برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه

هفته فرهنگی ایران در روسیه، با هدف آشنایی بیشتر مردم روسیه با فرهنگ ایرانی از روز دوشنبه آغاز شد.

هفته فرهنگی ایران در روسیه با حضور مهدی سنایی، سفیر تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در روسیه افتتاح شد. سنایی در این مراسم افتتاحیه که در تئاتر شهر مسکو برگزار شد، گفت:

در شرایطی که هیات‌های رسمی بلند‌پایه دو کشور در روزهای آتی برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی تشکیل جلسات می‌دهند، برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای ارتقای روابط و شناخت در این عرصه نیز اهمیت خاصی دارد.

ابوذر ابراهمیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز درباره روابط فرهنگی ایران و روسیه گفت:

امروز هنرمندان مسلمان ایرانی برای نشان دادن پیام دوستی، برادری و صمیمیت ملت ایران با سایر مردم جهان از جمله روسیه، هنر خود را در هفته فرهنگی ایران به نمایش می‌گذارند.

او همچنین در ادامه گفت:

حدود ۲۰۰ سال پیش نخستین کتاب فارسی به روسی ترجمه شد و در مقابل یکصد سال پیش در ایران، نخستین کتاب روسی به فارسی برگردانده شد.

ولادیمیرویچ استپانوف، معاون وزیر فرهنگ روسیه نیز به نقل از وزیر فرهنگ روسیه اعلام کرد:

ایران و روسیه در سالیان اخیر، روابط فرهنگی خود را روز به روز بیشتر کرده‌اند و هنرمندان، موسیقی‌دانان، سینماگران و سایر فعالان هنری ایران، روابط دوجانبه و تنگاتنگی با یکدیگر پیدا کرده‌اند.

او در ادامه پیام وزیر افزود:

رفت ‌‌و آمد هیات‌های فرهنگی دو کشور و ارتباطات مستقیم ناشران و هنرمندان ایران و روسیه، گویای نزدیکی بیش از پیش دو کشور به یکدیگر است و ما امیدواریم تا شاهد گسترش روابط فرهنگی دو ملت باشیم.

علاوه بر سخنرانی‌های ذکر شده، در این مراسم از ویتالی نائو مکین، رئیس انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، میخائیل باریسویچ پتروفسکی، مدیر موزه آرمیتاژ و ولادمیر سرگویچ مالیشف، رئیس انستیتوی نسخ خطی روسیه، به خاطر فعالیت‌های آن‌ها در شناساندن هرچه بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی به مردم روسیه تجلیل به عمل آمد.

هفته فرهنگی ایران در روسیه که از تاریخ ۱۲ تا ۱۸ شهریور برگزار خواهد شد، شامل برنامه‌های مختلفی از جمله نمایش صنایع دستی، قهوه‌خانه و سفره‌خانه سنتی، نقالی، کتاب آرایی و اجرای موسیقی توسط گروه‌های مختلف است. علاوه بر آن، فیلم‌های نفس، شیار ۱۴۳، پری دریایی، سکوت رعنا و فصل نرگس در این هفته در مسکو به نمایش در خواهند آمد.

عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه