گردشی در معماری برجسته بناهای مادرید؛ پایتخت مدرن اسپانیا

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
گردشی در معماری برجسته بناهای مادرید؛ پایتخت مدرن اسپانیا

مادرید، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر اسپانیا با تاریخی غنی و پشتوانه‌ای از ساختمان‌های تاریخی با معماری قابل‌توجه، یکی از بهترین مقاصد گردشگری اروپایی به شمار می‌آید.

در خیابان‌های آفتابی مادرید، پایتخت زیبای کشور اسپانیا به گشت‌و‌گذار بپردازید تا جاذبه‌های معماری خارق‌العاده‌ای از عصرهای مختلف را تماشا کنید. مادرید با دیدنی‌های بسیار از دروازه‌های قرن هجدهمی و سکونتگاه‌هایی به سبک آرنوو یا هنر نوین گرفته تا طراحی‌های صنعتی و معماری هنر زیبا، توجه بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به معماری را در طول سال به خود جلب می‌کند.

با کجارو همراه شوید تا بهترین مکان‌های دیدنی در مادرید با معماری برجسته را بشناسید و در سفر به این شهر جادویی به بازدید از آن‌ها بروید.

۱. موزه مرکز ملی هنر رینا سوفیا (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía)

موزه

مرکز ملی هنر رینا سوفیا

«رینا سوفیا»، یک موزه هنری مشهور در سطح جهان است که مجموعه متنوعی از هنر اسپانیایی در قرن بیستم، از پیکاسو گرفته تا «سولانا» (Solana) را به نمایش می‌گذارد. این موزه در نزدیکی ایستگاه قطار «آتوچا» (Atocha) و ایستگاه‌های مترو قرار دارد و از منطقه «لاواپیس» (Lavapiés) خیلی دور نیست.

برجسته‌ترین اثر به نمایش‌گذاشته ‌شده در این موزه قطعا نقاشی «گرنیکا» (Guernica)، اثر پیکاسو در سال ۱۹۳۷ است. این نقاشی آبی، سیاه و سفید، بمباران دهکده گرنیکا در شمال اسپانیا توسط بمب‌افکن‌های آلمان نازی در ۲۶ آوریل ۱۹۳۷ و در خلال جنگ داخلی اسپانیا را به تصویر می‌کشد. این اثر با ابعاد عظیم ۳٫۵ در ۷٫۵ متر، حس مرگ، خشونت، بی‌رحمی، زجر و درماندگی را به بیننده القا می‌کند.

شما در مرکز ملی هنر رینا سوفیا می‌توانید از آثار نقاشان مشهوری چون سالوادور دالی و خوان میرو در کنار ترکیبی از نمایشگاه‌های موقت محلی و بین‌المللی در گالری‌های موزه دیدن کنید.

  • تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۹: ۴٫۴ میلیون نفر
  • افتتاح: ۱۹۹۲
  • تلفن: ۱۰۰۰ ۷۷۴ ۹۱ ۳۴+
  • آدرس: 52 Calle de Santa Isabel, Madrid, Comunidad de Madrid, 28012, Spain

۲. بنای یادبود پوئرتا دِ آلکالا (Puerta de Alcalá)

نقطه عطف معماری

 بنای یادبود پوئرتا دِ آلکالا

بنای یادبود نئوکلاسیک «پوئرتا دِ آلکالا»، اولین طاق پیروزی مدرن پس از عصر رومیان است که در اروپا ساخته شد. مادرید در گذشته با دیوارهایی محصور بوده و این دروازه، ورودی شهر مادرید بوده است؛ البته بنایی که امروز در این شهر مشاهده می‌کنید، اولین آلکالای ساخته‌شده نیست.

در دهه ۱۵۰۰، یک نسخه کوچک‌تر، با شکوه کمتر در نزدیکی مرکز شهر قرار داشت. وقتی پادشاه کارلوس سوم به قدرت رسید، تصمیم گرفت که یک دروازه جدید بسازد و در سال ۱۷۶۴، نسخه اصلی «پوئرتا دِ آلکالا» تخریب و ساخت یک دروازه طاق‌دار جدید آغاز شد. بنای «پوئرتا دِ آلکالا» که امروز در مادرید می‌بینید، در واقع در سال ۱۷۶۹ تکمیل شد و به‌صورت رسمی در سال ۱۷۷۸ مورد استفاده قرار گرفت.

  • ارتفاع: ۲۲ متر
  • معمار: «فرانچسکو ساباتینی» (Francesco Sabatini)
  • آدرس: s/n Plaza de la Independencia, Madrid, Comunidad de Madrid, 28001, Spain

۳. کاخ پالاسیو دِ لونگوریا (Palacio de Longoria)

نقطه عطف معماری

 کاخ پالاسیو دِ لونگوریا

کاخ پالاسیو دِ لونگوریا در اصل خانه سرمایه‌داری به نام خاویر گونزالز لونگوریا بوده است. عکس از «گرت سیول» (Gareth Sewell)

کاخ شگفت‌انگیز «پالاسیو دِ لونگوریا» با الهام از معماری فرانسوی به سبک آرنوو یا هنر نوین ساخته شده است و در منطقه «مالاسانیا» (Malasaña) قرار دارد. این کاخ در اصل، محل زندگی خانوادگی سرمایه‌داری به نام «خاویر گونزالز لونگوریا» (Javier González Longoria ) بوده است؛ اما از سال ۱۹۵۰، دفتر مرکزی SGAE (انجمن نویسندگان و ناشران اسپانیا) را در خود اسکان داده است.

کاخ سه طبقه لونگوریا معمولا برای بازدید عموم باز نیست؛ اما برای دیدن طراحی داخلی منحصر‌به‌فرد، راه‌پله‌های سلطنتی و تزیین‌های پر نقش‌و‌نگار این کاخ می‌توانید یک تور رزرو کنید.

  • افتتاح: ۱۹۰۴
  • معمار: «خوزه گراسس ری‌یرا» (José Grases Riera)
  • آدرس: Palacio Longoria Madrid, Comunidad de Madrid, 28004, Spain

۴. ساختمان ادیفیسیو متروپلیس (Edificio Metrópolis)

نقطه عطف معماری، ساختمان

ساختمان ادیفیفیو متروپلیس

«جولز» و «ریموند فوریر» در سال ۱۹۰۷، ساختمان ادیفیفیو متروپلیس را طراحی کردند. عکس از «کریستانا آریاس» (Cristina Arias)

۳۰ هزار ورقه طلای ۲۴ عیار، برج ساختمان تماشایی و برجسته ادیفیسیو متروپلیس را می‌پوشانند

ساختمان تماشایی و برجسته «ادیفیسیو متروپلیس»، یکی از نمادین‌ترین مکان‌های مادرید است که در گوشه خیابان آلکالا و خیابان مشهور «گرن ویا» (Gran Vía) قرار دارد. این نقطه عطف معماری توسط «جولز و ریموند فوریر» (Jules and Raymond Février) در سال ۱۹۰۷، طراحی شده و صاحب آن، یک شرکت بیمه به نام «متروپلیس سگورس» (Metrópolis Seguros) بوده است.

از برجسته‌ترین و مهم‌ترین مشخصه‌های ساختمان «ادیفیسیو متروپلیس»، می‌توان به مجسمه‌های روی سقف گنبدی‌شکل آن و ۳۰ هزار ورقه طلای ۲۴ عیار که برج آن را می‌پوشانند، اشاره کرد.

«ادیفیسیو متروپلیس» به سبک معماری هنرهای زیبا ساخته شده است و یکی از زیباترین نقاط شهر برای عکاسی به شمار می‌آید.

  • ارتفاع: ۴۵ متر
  • ساعت‌های بازدید: ۲۴ ساعته
  • آدرس: 42 Calle de Alcalá, Madrid, Comunidad de Madrid, 28014, Spain

۵. پلازا مایور (Plaza Mayor)

نقطه عطف معماری و تاریخی

 پلازا مایور

پلازا مایور، چندین بار به‌علت وقوع آتش‌سوزی، بازسازی و نوسازی شده است

«پلازا مایور» یا میدان اصلی شهر در اصل توسط معماری به نام «خوآن دِ هررا» (Juan de Herrera) طراحی و در سال ۱۶۱۹ تکمیل شد؛بب اما متاسفانه چندین بار دچار آتش‌سوزی شد و تحت پروژه‌های بازسازی گسترده قرار گرفت.

اولین آتش‌سوزی در سال ۱۶۳۱ صورت گرفت و میدان اصلی شهر مادرید توسط «خوآن گومز دِ مورا» (Juan Gómez de Mora)، دوباره ساخته شد. دومین آتش‌سوزی در سال ۱۶۷۰ رخ داد و معماری که آن را بازسازی کرد، «توماس رومان» (Tomás Román) بود.

پس از وقوع سومین آتش‌سوزی در سال ۱۷۹۰، ساختمانی که امروز در میدان اصلی شهر می‌بینید، توسط «خوآن دِ ویلانوئوا» (Juan de Villanueva) خلق شد. ساخت‌و‌ساز سال‌ها به طول انجامید و در نهایت در سال ۱۸۵۴ به اتمام رسید، زمانی که «خوآن دِ ویلانوئوا» درگذشته بود.

پروژه ساخت میدان اصلی شهر مادرید توسط «آنتونیو لوپز آگوادو» (Antonio López Aguado) و «کاستودیو مورنو» (Custodio Moreno)، شاگردان ویلانوئوا تکمیل شد.

  • مساحت: یک هکتار
  • آدرس: Plaza Mayor, 28012 Madrid, Spain

۶. موزه کایسافروم (CaixaForum)

نقطه عطف معماری

موزه کایسافروم

در اوایل دهه ۲۰۰۰، پس از طراحی نمایشگاه «تیت مدرن» در لندن، معمارانی به نام‌های «هرزوگ» (Herzog) و «دِ مورون» (de Meuron)، پروژه خلق یک مرکز فرهنگی جدید در مادرید به نام موزه «کایسافروم» را به دست گرفتند.

هرزوگ و مورون، یک پمپ بنزین در خیایان «پاسائو دل پرادو» (Paseo del Prado) که در این مکان قرار داشت و روبه‌روی باغ گیاه‌شناسی سلطنتی بود را تخریب کردند؛ اما نیروگاه برق «سنترال الکتریکا» (Central Eléctrica) را نگه داشتند.

پوسته آجری طبقه‌بندی‌شده نیروگاه دست‌نخورده باقی مانده است؛ اما پِی آن حذف شد و هم‌اکنون، یک ورودی به میدان عمومی زیر ساختمان است و این حس را به بازدیدکننده می‌دهد که گویی ساختمان معلق است.

آهن زنگ‌زده استفاده‌شده برای طبقات بالاتر به این ساختمان شگفت‌انگیز، بافتی عجیب‌و‌غریب داده است و یک دیوار «زنده» و پوشیده از گیاهان طبیعی در مقابل آن، یک تناقض جالب توجه با مصالح صنعتی ایجاد کرده است.

  • ارتفاع: ۲۸ متر
  • افتتاح: ۲۰۰۸
  • تلفن: ۷۳۰۰ ۳۳۰ ۹۱ ۳۴+
  • آدرس: 36 Paseo del Prado, Madrid, Comunidad de Madrid, 28014, Spain

۷. کاخ سیبل (Palacio de Cibeles)

ساختمان، نقطه عطف معماری

 کاخ سیبل

کاخ سیبل، ارگی در شهر مادرید است که در گذشته به‌عنوان اداره پست و تلگراف اسپانیا فعالیت می‌کرد؛ اما در حال حاضر، از آن با نام تالار شهر مادرید یاد می‌کنند. در سال ۱۹۰۴ مسابقه‌ای بین شرکت‌های معماری برگزار شد تا تصمیم گرفته شود که کدام طراحی برای اداره پست مناسب است و این مکان انتخاب شد.

طراحی کاخ سیبل، توسط معماری به نام «خواکین اوتامندی» (Joaquín Otamendi) انجام شد و پروژه ساخت‌و‌ساز در سال ۱۹۱۹ به اتمام رسید. در سال‌های اول فعالیت به این ساختمان، کلیسای جامع ارتباطات می‌گفتند.

طراحی کاخ سیبل در میان ساختمان‌های سنتی اوایل قرن بیستم، مدرن به شمار می‌آمد. این ساختمان در حال حاضر، «سنترو سنترو» (CentroCentro)، یک فضای عمومی مختص هنر معاصر را نیز در خود جای داده است.

  • تلفن: ۱۴۵۴ ۵۲۳ ۹۱ ۳۴+
  • آدرس: 6º Planta, 1 Plaza Cibeles, Madrid, Comunidad de Madrid, 28014, Spain

۸. برج‌های کیو (KIO Towers)

نقطه عطف معماری

 برج‌های کیو

برج‌های کیو، حدود ۱۵ درجه کج هستند. عکس از «جان کلرمن» (John Kellerman)

ساختمان‌های مادرید به‌طرز عجیبی برای شهری که پایتخت کشور اسپانیا است، کوتاه هستند و همین مساله دو آسمانخراش کج در میدان «کاستیا» (Plaza de Castilla) را اعجاب‌آور و شگفت‌انگیزتر می‌کند.

در سال ۱۹۹۶، معمارانی به نام‌های «فیلیپ جانسون» (Philip Johnson) و «جان بورگی» (John Burgee)، برج‌های «کیو» را با ۱۵ درجه زاویه برای جلوگیری از برخورد با مترو در زیر آن، طراحی کردند. این برج‌ها با ارتفاع ۱۱۵ متر و ۲۶ طبقه، «پوئرتا دی اروپای اول و دوم» (Puerta de Europa) نام دارند. نام این برج‌ها به‌معنای «دروازه اروپا»، در تضاد با «دروازه آلکالا» انتخاب شده است.

برج‌های کیو اولین آسمان‌خراش‌های خمیده جهان هستند و کماکان، یک بخش تاثیرگذار از خط افق مادرید به شمار می‌آیند که امروزه، ساختمان‌های بلند دیگری نیز در آن جای دارد.

  • ساعت‌های بازدید: دوشنبه تا پنجشنبه: هشت صبح تا دو ظهر، سه ظهر تا ۶ عصر؛ جمعه: هشت صبح تا دو ظهر
  • تلفن: ۴۴۰۰ ۳۵۳ ۹۱ ۳۴+
  • آدرس: 216 Paseo de la Castellana, Madrid, Comunidad de Madrid, 28046, Spain

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه