رکورد ۳ میلیارد سفر در تعطیلات سال نو چینی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
رکورد ۳ میلیارد سفر در تعطیلات سال نو چینی

هر سال با آغاز سال نوی چینی، مردم برای برگزاری این جشن از شهرها و کشورهای دور و نزدیک، خود را به خانه می‌رسانند؛ به‌ همین دلیل انتظار می‌رود امسال تعداد سفر شهروندان چینی به سه میلیارد برسد.

شاید تا آغاز سال نو چینی هنوز مدتی باقی مانده باشد، اما چین هم‌اکنون آماده‌ی بازگشت حجم انبوهی از چینی‌ها به خانه‌شان است که بزرگ‌ترین مهاجرت روی کره‌ی زمین به حساب می‌آید. دوره‌ی «Chunyun» یا همان فصل سفر جشنواره‌ی بهار که به‌طور رسمی از ۱۰ ژانویه آغاز و در ۱۸ فوریه به پایان می‌رسد، همان زمانی است که چینی‌ها برای برگزاری جشن، خود را به خانه و خانواده‌شان می‌رسانند.

سال نوی چینی

سال نو چینی امسال از ۲۵ ژانویه شروع می‌شود و این بدان معنا است که آغاز جشنواره‌ی بهار با ازدحام جمعیت بیشتری برگزار خواهد شد، چراکه زمان بازگشت کارگران به خانه‌هایشان، با تعطیلات زمستانی دانشجویان هم‌زمان می‌شود و متعاقباً فشار بیشتری به زیرساخت‌های این کشور وارد خواهد شد.

انتظار می‌رود حدود سه میلیارد سفر در طول دوره‌ی Chunyun انجام شود که در مقایسه با ۲٫۹۹ میلیارد سفر در سال گذشته، اندکی افزایش را نشان می‌دهد. در این میان ۲٫۴۵ میلیارد سفر با خودرو انجام خواهد شد که ۱٫۲ درصد کمتر از پارسال است؛ ۴۴۰ میلیون سفر با قطار خواهد بود که از افزایش هشت درصدی حکایت دارد؛ ۷۹ میلیون سفر با هواپیما است که ۸٫۴ درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود و ۴۵ میلیون سفر نیز از طریق دریا انجام می‌شود که ۹٫۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. این اعداد و ارقام واقعاً حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد؛ هرچند که چین خود را برای استقبال از چنین جمعیتی آماده کرده است.

روز پنجشنبه و یک روز قبل از آغاز رسمی مراسم سال نو چینی، سازمان اطلاعات شورای ایالتی چین میزبان کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هفت سازمان از جمله کمیسیون تفریح و توسعه ملی و وزارت حمل‌ونقل خواهد بود تا از وضعیت و اقدمات ویژه‌ای که برای این ازدحام جمعیت در جشن امسال انجام شده است، آمار و اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار دهند.

سال نو چینی

کشور چین در حال حاضر به خاطر داشتن بزرگ‌ترین شبکه‌ی ریلی دنیا به خود می‌بالد، این کشور ۸,۴۸۹ کیلومتر خط‌آهن جدید در سال ۲۰۱۹ احداث کرد که ۵,۴۷۴ کیلومتر آن خط‌آهن قطارهای سریع‌السیر بوده‌اند. خط‌آهن پرسرعت پکن – جانگجیاکو که قطارهای سریع‌السیر بدون راننده با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در آن تردد می‌کنند و همین طور خط‌آهن پرسرعت چنگدو – گوئیانگ، جزو برترین افتتاحیه‌های سال گذشته بودند که ترافیک سنگین متداول در مناطق شمالی و غربی چین را کاهش می‌دهند. تعداد قطارها پیش از تعطیلات سال نو چینی،‌ ۵,۲۷۵ مورد در روز خواهد بود و با شروع جشن این رقم به ۵,۴۱۰ قطار خواهد رسید. در ساعات اوج شلوغی، در مجموع ۱۵۷٫۵ قطار پرسرعت‌تر به ناوگان ریلی اضافه می‌شود تا در طول شب خدمات‌رسانی کنند. لی وینکسن (Li Wenxin)، معاون مدیر کل شرکت راه‌آهن دولتی چین با مسئولیت محدود، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:

در مقایسه با جشن سال نوی چینی پارسال، مشکل کمبود بلیط برای برخی از محبوب‌ترین مسیرها کاهش یافته و امسال گرفتن بلیط آسان‌تر شده است. به‌غیر از روزهای اوج سفر که در ۲۰ تا ۲۲ ژانویه و ۳۱ ژانویه تا اول فوریه اتفاق می‌افتد، در بسیاری از مسیرهایی که پیش‌تر بلیط‌شان به‌طور کامل فروخته می‌شد، هنوز هم بلیط وجود دارد.

سال نو

فناوری جدید نقش مهمی در کاهش ازدحام در ایستگاه‌های قطار، بزرگ‌راه‌ها و فرودگاه‌ها خواهد داشت. در بیش از هزار ایستگاه قطار در کشور، سامانه‌ی چک‌این بلیط الکترونیکی نصب شده است تا روند صدور بلیط تسریع شود. سال گذشته نیز فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پس از سال‌ها انتظار افتتاح شد. سازمان هواپیمایی کشوری چین تخمین زده است که این فرودگاه جدید در طول سال نوی چینی به ۱۹۰ میلیون مسافر خدمات‌رسانی خواهد کرد که ۱۵ درصد بیشتر از حد معمول است. علاوه بر فناوری برجسته‌ای که امکان پرواز با دید کم را فراهم می‌کند و احتمال تأخیر در پروازها در شرایط نامساعد آب‌وهوایی را کاهش می‌دهد، فرودگاه داکسینگ به‌منظور افزایش بهره‌وری، از سیستم تشخیص چهره و فناوری‌های اتوماتیک استفاده کرده است.

سایر فرودگاه‌های چین برای حل مشکل ترافیک هوایی، حداقل ۱۷ هزار پرواز در روز را برنامه‌ریزی کرده‌اند که ۱۳٫۳ درصد بیشتر از سال گذشته است. وانگ یانگ (Wang Yang)، مهندس ارشد وزارت حمل‌ونقل چین، می‌گوید:

حدود ۷۹۰ هزار اتوبوس و ۱۹ هزار قایق برای تردد شهروندان در نظر گرفته شده است.

حدود ۳۳۰ هزار کیلومتر بزرگ‌راه نیز در چین ساخته و توسعه یافته است. ضمن اینکه مدت‌زمان کوتاهی قبل از شروع جشنواره‌ی بهار، سیستم جمع‌آوری الکترونیکی عوارض در کلیه جایگاه‌های اخذ عوارض در مرزهای استانی به اجرا درآمد.

هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید تور ارزان چین را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه