طرز تهیه بیسارا؛ خوراک باقالی مراکشی

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه بیسارا؛ خوراک باقالی مراکشی

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه خوراک باقالی بیسارا به مراکش در سواحل اقیانوس اطلس سفر خواهیم کرد.

هوس یک غذای جدید و بین‌المللی به سرتان زده است؟ از غذاهای همیشگی خسته شده‌اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از بهترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

کجارو قصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. امروز قرار است به کشور زیبای مراکش در شمال غرب آفریقا سفر کنیم و یک سوپ بسیار لذیذ به نام «بیسارا» (bsarra) را بپزیم؛ سوپی مقوی که معمولا برای صبحانه سرو می‌شود و ماده تشکیل‌دهنده اصلی آن، باقالی خشک است.

بیسارا چیست؟

بیسارا یا بیصاره، یک خوراک مقوی و غلیظ است که با باقالی‌های خشک در پاتیل‌های بزرگ دکه‌های غذای خیابانی مراکش، پخته شده و با مقدار زیادی نان، روغن زیتون و زیره سبز سرو می‌شود. این خوراک، انتخابی فوق‌العاده برای صبحانه به شمار می‌آید.

خاستگاه بیسارا

مراکشی‌ها به این واقعیت که صبحانه، مهم‌ترین وعده روز است، اعتقاد ندارند و این وعده آن‌ها معمولا متشکل از چای شیرین و تکه‌ای نان است. اما کارگران نیاز به چیزی قوی‌تر و سیرکننده‌ دارند و بیسارا، دقیقا همان گزینه‌ای است که آن‌ها می‌خواهند.

مغازه‌های سوپ‌فروشی از صبح زود در مراکش باز هستند و در وقت ناهار در حال شستن قابلمه‌های خود هستند. بیسارا معمولا قبل از اذان ظهر، زمانی که مومنان به مساجد می‌روند تا نماز بخوانند، تمام شده است.

مواد لازم

برای ۲ تا ۴ نفر

  • ۵۰۰ گرم باقالی خشک بدون پوست
  • ۴ لیوان آب
  • ۸ عدد حبه سیر پوست‌کنده و له‌شده با ۱ قاشق چای‌خوری نمک
  • روغن زیتون
  • زیره سبز به مقدار لازم
  • پاپریکا به مقدار لازم

دستور پخت

بیسارا

بیسارا، سوپی مقوی و بسیار لذیذ است

۱. باقالی‌ها را از شب قبل خیس کنید، سپس آن‌ها را آبکش کنید و بشویید.

۲. آب را در یک قابلمه به جوش بیاورید و سپس باقالی‌ها، سیر له‌شده و نمک را به آن اضافه کنید. این مخلوط را به‌مدت ۳۰ دقیقه بپزید تا باقالی‌ها کاملا پخته شوند.

۳. سوپ را در غذاساز بریزید و با سرعت متوسط آن را مخلوط کنید.

۴. بیسارا با کمی روغن زیتون، پاپریکا و زیره سبز تزئین کرده و سرو کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 480p360p

سفر به مراکش با طعم بیسارا

دکه های بیسارا فروشی معمولا فضایی محلی و کوچک دارند. قابلمه در جلوی دکه قرار می‌گیرد و فضای پشتی برای نشستن چند نفر روی یک نیمکت، کفایت می‌کند. قاشق‌های قدیمی و کاسه‌های بزرگ معمولا بخشی از این دکه‌ها هستند.

دریاچه‌ای از روغن زیتون که روی سوپ دیده می‌شود، در نگاه اول به نظر زیاد می‌آید، اما طعم و بافت نرم بیسارا، وابستگی زیادی به این روغن دارد. در مصرف پاپریکا و زیره سبز و البته نمک برای مزه‌دار کردن سوپ به‌هیچ‌وجه صرفه‌جویی نکنید.

برخی از افراد دوست دارند در بیسارا، نان تیلیت کنند و برخی دیگر نان را در آن خیس می‌کنند و در دهانشان می‌گذارند. هرکدام از این روش‌ها را که دوست دارید انتخاب کنید و فقط تکه‌ای نان برای تمیز کردن کاسه در انتهای کار، نگه دارید. پس از خوردن بیسارا، یک لیوان چای نعنا نوش جان کنید تا برای گشت‌و‌گذاری طولانی در بازارهای پر پیچ‌و‌خم مراکش آماده شوید.

مراکش

 بیسارا صبح زود سرو می‌شود

آیا تاکنون موفق شده‌اید غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه سفر در آشپزی را طبخ کنید؟ نظرات و تجربیات خود را برای ما و دیگر خوانندگان بنویسید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه