برترین تصاویر مسابقه عکاس سال حیات‌وحش ۲۰۱۹

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
برترین تصاویر مسابقه عکاس سال حیات‌وحش ۲۰۱۹

مسابقه‌ی عکاس سال حیات‌وحش با رقابت بیش از ۴۸ هزار نفر از ۱۰۰ کشور انجام شد و ۲۰ برنده‌ی آن در موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن اعلام شدند.

تصویر یک مارموت (نوعی سنجاب بزرگ) که با دهانی باز از ترس روی یک پا خشکش زده، انگار که تازه متوجه روباه شده است؛ شاید مثل یک صحنه‌ی کمدی به نظر برسد. این تصویر دیدنی را عکاس چینی، یانگ‌کینگ بائو (Yongqing Bao)، با یک زمان‌بندی دقیق عکاسی کرد و موفق به دریافت جایزه‌ی عکاس معتبر حیات‌وحش شد؛ جایزه‌ای که هر سال از طرف موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن اهدا می‌شود.

یانگ‌کینگ بائو از میان فهرست طولانی برندگان دسته‌بندی‌های مختلف انتخاب شد که همگی موفق به ثبت تصاویر عجیب‌وغریب، رقابت در دنیای طبیعی و زیبایی آن شده بودند. این عکاس چینی در اوایل بهار روی دامنه‌ی پوشیده از برف کوه چیلیان چین از این مارموت عکاسی کرد.

او برای مدتی مشغول تماشای برخورد این دو حیوان بود، یک ساعت قبل از این ماجرا، مارموت متوجه روباه می‌شود و به همسایه‌هایش خبر می‌دهد که به زیر زمین بروند؛ اما روباه همان جا می‌ماند و روی زمین بی‌حرکت دراز می‌کشد، به همین دلیل مارموت که فکر می‌کند اوضاع مناسب است، در نهایت برای پیداکردن غذا از لانه‌ی خود بیرون می‌آید.

درست در همین لحظه روباه خود را نشان می‌دهد و بائو به‌خاطر واکنش فوق‌العاده سریعش می‌تواند لحظه‌ی ترس مارموت از دیدن روباه و رویارویی با مرگ را ثبت کند. رز کیدمن کاکس (Roz Kidman Cox)، رئیس هیئت داوری، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

این تصویر از نظر عکاسی، واقعاً در لحظه‌ای ناب گرفته شده است. حس گویایی که در طرز قرارگیری این دو حیوان وجود دارد، هر بیننده‌ای را میخ‌کوب می‌کند و انرژی بین پنجه‌های بالاآمده‌ی مارموت به نظر می‌رسد که تعادل کاملی بین شخصیت‌های اصلی عکس به وجود آورده است. عکس‌های گرفته‌شده از چینگهای - فلات تبت بی‌نظیر هستند، اما گرفتن عکسی از تعامل بسیار قوی یک روباه تبتی و مارموت (دو گونه‌ی مهم بوم‌شناسی در این منطقه‌ی چمن‌زار مرتفع) واقعاً خارق‌العاده است.

میشل دیکسون (Michael Dixon)، مدیر موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن، می‌گوید:

در این تصویر جذاب شاهد چالش نهای طبیعت یعنی مبارزه برای بقا هستیم.

در ادامه به سایر تصاویر برندگان مسابقه‌ی عکاسی حیات‌وحش ۲۰۱۹ اشاره خواهیم کرد.

جایزه پورتفولیو (آلبوم)؛ این تصویر بخشی از مجموعه تصاویر عکاس آلمانی، استفان کریستمن (Stefan Christmann) است که برنده‌ی جایزه شد و ۵۰۰۰ پنگوئن امپراتور نر را روی یخ دریای خلیج آتکا در جنوبگان نشان می‌دهد که برای مقابله با باد دور هم جمع‌ شده‌اند.

عکاسی حیات‌ وحش

حیوانات در زیستگاه خود؛ جایزه‌ی این بخش به عکاس چینی، شانگژن فان (Shangzhen Fan) رسید که گله‌ای از کل‌های تبتی را در شیب پوشیده از برف صحرای کوموکولی چین نشان می‌دهد که جای پاهایشان روی برف باقی مانده است.

عکاسی حیات‌ وحش

پرتره‌ حیوانات؛ ریپان بیسواز (Ripan Biswas) مشغول عکاسی از کلونی مورچه‌ها در بنگال غربی هند بود که متوجه این موجود دغل‌کار می‌شود، یک عنکبوت خرچنگی که با تقلید رفتار همسایه‌های مورچه‌ی خود، قصد نفوذ به درون کلونی و نهایتاً خوردن یک دل سیر مورچه را دارد.

عکاسی حیات‌ وحش

۱۰ساله و کوچک‌تر؛ عکاس نوجوان، توماس ایستربروک (Thomas Easterbrook) این تصویر فوق‌العاده از باز-بید مگس‌مرغی را زمانی گرفت که برای گذراندن تعطیلات همراه با خانواده‌ی خود به فرانسه رفته بود.

عکاسی حیات‌ وحش

۱۱ تا ۱۴ ساله؛ کروز اردمان (Cruz Erdmann) هنگام غواصی در اندونزی با این ماهی‌ مرکب مرجانی مواجه می‌شود که در زیر آب می‌درخشید. 

عکاسی حیات‌ وحش

۱۵ تا ۱۷ ساله؛ نوجوان ایتالیایی ریکاردو مارچجیانی (Riccardo Marchgiani)، زمانی از این بابون خونین‌دل ماده عکس می‌گیرد که از لبه‌ی صخره‌ای در پارک ملی کوهستان سِمین اتیوپی بالا می‌رود، در حالی که نوزاد یک هفته‌ای‌اش به شکم او چسبیده است.

عکاسی حیات‌ وحش

گیاهان و قارچ‌ها؛ زوریکا کوواسویچ (Zorica Kovacevic) عکسی از درخت سرو مونتری در طبیعت حفاظت‌شده‌ی ایالتی پوینت لوبوس کالیفرنیا گرفته است که شاخه‌های آن در هم تنیده شده‌اند و روی آن پوشش مخملی نارنجی رنگی دیده می‌شود که اطرافش را نوارهای خاکستری گرفته‌اند. بخش‌های اسفنجی نارنجی در واقع انبوهی از جلبک‌های سبز هستند که به‌خاطر رنگ‌دانه‌های کاروتنوئید به این رنگ درآمده‌اند.

عکاسی حیات‌ وحش

سیاه و سفید؛ مکس وو (Max Waugh) این عکس از یک گاومیش آمریکایی تنها در پارک ملی یلواستون را زمانی گرفت که برف سنگینی می‌بارید.

عکاسی حیات‌ وحش

رفتار پرندگان: اودون ریکاردسن (Audun Rikardsen)، سر یک سه‌ پایه و دوربین و همین طور یک سنسور حرکتی را به شاخه‌ی درختی در نزدیکی خانه‌ی خود در نروژ بست. سه سال طول کشید تا این عقاب طلایی به دوربین عادت کرده و از همان شاخه‌ی درخت برای زیرنظرگرفتن محیط اطرفش استفاده کند.

عکاسی حیات‌ وحش

رفتار: دوزیستان و خزندگان؛ عکس مانوئل پلیکنر (Manuel Plaickner)، کوچ گروهی قورباغه‌ها را در برکه‌ای در تیرول جنوبی ایتالیا نشان می‌دهد.

عکاسی حیات‌ وحش

جایزه پورتفولیو ستاره نوظهور؛ جرمی ویلت (Jérémie Villet) در اواسط زمستان برای یک ماه، گوسفندهای بزرگ‌شاخ کوهستان آمریکای شمالی واقع در یوکان کانادا را زیر نظر گرفته بود.

عکاسی حیات‌ وحش

رفتار: پستانداران (برنده مشترک)؛ در منطقه‌ی پاتاگونیا شیلی، یک شیر کوهی به یک گواناکو (از خانواده‌ی شترسانان) حمله می‌کند. اینگو آرنت (Ingo Arndt) پس از هفت ماه تعقیب شیرهای کوهی وحشی با پای پیاده موفق به گرفتن این عکس شد و جایزه‌ی این بخش به‌طور مشترک به او و یانگ‌کینگ بائو تعلق گرفت.

عکاسی حیات‌ وحش

دنیای زیرآب؛ دیوید دوبلت (David Doubilet) تصویر این کلونی از مارماهی‌های باغی که تقریباً به بزرگی یک زمین فوتبال است را در اعماق مثلث مرجانی در نزدیکی سواحل فیلیپین شکار کرده است.

عکاسی حیات‌ وحش

حیات‌وحش شهری؛ این تصویر خاص و جالب از خیابان پرل در منهتن جنوبی، موش‌های قهوه‌ای را نشان می‌دهد که در نزدیکی خانه‌ی خود پرسه می‌زنند. چارلی همیلتون جیمز (Charlie Hamilton James) زمانی این عکس را گرفت که موش‌ها در جست‌وجوی غذا در پیاده‌روهای نیویورک می‌گشتند.

عکاسی حیات‌ وحش

عکاسی خبری حیات‌وحش: تصویر انفرادی؛ تصویری از جَگوار یا پلنگ خال‌دار آمریکایی به‌صورت بخشی از یک حصار مرزی بین ایالات متحده آمریکا و مکزیک نشان داده شده که آلهاندرو پریتو (Alejandro Prieto) در شبی پرستاره در آریزونا موفق به شکار آن شده است.

عکاسی حیات‌ وحش

محیط‌زیست زمین؛ پس از فوران کیلاویا، یک کوه آتشفشان فعال در جزیره‌ی هاوایی، گدازه‌های آن به‌سمت اقیانوس آرام جریان یافته‌اند. این تصویر هوایی توسط لوئیس ویلارینو لوپز (Luis Vilariño Lopez) گرفته شده است.

عکاسی حیات‌ وحش

رفتار: بی‌مهرگان؛ دانیل کرونوئر (Daniel Kronauer)، از گروهی از مورچه‌های سرباز عکاسی کرده است که در حال عبور از یک جنگل بارانی در شمال‌شرقی کاستاریکا بودند.

عکاسی حیات‌ وحش

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه