زیباترین مساجد مالزی؛ از مسجد پوترا تا کریستالی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
زیباترین مساجد مالزی؛ از مسجد پوترا تا کریستالی

در کنار سواحل زیبا و جنگل‌های بارانی و جاذبه‌های گوناگونی که در مالزی به چشم می‌خورد، مساجد این کشور جزو جاذبه‌های اصلی آن هستند که باید در برنامه‌ی هر گردشگری قرار بگیرند.

علاوه بر آفتاب درخشان در سواحل شنی مالزی و هیاهوی زیاد در بازارهای شبانه‌، سازه‌های بسیار دیدنی و جذابی نیز در این کشور وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

برخی از این ساختمان‌ها، معماری مالایی دارند و برخی با طرح‌های شیک آینده‌نگرانه ساخته شده‌اند. با این حال برای ماجراجویی در میان جاذبه‌های اسلامی، قطعاً مساجد چه به لحاظ معماری و چه زیبایی و شکوه حرف اول را می‌زنند. اسلام یکی از مذاهب اصلی مردم مالزی به شمار می‌رود و آن‌ها نمازهای روزانه‌ی خود را در مساجد می‌خوانند، مساجدی با عناصر طراحی خیره‌کننده. در این مقاله از کجارو قصد داریم تعدادی از زیباترین مساجد مالزی را به شما معرفی کنیم تا در سفر به این کشور از آن‌ها دیدن کنید.

اگر شما نیز برای سفر به مالزی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور مالزی را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی مالزی را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری داشته باشید.

مسجد جامع کوالالامپور

مسجد جامع کوالالامپور

مسجد جامع کوالالامپور که به‌عنوان مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۰۷ در اولین قبرستان مردم مالزی در کوالالامپور ساخته شد. این قدیمی‌ترین مسجد مالزی در مجاورت رودخانه‌ی کلانگ و گمباک قرار دارد و حس آرامش دلپذیری را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. معماری مسجد ترکیبی از معماری موریش، اسلام و مغول است و بازدیدکنندگان می‌توانند از تماشای این معماری باستانی لذت ببرند که شامل سه گنبد و دو مناره‌ی بلند با نوارهایی به رنگ قرمز و سفید می‌شود.

مسجد پوترا

مسجد پوترا

مسجد پوترا روبه‌روی دریاچه‌ی زیبای پوتراجایا قرار دارد و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های شهر پوتراجایا محسوب می‌شود. این مسجد ترکیبی از نقوش مدرن و سنتی است که حاصل کار هنرمندان محلی و مصالح بومی است. طراحی مسجد پوترا شامل جزئیات معماری مالایی، فارسی-اسلامی و عربی-اسلامی می‌شود و گنبد اصلی این مسجد، ۳۶ متر قطر دارد و در سالن نمازخانه‌ی ساده و باشکوه آن، ۱۲ ستون به چشم می‌خورد. حیاط بسیار زیبای مسجد درست در مقابل سالن اصلی قرار دارد.

مسجد منطقه فدرال 

مسجد منطقه فدرال

مسجد منطقه فدرال در کوالالامپور و نزدیکی مجتمع دفاتر دولتی قرار دارد. طراحی این مسجد به‌شدت تحت‌تأثیر مسجد آبی ترکیه بوده است و ترکیبی از جزییات معماری عثمانی و مالایی را می‌توان در آن مشاهده کرد. باغ این مسجد نیز جذابیتی دوچندان به این مکان مقدس داده است. ۲۲ گنبد گوناگون و زیبا در این مسجد خودنمایی می‌کنند که از ترکیب فایبر گلاس و اپوکسی ساخته شده‌اند، چراکه سبک و بادوام هستند. زمانی بود که حدود ۱۷ هزار نفر برای انجام فرایض روزانه به این مسجد می‌آمدند.

مسجد تنگه ملاکا

مسجد تنگه ملاکا

مسجد تنگه ملاکا، مسجدی شناور روی پایه‌های چوبی است که در ساحل ملاکا در بندر هیلیر قرار دارد. مناره‌ی ۳۰ متری آن حکم راهنما را برای کشتی‌‌ها و قایق‌ها دارد تا با اطمینان از دریا عبور کنند. این مسجد، گنبدی خاورمیانه‌ای با چهار برج کوچک دارد که لبه‌های بام آن به سبک مالزیایی تزیین شده است. قوس زیبای آن با تزیینات آبی‌رنگ، اهمیت این مسجد در فرهنگ اسلامی را نشان می‌دهد؛ در عین حال که پنجره‌های آن با شیشه‌های رنگی و نقوش اسلامی مزین شده‌اند؛ در هنگام غروب خورشید، این مسجد در نور می‌درخشد و بسیار جذاب‌تر می‌شود.

مسجد سلطان صلاح‌الدین عبدالعزیز

مسجد سلطان صلاح‌الدین عبدالعزیز

مسجد سلطان صلاح‌الدین عبدالعزیز، مسجدی در ایالت سلانگور در شهر شاه عالم است که به‌خاطر گنبد باشکوه آبی‌رنگ و شیشه‌های آبی‌رنگ پنجره‌هایش، به مسجد آبی شهرت دارد. این بزرگ‌ترین مسجد در جنوب‌شرقی آسیا با بزرگ‌ترین گنبد و بلندترین مناره است که چهار مناره‌ی آن در چهار گوشه‌ی مسجد خودنمایی می‌کنند. معماری آن ترکیبی باعظمت از معماری مدرن و سنتی با نقوش خاورمیانه و مالایی به شمار می‌رود. خطاطی ظریف عربی اثری از خوشنویس مشهور مصری را می‌توان روی گنبد اصلی و دیوارهای مسجد مشاهده کرد. منبر چوبی مسجد نیز هنر دست صنعتگران ایالت کلانتان است.

مسجد تنکو تنگا زاهارا

مسجد تنکو تنگا زاهارا

مسجد تنکو تنگا زاهارا در فاصله‌ی چهار کیلومتری از مرکز کوالا ترنگانو قرار دارد و اولین مسجد شناور مالزی به حساب می‌آید، به‌طوری که روی سکویی ساخته شده که اطرافش را یک دریاچه احاطه کرده است.

مسجد تنکو تنگا زاهارا، اولین مسجد شناور مالزی به حساب می‌آید

به این ترتیب، وقتی از راه دور به مسجد نگاه کنید، انعکاس زیبای آن را در آب خواهید دید. معماری سنتی مالایی و موریش با سنگ مرمر، سرامیک، کاشی‌کاری و سنگ‌فرش در این مسجد به چشم می‌خورد. نمای سفیدرنگ مسجد تلفیقی از سادگی و جسارت را به نمایش گذاشته است. بهترین زمان برای تماشای چشم‌انداز مسجد هنگام غروب است که بازتاب این سازه‌ی زیبا در دریاچه باعث روشن‌شدن آب‌های اطراف آن می‌شود.

مسجد کوتا کینابالو

مسجد کوتا کینابالو

مسجد کوتا کینابالو بر اساس معماری معاصر اسلام ساخته شده است و به مسجد النبی در مدینه شباهت دارد. دورتادور این مسجد سفیدرنگ زیبا، یک تالاب دست‌ساز قرار دارد و تا ۱۲ هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد که در نمازخانه‌ی آن گرد هم می‌آیند. علاقه‌مندان می‌توانند با یک قایق پارویی گشتی در اطراف مسجد بزنند و از زیبایی بیرونی آن لذت ببرند. غیرمسلمانان به‌غیر از هنگام برگزاری نماز می‌توانند از این مسجد دیدن کنند.

مسجد سلطان ابوبکر

مسجد سلطان ابوبکر

مسجد سلطان ابوبکر، یک مسجد ایالتی بر فراز تپه‌ای در Jalan Skudai و مشرف به شهر جوهور است که توسط سازمان موزه و آثار باستانی مالزی، در فهرست میراث حفاظت‌شده قرار گرفته است. در این مسجد، دو بخش منحصربه‌فرد معماری به سبک موریش و ویکتوریا با اندکی طراحی مالایی وجود دارد و حتی طراحی مناره‌های آن به برج‌های ساعت بریتانیایی در قرن ۱۹ مربوط می‌شود. پنجره‌های چوبی ویکتوریایی با منبت‌کاری انگلیسی، طراحی شده‌اند و در سالن باشکوه مسجد، ستون‌های رومی به چشم می‌خورد. جالب اینکه مواد ساخت مسجد از ترکیه، چکسلواکی و ایتالیا آورده شده بود.

مسجد کاپیتان کلینگ

مسجد کاپیتان کلینگ

مسجد کاپیتان کلینگ در سال ۱۸۰۱ توسط اولین ساکنان مسلمان هندی در پنانگ ساخته شد و بزرگ‌ترین مسجد منطقه‌ی جورج ‌تاون به شمار می‌رود. در نگاه اول، گنبدهای بزرگ به سبک مغول‌ها و اشکال هلالی و ستاره این مسجد خودنمایی می‌کند و صدای نماز مسلمانان از مناره‌ی اسلامی – هندی آن به گوش می‌رسد. طاق‌ها و یک گذرگاه بیرونی، نمازگزاران را به‌سمت سالن اصلی مسجد هدایت می‌کند. کف مرمر سفید و براق مسجد کاپیتان کلینگ با فرش‌های نماز و روی دیوارها با تابلوهای خوشنویسی پوشانده شده است. پنجره‌های آن مزین به شیشه‌های رنگی و طرح‌های هندسی و نقوش گل هستند.

مسجد البخاری

مسجد البخاری

مسجد البخاری در شهر اَلور سِتار مرکز ایالت کداح و در مجموعه‌ی البخاری قرار دارد که شامل مرکز پزشکی، مرکز اجتماعات، یک آکادمی قدیمی، پرورشگاه و مرکز آموزش می‌شود. فضای داخلی و بیرونی این مسجد با الهام از مساجد ایران و ترکیه ساخته شده‌اند. طاق‌های پنج لایه‌ی آن، به پنج اصل دین در اسلام اشاره دارند. استخری با بازتاب خیره‌کننده‌ی مسجد و نقوش اسلیمی در نمای آن، زینت‌بخش ورودی مسجد هستند.

مسجد کریستالی

مسجد کریستالی

مسجد کریستالی در پارک میراث اسلامی و روی جزیره‌ای دست‌ساز به نام «جزیره وان من» قرار دارد که به‌دلیل نمای بیرونی خیره‌کننده، بی‌نظیرترین معماری را در مالزی دارد.

مسجد کریستالی به‌دلیل نمای بیرونی خیره‌کننده، بی‌نظیرترین معماری را در مالزی دارد

سازه‌ی آن از فولاد، شیشه و کریستال و با عناصری از معماری موریش و گوتیک ساخته شده و معماری براق و فوق‌العاده‌ی آن به‌واسطه‌ی رودخانه‌ی کوالا ترنگگانو، جذابیتی دوچندان پیدا کرده است. گنبدهای شیشه‌ای باعث شده‌اند که فضای داخلی مسجد بدرخشد، در حالی که یک لوستر بزرگ کریستالی نیز سالن اصلی نماز را روشن کرده است. چراغ‌های مسحورکننده در طول شب، رنگ گنبدها و مناره‌ها را به صورتی، سبز، زرد و آبی تغییر می‌دهند که زیبایی آن را وصف‌ناپذیر می‌کنند.

مسجد عبودیه

مسجد عبودیه

مسجد عبودیه با گنبد طلایی بزرگ و شکل هشت ضلعی‌اش، مکانی مقدس برای مسلمانان پراک، به‌خصوص کوالا کنگسر به شمار می‌رود. این مسجد در کنار خانه‌های مسکونی و گورستان سلطنتی قرار دارد و شامل پنج گنبد کوچک و یک گنبد بزرگ (در سالن اصلی نماز) می‌شود. مسیر دسترسی تا سالن اصلی مسجد، با طبیعتی سرسبز احاطه شده است. علاوه بر این، بازدیدکنندگان وقتی با آب‌نماهای تزیینی در ورودی اصلی مسجد مواجه می‌شوند، حس آرامش پیدا می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه