چین با الهام از آمریکا، پارک ملی می‌سازد

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵
چین با الهام از آمریکا، پارک ملی می‌سازد

پارک‌های ملی محافظت‌شده‌ی چین، ۱۵ درصد از این خاک این کشور پهناور را به خود اختصاص داده‌اند و مدیریت آن‌ها نیازمند برنامه‌ای جامع و اصولی است.

چین، در راستای محافظت از میراث طبیعی خود در برابر روند سریع شهرسازی، با الهام از سیستم پارک ملی ایالات متحده‌ی آمریکا، سیستمی برای اداره‌ی پارک‌های ملی خود می‌سازد. جزئیات طرح در دست اجرای چین، به‌طور رسمی در ابتدای سال ۲۰۲۰ فاش خواهد شد.

در حال حاضر، فضای پارک‌های تحت محافظت چین که بنا بر گفته‌ی خبرگزاری آسوشیتد پرس در حدود ۱۵ درصد از کل کشور را تشکیل می‌دهد، توسط سازمان‌های مختلفی اداره می‌شوند و قوانین و دستورالعمل‌های مشکلی برای اداره‌ی آن‌ها وجود دارد. پروژه‌ی جدید با هدف ایجاد پیوند بین پارک‌های چین تحت یک سیستم واحد و یکپارچه اجرا می‌شود و قرار است اصول علمی یکسانی برای توسعه و محافظت از پارک‌ها تدوین شود. 

اولین پارک ملی چین، پارک سانجیانگیوآن (Sanjiangyuan) در استان چینگهای (Qinghai Province) در غرب چین خواهد بود که زیستگاه گونه‌های متنوعی ازجمله گربه‌ی کوهی چینی و پلنگ برفی است که نام آن‌ها به‌عنوان گونه‌های آسیب‌پذیر در فهرست قرمز IUCN قرار گرفته است. سرچشمه‌های رودخانه‌های یانگ‌تسه، زرد و مکونگ نیز جزء مناطق طبیعی در معرض خطر در این پارک هستند. مقامات، برای محافظت از این محوطه دستور به توقف صدور مجوز برای معدنکاری و فعالیت نیروگاه‌های برق آبی کرده‌اند.

ساخت پارک‌های ملی در چین سوالاتی درباره‌ی آینده‌ی ساکنان فعلی زمین‌هایی که قرار است بخشی از این سیستم باشند، برانگیخته است. برخی از محلی‌ها طی این پروژه صاحب مشاغلی مرتبط مانند جمع‌آوری زباله و نظارت بر شکار در مناطق حفاظت‌شده خواهند شد. این کار، به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی «یک خانواده، یک جنگل‌بان» اجرا می‌شود؛ اما جزئیات دقیق درباره‌ی اسکان مجدد تعداد زیادی از محلی‌ها همچنان نامعلوم است. 

اگر شما نیز قصد سفر به چین و بازدید از جاهای دیدنی چین را دارید، در کجارو می‌توانید بهترین و ارزان ترین تور چین را در بازه زمانی مورد نظر خود در کجارو جستجو کرده و تور دلخواهتان را از میان ده‌ها آژانس معتبر مسافرتی انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه