ورود موزه داران عضو اکو در روز جهانی موزه به ایران

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
ورود موزه داران عضو اکو در روز جهانی موزه به ایران

مدیرکل امور موزه‌ها از حضور مدیران ملی موزه‌های کشورهای همسایه و اعضای اکو در ایران در روز جهانی موزه خبر داد.

گسترش موزه‌ در دنیا و همکاری‌ها در زمینه علمی، فرهنگی و صنعتی، برای دست‌ یافتن به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ کردن اقدامات بین‌المللی و تدوین برنامه‌ها زمانی موثر است که خطوط اساسی همکاری مشترک و دو جانبه بین مردم و موزه‌ها در سطح جهانی مطرح شود.

بر این اساس، در قطعنامه شماره پنج دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها ایکوم (ICOM) که در ۲۸ مه ۱۹۷۷ میلادی در مسکو برگزار شد، روز ۱۸ مه برابر با ۲۸ اردیبهشت به‌عنوان روز جهانی موزه‌ها اعلام شد و از آن سال در روز جهانی موزه در تمامی کشورهای عضو، مراسمی برپا می‌شود. این رویداد هر ساله یک موضوع مشخص را برجسته کرده و فرصتی را به متخصصان موزه می‌دهد که امکان دیدار مستقیم با مردم را به دست آورده و چالش‌هایی که موزه با آن روبه‌رو است را برجسته کنند. در حقیقت هدف این است که موزه جایگاه خود را به‌عنوان که یک نهاد غیر خصوصی و دائمی برای عموم مردم به دست بیاورد. محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها، در همین زمینه از برگزاری نشستی با حضور مدیران موزه‌های ملی کشورهای همسایه ایران و اعضای اکو به میزبانی ایران در روز جهانی موزه‌های سال ۹۸ خبر داد. وی دراین‌باره گفت:

از تمام کشورهای همسایه و اعضای اکو دعوت کردیم تا برای گسترش فعالیت‌ موزه‌های منطقه، مدیران موزه‌های ملی و تشکل‌های موزه‌ای، خود را برای حضور در این نشست معرفی کنند.

به گفته وی، ایران تصمیم دارد از این طریق، همکاری‌های منطقه‌ای را در حوزه موزه و موزه‌داری افزایش دهد. این همکاری‌ها در داخل و خارج از کشور در حال انجام بوده و نیاز است در این جریانات همکاری‌ها بیشتر شوند. وی براین عقیده است که تک تک موزه‌ها و موزه‌داران باید در جهت تقویت خود برآیند تا بتوانند حرکتی جریان‌ساز را ایجاد کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ilna

دیدگاه