تقویت روابط ایران و قزاقستان در زمینه تبادل گردشگر

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
تقویت روابط ایران و قزاقستان در زمینه تبادل گردشگر

وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان و سفیر ایران بر اهمیت لزوم تسهیل صدور روادید برای تقویت گردشگری میان دو کشور تاکید کردند.

ایران و قزاقستان در صدد تقویت تبادل گردشگر برآمدند. آریستانبیک محمدیولی در دیدار با مجید صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قزاقستان، خاطرنشان کرد که تاکنون اقدامات متنوعی برای توسعه گردشگری میان دو کشور و جذب گردشگران ایرانی از سوی دولت قزاقستان انجام شده و ما در تلاش هستیم تا تسهیلات بیشتری در این زمینه فراهم کنیم. وی همچنین تاکید کرد که تلاش بر این است تا علاوه بر افزایش ورود گردشگران ایرانی به قزاقستان، شرایطی را ایجاد کنیم تا گردشگران قزاقستانی بتوانند به راحتی به ایران سفر کنند.

وزیر فرهنگ قزاقستان با توجه به ظرفیت‌های زیاد ایران در زمینه صنایع دستی از اعزام دانشجویان رشته صنایع دستی به در آینده به ایران خبر داد. محمدیولی همچنین اشاره کرد که ایران برای ما جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام داشته و به عنوان کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی شناخته می‌شود.

وی به سفر دو سال پیش خود به تهران اشاره کرد و تاکید داشت که در سال ۲۰۱۶ به ایران سفر کرده و توافقات خوبی در آن سفر ایجاد شد. مجید صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌ بین دو کشور در زمینه گردشگری، تاکید کرد که توافق دو کشور برای اعطای رواید بیشتر و آماده کردن تسهیلات در این زمینه، کارگشا است. وی همچنین امضای سند گردشگری گروهی میان دو کشور را در حال نهایی شدن دانست و آن را، قدمی مهم در توسعه گردشگری دو کشور قلمداد کرد.

در این دیدار، سفیر ایران ضمن اعلام آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌ها با جمهوری قزاقستان در زمینه صنایع دستی، میراث فرهنگی و مرمت آثار باستانی تاکید کرد که طی ۳ سال گذشته ۲۰ نفر از کارشناسان قزاق برای آموزش دوره‌های مرمت نسخه‌های خطی به ایران آمدند. بر این اساس تصمیم داریم در سال آینده یک نفر از اساتید مطرح ایرانی در این زمینه را به قزاقستان بفرستیم تا امکان آموزش تعداد بیشتری از کارشناسان فراهم شود.

صابر همچنین بر تقویت همکاری‌ها در حوزه ورزش میان دو کشور تأکید کرده و اشاره کرد که در حال حاضر تعدادی از ورزشکاران و مربیان مطرح ایرانی در رشته‌هایی متنوع در قزاقستان مشغول به فعالیت هستند و ما اماده افزایش همکاری متقابل در زمینه ورزش هستیم. در پایان این دیدار، کارت دعوت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان از وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان جهت شرکت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در ایران به وی داده شد. مقام قزاق ضمن تشکر اعلام کرد که این کشور در این رویداد شرکت خواهد نمود.

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه