پروژه‌های زیست‌ محیطی شهردار پاریس، تعداد دشمنان او را بیشتر کرده‌اند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
پروژه‌های زیست‌ محیطی شهردار پاریس، تعداد دشمنان او را بیشتر کرده‌اند

آن هیدالگو، شهردار پاریس، با پروژه‌های بحث‌برانگیز و جنجالی زیست‌محیطی و ایجاد مسیرهای متعدد دوچرخه‌سواری، موافقان و مخالفان زیادی برای خود دست‌وپا کرده است.

کل خیابان‌های شهر پاریس کنده شده‌ و سنگ‌فرش‌های قدیمی برای ایجاد چندین کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری برداشته شده‌اند. یکی از بزرگراه‌های اصلی شهر به پیاده‌رو تبدیل شده است. پاریس خود را برای یک شرایط اضطراری آماده می‌کند که به نظر مردم شهر و شهردار آن، هم‌اکنون اتفاق افتاده است. تابستان سوزان امسال باعث شد که مردم پاریس به خیابان‌ها بیایند و شهر را به ویران‌شهری ترسناک تبدیل کنند که شاید در آینده باز هم تکرار شود. گرمای بی‌سابقه‌ی امسال دیگر شک و تردیدی برای شهردار شهر به جا نگذاشت که تغییرات اقلیمی فرا رسیده است.

پاریس

تا پیش از گرمای ۴۲ درجه‌ای پاریس که رکورد گرمای این شهر را زد، آن هیدالگو، به‌مدت پنج سال در منصب شهردار این شهر تلاش کرد تا پاریس را به یک مکان سبزتر تبدیل کند. او که در حال حاضر خود را برای انتخابات سال آینده آماده می‌کند، به‌خاطر تفکرات مترقی خود، طرفداران زیادی به دست آورده، هرچند برای اختلالات اجتناب‌ناپذیری که به‌واسطه‌ی برنامه‌های او به وجود آمده، هزاران دشمن نیز پیدا کرده است. با این حال، او در میان شهرداران پایتخت‌های برتر جهان، عمدتاً به‌عنوان طرفدار یک منظر شهری جدید و ضروری، شناخته می‌شود.

پاریس امروزی به یک محوطه‌ی بزرگ ساخت‌وساز شباهت دارد. تا انتهای تابستان امسال، بیش از ۸۰۰۰ پروژه در دست انجام بود که اکثر آن‌ها خصوصی اما مورد تأیید شهرداری بودند؛ علاوه بر این، میدان‌های تاریخی پاریس نظیر میدان باستیل و میدان ملت به‌منظور رفاه بیشتر عابران پیاده مناسب‌سازی شد. چاله‌های زشت در گوشه‌گوشه‌ی خیابان‌ها مربوط به شبکه‌ی برق و سیستم گرمایشی شهری برای ساختمان‌های بزرگ، مترو و حمل‌ونقل منطقه‌ای و همین طور چندین کیلومتر مسیر محافظت‌شده‌ی دوچرخه‌سواری هستند. گردشگران و مردم محلی اکنون می‌توانند در مسیر چند کیلومتری کرانه‌ی رودخانه دوچرخه‌سواری کنند؛ مسیری که با استفاده از موانع گرانیتی از خیابان جدا شده است یا در کل مسیر میدان کنکورد تا باستیل بدون نگرانی از ترافیک با دوچرخه رکاب بزنند.

پاریس

آن هیدالگو، شهردار پاریس

آن هیدالگو در نظر دارد تا سال آینده، بیش از ۹۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری احداث کند. موانع فلزی سبز خاکستری در مقابل این پروژه‌ها گذاشته شده‌اند که در سراسر پاریس دیده می‌شوند و مشکلات ناشی از آن باعث عصبانیت راننده‌ها شده است.

آن هیدالگو در نظر دارد تا سال آینده، بیش از ۹۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری احداث کند

پیامدهای زیست‌محیطی این پروژه‌ها در هاله‌ای از ابهام است. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۴ درست هم‌زمان با آغاز فعالیت خانم هیدالگو در منصب شهردار پاریس، حدود پنج روز با سطح بالای ازون به ثبت رسید؛ در حالی که در سال ۲۰۱۸ این رقم به ۱۵ الی ۲۲ رسید که با توجه به مناطق مختلف شهر متفاوت بود. پائول لکروارت، كارشناس برنامه‌ريزی شهری در آژانس برنامه‌ريزی منطقه‌ای پاریس، می‌گوید:

با وجود تعداد کمتر خودروها، تراکم بیشتر شده است و همین موضوع می‌تواند بر سطح آلودگی تأثیر بگذارد.

با این حال شهردار پاریس برنامه‌هایی را شروع کرده و نشان داده است که قصد عقب‌نشینی از آن‌ها را ندارد. او که دختر یک خانواده‌ی طبقه‌ی کاگر از اسپانیا است، می‌گوید:

گاهی اوقات با واکنش‌های بسیار خشنی مواجه شده‌ام. بخشی از این رفتارها به زن بودنم مربوط می‌شود و به‌عنوان زنی که قصد کاهش تعداد خودروها در شهر را دارد، مطمئناً باعث ناراحتی مردهای زیادی شده‌ام. دو سوم از مسافران حمل‌ونقل عمومی را زنان تشکیل می‌دهند.

پاریس

شهردار پاریس، پیش‌تر بازرس ادارات دولتی در وزارت کار فرانسه بود که به‌تدریج پله‌های ترقی و سلسله‌مراتب سیاست را طی کرد تا به شغل کنونی خود رسید. او معتقد است برای کمک به آینده نامطمئن اقلیمی پاریس باید این شهر را به وضعیت گذشته برگرداند، زمانی که خودروهای بسیار کمتری در خیابان‌ها تردد می‌کردند. او در ادامه‌ی صحبت‌هایش می‌گوید:

ما روی پروژه‌ای کاملاً تطبیقی متمرکز شده‌ایم که هدفش برگرداندن طبیعت به شهر است. در تلاش هستیم که این ایده را در همه‌ی افراد نهادینه کنیم؛ هرچند ایجاد تغییر، آسان نیست. ما نمی‌توانیم مثل گذشته زندگی کنیم؛ به‌خصوص که شاهد تسریع تغییرات اقلیمی هستیم.

پاریس

آن هیدالگو علیه خودروها اعلام جنگ کرده است. به همین دلیل همه‌ی راننده‌های خشمگین که مجبور به تردد از خیابان‌های پر از مانع پاریس هستند، آرزو می‌کنند که ای کاش او هیچ‌گاه شهردار نمی‌شد. حمزه هانسال که مالکیت ۱۰ تاکسی را دارد، می‌گوید:

او غیرمنطقی است. احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری و کارگاه‌های ساختمان‌سازی و ترافیک ۲۴ ساعته در هفت روز هفته، یک هرج‌ومرج تمام‌عیار به حساب می‌آید.

سایر منتقدان نیز شهردار سوسیالیستی پاریس را به آزمایش‌های زیست‌محیطی دیوانه‌وار به بهای ساکنان شهر متهم می‌کنند. حمزه هانسال ادامه می‌دهد:

او به‌خاطر خوشحال‌کردن بوبوها (طرفداران محیط زیست طبقه‌ی متوسط)، ما را بدهکار کرده است.

پاریس

واکنش‌ منتقدان به‌وضوح نشان می‌دهد که مبارزه با تغییرات اقلیمی، به نگرانی جامعه‌ی نخبه تبدیل شده است. با این حال، ثروتمندان حومه‌ی شهر که خودرو دارند هم عصبانی هستند. اتحادیه‌ی مالکان خودروی فرانسوی که خشمگین از پروژه‌های شهردارشان هستند، شماره تلفن دفتر او را منتشر و از رانندگان خودرو دعوت کرده‌اند تا او را آماج تماس‌های خود قرار دهند.

مالکیت خودرو در شهر پاریس به میزان زیادی کاهش یافته است

در هر صورت، مالکیت خودرو در شهر پاریس به میزان زیادی کاهش یافته است، به‌طوری که در سال ۲۰۰۱، ۶۰ درصد خانوارهای پاریسی مالک خودرو بودند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۳۵ درصد رسید. در حال حاضر، پاریس جایگاه خود به‌عنوان شهر مناسب دوچرخه‌سواری را از رتبه‌ی هفدهم در سال ۲۰۱۵ به رتبه‌ی هشتم ارتقا داده است.

با نزدیک‌شدن انتخابات سال آینده، خانم هیدالگو به‌عنوان یک سوسیالیست متعصب، رقابت تنگاتنگی با بنجامین گریوائو، نامزد حزب سیاسی رئیس جمهور مکرون دارد. در اطراف ایستگاه متروی «Place des Fetes» در محله‌ی نوزدهم پاریس، در میان پاریسی‌هایی که برای خرید به بازار روباز آمده بودند، تعداد طرفداران خانم شهردار بیشتر از منتقدان او بود. دارنائود گویلهم، به‌عنوان یک باغبان حرفه‌ای می‌گفت:

او نسبت به خودروها، دیدگاه سختگیرانه‌ای دارد؛ اما فکر می‌کنم حق با او است. پروژه‌های شهردار، عصبانیت برخی از مردم را به همراه داشته؛ با این حال ترافیک پاریس به حدی زیاد شده است که زندگی در آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. او راه درستی را در پیش گرفته که بسیار آینده‌نگرانه است.

یکی از بحث‌برانگیزترین اقدامات شهردار، تعطیلی بخش‌هایی از یک بزرگراه ۴۲ ساله‌ در امتداد ساحل سمت راست رود سن و تبدیل آن به پارک بود. این بخش از ساحل رودخانه اکنون برای مهمانی جوانان در شب‌های گرم تابستان استفاده می‌شود و از نظر طبقه‌ی اجتماعی و نژاد، یکی از متنوع‌ترین نقاط شهر به حساب می‌آید. کورین لیپاگ، وزیر پیشین محیط‌ زیست فرانسه، می‌گوید:

در تبدیل این بزرگراه به پارک، همه مخالف او بودند؛ اما اکنون یک پیروزی نمادین بسیار بزرگ به شمار می‌رود. او شجاعت زیادی دارد. امروز هیچ‌کس حتی به برگرداندن خودروها به آن بزرگراه فکر هم نمی‌کند. این پروژه، بازپس‌گیری واقعی یک فضای شهری بود.

پاریس

خانم هیدالگو در حال برنامه‌ریزی جنگل‌های شهری است که شامل انبوهی از درختان در ساحل رودخانه و جلوی برخی از جاذبه‌های معروف شهر نظیر کاخ اپرای گارنیه می‌شود. یکی از مقامات ارشد پاریس طی یادداشتی سیاسی اعلام کرد که اگر خانم هیدالگو برای دومین بار به سمت شهرداری پاریس انتخاب شود، احتمالاً یک کریدور سبز در بالا و پایین شهر احداث خواهد کرد.

لئو فائوکونت، به‌عنوان کارشناس شهری در آژانس برنامه‌ریزی منطقه‌ی پاریس، خانم هیدالگو را مورد ستایش قرار می‌دهد و می‌گوید:

در مقایسه با سایر شهرهای دنیا، خط‌مشی ما کنشگرایانه است.

با این همه، فعالان افراطی محیط‌زیست قانع نشده‌اند. ژاک بوتائولت، شهردار حزب سبز در منطقه‌ی دوم مرکزی پاریس، معتقد است که سیاست‌های زیست‌محیطی در حال کاهش خسارت‌ها هستند و شما نمی‌توانید اجازه‌ی ساختمان‌سازی بیشتر بدهید و از آن‌طرف تعدادی درخت در پیاده‌رو بکارید. منتقدان تندروتر نسبت به رفتار دوستانه‌ی شهرداری با توسعه‌دهندگان شک‌وتردید دارند. آنتوان پیکون، مورخ معماری در هاروارد می‌گوید:

صحبت‌های دفتر شهردار دوپهلو به نظر می‌رسد. حرف از سبزکردن شهر می‌زنند؛ اما از طرف دیگر، طرفدار افزایش تراکم هستند، آن هم در شهری که هم‌اکنون یکی از متراکم‌ترین شهرهای دنیا به حساب می‌آید. این شهر هیچ‌گاه به اندازه‌ی امروز برای فروش کالا مورد استفاده نبوده؛ به طوری که کل شهر در حال تبدیل‌شدن به یک مرکز خرید است.

پاریس

ساختار بخش وسیعی از شهر در شرف تغییر است؛ در حالی که خانم هیدالگو از همه‌ی توان خود برای مقابله با آن استفاده نمی‌کند. هجوم بی‌وقفه‌ی گردشگران تهدیدی برای پاریس محسوب می‌شوند، چراکه می‌توانند این شهر را به یک پارک موضوعی روباز برای افراد مرفه دنیا تبدیل کنند. خانواده‌های شاغل در حال ترک مناطق مرکزی شهر مثل منطقه‌ی دوم هستند؛ به‌طوری که جمعیت این منطقه از سال ۲۰۱۵ کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در پاریس به ۱۱ هزار دلار رسیده و همین امر، آن را به سومین شهر گران دنیا تبدیل کرده است. خانم هیدالگو می‌گوید که او از این خطرات اطلاع دارد و برای کاهش آن‌ها تلاش می‌کند. او ادامه می‌دهد:

پاریس نباید شهری برای پول‌دارها باشد. سیاست‌مداران موظف به نظارت بر امور هستند و باید از تبدیل شهر به محلی برای ثروتمندان جلوگیری کنند.

اگر برای سفر به پاریس برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور پاریس را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی پاریس را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه