طرز تهیه پاستا تالیاتل با سس راگو؛ ماکارونی اصیل به روش ایتالیایی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه پاستا تالیاتل با سس راگو؛ ماکارونی اصیل به روش ایتالیایی

در مجموعه آشپزی ملل در خانه، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه پاستای مشهور و محبوب تالیاتل با سس راگو، به ایتالیا، مهد تمدن و تاریخ در قاره سرسبز اروپا سفر خواهیم کرد.

هوس یک غذای جدید و بین‌المللی به سرتان زده است؟ از غذاهای همیشگی خسته شده‌اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از بهترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

کجارو قصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. امروز قرار است به کشور زیبای ایتالیا سفر کنیم و پاستای خوشمزه «تالیاتل با سس راگو» (Tagliatelle al Ragu) را بپزیم؛ یک پاستای کلاسیک ایتالیایی که با سس اسپاگتی اصیل «بولونیایی» تهیه می‌شود و در سراسر جهان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

«تالیاتل با سس راگو» چیست؟

تمام دنیا اسپاگتی بلونز را به شهر «بولونیا» در شمال ایتالیا، نسبت می‌دهند اما می‌توانید از هر یک از اهالی شهر بلونیا سراغ اسپاگتی بولونز را بگیرید تا به شما بگویند که تمام دنیا در اشتباه هستند! سس بلونز یا راگو را به اشتباه با پاستای اسپاگتی می‌خورند و همان طور که از نام این غذا پیدا است، بهترین نحوه سرو سس بولونز یا «راگو» با پاستای صاف (تالیاتل یا فتوچینی) است و نه پاستای رشته‌ای (اسپاگتی). یک کاسه پر از «تالیاتل ال راگو» برای خود درست کنید تا ببینید کدام نسخه از این غذای مشهور، باب طبع شما است.

مواد لازم

برای ۲ نفر

  • ۱ قاشق غذاخوری کره
  • ۱۴۰ گرم سالامی یا بیکن ۹۰ درصد گوشت که به‌صورت مکعب‌های درشت خرد شده باشد
  • ۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
  • ۲ عدد ساقه کرفس کاملا خردشده
  • ۱ عدد هویج کوچک پوست‌کنده و نگینی ریز خردشده
  • نصف یک پیاز کوچک پوست‌کنده و نگینی ریز خردشده
  • نیم لیوان سرکه سفید
  • ۵ قاشق چای‌خوری رب گوجه‌فرنگی
  • ۱ لیوان شیر کامل
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • ۳۰۰ گرم پاستای فتوچینی
  • پنیر پارمزان رنده‌شده برای سرو

دستور پخت

تاگلیاتله آل راگو

یک غذای سنتی کلاسیک ایتالیایی. عکس از «تیموتی باد» (Timothy Budd)

۱. کره را در یک ماهیتابه آب کرده و سپس سالامی‌های خردشده را به آن اضافه کنید. سالامی‌ها را به‌مدت ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز سرخ کنید.

۲. کرفس، هویج و پیاز را داخل ماهیتابه بریزید و مدام هم بزنید تا نرم شوند و به رنگ قهوه‌ای روشن دربیایند. این فرآیند، حدود ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

۳. گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و آن را با بقیه مواد هم بزنید و بپزید تا به رنگ قهوه‌ای روشن دربیاید و صدای جلز و ولز بدهد.

۴. سرکه سفید را اضافه کنید و آن‌قدر بپزید تا تمام آن بخار شود. این فرآیند، حدود ۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

۵. رب گوجه‌فرنگی را با کمی آب مخلوط کنید و سپس داخل ماهیتابه بریزید.

۶. شعله گاز را کم کنید و به‌مدت ۲ ساعت آن را بپزید. گاهی مواد را هم بزنید و شیر را در این مدت، کم‌کم اضافه کنید. طعم سس خود را بچشید و نمک و فلفل آن را تنظیم کنید.

۷. در یک قابلمه آب و کمی نمک بریزید و آن را بجوشانید. سپس پاستاهای صاف را در آن بریزید و طبق دستورالعمل روی بسته، پس از گذشت زمان لازم، آبکش کنید.

۸. پاستاها را با سس راگو مخلوط کرده و با پنیر پارمزان رنده‌شده سرو کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به بولونیا با طعم تالیاتل ال راگو

بولونیا، قلب تپنده آشپزی ایتالیایی است. محبوبیت مشهورترین غذای این منطقه در شمال ایتالیا، منجر به خلق نسخه‌های متنوعی از این غذا در جهان شده است. به همین علت، در سال ۱۹۸۲، انجمن آشپزی بولونیا دستور پخت یا طرز تهیه اصلی پاستا تالیاتل با سس راگو را تنظیم کرد که کاملا شبیه به دستور پخت ارائه‌شده در این مقاله است.

شاید با دیدن این طرز تهیه و نبود گوجه‌فرنگی و حضور شیر کمی تعجب کرده باشید. دستور پخت ارائه‌شده بیشتر به غذایی شبیه  است که در آشپزخانه‌های بولونیایی طبخ می‌شود تا در رستوران‌های مشهور سرو اسپاگتی با سس‌های قرمز در دیگر نقاط جهان.

«تالیاتل ال راگو»، یک بمب گوشتی لذیذ و خوش‌طعم است که در زمانی طولانی پخته می‌شود و بافتی نرم و لطیف دارد. برای خوردن بهترین نسخه این غذا باید به خانه مادربزرگ‌های پیر در بولونیا بروید. اگر موفق به انجام این کار نشدید، یک غذاخوری سنتی را در این شهر انتخاب کنید و دقت کنید که «تالیاتله ال راگو» سفارش دهید، نه اسپاگتی بولونیایی.

بولونیا

آشپزخانه خود را تبدیل به یک غذاخوری سنتی در ایتالیا کنید و یک کاسه پر از از «تالیاتل ال راگو» بخورید. عکس از «دمین تاچویرس» (Damien Tachoires)

اگر تاکنون هریک از غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا را پخته‌اید، از نظرات خود برای ما و دیگر خوانندگان کجارو بگویید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه