عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا (قسمت دوم)

در سراسر دنیا، پدیده‌های طبیعی زیبایی وجود دارد که مناظری خاص و خیره‌کننده ایجاد کرده‌اند. این پدیده‌های طبیعی معمولا بر اثر فرسایش ایجاد می‌شوند یا ناشی از فعالیت‌های زمین‌شناسی و آتش‌فشانی هستند.

در گوشه و کنار دنیا گاهی مناظر و چشم‌اندازهایی وجود دارد که ظاهری عجیب و غریب دارند و با مناظر معمولی عادی تفاوت دارند. بسیاری از مردم برای دیدن این منظره‌های خاص به گوشه و کنار دنیا سفر می‌کنند. البته مقصدهای خاص زیادی در دنیا وجود دارد که ساخت دست بشر هستند؛ ولی طبیعت همیشه جذاب‌تر و خلاقانه‌تر است.

چشم صحرا، موریتانی

مناظر طبیعی عجیب

قلب الريشات معروف به چشم صحرا از فضا قابل‌مشاهده ست. چشم صحرا یا Richat Structure یکی از مناظری است که در این کره خاکی در هیچ صحرای دیگری نمی‌توانید نظیر آن را مشاهده کنید. البته از روی زمین قابل دیدن نیست؛ ولی از فضا، این شگفتی زمین‌شناسی ۴۰ کیلومتری دیده می‌شود.

هیولاهای برفی، کوه زائو، ژاپن

مناظر طبیعی عجیب

کوه زائو (Zao)‌ در ژاپن میزبان هیولاهای برفی است. این کوه در ارتفاعات منطقه توهوکو قرار دارد و میزبان سازه‌های یخی شگفت‌انگیز و بزرگی است که آن را هیولاهای یخی می‌نامند. با آمدن زمستان، بادهای سیبری در رشته کوه زائو وزیدن می‌گیرد. بارش برف و بادهای بسیار سرد زمستانی باعث یخ زدن درخت‌های کوهستان می‌شود. این درخت‌ها به‌شکل‌های عجیب و غریبی یخ می‌زنند و شبیه به موجوداتی می‌شوند که انگار از دل کمیک‌های مانگا بیرون آمده‌اند. نمایش‌های نور به‌طور مرتب در اینجا برگزار می‌شود و که بر جذابیت این پدیده می‌افزاید. سفر به تله کابین در طول روز بر فراز این کوهستان نیز، تجربه‌ای است که نباید از دست بدهید.

دره ماه، آرژانتین

مناظر طبیعی عجیب

این دره‌ی دور افتاده، در یکی از مناطق محافظت‌شده آمریکای جنوبی قرار دارد. صخره‌های این دره زیبا بر اثر وزش باد، با شکل‌هایی عجیب و زیبا فرسایش یافته‌اند و شب‌ها با میلیاردها ستاره چشمک‌زن و نورانی، مزین می‌شوند و ماه در میان آن‌ها می‌درخشد. در بین فرم‌های صخره‌ای این منطقه، شکل‌های جالبی ایجاد شده است که به‌خاطر شباهت به آثار و اشیای مختلف، نام‌گذاری‌های خاصی دارند. مثلا ابوالهول یا صخره قارچ.

پرتگاه‌های ورمیلیون (Vermilion Cliffs)، آریزونا

مناظر طبیعی عجیب

پرتگاه‌های ورمیلیون در مرز یوتا و آریزونا قرار دارند. این پرتگاه‌ها با ظاهر جذاب و متفاوتی که دارند یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی در آمریکا هستند. این دره‌های ماسه‌سنگ، پیچ و تاب‌هایی دیدنی دارند و البته تعداد گردشگران بسیار کمی را در این منطقه خواهید دید. این پرتگاه‌ها در وسعت ۴۸ کیلومتر پراکنده شده‌اند.

دره زمین‌گرمایی Haukadalur، ایسلند

مناظر طبیعی عجیب

قدیمی‌ترین گزارش در مورد این دره متعلق به سال ۱۲۹۴ است. این شگفتی زمین‌گرمایی، بهشتی برای علاقه‌مندان به منظره‌های عجیب و خاص است. این منطقه وسیع در ۶۰ کیلومتری از Reykjavik قرار دارد و ارزش آن را دارد که برای دیدنش سفر کنید؛ به‌خصوص که چندین کمپ برای اقامت در نزدیکی آن وجود دارد. این آب‌فشان‌ها بر اثر یک زمین‌لرزه فعال شده‌اند. قدیمی‌ترین گزارش در مورد وجود آن‌ها متعلق به سال ۱۲۹۴ است.

غارهای Trollkirka، نروژ

مناظر طبیعی عجیب

غارهای Trollkirka را غارهای کلیسای ترول می‌نامد؛ ولی این‌ها در واقع محل عبادت و کلیسا نیستند. فقط پدیده‌هایی طبیعی از جنس مرمر و سنگ آهک‌اند که گردشگران شجاع، بعد از کوه‌پیمایی مفصل می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. جاذبه شاخص اینجا، غار اصلی ۷۰ متری است که یک آبشار هم دارد. غارهای کوچک‌تر دارای استخرهای طبیعی هستند که آب زلال و روشن دارند و سنگ‌های سفید کف استخر در آن‌ها پیدا است.

برایس کنیون (Bryce Canyon)، یوتا

مناظر طبیعی عجیب

برایس کنینون در نزدیکی گرند کنیون قرار دارد؛ ولی از آن شهرت کمتری دارد. اما این دره از نظر شگفتی‌های طبیعی هیچ کم ندارد و بسیار شگفت‌انگیز و دیدنی است. این دره با رنگ‌های قرمز، سفید و زرد در پس زمینه‌ای از آسمان آبی دیده می‌شود. این ستون‌های سنگی با سنگ‌های نرم در بالا و سنگ‌های سخت در پایین شکل‌ گرفته‌اند و نتیجه هزاران سال فرسایش و تغییرات آب‌وهوایی هستند.

دریاچه خال‌دار، کانادا

مناظر طبیعی عجیب

دریاچه خال‌دار در قلب بریتیش کلمبیا قرار دارد. در زمستان شبیه به دریاچه‌های عادی است؛ ولی وقتی دمای هوا بیشتر می‌شود و آب بخار می‌شود، به یک دریاچه متفاوت و خاص تبدیل می‌شود. در دریاچه، دایره‌های بزرگی به رنگ‌های آبی، زرد و سبز مشاهده می‌شود که نتیجه انباشته شدن مواد معدنی مثل سولفات منیزیم، سدیم سولفات و کلسیم است.

آبشار خون (Blood Falls)،‌ جنوبگان

مناظر طبیعی عجیب

این پدیده طبیعی شگفت‌انگیز، توسط زمین‌شناس استرالیایی گریفیث تیلور در سال ۱۹۱۱ کشف شد. در سال ۲۰۱۷ دانشمندان کشف کردند که رنگ منحصربه‌فرد این آبشار به‌خاطر وجود آهن اکسید شده در آب شور است که یک میلیون و نیم سال برای رسیدن آن به آبشار طول کشیده است.

زمین چهر Zhangye Danxia، ژئوپارک ملی Zhangye، چین

مناظر طبیعی عجیب

کوه رنگین‌کمان زمین‌چهر Zhangye Danxia یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی ناشی از میلیون‌ها سال فعالیت زمین‌شناسی در چین است. این کوه رنگارنگ از لایه‌های مختلف سنگ‌ها از جنس‌های مختلف تشکیل شده است. عبور رود از دل صخره‌ها باعث فرسایش و ایجاد دره‌های عمیق و قله‌های بلند شده است. لایه‌هایی از سنگ‌های رنگین به رنگ‌های بنفش، سبز، زرد و قرمز را می‌توانید در این کوه مشاهده کنید.

دروازه جهنم (Darvaza Gas Crater)، ترکمنستان

مناظر طبیعی عجیب

این میدان گازی در بین اهالی ترکمنستان با نام دروازه جهنم مشهور است. زمانی که مهندسان شوروی در جست‌وجوی نفت در منطقه بودند، این میدان گازی را بر حسب اتفاق و در اثر یک حادثه پیدا کردند. دروازه جهنم، گودالی عظیم به قطر حدود ۷۰ متر و گودی بیشینه تا ۲۰ متر که در آتش ناشی از تراوش گاز طبیعی بیش از ۴۰ سال در حال سوختن است و بوی گاز و ترکیبات دارای گوگرد آن تا مسافت زیادی در اطراف گودال به مشام می‌رسد. دانشمندان به امید اینکه این گاز بسوزد و تمام شود، گودال را روشن نگه داشتند؛ ولی این آزاد شدن گاز و سوختن آن، هنوز ادامه دارد. اینجا اکنون به یک جاذبه توریستی تبدیل شده است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه