گذشته یا حال، کدام‌یک عصر طلایی سفرهای هوایی هستند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
گذشته یا حال، کدام‌یک عصر طلایی سفرهای هوایی هستند؟

با اینکه دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به‌عنوان عصر طلایی سفرهای هوایی شناخته می‌شود، اما با مقایسه‌ی امکانات فرودگاه‌ها و هواپیماهای کنونی می‌توان گفت که این عنوان باید به هوانوردی مدرن امروزی تعلق بگیرد.

وقتی صحبت از «عصر طلایی سفرهای هوایی» به میان می‌آید، خاطره‌ی بوئینگ ۷۴۷، پان امریکن ورلد ایرویز و ترمینال‌هایی با معماری مدرن اواسط قرن ۲۰ و مسافرانی که بهترین لباس‌هایشان را می‌پوشیدند، در ذهن تداعی می‌شود. با این مقاله از کجارو همراه باشید تا به شما بگوییم آن زمان، عصر طلایی سفر هوایی محسوب می‌شد یا امروز.

عصر طلایی سفر هوایی

بر اساس باور عموم، دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به‌عنوان دوران شکوه بی‌بدیل ایرلاین‌ها به حساب می‌آید. در حقیقت، مردم به مناسبت سفر هوایی، کت‌وشلوار و کلاه و لباس شیک می‌پوشیدند.

چندین مدل غذا نظیر خرچنگ یا گوشت دنده و نوشیدنی برای مسافران سرو می‌شد و خبری از بازرسی آزادهنده یا رفتار نامناسب نبود و مسافران برای رسیدن به صندلی‌هایی که به‌سختی برای یک انسان بالغ جا دارد، مجبور نبودند در صف بایستند. اما آن دوران، به‌طور کامل یک عصر طلایی نبود. به‌عنوان مثال، سفرهای هوایی در مقایسه با امروز، از ایمنی بسیار کمتری برخوردار بودند.

بر اساس آماری که توسط بوئینگ جمع‌آوری شده است، در اواسط دهه‌ی ۱۹۶۰ که اوج عصر طلایی سفر محسوب می‌شد، به‌ازای هر یک میلیون پرواز، چهار سانحه‌ی مرگ‌بار هوایی رخ می‌داد؛ در حالی که در اواسط دهه‌ی ۲۰۱۰، این درصد به نزدیکی صفر رسیده بود. جت‌های امروزی نیز بسیار ایمن‌تر از هواپیماهای آن دوران هستند، بوئینگ ۷۰۷ را که مظهر پرواز در عصر مَدمِن بود، با بوئینگ ۷۷۷ مقایسه کنید که امروزه برای پروازهای طولانی به کار می‌رود. هواپیمای ۷۰۷ در طول زمان پرواز خود، ۴٫۲۷ سانحه‌ی مرگ‌بار در هر یک میلیون پرواز داشت؛ در حالی که تعداد سوانح هوایی هواپیمای ۷۷۷ فقط ۰٫۱۸ بود. به‌عبارتی، اگر نرخ سوانح بوئینگ ۷۰۷ را بر تعداد سوانح ۷۷۷ تقسیم کنید، متوجه می‌شوید که پروازهای امروزی ۲۴ برابر امن‌تر از آن دوران به‌اصطلاح طلایی هستند.

سفر هوایی

علاوه بر خرچنگ و نوشیدنی، مقدار زیادی دود سیگار، نابرابری جنسیتی و نژادی و وقت تلف‌شده‌ نیز وجود داشت. مهمانداران آن دوران هر روز وزن می‌شدند، حق نداشتند ازدواج کنند و مسن به نظر برسند، تا به این ترتیب بتوانند تا سن ۳۵ سالگی در این شغل خدمت کنند؛ البته این شرایط برای مردهای مهماندار تفاوت داشت. همان طور که متوجه شده‌اید، در عصر طلایی خبری از بازی‌های الکترونیکی و جست‌و‌جو در اینترنت و استریم‌کردن، برای وقت‌گذرانی در طول پرواز نبود. مانیتورهای فردی در هر صندلی؟ اصلاً فکرش را هم نکنید. این امکانات در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ وارد هواپیماها شد؛ هرچند در آن دوران، یک پرده‌ی نمایش فیلم روی دیواری در انتهای کابین قرار داشت که برای همه مسافران فقط یک فیلم را نشان می‌داد. یکی دیگر از ویژگی‌های آن زمان، ارائه‌ی کارت‌پستال‌هایی به مسافران بود تا در طول پرواز آن را پر کنند!

اشتباه نکنید، دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بدون شک، از دوران مهیج سفرهای هوایی بوده است؛ اما چرا به آن زمان «عصر طلایی» گفته می‌شود؟ به‌خصوص که اکنون در دوران بسیار بهتری به سر می‌بریم.

سفر هوایی سریع‌تر شده است

پرواز بدون توقف

در این عصر مدرن، مسافران می‌توانند در پروازهای بدون توقف از نیویورک سیتی به سنگاپور، از هیوستون به نیوزیلند و از لندن به استرالیا سفر کنند. امروزه، پروازهای بسیار طولانی بدون توقف در مسافت‌هایی بیشتر از ۱۴,۵۰۰ کیلومتر رایج شده‌اند.

وضعیت سفر هوایی همیشه به این شکل نبوده است؛ در واقع، برخی پروازها در زمان هواپیمای مافوق صوت کنکورد سریع‌تر انجام می‌شد و امکان پرواز از روی اقیانوس اطلس در مدت‌زمان سه ساعت وجود داشت، اتفاقی که اکنون امکان‌پذیر نیست. با این حال، در پروازهای بسیار طولانی آن دوران، هواپیماها مجبور به چندین توقف در طول راه بودند. به‌عنوان مثال، در دهه‌ی ۱۹۷۰ هواپیماها برای پرواز از نیویورک به توکیو مجبور بودند برای سوخت‌گیری در آلاسکا توقف کنند و جت‌های آن دوران برد کافی نداشتند. برای پرواز طولانی از اروپا به استرالیا نیز مسافران، سفری خسته‌کننده با دو یا سه توقف در طول راه را تجربه می‌کردند.

هواپیماهای امروزی راحت‌تر هستند

هواپیماهای مدرن

حتی با آغاز دوران جت، موتورهای پیستونی پرسروصدا همچنان در بیشتر سال‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ در پروازهای کوتاه متداول بود. با اینکه هواپیماهای امروزی با این هدف طراحی می‌شوند که تا حد ممکن بی‌سروصداتر باشند و فناوری نیز به متخصصان کمک می‌کند تا از چاله‌های هوایی اجتناب کنند؛ اما این موضوع در گذشته تفاوت داشت. جت‌های اولیه، از بیرون سروصدای زیادی تولید می‌کردند و حتی سطح سروصدای داخل کابین‌ آن‌ها نیز بسیار بیشتر از امروز بود.

امروزه حتی اگر مسافران سوار هواپیمای A380 نباشند که به‌خاطر بی‌صدابودن شهرت دارد، می‌توانند از معجزه‌ی مدرن هدفون‌های دارای قابلیت حذف صدای محیط استفاده کنند. علاوه بر این، بسیاری از هواپیماهای امروزی، فشار و رطوبت بهتری در داخل کابین دارند که این امر با استفاده از مواد کامپوزیت که برای ساخت جت‌هایی مانند بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس A350 استفاده می‌شود، امکان‌پذیر شده است. نبود دود سیگار در کابین هواپیما نیز به‌نوبه‌ی خود دلیل خوبی است که هوانوردی مدرن را برتر از دوران گذشته بدانیم. شاید باور نکنید که تا سال ۱۹۹۰، سیگارکشیدن در هیچ‌یک از پروازهای داخلی ایالات متحده آمریکا ممنوع نشده بود.

هزینه سفرهای هوایی ارزان‌تر شده است

هواپیمایی امارات

برنامه‌ی پُرپرواز (FFP) که یک برنامه وفاداری است و از طرف شرکت‌های هواپیمایی به مسافران ارائه می‌شود، تازه در دهه‌ی ۱۹۸۰ و پس از دوران به‌اصطلاح عصر طلایی آغاز شد. این برنامه‌ برای تشویق مشتریان شرکت‌های هواپیمایی در جمع‌کردن امتیاز است که به‌صورت مایل یا کیلومتر درمی‌آید و می‌تواند منجر به برنده‌شدن یک بلیط هواپیما رایگان شود. اکنون این برنامه به‌خوبی جا افتاده و سودآوری زیادی برای ایرلاین‌ها دارد، علاوه بر این، مسافران می‌توانند فقط با پرداخت ۵٫۶۰ دلار، بدون مالیات و بدون از دست دادن تعداد کیلومترهایشان، این برنامه را رزرو کنند. حالا به ۵۰ سال قبل برگردیم، مسافران آن دوران اصلاً به جمع‌کردن امتیاز یا کیلومتر احتیاجی نداشتند، چراکه برای نشستن روی صندلی‌های هواپیما حداقل باید ۲۹۹ دلار پرداخت می‌کردند.

مسافران در دهه‌ی ۱۹۶۰ باید مبلغی معادل ۱۰۰۰ دلار امروزی برای سوارشدن به هواپیما می‌پرداختند

برای انطباق با نرخ تورم، مسافران در دهه‌ی ۱۹۶۰ باید مبلغی معادل ۱۰۰۰ دلار امروزی برای سوارشدن به هواپیما می‌پرداختند. همچنین در آن زمان صندلی‌های تخت‌خواب‌شو اصلاً وجود نداشت که بخواهد قیمت متفاوتی داشته باشد. امروزه اگر بیزینس کلاس جت‌بلو برای مسافران لاکچری خیلی خوب به نظر نرسد، می‌توانند به‌معنای واقعی کلمه در عصر طلایی طراحی داخلی هواپیما، سوار هواپیمای A380 متعلق به ایرلاین امارات شوند. این هواپیما فقط به صندلی‌های فرست کلاس لوکس محدود نمی‌شود و یک بار نیز دارد، درست مثل بار طبقه‌ی بالا در بوئینگ‌ ۷۴۷، اما بزرگ‌تر و بهتر.

علاوه بر این، شما می‌توانید همین مقاله را در عرض چند ثانیه روی صفحه‌ی کامپیوتر یا تلفن‌ همراه‌تان مطالعه کنید، از همین وسایل برای رزرو بلیط هواپیما کمک بگیرید که در آمریکا حداقل از ۱۵ دلار شروع می‌شود؛ مبلغی که معادل قیمت یک سوپ یا سالاد است. مطمئناً چنین بلیطی توسط ایرلاین‌های ارزان‌قیمت به فروش می‌رسد و مسافران نمی‌توانند پیش از سفر، صندلی خود را انتخاب کرده، غذای لوکس و نوشیدنی‌های متنوع میل کنند؛ اما در هر صورت قادر به سفر هوایی هستند.

سفر هوایی

طبق اعلام سازمان آمارهای حمل‌ونقل آمریکا، میانگین هزینه‌ی بلیط هواپیما در پروازهای داخلی سال ۲۰۱۸ معادل ۳۵۰ دلار بوده است. در حالی که در دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، یک پرواز داخلی به‌طور معمول بیش از ۱۰۰۰ دلار امروزی هزینه برمی‌داشت. محدودیت‌های قیمت بلیط هواپیما تا سال ۱۹۷۸ برداشته نشد و به همین دلیل روزهای خوب فروش هنوز اتفاق نیفتاده بود. علاوه بر این مسافران آن زمان قطعا مجبور نبودند که هزاران گزینه‌ی پرواز را فقط در عرض چند ثانیه روی تلفن همراه‌شان جست‌و‌جو کنند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، ما شاهد تخفیف بلیط هواپیما، تقویم انعطاف‌پذیر پروازها، گوگل فلایت برای پیدا کردن بلیط هواپیما و حساب‌های توییتری هستیم که فروش بلیط را برای ما ردیابی می‌کند و همین طور تعداد کیلومترها و امتیازهایی که می‌تواند یک پرواز مجانی را برای ما به ارمغان بیاورد.

امروزه، هواپیماها مجهزتر شده‌اند

عصر مدرن سفرهای هوایی

این فقط مسافران دائمی بیزینس کلاس هواپیماها نیستند که می‌توانند در سال ۲۰۱۹، پروازهای مجانی به دست آورند. هر کسی که پول غذا، بیمه‌ی خودرو و موادغذایی را با کارت ‌دریافت کیلومتر بپردازد، می‌تواند بدون اینکه هیچ هزینه‌ای پرداخت کرده باشد، صاحب یک بلیط رایگان شود. در واقع، این کارت‌ها در ازای میزان کیلومترهایی که مسافر پرواز کرده یا مقدار پولی که خرج کرده‌ است، به مسافر امتیاز یا کیلومتر می‌دهد تا بتواند با آن بلیط مجانی بخرد. این کارت‌ها همچنین امکان استفاده از سالن‌های انتظار ایرلاین‌ها، غذای رایگان در هواپیما و حتی استخر فرودگاه را برای مسافران فراهم کرده‌اند.

در عصر مدرن هوانوردی، مسافران می‌توانند با پروازهای ۱۸ ساعته‌ی بدون توقف، بدون دود سیگار و مجهز به صندلی‌های تخت‌خواب‌شو از نیوآرک به سنگاپور سفر کنند و برای این چند هزار کیلومتر سفر هوایی، نیازی نیست به‌غیر از کیلومترهایی که از طریق کارت اعتباری‌شان به دست آورده‌اند و ۵٫۶۰ دلار، هیچ مبلغی بپردازند. مطمئناً هیچ‌یک از این اتفاقات در دوران ایدئال دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ وجود نداشت.

امروزه، سفر هوایی، ارزان‌تر، ایمن‌تر و بسیار راحت‌تر شده است و همین موضوع نشان می‌دهد که اکنون، عصر طلایی سفرهای هوایی محسوب می‌شود.

اگر قصد سفر دارید، می‌توانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان در کجارو تهیه کنید. ما با همکاری آژانس‌های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا با جستجوی ساده، بلیط هواپیما موردنظرتان را به‌سادگی خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه