۴ سال محرومیت ورزشکاران روسیه از حضور در المپیک و رقابت‌های جهانی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵
۴ سال محرومیت ورزشکاران روسیه از حضور در المپیک و رقابت‌های جهانی

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ در سنگین‌ترین مجازات یک کشور از سوی این سازمان در تاریخ ورزش دنیا، ورزشکاران روسیه را برای چهار سال از تمام مسابقات جهانی محروم کرد.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، به‌تازگی ورزشکاران روسیه را برای مدت چهار سال از حضور در بازی‌های المپیک و سایر رقابت‌های مهم ورزشی در جهان محروم کرد.

به این ترتیب هیچ‌یک از ورزشکاران روسی نمی‌توانند در رقابت‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو، المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر حضور داشته باشند. این سازمان در نشست روز دوشنبه اذعان کرد که کمیته‌ی مبارزه با دوپینگ روسیه باید به‌عنوان ناقض قوانین سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ اعلام شود و مجازات‌های ناشی از آن را تحمل کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که سازمان جهانی پی برد، داده‌های آزمایشگاه مسکو متعلق به کمیته‌ی مبارزه با دوپینگ روسیه حاوی موارد متناقض و تفاوت‌های مشکوک است.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ

سِر کریگ ریدی (Sir Craig Reedie)، رئیس سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ دراین‌باره گفته است:

دوپینگ در ورزش روسیه، از مدت‌ها قبل باعث تضعیف ورزش پاک شده است. باید با مقامات روسی برای نقض آشکار شروط بازگرداندن کمیته‌ی مبارزه با دوپینگ روسیه (مصوب کمیته‌ی اجرایی (اکسکو) در سپتامبر ۲۰۱۸) قاطعانه برخورد می‌شد. این دقیقاً همان چیزی است که امروز ارائه شد. به روسیه فرصت دادیم تا سروسامانی به وضعیت خود بدهد و به‌خاطر ورزشکاران و یکپارچگی ورزش این کشور، دوباره به جمع جهانی مبارزه با دوپینگ ملحق شود؛ اما این کشور تصمیم گرفت تا موضع فریب و انکار را انتخاب کند.

مسابقات المپیک

با اینکه ورزشکاران روسیه نمی‌توانند زیر پرچم این کشور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو رقابت کنند، اما آن‌ها اجازه دارند تا زیر یک پرچم بی‌طرف در این مسابقات حضور یابند، همان‌طور که در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در شهر پیونگ‌چانگ کره جنوبی شرکت کردند.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ به این حد از مجازات قانع نیست و پیشنهادات دیگری نیز مطرح کرده است که عبارت‌اند از: ممنوعیت میزبانی رویدادهای مهم ورزشی برای چهار سال، ممنوعیت اهتزاز پرچم روسیه در هرگونه رویداد مهمی و ممانعت از حضور مقامات و نمایندگان دولت روسیه در همه‌ی رویدادها.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه