dash)

برای مواد داخل اسپرینگ‌رول

۱. جوانه‌های لوبیا را بشویید و سپس آبکشی کنید. قارچ‌های خشک‌شده را در آب گرم بریزید. اجازه دهید جوانه‌های لوبیا به‌مدت ۳۰ دقیقه خشک شوند و قارچ‌ها خیس بخورند.

۲. قارچ‌ها را از آب دربیاورید و آن‌ها را فشار دهید تا آب اضافی آن‌ها کشیده شود. سپس آن‌ها را به‌صورت نازک برش بزنید.

۳. سس صدف، آب مرغ، سویا سس و شکر را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و کنار بگذارید.

۴. ۲ قاشق غذاخوری روغن در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز، گرم کنید. وقتی روغن به جلز‌و‌ولز افتاد، قارچ‌های خشک‌شده را اضافه کنید و سپس مارچوبه‌های (یا کلم‌های سفید) خردشده، فلفل قرمز، جوانه‌های لوبیا و هویج رنده‌شده را به ماهیتابه بیفزایید.

۵. ترکیب سس صدف را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس، آن را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید.

برای رول‌ها

۱. یک گوشه از یک نان یوفکا را مقابل خودتان قرار دهید و با استفاده از یک برس، لبه‌های آن را به تخم‌مرغ هم‌زده آغشته کنید.

۲. ۲ قاشق غذاخوری از مواد داخل اسپرینگ‌رول را در نیمه پایینی نان بریزید؛ ولی نگذارید که این مواد در لبه‌های نان، پخش شوند. گوشه پایینی نان را تا بزنید و قسمت بالای آن را به زیر موادتان ببرید. سمت چپ و راست نان را تا بزنید. گوشه بالایی نان را با استفاده از یک برس به تخم‌مرغ آغشته کنید و سپس تا بزنید و رول را به‌صورت کامل بپیچید.

۳. رول‌ها را برعکس روی کاغذ روغنی قرار دهید (آن قسمت نان که درز دارد را زیر بگذارید) و تمام آن را به روغن آغشته کنید. بقیه رول‌ها را هم به همین ترتیب آماده کنید.

۴. روغن را در یک ماهیتابه گود یا یک قابلمه بریزید و گرم کنید تا برای سرخ کردن آماده شود. چند عدد اسپرینگ‌رول را در روغن داغ بیندازید و آن‌ها را آن‌قدر سرخ کنید تا کاملا برشته و قهوه‌ای طلایی شوند. این فرایند حدود ۳ تا ۴ دقیقه به طول می‌انجامد. اسپرینگ‌رول‌ها را از روغن دربیاورید و روی کاغذ روغنی یا دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

۵. اسپرینگ‌ رول‌ها را با سس آلو یا هر سس ترش و شیرین دیگر سرو کنید.

نکته مهم

برای تهیه یک اسپرینگ ‌رول سالم‌تر، می‌توان به‌جای استفاده از روغن، آن‌ها را به‌مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر یا سولاردوم، در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۶۰ درجه فارنهایت پخت.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به چین با طعم اسپرینگ رول

راز خوشمزگی یک اسپرینگ ‌رول در برشتگی و تازگی آن نهفته است. شما قطعا دوست دارید که این نان آردی با رنگی طلایی و بافتی برشته برای شما سرو شود و در نهایت با گاز زدن، طعم لذیذ مواد داخل آن با بافتی نرم، زیر زبانتان بیاید. این تضاد بین نان و مواد داخل است که اسپرینگ ‌رول را تبدیل به یک وعده منحصربه‌فرد می‌کند.

اگر در چین برای خوردن اسپرینگ‌ رول به دکه‌های غذای خیابانی رفتید، حتما از فروشنده بخواهید که این غذا را جلوی شما درست کند. جالب است بدانید که اسپرینگ‌رول در این کشور در کنار سرکه و سویا سس سرو می‌شود و چینی‌ها در تمام طول روز، اسپرینگ‌ رول را به‌عنوان میان‌وعده یا یک غذای کامل می‌خورند.

چین

با مزه‌کردن یک اسپرینگ‌رول به یک تور گردشگری غذایی در چین بروید. عکس از «هانگ چانگ چی» (Hung Chung Chih)

آیا این غذای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه سفر در آشپزی را دوست داشتید؟ اگر موفق به طبخ آن شدید، تجربه خود را زیر همین مطلب به اشتراک بگذارید یا از غذا خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، ما و دیگر خوانندگان را در تجربه خود سهیم کنید.

مطالب مرتبط:

منبع .lonelyplanet

دیدگاه