عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا (قسمت اول)

در گوشه و کنار دنیا، پدیده‌های طبیعی زیبایی وجود دارد که مناظری خاص و خیره‌کننده ایجاد کرده‌اند. از دریاچه‌های رنگارنگ گرفته تا صخره‌هایی که به خاطر فرسایش، به شکل‌های عجیبی تغییر شکل داده‌اند.

در گوشه و کنار دنیا گاهی مناظر و چشم‌اندازهایی وجود دارد که ظاهری عجیب و غریب دارند و با مناظر معمولی عادی تفاوت دارند. بسیاری از مردم برای دیدن این منظره‌های خاص به گوشه و کنار دنیا سفر می‌کنند. البته مقصدهای خاص زیادی در دنیا وجود دارد که ساخت دست بشر هستند ولی طبیعت همیشه جذاب‌تر و خلاقانه‌تر است.

از درختانی که شبیه هیولا هستند گرفته تا گودال‌های آبی پنهان، فرم‌های صخره‌‌ای دیدنی و آبشارهایی از گدازه های آب شده، منظره‌های عجیبی در گوشه و کنار دنیا وجود دارند که حتی دیدن عکس آن‌ها می تواند برای هر علاقه‌مند به طبیعت، جذاب باشد.

کینگلی ول (Kingley Vale)، بریتانیا

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

درختان این منطقه انگار که از دل قصه‌های شاه و پریان بیرون آمده‌اند. درختان اینجا طی قرن‌ها در هم تنیده شده و گره خورده‌اند. بعضی از آن‌ها قدیمی‌ترین موجودات زنده بریتانیا هستند که قدمت آن‌ها به ۲ هزار سال قبل برمی‌گردد. این درختان سرخدار، در قرن پانزدهم قطع می‌شدند و از چوب آن‌ها برای ساخت کمان‌های دستی استفاده می‌کردند.

دودکش جن (Fairy Chimneys)، ترکیه

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

دودکش جن، رسوبات آبرفتی با ظاهر عجیبی هستند که در منطقه کاپادوکیه واقع شده‌اند. این صخره‌های دیدنی، یکی از شگفت‌های زمین‌شناسی هستند. این ستون‌های سخت بازالتی نتیجه فرسایش صخره‌های نرم‌تر اطراف است که طی بیش از هزار سال ایجاد شده‌اند. این فرسایش، برج‌های عجیبی ایجاد کرده است که انگار از دنیای دیگری روی زمین پا گذاشته‌اند.

آن چیزی که این دودکش‌های جن را جذاب‌تر می‌کند، غارها و شهرهایی است که زیر آن‌ها شکل گرفته است.

گذرگاه ساحلی جاینت، ایرلند شمالی

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

گذرگاه ساحلی جاینت اولین میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۶ به ثبت رسیده است. این گذرگاه ساحلی در سواحل آتلانتیک شمالی قرار دارد. طبق افسانه‌های محلی این گذرگاه را غولی به نام Finn McCool ساخته تا با رقیب اسکاتلندی خود Benandonner مقابله کند. ولی حقیقت این است که این ستون‌ها نتیجه سرد شدن و منقبض شدن گدازه‌ها هستند و طی میلیون‌ها سال تشکیل شده‌اند.

تخته سنگ‌های Moeraki، نیوزیلند

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

این تخته سنگ‌های کروی و بزرگ در ساحل Koekohe قرار دارند و در نگاه اول به نظر می‌رسد که ساخته دست انسان باشند. این تخته سنگ‌ها دو متر ارتفاع دارند بر اثر سخت شدن گل‌سنگ‌ها طی میلیون‌ها سال ایجاد شده‌اند و زمانی پدیدار شدند که صخره‌های اطراف دچار فرسایش شدند.

گودال آبی بزرگ، بلیز

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

گودال آبی بزرگ ۳۰۰ متر عرض و ۱۲۵ متر عمق دارد. گودال آبی بزرگ بزرگترین گودال آبی دنیا است. این گودال بر اثر بالا رفتن آب دریا هزاران سال پیش شکل گرفته است. ژاک ایو کوستو افسر نیروی دریایی و کاشفی بود که این گودال آبی را به دنیا معرفی کرد. نقشه‌هایی سه بعدی سونار از این گودال، فرم‌های معدنی را نشان می‌دهد که در نزدیکی انتهای گودال وجود دارند و تا پیش از این دیده نشده بودند.

کانو کریستال، کلمبیا

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

کانو کریستال یا رودخانه پنج رنگ در کلمبیا واقع است. این رودخانه بین فصل خشک و مرطوب کلمبیا در مدت زمانی کوتاه با چند رنگ زیبا مشاهده می شود؛ طیف‌هایی از قرمز، زرد و سبز. دلیل ایجاد این رنگ‌ها در آب به خاطر وجود Macarenia clavigera است؛ گیاهی که در بستر رودخانه رشد می کند. در بعضی از قسمت‌های رودخانه اجازه شنا به شناگران داده می شود ولی شناگران نمی‌توانند از ضدآفتاب استفاده کنند. چون ضدآفتاب به اکوسیستم حساس منطقه آسیب می‌زند.

ددفلی (Dead Vlei)، نامیبیا

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

ددفلی یا مرداب مرده یک کفه رسی سفید است که در نامیبیا قرار دارد. ددفلی با بلندترین تپه‌های ماسه‌ای در جهان احاطه شده‌است که ارتفاع بلندترین آن‌ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر می‌رسد که روی ماسه‌سنگ قرار گرفته ‌است. اینجا محل رویش درختان تیغ شتری است که البته ۹۰۰ سال پیش به خاطر تغییرات شدید در آب‌وهوا، خشک شده‌اند. آب و هوای خشک مانع تجزیه شدن این درختان شده است و وجود آن‌ها در این کفه رسی، منظره‌ای عجیب و زیبا، ایجاد کرده است.

تپه‌های شکلاتی (Chocolate Hills)، فیلیپین

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

منظره‌های تپه‌های شکلاتی در فیلیپین شبیه به نقاشی‌های کودکانه است. این ۱۲۶۸ تپه، یک پدیده کاملا طبیعی است که بر اثر هزاران سال فعالیت آب و فرسایش، ایجاد شده است. نام این تپه‌ها به این دلیل تپه شکلاتی نام گرفته است که علف‌هایی که تپه‌ها را پوشانده‌اند در فصل خشک به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند. از ماه دسامبر تا ماه مارس، بهترین زمان برای دیدن این تپه‌ها است. طبق افسانه‌های محلی، این تپه‌ها اشک‌های خشک شده‌ی یک غول شکسته دل هستند!

آتشفشان کیلاویا (Kilauea)، هاوایی

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

کیلاویا یکی از فعال‌ترین آتش‌فشان‌های دنیا است. فعال‌ترین آتش‌فشان هاوایی تقریبا به طور دائم در حال فوران است. گدازه‌های ذوب شده از آن جاری است. در سال ۲۰۱۸، فوران آتش‌فشان باعث جاری شدن رودهایی از گدازه به سمت اقیانوس آرام و انتشار گازهای سمی در هوا شد. این آتش‌فشان بین ۲۱۰ هزار تا ۲۸۰ هزار سال عمر دارد. این کوه ۱۰۰ هزار سال پیش در سواحل شرقی جزیره از بستر دریا بیرون آمده است.

دریاچه هیلیر، استرالیا

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

دریاچه هیلیر با رنگ صورتی خاصی که دارد، متمایز از اقیانوس آبی پهناوری که در نزدیکی آن قرار دارد، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. به نظر می‌رسد که رنگ صورتی این دریاچه به خاطر وجود جلبکی به نام  Dunaliella salina است. این جلبک رنگی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود آب شور با رنگی غیرطبیعی به نظر برسد. احتمال دارد که وجود باکتری Halophilic در کرانه‌های دریاچه، عامل دیگری برای ایجاد این پدیده باشد.

برج شیطان (Devils Tower)، وایومینگ

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

برج شیطان در وایومینگ برای بسیاری از قبایل بومی آمریکا به عنوان یک جای مقدس، اهمیت زیادی دارد. این برج طبیعی ارتفاع ۳۸۵ متری دارد و بر اثر فرسایش صخره‌ها ایجاد شده است. قبیله The Lakota معتقد است که این برج برای حفاظت از دو دختر شکل گرفته است که خرسی در تعقیب آن‌ها بوده است. آن‌ها معتقدند شیارهایی که روی برج وجود دارد، جای پنجه‌های خرس است. علاقه‌مندان به فیلم و سینما احتمالا این برج شیطان را در فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم ساخته اسپیلبرگ و تولید سال ۱۹۷۷ به خاطر دارند.

دالول (Dallol)، اتیوپی

عجیب ترین مناظر و چشم اندازهای دنیا

منطقه دالول در اتیوپی، سوزان ترین جای دنیا است. اینجا یکی از غیرقابل‌سکونت‌ترین نقاط دنیا است. در نزدیکی مرز اریتره قرار دارد. علاوه بر گرمای شدید، اینجا را به خاطر زمین‌های هیدروترمال رنگارنگش می‌شناسند. استخرهای سبزرنگ با صخره‌های زرد اطراف آن منظره‌ای سوررئال ایجاد کرده است. این رنگ‌های جذاب به خاطر اکسیداسیون غیرمعدنی آهن است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه