چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش شنبه، ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

شغل مهماندار هواپیما از محبوب‌ترین مشاغل برای بسیاری افراد به شمار می‌رود که حقوق و مزایای بالایی دارد؛ اما معایب و سختی‌های این حرفه نیز کم نیستند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به ماجراجویی، سفر و هیجان علاقه دارید، مهمانداری هواپیما شغل مورد توجه شما خواهد بود. افراد زیادی در طول سال برای جذب در شرکت‌های هواپیمایی مختلف در جایگاه مهماندار هواپیما تلاش می‌کنند. ظاهر آراسته و فضای کاری مدرن صاحبان این مشاغل، سبب محبوبیت بالای آن میان بسیاری از جوانان شده است.

شغل مهماندار هواپیما گرچه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، به‌هیچ عنوان ساده نیست. برای انتخاب این شغل باید اطلاعات کاملی درباره سختی‌های این حرفه نیز داشته باشید تا با اطمینان به این شغل وارد شوید. با وجود تمام ویژگی‌های جذاب مهمانداری هواپیما، این شغل در دسته پر استرس‌ترین مشاغل دنیا قرار می‌گیرد.

چنانچه در آینده نزدیک قصد سفر هوایی با خرید بلیط هواپیما را داشته باشید، از نزدیک با جاذبه‌ها و سختی‌های شغل مهماندار هواپیما آشنا خواهید شد.

با شرایط مهماندار هواپیما و وظایف او آشنا شوید:

مهماندار کیست؟

مهماندار هواپیما در مسیر سوار شدن هواپیما

منبع عکس: سایت fareedad.ir، عکاس نامشخص

مهماندار هواپیما یکی از اعضای کادر پرواز شرکت‌های هواپیمایی است که در طول سفرهای هوایی به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند. پس از خلبانان پرواز، مهمانداران بیشترین مسئولیت را در قبال مسافران هواپیما و کنترل امنیت آن‌ها دارند. مهمانداران هواپیما در طول پرواز از مسافران پذیرایی و در موارد خاص با آن‌ها همراهی می‌کنند. مهمانداران به‌طور معمول در طول ماه بیش از ۹۰ ساعت پرواز را تجربه می‌کنند؛ اما در فصل‌های شلوغ سفر این میزان افزایش چشمگیری دارد.

روز ۳۱ می، مصادف با ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ به‌عنوان روز جهانی مهماندار ثبت شده است

شاید در نگاه نخست، شغل مهماندار هواپیما پیشه‌ای متفاوت، جذاب و دست نیافتنی به نظر برسد؛ اما این حرفه مشکلات و سختی‌های خاص خود را نیز دارد. دو ویژگی بارز در شغل مهماندار هواپیما تجربه شب بیداری و اختلاف فشار هوا به‌طور مداوم هستند. بسیاری از مهمانداران با وجود سابقه کاری بالا، پذیرش شرایط کاری با این ویژگی‌ها را سخت می‌دانند. استرس بالا از دیگر مشخصه‌های این شغل به شمار می‌رود که نه‌تنها با مهمانداران، بلکه با تمام اعضای خانواده آن‌ها نیز در طول هر پرواز همراه است. به‌دلیل مشکلات و سختی‌های شغل مهمانداری هواپیما، برخی شرکت‌های هواپیمایی پرسنل خود را در دسته مشاغل سخت بیمه می‌کنند.

ساعت کاری مهمانداران هواپیما متفاوت است. بسیاری از پروازهای داخلی در طول یک روز کاری یا کمتر از ۱۰ ساعت انجام می‌شوند؛ اما پروازهای خارجی سبب غیبت دو روزه یا بیشتر مهمانداران از خانه خواهند شد. دوری از خانه و خانواده بیش از یک روز در برخی پروازها از دیگر شرایط سخت این شغل است. فرسودگی بخشی از ناوگان هواپیمایی ایران نیز مسئولیت و سختی کار مهمانداران هواپیما را سخت‌تر می‌کند.

مهمانداران مرد و زن با لباس های فرم پشت سر هم

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

مهمانداری هواپیما در جهان در دسته مشاغل پر مخاطره قرار دارد. آمار سوانح هوایی گرچه در مقایسه با سوانح رانندگی بسیار پایین‌تر هستند، با این وجود، مهمانداران به‌دلیل تداوم در پرواز در معرض خطر بیشتری برای انواع سوانح هوایی قرار دارند که این مطلب یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد استرس بالا در این شغل است. هیچ برنامه‌ریزی مشخصی برای افراد مشغول به این کار وجود ندارد. در فصل‌های کم پرواز تا یک هفته اوقات فراغت برای مهمانداران طبیعی است؛ اما در زمان شلوغی سفرها، احتمال غیبت‌های یک هفته‌ای از خانه نیز وجود دارد. برخی روزها بین دو تا چهار پرواز در برنامه کاری مهمانداران قرار می‌گیرند که فرصتی برای استراحت بین آن‌ها وجود ندارد. به‌دلیل پیشامد مشکلات متفاوت، مهمانداران باید همیشه گوش به زنگ برای پروازهای ناگهانی یا تغییر شیفت کاری باشند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهمانداران، تغییر ساعت بیولوژیک بدن آ‌ن‌ها است. اختلاف زمانی بین ایران و کشورهای دیگر در پروازهای خارجی آسیب‌های زیادی به سیستم عصبی، گوارش و مکانیسم بدن مهمانداران وارد می‌کند. افراد با سابقه کار بالا تطبیق بدنی نسبی با این شرایط پیدا کرده‌اند؛ اما تازه واردان این حرفه مدت زیادی برای ایجاد تعادل بدنی خود صرف خواهند کرد.

پرسنل پرواز و مهمانداران هواپیما کنار هواپیما

منبع عکس: خبرگزاری ایمنا، عکاس نامشخص

تنها راه ارتباطی مسافران در پروازهای هوایی با شرکت‌های مسافربری و مدیران آن، مهمانداران هواپیما هستند. بسیاری از کم و کاستی‌های پرواز از طریق مسافران به مدیران منتقل و گاهی نیز به پای مهمانداران نوشته می‌شود. افراد بسیاری با تجربه بالا در سفرهای هوایی فرهنگ رفتار صحیح با مهمانداران را آموخته‌اند؛ اما افراد با تجربه‌های کمتر پرواز، مشکلات خاصی برای این گروه ایجاد می‌کنند و سبب سختی بیشتر کار این افراد می‌شوند.

با وجود تمام سختی‌های شغل مهمانداری هواپیما، این حرفه مورد توجه جوانان زیادی قرار دارد. چنانچه قصد دارید مهماندار هواپیما شوید، نخست باید اطلاعات کاملی از سختی‌های این شغل به دست آورید. راه‌های آموزش مهمانداری و استخدام در شرکت‌های هواپیمایی را بررسی و خود را برای یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا آماده کنید. در این مقاله ما اطلاعات کاربردی و مفیدی را برای علاقه‌مندان به آشنایی با شغل مهماندار هواپیما ارائه کرده‌ایم.

وظایف مهماندار هواپیما

مهمانداران آماده خوشامدگویی به مسافران در هواپیما

منبع عکس: مجله تحلیلی وطن، عکاس نامشخص

مسافران از لحظه ورود به هواپیما با مهمانداران مواجه می‌شوند و به همین دلیل، بیشترین وظایف مهماندار هواپیما نیز در تعامل با مسافران پرواز تعریف می‌شوند. مهم‌ترین وظیفه مهمانداران خدمت‌رسانی به مسافران است؛ اما وظایف مهم دیگری نیز برای این حرفه وجود دارند.

پیش از ورود مسافران به هواپیما، کنترل برخی تجهیزات پرواز بر عهده مهمانداران است. مهمانداران هواپیما پیش از آغاز سفر و ورود مسافران بسته‌هایی غذایی و سایر مایحتاج پرواز را تحویل می‌گیرند. در هر هواپیما تجهیزات دارویی و درمانی در جعبه‌های کمک‌های اولیه قرار دارند که مهمانداران پیش از آغاز سفر کیفیت آن‌ها را بررسی و در صورت کسری موجودی آ‌ن‌ها جعبه‌ها را پر می‌کنند. سپس بسته‌های غذایی و جعبه‌های کمک‌های اولیه را در محل مخصوص خود قرار می‌دهند. کنترل درهای خروج و کپسول‌های آتش‌نشانی نیز باید پیش از ورود مسافران به هواپیما انجام شود.

شاید بتوان مهم‌ترین وظیفه مهمانداران هواپیما را مدیریت بحران در طول سفر برشمرد. گرچه بسیاری از پروازها بدون نقص‌های فنی و مشکلات جانبی برگزار می‌شوند، مهمانداران باید همیشه آماده روبه‌رویی با حوادث احتمالی باشند. برخی وظایف مهمانداران هواپیما نیز پس از اتمام پرواز یا خارج از محوطه هواپیما تعریف می‌شوند. پس از پایان هر پرواز، مهمانداران صندلی‌ها و محفظه‌های کابین هواپیما را بررسی می‌کنند تا چیزی جا نمانده باشد. چنانچه هواپیما پرواز مجدد داشته باشد نیز، مهمانداران در آماده‌سازی سریع کابین‌ها همکاری می‌کنند.

در صورت وقوع مشکلات پزشکی یا هر سانحه‌ای درطول پرواز برای مسافران،‌ مهمانداران هواپیما باید گزارش کاملی از پیشامدهای پرواز به شرکت هواپیمایی خود ارائه دهند. شرکت در جلسات آموزشی سالانه برای به‌روز‌رسانی دانش مهمانداری و آگاهی از تغییرات قوانین و مسائل به روز صنعت هوایی در جهان، برای مهمانداران ضروری است. پیش از پروازها نیز جلساتی برای آشنایی خدمه پرواز با چالش‌های پرواز پیش رو، نکات ایمنی لازم و اطلاعات مورد نیاز مقصد برگزار می‌شوند که مهمانداران در این جلسات نیز شرکت می‌کنند. پیش از پرواز، فهرست کاملی از مسافران سفرها نیز در اختیار مهمانداران قرار می‌گیرد.

کنترل نیازهای مسافران در پروازتوسط مهماندار خانم

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

مهمانداران هواپیما بدون تجویز پزشک و مشورت متخصص اجازه ارائه دارو یا انجام کارهای تخصصی پزشکی به مسافران را ندارند. آ‌ن‌ها همچنین تحت هیچ شرایطی اجازه ترک هواپیما را نخواهند داشت و تنها وظیفه خدمت‌رسانی و تامین امنیت داخل هواپیما را عهده‌دار هستند. مهمانداران نباید اجازه ورود به محوطه آشپزخانه و کابین خلبان را به هیچ‌کدام از مسافران بدهند و در صورت مشاهده موارد مشکوک در پرواز، باید به سرعت کادر امنیت پرواز را در جریان مشکلات احتمالی بگذارند.

به‌طور کلی، در شرایط عادی وظایف مهمانداران روتین و مشخص است و هرچه مهمانداری سابقه بالا و تجربه بیشتر داشته باشد، با تسلط بیشتری وظایف خود را انجام خواهد داد. مهم‌ترین وظایف مهماندار پس از ورود مسافران به هواپیما به شرح زیر هستند:

  • استقبال از مسافران زمان ورود آن‌ها به هواپیما
  • راهنمایی مسافران به‌سمت صندلی موردنظر خود
  • کمک به جابه‌جایی چمدان‌ها و کیف دستی‌های مسافران در جای مناسب
  • آموزش کامل استفاده از تجهیزات ایمنی در هواپیما برای استفاده مسافران در زمان بروز سوانح هوایی
  • کنترل محفظه‌های کیف‌ها و اطمینان از بسته بودن آن‌ها پیش از آغاز و پایان پرواز
  • کنترل کمربندهای مسافران پیش از آغاز و پایان پرواز
  • پذیرایی از مسافران با سرو غذا و نوشیدنی‌ها
  • تعامل مناسب و برخورد خوب با مسافران پرواز
  • تامین امنیت و آرامش مسافران در طول پرواز
  • اعلام شرایط آب و هوایی مقصد
  • ارائه خدمات پزشکی و حمایتی لازم در صورت نیاز مسافران
  • بدرقه مسافران

ویژگی‌های فیزیکی و پزشکی مهماندار هواپیما

مهماندار خانم و آقا در هواپیما با لباس رسمی

منبع عکس: مجله کایت، عکاس نامشخص

شغل مهماندار هواپیما به‌دلیل ویژگی‌های خاص آن نیازمند آمادگی‌های بدنی و روانی مناسب است. آزمایش‌های مختلف پزشکی و مصاحبه‌های حضوری میزان آمادگی متقاضیان برای کسب این شغل را مشخص می‌کنند. توانایی محدود فیزیکی و مشکلات پزشکی سبب سختی دوچندان این شغل برای متقاضیان و در نتیجه انصراف آن‌ها از کار خواهد شد. به همین دلیل شرکت‌های مختلف هواپیمایی با انجام آزمون‌های عملی و پزشکی، نخست از سلامت کامل افراد اطمینان حاصل می‌کنند. برخی شرکت‌ها انجام این آزمون‌ها را در نخستین قدم و پیش از ورود به مراکز آموزشی مهمانداری لازم می‌دانند و متقاضیان را پیش از پذیرش تحصیلی مورد آزمایش قرار می‌دهند.

آزمایش‌های پزشکی لازم برای احراز شغل مهماندار هواپیما شامل آزمایش خون، نوار مغز و قلب، بینایی سنجی (آزمایش کور رنگی) و سلامتی اندام‌ها هستند. قد و وزن متناسب برای متقاضیان این شغل نیز از دیگر عوامل مورد توجه است. میزان قد برای خانم‌ها بین ۱۶۵ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است و آقایان باید بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ سانتی‌متر قد داشته باشند. وزن متقاضیان نیز باید متناسب با قد آن‌ها باشد. چاقی و اضافه وزن بالا مورد قبول نیست و مدت زمانی محدود برای کاهش وزن در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا شاخص توده بدنی آن‌ها به حدود ۱۸ تا ۲۰ برسد.

استقبال مهمانداران در ورودی هواپیما

منبع عکس:  آخرین خبر، عکاس نامشخص

در برخی شرکت‌های هواپیمایی تفاوت‌های جزئی در معیارهای فیزیکی متقاضیان وجود دارد، اما قوانین در ایرلاین‌های متفاوت به یکدیگر نزدیک هستند. سلامت کامل دندان‌ها و بینی نیز برای پذیرش مهمانداران اهمیت دارد.

به‌جز آمادگی فیزیکی و پزشکی مناسب برای داوطلبان شغل مهمانداری هواپیما، توجه به برخی ویژگی‌های شخصیتی افراد نیز در این حرفه ضروری است. متقاضیان تحصیل و اشتغال در رشته مهمانداری هواپیما باید خصوصیات رفتاری مانند دقت و تمرکز بالا، مهارت‌های ارتباطی قوی، تعامل با افراد مختلف، مدیریت بحران، استقامت روانی بالا و روحیه تعامل جمعی نیز داشته باشند. گرچه در آغاز تحصیل در رشته مهمانداری آزمون‌های شخصیت‌شناسی و روانی برای تحلیل توانایی‌های افراد انجام نمی‌شود، فقدان این خصایص در زمان مصاحبه حضوری متقاضیان، سبب مردودی آن‌ها خواهد شد.

مدارک تحصیلی مهماندار هواپیما

پرسنل پرواز و آموزش عملی مهمانداران در هواپیما

منبع عکس: سایت Air teamimages.com، عکاس نامشخص

برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر در رشته مهمانداری باید دیپلم یکی از رشته‌های ریاضی، انسانی، تجربی، مهمانداری هنرستان یا کاردانی مهمانداری را داشته باشید. برای ثبت نام در آزمون‌های ورودی مهمانداری موسسه‌های آموزش عالی و آزاد پس از انجام آزمایش‌های پزشکی لازم باید با مدارک شناسایی خود اقدام به ثبت نام کنید. از دیگر شرایط قبول علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته می‌توان به عدم سوء‌پیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر، ملیت ایرانی، حداقل ۱۸ سال سن و کارت پایان خدمت برای آقایان اشاره کرد. شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر شرایط سخت‌تری برای پذیرش متقاضیان مهمانداری هواپیما دارند.

پیش از ورود به رشته مهمانداری هواپیما در مراکز آموزش عالی، انجام آزمایش‌های پزشکی برای تایید سلامت متقاضیان ضروری است

برای ورود به دانشگاه‌ها باید پس از اخذ مدارک تحصیلی دوره دبیرستان و قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها، رشته‌های مهمانداری هواپیما را انتخاب کنید. برخی دانشگاه‌ها متقاضیان مدرک کاردانی مهمانداری را بدون آزمون ورودی و تنها با مدارک تحصیلی پایان دبیرستان پذیرش می‌کنند.

شما در هر آموزشگاه یا مرکز آموزشی مهمانداری باید آموزش‌های متنوع تئوری و عملی را بگذرانید تا آماده پذیرش شغل مهمانداری هواپیما شوید. بخشی از مهم‌ترین آموزش‌ها در طول این دوره‌ها شامل کلاس‌هایی مانند زبان انگلیسی عمومی و تخصصی، مهمانداری تخصصی، تخلیه سریع هواپیما، پرش از سرسره اضطراری، کمک‌های اولیه، مقابله با شرایط اضطراری داخل کابین، شرایط فرود اضطراری در خشکی یا آب، اطفای حریق و دوره‌های CRM می‌شوند. 

گروه پرسنل پرواز با مسافران خارجی

منبع عکس: سایت Airliners.net، عکاس نامشخص

دوره‌های آموزش عالی برای کسب مدرک مهمانداری برای مدرک کاردانی دو سال و کارشناسی چهار سال هستند؛ اما در آموزشگاه‌های آزاد در مدت کوتاه‌تری می‌توانید دوره‌های آموزش مهمانداری را طی کنید. بدیهی است ارائه مدارک معتبر از مراکز دانشگاهی عالی، در پذیرش موقعیت شغلی در شرکت‌های معتبر هواپیمایی مفیدتر خواهند بود. برخی شرکت‌ها نیز نیروهای کاری خود را از طریق آزمون‌های سراسری، با بورسیه و تعهد کاری پذیرش می‌کنند. هزینه شرکت در کلاس‌های آزاد، دوره‌های پودمانی و دانشگاه‌ها نیز با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

دوره‌های آموزشی مهمانداری هواپیما با توجه به مرکز آموزشی مورد نظر ساعت‌های مختلفی دارند؛ اما مفاهیم آموزشی در کلاس‌ها یکسان هستند. پایه مطالب درسی در این دوره‌ها بر آموزش‌های عملی افزایش ایمنی بنا شده‌اند و برخی کلاس‌ها نیز به‌صورت آموزش مفاهیم تئوری برگزار می‌شوند. با توجه به افزایش تمایل علاقه‌مندان به این رشته برای استخدام در شرکت‌های هواپیمایی، بهترین گزینه‌ها برای کسب مدرک مهمانداری مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها با جذب نیروی بورسیه هستند. چنانچه تحصیلات دانشگاهی مناسب در رشته مهمانداری را کسب کرده‌اید، پس از استخدام در ایرلاین‌ها می‌توانید دوره‌های آموزشی سر مهمانداری را در موسسه‌های خصوصی بگذرانید. دوره‌های آموزشی سرمهمانداری شامل تدریس زبان پیشرفته، بیزینس کلاس، سرمهمانداری، CRM، ابزار خطر (DG) و کمک‌های اولیه درون‌پروازی می‌شوند.

مهارت های مورد نیاز مهماندار هواپیما

مهمانداران و پرسنل هواپیما در کابین

منبع عکس: سایت Air teamimages.com، عکاس نامشخص

با توجه به وظایف مشخص مهماندار هواپیما، کسب برخی مهارت‌های رفتاری و ویژگی‌های شخصیتی برای علاقه‌مندان به این حرفه ضروری است. بسیاری از مهارت های مورد نیاز مهماندار هواپیما پس از تحصیل در این رشته و کسب تجربه عملی در دوره‌های مختلف به دست می‌آیند. برخی مهارت‌ها نیز ریشه در شخصیت افراد دارند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی در مهماندار هواپیما می‌توان به تصمیم‌گیری سریع و درست در زمان کوتاه اشاره کرد. این ویژگی نیازمند توانایی و دانش بالا در این شغل است و با تجربه کاری نیز بیشتر می‌شود. مهمانداران باید قدرت مدیریت بحران بالا داشته باشند تا در صورت بروز هر سانحه در هواپیما، از مسافران نیز حمایت کنند.

مهمانداران خانم با پوشش یکدست در هواپیما

منبع عکس: آخرین خبر، عکاس نامشخص

تعداد بالای مسافران در برخی پروازها نیازمند توجه، تمرکز و دقت مهمانداران برای پاسخگویی مناسب به آن‌ها است. هر مهماندار باید به تعداد قابل‌توجهی از مسافران رسیدگی و توقع آن‌ها را در موارد مجاز برآورده کند. این کار نیازمند تعامل اجتماعی قوی و روابط عمومی بالا نیز هست. شرکت‌های هواپیمایی به کسب رضایت مسافران خود در پروازها بسیار اهمیت می‌دهند. تنها ارتباط مسافران با این شرکت‌ها از طریق مهمانداران انجام می‌شود و به همین دلیل کسب رضایت مشتریان توسط مهمانداران بسیار مهم است.

آراستگی ظاهر و پوشش مناسب در پروازها از دیگر ویژگی‌های بارز مهمانداران هواپیما به شمار می‌رود. شاغلان این حرفه باید مهارت بالایی در سرعت عمل آمادگی برای پروازهای ناگهانی با ظاهر مناسب و آراسته داشته باشند. تعامل گروهی و انجام کارهای تیمی موفق از دیگر مهارت‌های مورد نیاز مهمانداران هواپیما است. مهماندار هواپیما با تسلط به زبان‌های خارجی متنوع امکان پیشرفت قابل‌توجهی در شغل خود خواهد داشت.

کادر پرواز و مهمانداران در پله های هواپیما

منبع عکس: روزنامه صمت، عکاس نامشخص

محیط کاری مهمانداران در حالت کلی فشار و استرس زیادی دارد. از شیفت کاری در شب و استراحت کم تا امکان وقوع انواع حوادث هوایی و مشکلات کاری، سلامت جسم و روان این گروه را تهدید می‌کنند. کنترل استرس و فشارهای کاری از ضروری‌ترین مهارت‌های مهمانداران به شمار می‌رود. در مواقع وقوع بحران، مهماندار هواپیما باید ضمن حفظ آرامش خود، مسافران را نیز آرام کند.

در فصل‌های شلوغ سفر و زمان تعطیلات، پروازها ترافیک زیادی دارند. برخی زمان‌ها بین دو پرواز شرایط برای استراحت مهمانداران هواپیما مهیا نمی‌شود. به همین دلیل، توانایی بدنی بالا و استقامت بدنی مناسب از دیگر مهارت‌های لازم برای مهمانداران هستند. چنانچه در پروازها موارد مشکل ساز و مشکوک وجود داشته باشد، مهماندار باید برخوردی قاطع نشان دهد و موارد را به سرعت با کادر امنیت پرواز در میان بگذارد. از دیگر مهارت‌های مهمانداران هواپیما می‌توان به مسئولیت‌پذیری، مثبت نگری، آشنایی با فرهنگ سایر ملل و نظم و ترتیب بالا اشاره کرد.

استخدام مهمانداران هواپیما

گروه خدمه پرواز با حضور خلبان و مهمانداران

منبع عکس: گیل خبر، عکاس نامشخص

اگر به شغلی آرام با ساعت کاری مشخص علاقه دارید، مهمانداری هواپیما را فراموش کنید. تلاش برای دستیابی به موقعیت شغلی در شرکت‌های هواپیمایی در جایگاه مهماندار هواپیما، شما را با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد. در این بخش به بررسی بخشی از ضوابط کاری و شرایط ضروری برای استخدام مهماندار در ایرلاین‌های مختلف ایران می‌پردازیم.

پس از کسب مدارک لازم و گذراندن دوره‌های مهمانداری در مؤسسات آموزشی مختلف، نوبت به پذیرش در یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌رسد. شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ایران ایر و ماهان از معروف‌ترین ایرلاین‌های کشور ما هستند. البته تعداد شرکت‌های هواپیمایی ایران بیش از این تعداد است و هرکدام شرایط پذیرش خاص خود و آزمون‌های استخدامی دارند. برای آگاهی از زمان برگزاری این آزمون‌ها می‌توانید به سایت رسمی شرکت هواپیمایی مورد نظر خود مراجعه کنید. 

مهمانداران هواپیما در حال آمادگی برای پرواز

منبع عکس: سایت entekhab.ir، عکاس نامشخص

آزمون ورودی شرکت‌های هواپیمایی شامل چکیده‌ای از مباحث آموزشی شما در طول دوره‌های مهمانداری و اطلاعات عمومی و هوش می‌شوند. قبولی در این آزمون به‌منزله پذیرش قطعی شما در شرکت مورد نظر نیست؛ اما راه را برای کسب عنوان شغلی مهماندار هواپیما بسیار هموار خواهد کرد. پس از قبولی در آزمون ورودی این شرکت‌ها برای مصاحبه کاری دعوت خواهید شد.

برای ورود به هرکدام از شرکت‌های هواپیمایی با آزمون ورودی یا بدون آن باید در مصاحبه حضوری شرکت کنید. تسلط به زبان انگلیسی و روابط عمومی بالا، عواملی تاثیرگذار در جلب نظر مدیران این شرکت‌ها هستند. به خاطر داشته باشید پیش از ورود به جلسه مصاحبه هر شرکت، باید اطلاعات مناسبی از ایرلاین مورد نظر به دست آورید. نخستین سوالات در این جلسه‌ها برای اطلاع از میزان آشنایی شما با شرکت مورد نظر صورت می‌گیرند.

سه مهماندار در هواپیما با لباس های فرم مخصوص

منبع عکس: بهداشت نیوز، عکاس نامشخص

آشنایی با مسیرهای پرتردد ایرلاین‌های مختلف از اطلاعات مفید در مصاحبه‌های شغلی است. مهمانداران هر شرکت هواپیمایی، نقاط اتصال این شرکت‌ها با مسافران هستند و به همین دلیل آراستگی ظاهر و برخورد مناسب اجتماعی برای کسب این عنوان شغلی مهم هستند. در جلسات مصاحبه ایرلاین‌های مختلف، مدیران میزان انگیزه، هدف مشخص، روحیه کار تیمی و مدیریت بحران شما را بررسی می‌کنند. آشنایی با مشکلات این شغل، اعتماد به نفس بالا و صداقت گفتار نیز از دیگر نکات مهم در انجام مصاحبه‌های کاری موفق هستند.

پس از ورود به شرکت‌های هواپیمایی مختلف، جلساتی برای شما برگزار می‌کنند. در طول این جلسه‌ها با وظایف متداول، ساعت‌ها و شیفت‌های کاری و مزایای کار خود آشنا می‌شوید. ساعت کاری مهمانداران متفاوت است؛ اما به‌طور معمول مهمانداران باید بین ۷۰ تا ۹۰ ساعت در ماه پرواز کنند. در طول فصل‌های شلوغ سفر و تعطیلات این میزان افزایش خواهد داشت. با توجه به خدم‌رسانی ۲۴ ساعته ایرلاین‌های مختلف، شیفت کاری شب نیز برای همه مهمانداران تعریف می‌شود. مدت زمان پروازهای خارجی بیش از پروازهای داخلی است و غیبت مهمانداران در این پروازها از خانه نیز در حدود سه روز خواهد بود.

حقوق مهماندار هواپیما

خلبان و مهمانداران هواپیما در مسیر هواپیما

منبع عکس: سایت هواپیمایی کیش، عکاس نامشخص

شغل مهماندار هواپیما مانند بسیاری از دیگر مشاغل با توجه به تلاش و تجربه فرد امکان ارتقا دارد. علاقه‌مندان به این شغل پس از ورود به ناوگان هوایی کشور تا چند سال با عنوان مهماندار فعالیت می‌کنند و با توجه به توانایی‌ و تلاش‌ فرد، پس از هشت تا ۱۰ سال سرمهماندار می‌شوند. گرچه مهماندار هواپیما از مشاغل پردرآمد در همه جهان به شمار می‌رود، با توجه به‌سختی‌های این شغل بسیاری از شاغلان این رشته از درآمد خود رضایت ندارند.

شغل مهماندار هواپیما در دسته مشاغل سخت قرار دارد و به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی حقوق و مزایای بالایی برای مهمانداران در نظر می‌گیرند

سابقه کاری بالا و افزایش توانایی‌های فردی مانند تسلط به زبان‌های بیشتر، سبب افزایش حقوق مهمانداران هواپیما به مرور زمان می‌شوند. البته شرایط کاری برای مهمانداران شرکت‌های مختلف هواپیمایی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. هرچه شرکت مورد نظر اعتبار و شهرت بیشتری داشته باشد، مزایا و حقوق بیشتری برای کارکنان خود در نظر می‌گیرد.

مانند بسیاری از کارهای دو شیفتی، درآمد مهمانداران در شیفت کاری شب بیشتر است. میزان ساعت‌های پروازی در طول ماه نیز بر میزان دریافتی حقوق شاغلان این حرفه تاثیر دارد. به‌طور کلی، میزان تحصیلات، سابقه کار، مدت فعالیت ماهانه و تجربه فردی مهمانداران هواپیما در پذیرش در شرکت‌های معتبر و افزایش حقوق و مزایا موثر هستند. درآمد مهمانداران در بسیای از شرکت‌های هواپیمایی دیگر نقاط جهان تفاوت چشمگیری با شرکت‌های ایرانی دارد. بسیاری از مهمانداران مسلط به زبان‌های متنوع خارجی با تجربه بالا و سابقه مناسب شانس خود را برای دریافت موقعیت شغلی در ایرلاین‌های خارجی امتحان می‌کنند.

مهمانداران هواپیما با لباس های رسمی داخل هواپیما

منبع عکس: خبرگزاری برنا، عکاس نامشخص

مهمانداری هواپیما در کنار معایب و سختی‌های مختلف، مزایای جالب‌توجهی نیز دارد. چنانچه به تعامل و معاشرت با افراد متنوع در جامعه علاقه دارید، مهمانداری هواپیما فرصت مناسبی برای آشنایی با افراد مختلف جامعه در اختیار شما قرار خواهد داد. شاغلان این رشته مدت زمان زیادی از عمر خود را در سفر می‌گذرانند و در بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف جهان زمانی هر چند محدود برای آشنایی با سایر نقاط جهان خواهند داشت.

مهمانداران هواپیما در ایرلاین‌های مختلف از مزایای دیگری مانند سهمیه پروازی رایگان برای اعضای خانواده خود در طول سال بهره‌مند می‌شوند. همچنین شاغلان این حرفه امکان اقامت رایگان به‌همراه پذیرایی در شهرهای مقصد را دارند و تمام هزینه‌ها را شرکت‌های هواپیمایی آن‌ها می‌پردازند. مهمانداران سرویس‌های رفت و برگشت به فرودگاه نیز دارند و مشکلی برای تردد در هر ساعتی از شبانه‌روز به محل کار خود نخواهند داشت. این شغل وجهه اجتماعی بالایی دارد و سبب افزایش اعتماد به نفس شاغلان آن می‌شود.

تنوع بالای ساعت کاری در طول ماه گرچه برای بعضی افراد از معایب شغل مهمانداری هواپیما است، برای بعضی افراد جذابیت دارد. بیشتر شرکت‌های هواپیمایی حق بیمه همراه با سختی کار برای مهمانداران خود پرداخت می‌کنند؛ به این ترتیب مهمانداران زودتر به سن بازنشستگی می‌رسند. غرامت پرداختی به خانواده‌های مهمانداران در صورت بروز سوانح هوایی نیز میزان قابل‌توجهی است.

مهمانداران خانم با لباس رسمی کنار هواپیما

منبع عکس: سایت اقتصاد برتر، عکاس نامشخص

چنانچه مهمانداران امکان دریافت موقعیت شغلی در معروف‌ترین ایرلاین‌ها را به دست آورند، به‌جز حقوق بالا از مزایای ویژه دیگری نیز استفاده خواهند. با وجود مزایای بالا از مهم‌ترین معایب این شغل نیز می‌توان به برنامه نامشخص کاری، مشغله بالا در روزهای تعطیل، خطر سوانح هوایی مختلف، دوری از خانواده و استرس بالا اشاره کرد. برای موفقیت در رشته مهمانداری هواپیما، مهم‌ترین گزینه علاقه و عشق فراوان به این شغل است.

در این مقاله به معرفی شغل مهماندار هواپیما پرداختیم و شرایط مورد نیاز به‌همراه مهارت‌های لازم برای مهمانداری هواپیما را بررسی کردیم. چنانچه اطلاعات مناسبی از این شغل در ایران دارید یا مهماندار هواپیما هستید، در صورت تمایل تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌ کاور از وب‌سايت خبرگزاری صدا و سیما

پرسش‌های متداول

مهم‌ترین وظایف مهماندار هواپیما چیست؟

تعامل مناسب با مسافران هواپیما، تامین نیازهای مورد قبول مسافران، کنترل تجهیزات داخل کابین هواپیما پیش از پرواز و تامین امنیت روانی مسافران در طول پرواز از مهم‌ترین وظایف مهمانداران هواپیما هستند.

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای مهمانداری هواپیما چیست؟

مدارک کاردانی و کارشناسی مهمانداری از دانشگاه‌ها و مدارک تخصصی مهمانداری از آموزشگاه‌های آزاد معتبر

آیا برای پذیرش در شغل مهماندار هواپیما به مهارت‌های خاصی نیاز است؟

مهارت‌هایی مانند تعامل اجتماعی بالا، استقامت بدنی و روانی، مدیریت بحران، کنترل استرس و تصمیم گیری سریع و درست از مهم‌ترین مهارت‌های فردی برای مهمانداران هواپیما به شمار می‌روند.

حقوق مهمانداران هواپیما چقدر است؟

شغل مهماندار هواپیما در دسته مشاغل سخت با حقوق و مزایای بالا قرار دارد؛ اما حقوق مهمانداران شرکت‌های هواپیمایی مختلف متفاوت هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه