تابستان کجا بریم

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
تابستان کجا بریم

اگر برای سفر تابستانی در ایران به‌دنبال جایی با آب‌وهوای معتدل و خنک هستید تا از گرمای تابستان به آن‌ پناه ببرید، علاوه بر شمال، مقاصد متعددی در گوشه‌وکنار کشور مناسب سفر هستند.

یکی از دغدغه‌های مسافران تابستانی این است که «بهترین شهر ایران برای سفر در تابستان یا خنک‌ ترین شهر ایران در تابستان کجاست؟». در این مقاله قصد داریم پاسخ سوال «تابستان کجا بریم» را در اختیار شما قرار دهیم تا علاوه بر طبیعت زیبا، از هوای خنک آن‌ها حظ کافی را ببرید.

تعطیلی مدارس و همچنین شروع فصل گرما در تابستان فرصتی را فراهم می‌کند تا گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت، به جاده‌ بزنند و به مناطق خنک ایران سفر کنند. اگرچه بسیاری از گردشگران، فقط شهرهای شمالی را برای سفر تابستانی مناسب می‌دانند، روستاها و شهرهای بسیاری در سایر نقاط کشور وجود دارند که هر یک با طبیعت بکر، هوای مطبوع، حیات‌وحش زیبا،‌ جاذبه‌های متعدد و مردم مهمان‌نواز می‌توانند اوقات خوش و به‌یادماندنی‌ای را برای هر مسافری رقم بزنند؛ به‌خصوص که نسبت به مناطق شمالی بسیار خلوت‌تر هستند و از ازدحام و شلوغی جمعیت نیز خبری نیست.

تابستان کجا بریم:

چهارمحال و بختیاری

شهرکرد

سفر تابستانی به شهرکرد

عکاس: مجتبی غلامرضایی

شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری، مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و به همین دلیل به بام ایران شهرت دارد. آب‌‌وهوای شهرکرد در تابستان‌ها معتدل و در زمستان‌ها بسیار سرد می‌شود و در نتیجه جزو بهترین مقاصد سفر در تابستان به حساب می‌آید. در طول سفرتان سری نیز به جاهای دیدنی شهرکرد همچون امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون، پارک لاله، پارک جنگلی تهلیجان، موزه باستان‌شناسی و... بزنید.

کوهرنگ

سفر تابستانی به کوهرنگ

کوهرنگ که به چشمه‌های خروشان آب معدنی معروف است، منطقه‌ای بسیار زیبا با ارتفاع ۲,۳۵۰ متر در استان چهارمحال و بختیاری است که یکی از خوش آب و هواترین شهرستان‌های کشور و از بهترین گزینه‌های سفر در تابستان محسوب می‌شود و با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوع نظیر آبشار شیخ علی خان، چشمه کوهرنگ، تونل کوهرنگ و دشت لاله های واژگون کوهرنگ توانسته است به یک قطب گردشگری مطرح تبدیل شود.

تهران

فیروزکوه

سفر تابستانی به فیروزکوه

فیروزکوه از شهرهای زیبای استان تهران در مسیر جاده تهران به شمال به حساب می‌آید که میانگین دمای سالانه آن حدود هشت درجه سانتی‌گراد است. طبیعت بکر و زیبای این شهر، آن را به‌عنوان مقصد سفرهای تابستانی در میان گردشگران مطرح کرده است؛ از جمله تنگه واشی که در دل تابستان، آب‌وهوای خنکی دارد.

تنگه میشینه مرگ (که از آن به‌عنوان چهارمحال تهران نیز یاد می‌شود)، چشمه آب معدنی خمده با خاصیت درمانی، روستای هرانده و غار بورنیک و... از دیدنی‌های منطقه‌ی فیروزکوه هستند که می‌توانند برای هر گرشگری جذاب باشند.

دماوند

سفر تابستانی به دماوند

منبع عکس: tehrantimes.com

دماوند یکی از شهرهای استان تهران و مرکز شهرستان دماوند است که مناطق دیدنی و خوش آب‌وهوای بسیاری دارد و یکی از قدیمی‌ترین شهرها و نخستین شهرهای اسطوره‌ای تاریخ ایران به حساب می‌آید. قله باشکوه و زیبای دماوند در شمال شهر دماوند قرار دارد که علت نام‌گذاری شهر نیز محسوب می‌شود. این قله بلندترین قله آتشفشانی آسیا و نخستین اثر طبیعی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است.

شهر‌ ییلاقی دماوند در دامنه‌های زيبای كوه دماوند قرار و چشم‌اندازی زیبا دارد؛ ضمن اینکه باغ‌های سرسبز و خرم و مراتع مرغوب از خصوصیات مهم این شهر هستند. آبشار برف تنگه لار، آبشار جنگلک، دشت مشا، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا، دریاچه تار و... گوشه‌ای از جاذبه‌های دیدنی دماوند هستند که گردشگران می‌توانند در طول سفر تابستانی خود از آن‌ها دیدن کنند.

مازندران

آلاشت

سفر تابستانی به آلاشت

آلاشت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در مازندران است که از خنک‌ترین شهرهای شمالی در تابستان محسوب می‌شود و با سفر به آنجا می‌توانید در ارتفاعی بلند، مهمان ابر و آفتاب و جنگل باشید.

آلاشت از خنک‌ترین شهرهای شمالی در تابستان است

آلاشت در زبان مازندرانی به‌معنای آشیانه عقاب است و دلیل این نام‌گذاری به وجود عقاب‌های بسیار در اطراف بازمی‌گردد. این شهر زیبا با برخورداری از آب‌وهوای مفرح کوهستانی، بافت تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی، بنای مسجد امام حسین (ع) با معماری منحصربه‌فرد، موزه مردم‌شناسی در ساختمانی با قدمت بالغ بر ۱۵۰ سال، رصدخانه و جاذبه‌های فراوان دیگر، یکی از بهترین مقاصد برای تورهای طبیعت‌گردی و سفر تابستانی به شمال ایران است.

فیلبند

سفر تابستانی به فیلبند

عکاس: Rasool abbasi

روستای فیلبند که به «بام شرقی مازندران» نیز معروف شده، مرتفع‌ترین ییلاقات مازندران است که با اقیانوسی از ابر و چشم‌اندازی بی‌بدیل پذیرای گردشگران در سفرهای تابستانی است. این ییلاق در اصل «فلبند» نام دارد؛ «فل» در گویش مازندرانی به‌معنای خستگی و «بند» نیز به‌معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت این نام‌گذاری به‌دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندی است که عبور از آن را دشوار می‌کند.

روستای فیلبند در فصل زمستان به‌واسطه‌ بارش برف تقریبا بدون سکنه می‌شود؛ ولی با شروع بهار و جاری شدن جویبارها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی به منطقه باز می‌گردد. فیلبند، چشمه‌های کوچک و بزرگ متعددی دارد؛ چشمه کوچک موسوم به «لار» دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است.

کردستان

سفر تابستانی به کردستان

منبع عکس: visitiran.ir

استان کردستان، بهار و تابستان بسیار مطبوع و معتدلی دارد و از همین رو از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان محسوب می‌شود. گردشگرانی که این منطقه را برای سفر تابستانی خود انتخاب می‌کنند، می‌توانند بازدید از پارک جنگلی آبیدر سنندج، حمام وکیل‌‌الملک سنندج، روستای پلکانی پالنگان کامیاران و... را در برنامه‌ سفر خود بگنجانند.

دریاچه زریوار در مریوان یکی از مقاصد بی‌نظیری است که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست داد. سنندج، مریوان و بانه از جمله شهرهای مهم و مطرح کردستان هستند که هر یک گنجینه‌ای از جاذبه‌های تاریخی وطبیعی را در خود جای داده‌اند. لباس کردی و رقص کردی از بارزترین ویژگی‌هایی است که با شنیدن نام کردستان، در ذهن اکثر مردم تداعی می‌شود.

لرستان

آبشار بیشه لرستان

منبع عکس: tripadvisor

استان لرستان، سرزمین لاله‌های واژگون، عروس آبشارهای ایران، اقلیم قلعه‌ها و چشمه‌های خروشان و جنگل‌های بلوط با ده‌ها سوغات و خوردنی و پوشیدنی رنگارنگ است که در روزهای گرم تابستان به‌عنوان یکی از مناطق خوش آب‌وهوا و خنک ایران، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

لرستان را با بروجرد، درود، الیگودرز، ازنا، خرم آباد، کوهدشت، پلدختر و الشتر می‌شناسند که هر یک، تاریخی از فرهنگ، هنر و قدمت را در خود جای داده‌ است. آبشارهای لرستان از جذابیت‌های این استان هستند و بازدید از آن‌ها در تابستان بسیار دل‌انگیز است. خرم آباد، مرکز استان لرستان، مقصد اول لرستان‌گردی محسوب می‌شود و از همین رو گردشگران بسیاری در طول سفر تابستانی به لرستان، بازدید از قلعه فلک‌الافلاک، دریاچه کیو، مجموعه توریستی مخمل‌کوه و بام خرم آباد را در برنامه‌ خود قرار می‌دهند.

استان اردبیل

اردبیل

سفر تابستانی به اردبیل

اردبیل دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل است و از همین رو بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان به شمار می‌رود. آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی جزو میراث جهانی یونسکو، دریاچه شورابیل، مسجد جامع اردبیل، رودخانه بالیقلو چای و جنگل فندق‌لو از جمله جاهای دیدنی اردبیل هستند که گردشگران می‌توانند در سفر تابستانی خود از آن‌ها دیدن کنند. چشیدن غذاهای معروف اردبیل نظیر آش میوه، آش دوغ و باستیرما پلو نیز هیجان این مسافرت را دوچندان خواهند کرد.

سرعین

سفر تابستانی به سرعین

منبع عکس: irantravelingcenter.com

سرعین شهری با چشمه‌های همیشه جوشان در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است که به‌خاطر هوای مطبوع، از خنک‌ترین شهرهای ایران در تابستان محسوب می‌شود و گردشگران از بخش‌های مختلف ایران برای آب درمانی و همچنین فرار از گرمای تابستان به آنجا سفر می‌کنند.

حلوای سیاه، عسل معروف سرعین، گلیم، آش دوغ، کره و سرشیر از خوراکی‌های لذیذ سرعین اردبیل هستند که بدون چشیدن طعم آن‌ها، سفرتان به سرعین کامل نخواهد شد. علاوه بر آبگرم های سرعین، سری نیز به سایر جاهای دیدنی آن مثل روستای آلوارس، روستای شایق، تپه آناهیتا، دهکده صخره‌ای ویند کلخوران و... بزنید.

کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد

منبع عکس: irannihon.com

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های لرنشین کشور به شمار می‌رود که سرزمینی نسبتا مرتفع و کوهستانی در امتداد رشته کوه‌های زاگرس و دنا است. طبیعت این استان به‌خاطر ناشناخته بودن در بین گردشگران، هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به آبشار یاسوج، تنگ گنجه‌ای در یاسوج و دریاچه برم الوان در شهرستان بهمئی اشاره کرد. این استان به سرزمین چهار فصل شهرت دارد و سرزمینی مملو از دریاچه‌های زیبا و آب‌های روان، قله‌های سربه‌فلک‌کشیده و دشت‌های زیبا است.

شهر یاسوج، مرکز استان، به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و گردشگری به‌عنوان «پایتخت طبیعت ایران» شناخته می‌شود؛ پس اگر به این فکر می‌کنید که تابستان به کجای ایران سفر کنید، کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند جزو مقاصد سفر تابستانی شما باشد. همچنین برخی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران را می‌توانید در این منطقه پیدا کنید.

کوه گل دنا

سفر تابستانی در ایران

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم

«کوه گل نام» قسمتی از طبیعت دنا واقع در نزدیکی شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای چشمه‌های آب معدنی، دریاچه‌های فصلی و دامنه‌های پوشیده از گل است و رودخانه‌ای با همین نام نیز دارد که از چشمه‌های فوق سرچشمه می‌گیرد.

«تنگ کوه گل» از نظر پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ترین منطقه‌ دنای شرقی محسوب می‌شود و در طول تابستان می‌توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک‌لک و پرندگانی بومی دیگر را در اطراف آن به تماشا نشست. از دیگر جاذبه‌های تنگ کوه گل می‌توان به دشت لاله‌های واژگون، آبشار تنگه نمک، چشمه سرد و منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا اشاره کرد که یکی از زیباترین نقاط ایران را پدید آورده‌اند.

گلستان

گرگان

سفر تابستانی به گرگان

گرگان را شاید بتوان جزو زیباترین و بهترین شهرهای شمال در تابستان دانست که با طبیعت دیدنی‌اش از کوه، جنگل و چمنزار گرفته تا جلگه و دشت، بیابان و شوره‌زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین‌های کشاورزی، گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. در سفر به این منطقه می‌توانید از جاذبه‌هایی همچون روستای زیارت، آبشار زیارت، جنگل ناهارخوران، آبشار شصت کلاته، جنگل النگدره، طبیعت سردانسر، خانه‌ تقوی‌ها، باغ روس‌ها و کاخ آقا محمد خان قاجار دیدن کنید.

گیلان

ماسوله

سفر تابستانی به ماسوله

عکاس: رمضان نیک‌نهاد

شهر پلکانی ماسوله در جنوب غرب گیلان،‌ از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب‌وهوای شمال ایران با هوای مه‌آلود، تابستان‌های خنک و زمستان‌های پربرف، کوهستان‌های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز است و به همین دلیل یکی از بهترین جاهای شمال برای مسافرت در تابستان به حساب می‌آید. ساکنان ماسوله با فروش صنایع دستی به مسافران و گردشگران مانند عروسک‌های بافتنی و... امرار معاش می‌کنند؛ بنابراین با خرید آن‌ها به اقتصاد محلی کمک می‌کنید و همچنین یادگاری‌های جذابی از این منطقه خواهید داشت.

ماسال

ماسال

منبع عکس: saadatrent.com

ماسال شهری در استان گیلان است. ییلاقات ماسال از معروف‌ترین و زیباترین ییلاقات استان گیلان هستند و در نتیجه می‌توان از آن به‌عنوان بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان یاد کرد. این منطقه با داشتن جاذبه‌های طبیعی بسیار و هوای منحصر‌به‌فرد، در بهار و تابستان مسافران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

یکی از معروف‌ترین ییلاقات ماسال، روستای ییلاقی «اولسبلنگاه» در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا است. در این ییلاق تجربه قدم زدن روی ابرها و اقامت در خانه‌ای چوبی را خواهید داشت که حتی فکرکردن به آن، روح آدمی را تازه می‌کند.

خراسان شمالی

بجنورد

بجنورد

شهر بجنورد در کوهپایه‌های رشته کوه آلاداغ قرار دارد و بزرگ‌ترین شهر استان خراسان شمالی محسوب می‌شود. آب‌وهوای این شهر به‌دلیل شرایط جغرافیایی و کوهستانی منطقه، در اغلب فصول سال خنک است و جزو شهرهای سرسبز ایران به شمار می‌آید. طبیعت اطراف شهر بجنورد، گواهی بر این مدعا است که این شهر آب‌وهوای مناسبی دارد. تفرجگاه بابا امان، تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش، عمارت آینه‌خانه مفخم، آتشکده اسپاخو و بند خاکی عبدل‌آباد از جمله جاذبه‌های بجنورد هستند که ارزش دیدن دارند.

آذربایجان شرقی

تبریز

سفر تابستانی به تبریز

منبع عکس:‌ tehrantimes.com

تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی است و از آنجا که نسبت به شهرهای شمالی کشور، آب‌و‌هوای بسیار مطبوع‌تر و خنک‌تری دارد، گردشگران بسیاری سفر تابستانی خود را برای این منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند.

شهر تبریز با توجه به جایگاه استراتژیک و همچنین منابع فراوان طبیعی، همواره مورد توجه و صحنه درگیری‌های فراوانی بوده و همین موضوع باعث شده است در هر دوره از تاریخ، آثاری از حاکمان و مردم در آن به جا بماند؛ آثاری که داستان‌های بسیاری برای گفتن دارند و بعضی از آن‌ها هنوز نیز نماد زندگی در این شهر هستند؛ از جمله برج ساعت تبریز، کاخ شهرداری تبریز، مسجد کبود ملقب به «فیروزه اسلام»، ارگ علیشاه یا ارگ تبریز، مقبره الشعرا، حمام تاریخی نوبر، بازار تبریز (بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان) و... که تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برایتان رقم خواهند زد.

کندوان

سفر تابستانی به کندوان

منبع عکس: tehrantimes.com

کندوان نام روستایی در نزدیکی شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی است که باستان‌شناسان معتقد هستند قدمت آن به بیش از ۷۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. کندوان در دامنه‌های سهند قرار دارد و معماری آن صخره‌ای است؛ به‌طوری که اغلب خانه‌های این روستا در دل کوه حفر شده‌اند.

کوهستانی بودن منطقه سبب شده تا آب‌وهوای کندوان در بیشتر اوقات سال سرد و خشک باشد؛ هرچند که تابستان این منطقه بسیار معتدل و دلچسب است. اگر کندوان در میان مقاصد سفرهای تابستانی شما بود، عسل آن را بچشید و بخرید که مهم‌ترین و مشهورترین سوغات این منطقه به حساب می‌آید.

آذربایجان غربی

ارومیه

سفر تابستانی به ارومیه

شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، در طول تابستان از آب‌وهوای معتدلی برخوردار است و میانگین دمای سالانه آن بین هشت تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود؛ پس با خیال راحت سفر تابستانی خود به ارومیه را برنامه‌ریزی کنید و از آب‌وهوای خوب آن نهایت لذت را ببرید.

از جاهای دیدنی ارومیه می‌توان به بازار تاریخی ارومیه، عمارت سه گنبد، مسجد جامع، آبشار شملکان و کلیسای ننه مریم اشاره کرد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. غذاهای سنتی ارومیه نظیر دلمه برگ مو، کوفته، یتیمچه و آش‌های ماست (قاتیخ)، عیران و اماج را نیز بچشید تا سفرتان جذاب‌تر و به‌یادماندنی‌تر شود.

همدان

سفر تابستانی به همدان

عکاس: رضا حاجی پور

همدان، مرکز استان همدان، در غرب کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد؛ در واقع وجود کوه الوند در جوار آن سبب شده است تا ارتفاع شهر از سطح دریا به بیش از ۱,۷۴۱ متر برسد. این شهر سردسیر که برای سفرهای تابستانی بسیار مناسب به نظر می‌رسد، از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران با پیشینه‌ای بسیار طولانی است.

همدان پایتخت نخستین تمدن ایران، یعنی مادها بوده است و از همین رو جزو شهرهای قدیمی جهان محسوب شود. دانشمندان و بزرگان بسیاری از این شهر به جهان معرفی شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان ابوعلی سینا دانست. غار علیصدر، دهکده توریستی تفریحی گنجنامه، پارک مردم، تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی سینا از جمله جاهای دیدنی همدان هستند که بی‌شک برای هر گردشگری جذاب خواهند بود.

زنجان

برای سفر تابستانی در ایران می‌توانید زنجان را در برنامه‌ی سفرتان بگنجانید. در واقع علاوه بر آب‌وهوای خوب زنجان در فصل تابستان که آن را مناسب گردشگری می‌کند، وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوع، زیبا و منحصر‌به‌فرد، همچون بازار سنتی زنجان، مسجد جامع، دودکش جن در منطقه ماهنشان، خانه‌ی ذوالفقاری (موزه باستان‌شناسی زنجان)، مجموعه‌ی تاریخی ائل داغی و... باعث جذب بازدیدکنندگان و مسافران بسیاری از سراسر ایران و جهان شده است.

زنجان از قدیم‌الایام، شهری برای خرید چاقوهای اعلا بوده است؛ هرچند می‌توانید خوراکی‌هایی نظیر شیرینی شستی، نان اردک، انگشت‌پیچ و صنایع دستی این منطقه مثل ملیله‌کاری، چاروق (نوعی کفش)، ظروف مسی، قالی و... را به‌عنوان سوغات از این شهر به یادگار ببرید.

سفر تابستانی به زنجان

اگر تجربه سفر در تابستان به مقاصد معرفی‌شده را دارید یا مقصد مناسب دیگری برای مسافرت در تابستان می‌شناسید، اطلاعات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس کاور: رسول عباسی

پرسش‌های متداول

تابستان کجا بریم؟

از بهترین مقاصد مسافرت در تابستان می‌توان به استان چهارمحال و بختیاری، کردستان، لرستان، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، گلستان، همدان، زنجان و مازندران اشاره کرد.

فصل تابستان کجا بریم؟

استان چهارمحال و بختیاری، کردستان، لرستان، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، گلستان، همدان، زنجان و مازندران

در سفر به لرستان از کجا دیدن کنیم؟

آبشارهای لرستان و قلعه فلک الافلاک

مشهورترین جاذبه گردشگری استان گلستان کجاست؟

جنگل ناهارخوران و آرامگاه خالدنبی

مطالب مرتبط:

دیدگاه