مصاحبه اختصاصی کجارو با مسئولان برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری تبریز

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
مصاحبه اختصاصی کجارو با مسئولان برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری تبریز

نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری تبریز ۱۱ تیر در تبریز آغاز به کار کرد. اهداف و برنامه‌های این نمایشگاه را از زبان دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه بشنوید. 

روز سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز در سالن امیر کبیر، نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری با شرکت فعالان این حوزه از ۱۳ استان افتتاح شد.

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز

به گفته مسئولان این نمایشگاه با هدف معرفی صنایع دستی ایران و بازاریابی برای فروش آن‌ها و همچنین جذب گردشگر برگزار شده است. در حاشیه این نمایشگاه به سراغ معاون صنایع دستی و همچنین معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی رفته‌ایم تا در مورد اهداف و برنامه‌های نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری تبریز اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم. 

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز

در ابتدا نظرات فرشاد به‌آفرین، معاون صنایع دستی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را می‌خوانیم.

هدف از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری چیست؟

این اولین تجربه‌ای است که در استان، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری به‌طور هم‌زمان برگزار می‌شود و هدف از آن، استفاده از امکانات و توانمندی‌های این دو حوزه جهت هم‌افزایی، معرفی و فروش صنایع دستی و همین طور جذب گردشگر است. این نمایشگاه نهمین نمایشگاه صنایع دستی است و سه سال است که به‌صورت پیاپی برگزار می‌شود و وقفه‌ای نداشته است. هدف ما تقویت و فروش صنایع دستی استان و همچنین معرفی صنایع دستی سایر استان‌ها به مردم تبریز است که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شده است.

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چه برنامه‌هایی برای رشد و حمایت از صنایع دستی دارد؟

هدف اصلی ما توسعه فروش صنایع دستی است. ما معتقد هستیم که اگر فروش صنایع دستی تقویت شود و رونق یابد، به پشتوانه آن بخش تولید کشور نیز تقویت می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش مشکلات اقتصادی شود. هدف اصلی سازمان، بازارسازی، بازاریابی و فروش صنایع دستی استان است که برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی یکی از مولفه‌های آن است.

چه مشکلاتی در زمینه صنایع دستی وجود دارد؟

مهم‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان ما با آن مواجه هستند، تامین مواد اولیه است. در کنار این، محل‌هایی برای عرضه دائمی محصولات‌شان ندارند. 

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز

برنامه دولت برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی چیست؟

نمایشگاهی که هم‌اکنون برگزار شده، برای غرفه‌داران رایگان است و هیچ هزینه‌ای از تولیدکنندگان گرفته نشده است. ما می‌خواهیم با برگزاری چنین رویدادهایی برای فروش صنایع دستی بسترسازی کنیم؛ البته در فکر مکان‌های دائمی نیز هستیم؛ عملیات عمرانی اولین شهرک و بازارچه صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در «قزلجه میدان» آغاز شده است. یکی دیگر از برنامه‌های دولت، آموزش این رشته‌ها به هنرجویان است که در جهت ارتقای کیفی و کمی فروش صنایع دستی است.

در ادامه به سراغ فرشاد رستمی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی رفتیم تا در مورد نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز سوالاتی بپرسیم.

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز

چرا نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز هم‌زمان با نمایشگاه صنایع دستی برگزار شده است؟

ما معتقد هستیم هم صنایع دستی و هم گردشگری یک هدف را دنبال می‌کند؛ فعالان این حوزه به‌دنبال فراهم کردن مکان یا هنری برای عرضه به گردشگران هستند. با توجه به اینکه در سال‌های قبل استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه صنایع دستی شده و تابستان هم های‌سیزن و فصل گردشگری تبریز است، نمایشگاهی برای ایجاد تعامل و ارتباط میان تولیدکنندگان صنایع دستی و بخش گردشگری، به‌خصوص هتل‌ها و مراکز اقامتی و همچنین توسعه گردشگری برپا شده است تا حلقه مفقوده بین این دو بخش مرتفع شود.

برخی گردشگران گاهی فقط برای کار یا تحصیل به شهری سفر می‌کنند و برای خرید به بازارها و مراکز عرضه صنایع دستی مراجعه نمی‌کنند؛ در این نمایشگاه ارتباطی بین این دو بخش برقرار می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را با ایجاد غرفه‌هایی در هتل‌ها و مراکز اقامتی عرضه کنند که این امر منجر به توسعه و ترویج صنایع دستی می‌شود و سفر کاریِ گردشگران، به سفری هدفمند تبدیل می‌شود.

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز

چه برنامه‌هایی برای حمایت از صنعت گردشگری و همچنین صنایع دستی دارید؟

مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نام‌گذاری کرده‌اند و سازمان نیز برنامه‌هایی در راستای رونق تولید با تلفیقی از گردشگری و صنایع دستی دارد. با توجه به پتانسیل‌هایی که در صنعت گردشگری ایران و استان آذربایجان شرقی وجود دارد، رونق گردشگری منجر به رونق تولید و صنایع دستی می‌شود. معاونت‌های صنایع دستی و گردشگری باهم برنامه‌های مشترکی در حوزه‌های جشنواره‌ها و حوزه‌های معرفی اجرا خواهند کرد و بین مراکز، این تعاملات مستمر خواهد بود تا بتوانیم از پتانسیل‌های گردشگری استفاده کنیم و از ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد، برای معرفی صنایع دستی استفاده کنیم. همچنین می‌توان با تبلیغ و معرفی صنایع دستی، گردشگران را برای خرید، تشویق کرد که به استان‌های مختلف سفر کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، ترویج گردشگری داخلی در اولویت قرار دارد و شعار ما این است که گردشگری را از ایران‌گردی آغاز کنیم. از آنجایی که امسال، اولین سال برگزاری نمایشگاه گردشگری است و همچنین تابستان پیک کاری آژانس‌های مسافرتی و مراکز اقامتی در سراسر کشور است، فقط ۱۳ استان توانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند و در قالب ۶۰ غرفه‌‌ای که با هم ادغام شده‌اند، همگی یک هدف واحد را دنبال می‌کنند: «توسعه گردشگری، صنایع دستی و معرفی ظرفیت‌ها» 

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز

به‌تازگی قانونی به تصویب رسید که مهر ویزای ایران روی پاسپورت گردشگران خارجی زده نخواهد شد. پیش‌بینی شما در مورد تاثیر این کار بر افزایش گردشگران ورودی چیست؟ دولت چه اقدامات دیگری برای جذب گردشگران خارجی انجام می‌دهد؟

برخی کشورها مثل آمریکا در راستای ایران‌هراسی، برای سفر گردشگرانی که مهر ویزای ایران در پاسپورت‌شان وجود دارد، مشکلاتی ایجاد می‌کنند و این یکی از عواملی است که می‌تواند در تصمیم گردشگران برای سفر به ایران تاثیر بگذارد. دولت ایران به‌منظور تسهیل سفر برای گردشگرانی که دوست دارند به کشور ما سفر کنند و بازدیدی از تاریخ و تمدن کهن ایران داشته باشند، چنین اقدامی را انجام داد و مطمئنا تاثیر مثبتی در جذب گردشگران خارجی خواهد داشت.

علاوه بر این دولت باید در زمینه خدمات صنعت گردشگری چاره‌ای بیندیشد. در یک سال گذشته میزان ورود گردشگران خارجی به استان افزایش داشته است. اما باید در بهبود ارائه خدمات تلاش کنیم و همچنین باید رسالت خود را در حوزه معرفی و تبلیغ انجام دهیم و مراکز و تاسیسات در حوزه خدمات‌رسانی خوب و در شأن گردشگران و همچنین در شأن استان را توسعه دهیم تا کیفیت خوب مهمان‌پذیری خود را به گردشگران معرفی کرده و مهمانداری خود را نشان دهیم. این اقدام در کنار حذف مهر ویزای ایران از پاسپورت گردشگران خارجی می‌تواند در جذب گردشگران ورودی تاثیر بسزایی داشته باشد.

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و افزایش عوارض خروجی و همچنین قیمت بالای تورهای خارجی، دولت چه تدبیری برای رونق گردشگری داخلی اندیشیده است؟ یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در شهرهای گردشگرپذیر مثل تبریز وجود دارد، کمبود اقامتگاه‌ها و گاه قیمت بالای هتل‌ها است. سازمان میراث فرهنگی برای حل این مشکل چه قدمی برداشته است؟ 

در چنین نمایشگاه‌هایی روابطی بین آژانس‌های مسافرتی و فعالان حوزه گردشگری مثل انجمن راهنمایان تور و مراکز اقامتی ایجاد می‌شود و تا چنین ارتباطی ایجاد نشود، ما شاهد اختلاف قیمت زیاد در زمینه اقامتگاه‌ها خواهیم بود. خدمات و استاندارد اکثر هتل‌های استان وضعیت مطلوبی دارد و قیمت‌ها در مقایسه با خدمات، بالا نیست. با این وجود مراکز اقامتی اغلب تخفیف‌های زیادی ارائه می‌کنند و مبلغی که معمولا اخذ می‌شود، کمتر از هزینه‌ای است که روی بورد هتل وجود دارد. در این نمایشگاه‌ نیز مراکز اقامتی برای غرفه‌داران (آژانس‌های مسافرتی و فعالان این حوزه) بخش خصوصی تخفیف‌های خوبی (۳۰ الی ۴۰ درصدی) در نظر گرفته‌اند که رقم قابل‌ملاحظه‌ای است. در استان آذربایجان شرقی علاوه بر تخت‌های اکسترا (اضافی) ۱۰۶۸۰ تخت رسمی وجود دارد. در ۱۶ ماه گذشته، در استان آذربایجان شرقی به ۱۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی مجوز داده شده است که بیش از ۵۰ درصد از آن‌ها در شمال استان قرار دارند و به‌خوبی جواب‌گوی مسافران بوده‌اند؛ گردشگران، به‌خصوص گردشگران خارجی علاقه دارند در اقامتگاه‌های سنتی مثل بوم‌گردی‌ها اقامت کنند.

در کنار همه این‌ها ۶۲ پروژه گردشگری و هتل در حال ساخت است که بتوانیم تعداد تخت‌های رسمی را به بالای ۱۳ هزار تخت برسانیم. علاوه بر این «خانه‌های جایگزین» را در قالب «خانه‌مسافر» مطرح کرده‌ایم؛ محل‌هایی که خانه مردم محلی است و صاحبان آن می‌توانند با اخذ مجوزهای قانونی فعالیت کنند و سامانه‌ای نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. اما اولویت ما در راستای حمایت از بخش خصوصی، پر شدن ظرفیت تخت‌های رسمی است. 

نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری تبریز تا ۱۵ تیرماه دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از ساعت ۱۶ تا ۲۲ به محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تبریز، سالن امیرکبیر مراجعه کنند. غرفه‌های صنایع دستی در طبقه اول این سالن برپا هستند و غرفه‌های گردشگری در طبقه دوم واقع شده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه